Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.162
    Ja, og hvordan få en mengde norsk ungdom inn i forsvaret ser jeg ingen mulighet for. Hvorfor skulle de gå dit.?
    Akkurat det er ganske enkelt, det er bare å ha værneplikt på ordentli' med svært begrensede muligheter for fritak så har man ikke så mye valg ang akkurat det. Nå byr det selvsagt på visse praktiske problemer å skulle ha mye større kull inn i forvaret hvert år enn hva som er tilfelle nå, men det er fullt mulig å vedta verneplikt som man vil. Israel har vel 3 år for menn og 2 for kvinner. Det er også mulig å gjøre karriere i forsvaret betydelig mer attraktivt enn hva det er i dag, men det er selvsagt dyrt. Jeg tipper også flere vil/ville søke seg dit om det hadde høyere status i gen pop og behovet var sett på som større enn hva det har vært de siste tiårene. Traff en gang en oberst i den canadisk hæren. De slet med rekrutteringen, men da de dro til Afghanistan rant det inn med søknader og de fleste ville, noe overraskende til Infanteriet.

Finland har løst dette på en eller annen måte jeg ikke kjenner detaljene i så det er i alle fall mulig. Sveits har også en modell der man er årlig på repøvelse til man er 40 år eller hva det er.

Men ellers forsåvidt enig. Jeg var i hæren (feltartilleriet) i ca 10 måneder i 96/97, det er med god margin de 10 mest meningsløse månedene av livet mitt. Om man skulle konsentrert den faktiske militære biten av det så burde det kunne vært unnagjort på et par-tre måneder skulle jeg tro, ellers var det mye fjas og dødtid. Jeg var også i dårligere form da jeg forlot forsvaret enn da jeg kom i, men det skal da sies at jeg var i rimelig sprek form da jeg begynte.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Har vi infrastrukturen til å trene 50.000 i dag? Og har vi noe som helst for flesteparten av de 50.000 å gjøre? Jeg antar det vil kreve masser av tid, masser av materiell (fra lista til Asbjørn) og masser av penger å få et skikkelig system på beina før vi kan begynne å gjøre førstegangstjenesten reell igjen.

Jeg klarer ikke å helt, eller engang delvis, å se det for meg.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    De Skandinaviske landene har ingen hær sa en ekspert forleden.

Vi får være takknemlige for at Norden i alle fall har 1 ordentlig hær, som i tillegg er en buffer for oss andre. Kanskje vi ender opp med å støtte finnene med litt penger og materiell mens de dør for oss, slik ukrainerne gjør nå.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.166
    Tja, mulig, drastisk endring fra nå hvor 2-3 gutter i en klasse går til verneplikt. Blir ikke lett tror jeg, men med tvang kan det kanskje bli noe. Og så er det antydet flere ubåter og fregatter og andre tekniske installasjoner som krever utdannet mannskap, men mulig man kan ut-kommandere sivile skipsførere, maskinister, elektrikere og andre uten at de er utdannet i forsvaret.
    Det er antydet her på sentralen at Norge eller annet Natoland blir angrepet av Russland om 5-8 år så det haster med tiltak ja, ser det.

Taktisk krigføring, beredskap og forsvars strategi, og hva vi trenger av våpen mot en fiende, ble jeg ikke opplært i i min førstegangstjeneste på 12 mnd. Var på 1 rep også. Min rolle var en helt annen. Andre vet alt om akkurat det og må beslutte deretter men ser de har problemer.

Sist redigert:

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.073
    Torget vurderinger
    1
    Vi burde antakelig se på hvordan finnene organiserer det meste. For meg virker det som de har en effektiv ressursbruk og får til mye for pengene.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.349
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Har vi infrastrukturen til å trene 50.000 i dag? Og har vi noe som helst for flesteparten av de 50.000 å gjøre? Jeg antar det vil kreve masser av tid, masser av materiell (fra lista til Asbjørn) og masser av penger å få et skikkelig system på beina før vi kan begynne å gjøre førstegangstjenesten reell igjen.

Mye høna/egget i innlegget ditt. :) Store jobbmuligheter for logistikkmennesker fremover. Jeg håper det.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Vi burde antakelig se på hvordan finnene organiserer det meste. For meg virker det som de har en effektiv ressursbruk og får til mye for pengene.

Enig. Vi trenger ikke gjøre det mer komplisert enn å lage en blåkopi av det finske forsvaret, så langt det lar seg gjøre.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Mye høna/egget i innlegget ditt. :) Store jobbmuligheter for logistikkmennesker fremover. Jeg håper det.

De springende punkt er jo tiden og handlekraften det vil kreve. Begge to er mangelvare og kunne godt vært rødlistet.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Ja, eg saknar den ekstreme oppbyggingi av forsvaret me hadde då dei blå styrte ;)
    Og der ligger da også et kjempeproblem for oss som er opptatt av forsvarspolitikk. AP = Det brukkne gevær! Og få har vel gjort mere enn Erna for å redusere
    Forsvaret! Da jeg gikk inn i Unge Høyre for "en million år siden" var det, ( i tillegg til de pene pikene! ) det at Høyre den gangen var et forsvarsparti og det at de
    jobbet for den "lile manns interesser og eiendomsretten vs. Den Store Sterke Staten. Begge disse sakene har forvitret i Ernas tid.
    Så hvem pokker skal få min stemme i 25?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Om vi behøver hele ungdomskull inne til førstegangstjeneste? Jo det gjør vi! Det folk MÅ begynne å ta inn over seg er at ved en åpen krig vil vi "ta tap" som det så pent heter. Mange av våre unge vil dessverre komm ehjem i likposer. Mye fordi vi ikke har et oppgående sanitetstilbud. Vi må få tilbake mobiliseringsforsvaret, der vi har reserver! Vi behøver også mye mere materiell ( dramatisk mye mer enn hva fredsoppsettet tilsier ) av alle kategorier for vi kommer til å miste den slags også, i stort monn. Det er ikke vanskeligere enn å se til krigen i Ukraina.

Og vi må se på øvre aldersgrensen for frivillig deltagelse. Der må man heller se på fysiske egenskaper. En ivrig gæmlis som ikke holder fysik mål vil være en bremse for sin avdeling, men han kan jo brukes til objektsikring. Det behøves en viss vilje til kreativ tenking og positiv instilling. Noen som så filmen "Secondløitnanten" fra 1993?

"Folk flest" i dag aner ikke hva det vil si å krige mot Russland. Glem alle internasjonale konvensjoner om krigføring. Russerne bryr seg ikke mye om slike bagateller. Igjen se til Ukraina. Og hvis man tror at en russisk okkupasjon vil ligne på den tyske under WWII så igjen se til Ukraina! Tyskerne oppførte seg som speidergutter under okupasjonen av Norge. De fulgte også langt på vei "krigens lover". Det vet vi at russerne ikke kommer til å gjøre!

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen

Vi har ikke egnet infrastruktur til å ta inn flere og trene opp sånn uten videre
    Mesteparten av militære områder der det tidligere var leire etc som man, ifm omstillingen på begynnelsen 200x, ikke fant driftsverdig er solgt ut (det beste eksemplet er sjølsagt Olavsvern, dog "reddet" grunnet en kreativ off-privat løsning). Så reetablering av disse går nok ikke, man må evt bygge opp infrastruktur der man er lokalisert idag, eller finne nye områder.
    Opplæring av "rekrutter" og gjøre disse krigsdyktig krever instruktører, disse finnes i de operative avdelingene. Så opplæring vil da, på kort (vet ikke hvor mange år dette er) sikt, svekke den operative kapasiteten. Det er heller ikke så enkelt å leie inn personell fra andre land siden operasjoner, taktikk etc kan variere (men alt er bedre en intet)
    På den operative siden er det såvidt jeg har skjønt også mangel på personell så det står virkelig ikke bra til
    Å få til et løft som inkluderer nødvendig personell innen det tidsrommet man ser for seg nå fremstår for meg som helt umulig. Noe materiell kan nok skaffes, men personellet uteblir

Husk at idag tar man inn <15% av den tilgjengelige vernepliktsmassen, det har vi gjort i mange år og nå ser man konsekvensene.

Men vi kan jo vurdere og følge nøye med, oppdatere kunnskapsgrunnlaget, snu hver stein, tenke utenfor boksen, og alt det andre de tuller med

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Folk flest" i dag aner ikke hva det vil si å krige mot Russland. Glem alle internasjonale konvensjoner om krigføring. Russerne bryr seg ikke mye om slike bagateller. Igjen se til Ukraina. Og hvis man tror at en russisk okkupasjon vil ligne på den tyske under WWII så igjen se til Ukraina! Tyskerne oppførte seg som speidergutter under okupasjonen av Norge. De fulgte også langt på vei "krigens lover". Det vet vi at russerne ikke kommer til å gjøre!
    Det er også derfor en forsvarspositur basert på å bite seg fast i Troms for å stoppe ivan der ikke lenger er aktuell. Han har ikke tenkt seg dit. Målet vil være å kontrollere kysten på begge sider av utseilingen fra Barentshavet, dvs Finnmark og Svalbard, ikke å okkupere hele Norge på langs. Da er den gamle doktrinen ensbetydende med å ikke gjøre motstand og i stedet overlate sivilbefolkningen i Vardø, Vadsø, Kirkenes, Hammerfest, Longyearbyen etc til ivans kjærlige omsorg. Deretter har vi en «frossen konflikt» av type Donbas, Sør-Ossetia eller Transdnistria gående.

Påskuddet for å sende inn «små grønne menn» kan f eks være en kombinasjon av biskop mitrofaens fantasier om hellig muskovitt-land i Øst-Finnmark og et påstått behov for å beskytte russisketniske familier mot overgrep fra det fæle norske barnevernet. Såene for den propagandaoffensiven er plantet forlengst. Så hva har vi tenkt å gjøre med det hvis det en morgen kommer i land hundrevis av væpnede «frivillige» fra fiskebåter? Følge situasjonen nøye og uttrykke forståelse?

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Det er også derfor en forsvarspositur basert på å bite seg fast i Troms for å stoppe ivan der ikke lenger er aktuell. Han har ikke tenkt seg dit. Målet vil være å kontrollere kysten på begge sider av utseilingen fra Barentshavet, dvs Finnmark og Svalbard, ikke å okkupere hele Norge på langs. Da er den gamle doktrinen ensbetydende med å ikke gjøre motstand og i stedet overlate sivilbefolkningen i Vardø, Vadsø, Kirkenes, Hammerfest, Longyearbyen etc til ivans kjærlige omsorg. Deretter har vi en «frossen konflikt» av type Donbas, Nord-Ossetia eller Transdnistria gående.

Påskuddet for å sende inn «små grønne menn» kan f eks være en kombinasjon av biskop mitrofaens fantasier om hellig land i Øst-Finnmark og et påstått behov for å beskytte russisketniske familier mot overgrep fra det fæle norske barnevernet. Såene for den propagandaoffensiven er plantet forlengst. Så hva har vi tenkt å gjøre med det hvis det en morgen kommer i land hundrevis av væpnede «frivillige» fra fiskebåter? Følge situasjonen nøye og uttrykke forståelse?
    Slett ingen dårlig strategi .. fra Norge;
    - slipper masse gnæg fra HelseNord
    - fjellfinner og rein, gløm det, bare en liten gjeng fra Røros igjen
    - mas om bedre veier for uttransportering av fisk slipper man selvføgelig
    - for ikke å snakke om forsvarstullingene som hele tiden maser om beredskap, kuler og krutt.. og Olavsvern (hva er det liksom å verne der..)
    - dårlig vedlikehold av turbiner på Melkøya kan glemmes
    - tyskerne og helsikes EU slutter å mase om dyr gass
    - for ikke å snakke om den iskanten og oljeboring; en liten eller stor oljelekkasje der oppe er russernes problem - redusert til en Uriks note til den russiske ambassaden
    - fisk er over og ut, no kan EU angre no når de får ferdig novichoka fisk med alle mulige sykdommer istedenfor frisk sjøldaua laks fra de norske merdene
    - endelig får nordnorge en jernbane .. som går østover til det forgjettede land med taiga og milevis med sibirske grusveier
    - de som får jobb i hierarkiet får antagelig en ukes betalt ferie ved svartehavet; kanskje Odessa eller Krim
    ++

= tilsynelatende bare positivt for de som er sør for en eller annen ring...

Sist men ikke minst; Svalbard som er veldig kostbart og hindrer at norge når sine klimamål. No kan russerne slite med klimamål...

For Ap er det en stor gevinst. No kan de endelig atter fokusere på Giske

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    850
    En meget god grunn til å ikke støtte idioten Elon Musk.

KL. 10.30 | AV NTB
    Ukraina: Har bevis for at Russland bruker Elon Musks Starlink-teknologi
    Ukraina sier de har bevis for at russiske styrker bruker Elon Musks Starlink-teknologi på slagmarken.

Ukrainas forsvar har publisert et lydklipp som de sier beviser at russiske soldater har brukt Starlink-systemer for å kommunisere

Dette er jo Starlink/Musk helt uforskyldt i. Du må lese artiklene hvor dette er forklart, men russerne får antennene fra midtøsten, og de virker i okkupert Ukrania (hva ellers å forvente når Ukrania opererer i okkupert område).

IMG_6690.jpeg

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Dette er jo Starlink/Musk helt uforskyldt i. Du må lese artiklene hvor dette er forklart, men russerne får antennene fra midtøsten, og de virker i okkupert Ukrania (hva ellers å forvente når Ukrania opererer i okkupert område).

Vis vedlegget 994998
    Musk er uansett en idiot.
    F,eks,
    Musk har blitt anklaget for å slukke Starlink-nettet for å forhindre ukrainske angrep på russiske styrker. I februar i fjor forbød han Ukraina å bruke Starlink i angrep.

Og dette er en abonnementstjeneste, dermed burde Elon være i stand til å utelukke terrorister som bruker det fra russiskokkuperte områder.

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.789
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Fremtidens krigere er gamere kombinert med intelligente droner (luft, bakke, submarine). Det er nå vi har ressurser til å videreutvikle disse.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Det er også derfor en forsvarspositur basert på å bite seg fast i Troms for å stoppe ivan der ikke lenger er aktuell. Han har ikke tenkt seg dit. Målet vil være å kontrollere kysten på begge sider av utseilingen fra Barentshavet, dvs Finnmark og Svalbard, ikke å okkupere hele Norge på langs. Da er den gamle doktrinen ensbetydende med å ikke gjøre motstand og i stedet overlate sivilbefolkningen i Vardø, Vadsø, Kirkenes, Hammerfest, Longyearbyen etc til ivans kjærlige omsorg. Deretter har vi en «frossen konflikt» av type Donbas, Sør-Ossetia eller Transdnistria gående.

Påskuddet for å sende inn «små grønne menn» kan f eks være en kombinasjon av biskop mitrofaens fantasier om hellig muskovitt-land i Øst-Finnmark og et påstått behov for å beskytte russisketniske familier mot overgrep fra det fæle norske barnevernet. Såene for den propagandaoffensiven er plantet forlengst. Så hva har vi tenkt å gjøre med det hvis det en morgen kommer i land hundrevis av væpnede «frivillige» fra fiskebåter? Følge situasjonen nøye og uttrykke forståelse?
    Eller noe slikt

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    850
    Det tror jeg ikke på. Han er hensynsløs, men fremstår ikke som spesielt smart. Han spiller smart på samme måte som Trump spiller vellykket businessman.
    Har snakka med folk som har jobba for han, de sier han er smart. Sosialt sikkert helt korka. Tror ikke man blir verdens rikeste mann sånn uten videre.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    850
    Musk er uansett en idiot.
    F,eks,
    Musk har blitt anklaget for å slukke Starlink-nettet for å forhindre ukrainske angrep på russiske styrker. I februar i fjor forbød han Ukraina å bruke Starlink i angrep.

Og dette er en abonnementstjeneste, dermed burde Elon være i stand til å utelukke terrorister som bruker det fra russiskokkuperte områder.
    Da må Starlink vite eksakt serienummer på antennen for å slukke tilgangen til disse da både Ukrania og Russland har slike i samme område. Antennen har GPS sporing, men kunsten må vite hvilke antenner hører til hvem.

Dette er altså antenner fra svartebørs markedet; ikke noe Starlink har solgt til russerne

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.073
    Torget vurderinger
    1
    Det kan sikkert være litt snålt å skulle være naturlig rundt en av verdens rikeste menn. Musk var sikkert en av gutta en gang i tida, men sliter med å finne stilen som ultrariking. Flytting til Texas, hasjrøyking på Joe Rogan og generell bad boy i stigende grad: dette er ikke naturlig for fyren egentlig. Han sliter med å finne seg sjæl. Det er jo et stykke opp til Bezos og Zuckerboy-nivå (der har du virkelig Lizzard people) men han jobber med saken. Viktig å finne noe å hate for han nå slik at han får igjen meningen med livet. Et greit sted å starte er jo alle som sender pepper på sosiale medier og klager på bilene. Han kommer sikkert fram til at demokratiet i seg selv er til hinder for videre ekspansjon og generell velvære. Helt av seg selv, smart som han er.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.230
    Men ellers forsåvidt enig. Jeg var i hæren (feltartilleriet) i ca 10 måneder i 96/97,
    Jeg var også i dårligere form da jeg forlot forsvaret enn da jeg kom i, men det skal da sies at jeg var i rimelig sprek form da jeg begynte.
    Da var du i feil tropp i feltartilleriet på Setermoen i indre troms🙂 Jeg var i OP-troppen i batteri Olga. Fikk nok av gå-trening der. Ble faktisk nest best på tid i batteriet da vi gikk 3-mila på beina. Og jeg var definitivt ingen streber i militæret.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Gudene vet, har aldri hørt om noe lignende. I alle fall ikke post-Boerkrigen og ville vesten. En jernbanevogn er ikke rare barrieren, men kanskje de har fylt alle 2100 med betong? :unsure:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn