Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.804
    I denne saka trur eg kanskje ikkje ESA ville protestert, men dette er neppe eit kort som kan spelast i kvar runde.
    Jo, det kan spilles i hver eneste runde,da forsvarsmateriell er unntatt fra konkurransereglene som gjelder for andre anskaffelser. ESA har rett og slett ingen hjemmel for å protestere på slike anskaffelser.

For å gjenta; Hvert lands behov for å opprettholde strategisk industri og teknologimiljø for forsvarsmateriell gjør at de er unntatt for konkurranseregelverk.

Et enkelt eksempel; Hvis vi bestemmer oss for å bygge nye fregatter her hjemme , så er det "ingen som har noe med det" (selv om de ville bli Europas dyreste, meg god margin).

Det gjør Nederland, Tyskland, England, Danmark, Italia og Frankrike "hele tiden".

Vi bygger Jan Mayen klasse havgående kystvaktfartøy her hjemme. Og Marjata etterretningsfartøy ble bygd her.

Kuriosa: Morsomt å erte "Fregattfolket" med at Jan Mayen klassen har nesten dobbelt deplasement (tonnasje)av fregatten. Joda, faktisk noen lar seg trigge....

Sist redigert:

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Det har straks gått to år siden den virkelige invasjonen startet (om man ser bort fra Krym) og det ikke var noen tvil om at det var krig.
    Først NÅ blir beslutningen tatt for å bevilge penger for ammoproduksjon. To år ETTER at vi så at det var akutt behov.

Hva vil bli reaksjonstiden når det skjer ting i vår egen retning?
    Det er ganske provoserende å hele tiden få høre at "det antas at det vil være stor forsvarsvilje blant befolkningen om situasjonen skulle kreve det" når regjeringa ikke gidder å gjøre noe selv.

Blir det slik at befolkningen blir nødt til å hamstre artillerigranater or mellomdistanseraketter som en del av sitt private beredskapslager, siden alt ser ut til å skulle hvile på personlig initiativ?

Jeg er usikker på om min lokale XXL har 155mm i utvalget sitt i jakt og friluft-avdelingen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Sunnmøre
    Jo, det kan spilles i hver eneste runde,da forsvarsmateriell er unntatt fra konkurransereglene som gjelder for andre anskaffelser. ESA har rett og slett ingen hjemmel for å protestere på slike anskaffelser.
    Eg skal ikkje påropa meg veldig høg kompetanse i EU/EØS-rett, eller i internasjonal handelsrett generelt, men eg ville tenkt at det var forskjell på å bestilla ammunisjon for så-og-så mange pengar frå Nammo (innanfor det du skildrar når det gjeld båtar) og det å subsidiera Nammo for å byggja ein ny ammunisjonsfabrikk.

Det siste kunne kanskje tenkjast å falla inn under det EU reknar for "foreign subsidies", og ein artikkel i Politico nemner iallfall eksplisitt "U.S. defense firms that get state help" som døme på verksemder som kan verta straffa i siste utgåve av EUs handelsforordningar. No veit eg ikkje om EØS-landet Noreg vil få problem med dette, men Nammo opererer i ein global marknad, og dersom andre område har liknande handelsforordningar som EU, kan det jo tenkjast at det kan skapa problem på sikt?

Nei, eg veit ikkje.

Først NÅ blir beslutningen tatt for å bevilge penger for ammoproduksjon. To år ETTER at vi så at det var akutt behov.
    Ja, det er påfallande seindrege. Det er det som gjer at eg lurer på om @erato kan ha rett i at det kan liggja handelsjuridiske problem ein eller annan stad.

Jeg er usikker på om min lokale XXL har 155mm i utvalget sitt i jakt og friluft-avdelingen.
    Dei burde kanskje ta det inn? Det gjekk rykte om at 9mm var tomt frå alle produsentar for ei tid tilbake, men då eg sjekka nettsida til XXL påstod dei iallfall at dei hadde godt på lager i dei fleste butikkane.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er påfallande seindrege. Det er det som gjer at eg lurer på om @erato kan ha rett i at det kan liggja handelsjuridiske problem ein eller annan stad.
    Da hadde det ikke vært måte på hvor mye det hadde vært dratt frem for å vise at det ikke var dem selv som var proppen i systemet.
    Og seriøst; dersom ikke det skal være mulig å lage en fabrikk for sikre ammo til seg selv, så kan man trygt si at man har et problem.

Dei burde kanskje ta det inn? Det gjekk rykte om at 9mm var tomt frå alle produsentar for ei tid tilbake, men då eg sjekka nettsida til XXL påstod dei iallfall at dei hadde godt på lager i dei fleste butikkane.
    For noen år siden var det totalt tomt for alt av 9mm, siden USA støvsugde verdensmarkedet pga Covid og Tump.
    Nå er det heldigvis ikke så ille. På nett kan du finne 9mm (når det ikke er tilbud, for da forsvinner alt magisk fra nettsidene), men aldri mer enn et par pakker i butikkene om du er heldig og finner såpass mye.
    Og da er det stort sett bare 113 grain, som egentlig ingen vil ha. Så man kjøper 9mm fra andre steder enn XXL nå.

Men siden 155mm er stort og tungt, så vil det jo være hensiktsmessig om alle husholdninger i landet har en pall hver, slik at man alltid har en passelig mengde tilgjengelig i nærheten, selv om forsyningslinjene har blitt strupa. Hadde vært fornøyelig å lese i brosjyren om egenberedskap, sammen med tips om å ha litt havregryn og litt hermetikk og noen kanner med vann.

Burde i det minste hatt et par rør med M72 i hver husholdning. Det er ikke så dyrt heller, og er lett å transportere. Går fint som Norgespakke.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.087
    Sted
    Portugal
    Kl. 11.05 | av NTB-Reuters
    Ungarn åpen for avtale om EU-penger til Ukraina
    Ungarn sier de er åpne for inngå ytterligere avtaler med EU-kommisjonen for å godkjenne pengestøtte til Ukraina, som de hittil har blokkert.

Ifølge Ungarn er det imidlertid enkelte ting de ikke vil diskutere, som LHBT-spørsmål og innvandring.

Saken har vært fastlåst siden Ungarns nei i desember, men blir tatt opp igjen på et ekstraordinært toppmøte 1. februar.

Da skal de 27 medlemslandene diskutere en støttepakke verdt 50 milliarder euro over fire år – rundt 568 milliarder kroner med dagens kurs.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Det har straks gått to år siden den virkelige invasjonen startet (om man ser bort fra Krym) og det ikke var noen tvil om at det var krig.

Det er ganske provoserende å hele tiden få høre at "det antas at det vil være stor forsvarsvilje blant befolkningen om situasjonen skulle kreve det" når regjeringa ikke gidder å gjøre noe selv.

Blir det slik at befolkningen blir nødt til å hamstre artillerigranater or mellomdistanseraketter som en del av sitt private beredskapslager, siden alt ser ut til å skulle hvile på personlig initiativ?

Men egentlig ville det ikke være så dumt. Jeg har en ammobunker i hagen, (Ja jeg har faktisk det! Takket være Doffen og Vernemakten som var ivrig opptatt med å bygge slikt.) Der kan jeg lagre både artillerigranater og annet som smeller. Naboen kunne parkere en 155mm i sin garasje, en annen nabo kunne hatt en PPK i sin garasje og hele lokalavdeingen av HV burde selvsagt både ha våpen ogammo hjemme. Total sprdening av våpen og utstyr som ville gjøre det umulig å slå ut lagre og depoter i et "førsteslag". Sommeren 1945 ville et slik forslag blitt seriøst vurdert, i dag blir det avvist som helt tåpelig. Men når depotene er sprengt og vi er 100% avhengige av en amerikaner med orange hentesveis som kun motivert av eget ego vil "stoppe" krigshandlinger i løpet av 24 timer uten å bry seg om resultatet for den uskyldige angrepne parten i konflikten, og som mener at Vlad er en "nice guy", da vil man kanskje forstå verdien av desentralisert lagring.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Dessverre er det ikke bare rykter. 9mm er i ferd med å bli like sjeldent og dyrt som hønsetenner. "Godt på lager" hos XXL
    har i det siste betydd at de har mellom 750 og 3000 stk. Og de koster vel for tiden rundt 3,- pr stk. Sist pistolklubben kjøpte bestillte vi 17.000 stk. Og det var pokker ikke enkelt få så mye levert fra XXL. Selv Forsvaret sliter med å få ammo. Vårt norske forsvar er i "den store internasjonale sammmenhengen" en liten og ganske ubetydelig kunde.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Defending Britain from a more dangerous world - GOV.UK (www.gov.uk)

“[T]he era of the peace dividend is over.
    In five years’ time we could be looking at multiple theatres involving Russia, China, Iran and North Korea.
    Ask yourselves – looking at today’s conflicts across the world – is it more likely that the number grows, or reduces?
    […]
    So, we find ourselves at the dawn of a new era. The Berlin Wall a distant memory.
    And we have come full circle.
    Moving from a post-war to a pre-war world.
    An age of idealism has been replaced by a period of hard-headed realism.
    […]
    Old enemies are reanimated. New foes are taking shape. Battle lines are being redrawn.
    The tanks are literally on Europe’s Ukrainian lawn.
    And the foundations of the world order are being shaken to their core.
    We stand at this crossroads – whether to surrender to a sea of troubles, or do everything we can to deter the danger.
    I believe that, in reality, it’s no choice at all.
    To guarantee our freedoms, we must be prepared.
    Prepared to deter – the enemies who are gathering all around us. Lead our allies in whatever conflicts are to come.
    Defend our nation whatever threat should arise. This is what Britain has always done.
    And it is what we must do again if we, like Margaret Thatcher speaking here 35 years ago, are once more to dream of a future without walls.”

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.804
    Eg skal ikkje påropa meg veldig høg kompetanse i EU/EØS-rett, eller i internasjonal handelsrett generelt, men eg ville tenkt at det var forskjell på å bestilla ammunisjon for så-og-så mange pengar frå Nammo (innanfor det du skildrar når det gjeld båtar) og det å subsidiera Nammo for å byggja ein ny ammunisjonsfabrikk.

Det siste kunne kanskje tenkjast å falla inn under det EU reknar for "foreign subsidies", og ein artikkel i Politico nemner iallfall eksplisitt "U.S. defense firms that get state help" som døme på verksemder som kan verta straffa i siste utgåve av EUs handelsforordningar. No veit eg ikkje om EØS-landet Noreg vil få problem med dette, men Nammo opererer i ein global marknad, og dersom andre område har liknande handelsforordningar som EU, kan det jo tenkjast at det kan skapa problem på sikt?

Nei, eg veit ikkje.

"Foreign subsidies" tror ikke det. Du har hengt deg opp i dette forstår jeg.

Faktisk at verftet som bygde de norske fregattene blei subsidiert, i den kontrakten, av den spanske stat, var uproblematisk. Det som blei en sak var at skipsverftet også produserte sivile fartøy og oljeplattformer. Det var i strid med konkuransereglene. Verftet (Bazan) måtte skille ut forsvarsvirksomheten i en selvstendig verftsenhet som blei hetende Navantia. Alt OK.

Danskene har nå kjøpt tilbake en ammunisjonsfabrikk som opprinnelig var eid av forsvaret inntil 2008, den het da Ammunitionsarsenalet . De skal investere stort og starte opp produksjonen igjen. Alt OK.

Den danske stat kjøper ammunisjonsfabrikk på Nordjylland (forsvaretsforum.no)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Sunnmøre
    "Foreign subsidies" tror ikke det. Du har hengt deg opp i dette forstår jeg.
    Nei, når tilstanden over alt er slik at det er desperat behov for ammo er nok ikkje dette så viktig.

Nei, nei. Dersom det er slik at vi kan byggja opp all den forsvarsindustrien vi vil med statlige subsidiar, så er ingenting betre enn det. Fint, køyr på. Då er det nok berre stortingsfleirtalet som somla, då.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.629
    Torget vurderinger
    1
    Blackouts in Simferopol, Sevastopol, Feodosiya, Dzhankoi, Saky in occupied Crimea.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.635
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, når tilstanden over alt er slik at det er desperat behov for ammo er nok ikkje dette så viktig.

Nei, nei. Dersom det er slik at vi kan byggja opp all den forsvarsindustrien vi vil med statlige subsidiar, så er ingenting betre enn det. Fint, køyr på. Då er det nok berre stortingsfleirtalet som somla, då.
    Det er jo smart å følge reglene og unngå milliardkrav fra konkurrenter, men når det har tatt nesten to år å følge situasjonen såpass nøye at man omsider kan bestemme seg for å forsøke å finne en måte å gjøre det på, så kunne man kanskje bestemt at «dette må vi få til!» allerede for et par år siden. Den «modningsprosessen» frem til nå handler bare om politisk vilje. Nå må man fortsatt finne ut hvordan, og deretter vil det ta ca to år å faktisk bygge produksjonslinjene og ansette personale. «Hvad Fanden nøler I efter?», sa Tordenskjold.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.068
    Sted
    Sunnmøre
    Den «modningsprosessen» frem til nå handler bare om politisk vilje.
    Eg fryktar at du har rett. Gjeve oppgåva «gje ein milliard til Nammo» burde det ikkje ta så veldig lang tid (to år) å laga ei liste over måtar å gjera det på og kva tær/paragrafar ein i så fall trakka på.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.072
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Husk at de ikke har brukt to år på å finne ut hvordan det skal gjøres.
    De har brukt to år på bestemme seg for at det skal gjøres.

Sannsynligvis trenger de to år på å finne ut hvordan, nå som avgjørelsen er tatt.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.647
    Torget vurderinger
    2
    Ganske bra episode i dag. Spesielt rundt det med hvor mye vi bør gi til Ukraina, og hva målet bør være:

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.012
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er tynt med luftvern i Russland. Alt er ved frontlinjen og ukrainske vet hvor det er. Det kommer til å smelle mange steder etter hvert.

“A source at Ukraine’s main intelligence directorate told media in Kyiv there would be further attacks on military targets inside Russia as most of its air defence and electronic warfare systems had been concentrated in occupied parts of Ukraine.”

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.635
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egenutviklede droner med langt over tusen km rekkevidde og evne til å fly sikksakk mellom luftverninstallasjoner kommer til å gjøre en hel del skade, ja. Det er 840 km fra den ukrainske grensen til moskva.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.134
    Torget vurderinger
    0
    Hvis man var i tvil, han er gal!

En gærning ved maktein Kreml og enten en senil surrebukk eller en stormannsgal fyr med hentesveis i Det Hvite Hus!
    Må huske å ta med Nikki Haley i aftenbønnen!

Hvor er Lee Harvey Oswald og hans russiske "broder i ånden" når man behøver dem?

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.881
    Snart angrer han vel på at Stalin trakk sine styrker ut av Nord-Norge i 1945, så vi er nok okkupanter vi også.

Spiralis er en ulovlig bosetter i okkupert område.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn