weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Antall liker
- 14.162
Akkurat det er ganske enkelt, det er bare å ha værneplikt på ordentli' med svært begrensede muligheter for fritak så har man ikke så mye valg ang akkurat det. Nå byr det selvsagt på visse praktiske problemer å skulle ha mye større kull inn i forvaret hvert år enn hva som er tilfelle nå, men det er fullt mulig å vedta verneplikt som man vil. Israel har vel 3 år for menn og 2 for kvinner. Det er også mulig å gjøre karriere i forsvaret betydelig mer attraktivt enn hva det er i dag, men det er selvsagt dyrt. Jeg tipper også flere vil/ville søke seg dit om det hadde høyere status i gen pop og behovet var sett på som større enn hva det har vært de siste tiårene. Traff en gang en oberst i den canadisk hæren. De slet med rekrutteringen, men da de dro til Afghanistan rant det inn med søknader og de fleste ville, noe overraskende til Infanteriet.Ja, og hvordan få en mengde norsk ungdom inn i forsvaret ser jeg ingen mulighet for. Hvorfor skulle de gå dit.?
Finland har løst dette på en eller annen måte jeg ikke kjenner detaljene i så det er i alle fall mulig. Sveits har også en modell der man er årlig på repøvelse til man er 40 år eller hva det er.
Men ellers forsåvidt enig. Jeg var i hæren (feltartilleriet) i ca 10 måneder i 96/97, det er med god margin de 10 mest meningsløse månedene av livet mitt. Om man skulle konsentrert den faktiske militære biten av det så burde det kunne vært unnagjort på et par-tre måneder skulle jeg tro, ellers var det mye fjas og dødtid. Jeg var også i dårligere form da jeg forlot forsvaret enn da jeg kom i, men det skal da sies at jeg var i rimelig sprek form da jeg begynte.