Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    Navalnyj sin tidligere advokat IIja Novikov som har måtte flykte russland pga forfølgelse fra Putins regime skriver følgende på X:

    «Det faktum at Putin valgte å drepe Navalnyj nå, betyr at han ikke lenger trenger noen form for demokratisk fasade. De som forteller deg at Europa bør være forberedt på en krig med Russland innen fem år, er altfor optimistiske, sier Novikov.
    - En stor krig i Europa kan finne sted allerede om to år eller mindre, legger Novikov til»

    Advokaten har jo helt siden februar 22’ sagt at det å forhandle med Putin, det er en fånyttes tanke. Så det virker som om han har en realitetsforståelse.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Rart de ikke har innført røykeforbud. Dronefabrikk i full fyr, natt til i dag.

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677
    He he, bare hærlig å se Hans-Wilhelm Steinfeld på Helgemorgen nå hvor han på sitt sedvanlige kraftfulle vis snakker om russland, Krim og Navalnyj.

    Steinfeld snakket om alle løgnene til Putin og sa følgende; «Hvis en løgndetektor hadde vært koblet til Vladimir Putin, så hadde den trukket så mye strøm at hele Moskva ville blitt mørklagt»
    😅😂
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.833
    Antall liker
    2.411
    Sted
    Portugal
    Navalnyjs död

    USA anklagas stå bakom mordet
    Att Ryssland inte har något att tjäna på mordet är ytterligare ett narrativ som sprids inom den ryska propagandan. Samtidigt antyds att det är USA som står bakom Navalnyjs död.

    I den ryske propagandisten Vladimir Solovjovs program påstår en gäst att Navalnyj mördats av CIA i syfte att använda det mot Ryssland.

    Den proryska Telegramkanalen Tsargradas analys pekar också ut USA:

    ”De som nu kommer att vara mest lyckliga är lobbyisterna som fördelar amerikanskt militärt bistånd till Ukraina.”

    Det hender bare i Russland.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Ok. Jeg finner ingen referanser til at det sitatet finnes i boka, men jeg har ikke lest den. Maos Lille Røde er vel egentlig bare en sitatsamling.
    Ja hadde du hevdet DET på tidlig 70 tall ville du blitt kjølhalt av menigheten! 🤣
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    5.273
    Siden jeg er en nysgjerrig sjel måtte jeg faktasjekke, Maos Lille Røde er heldigvis ikke spesielt lang og vidt tilgjengelig på internett, feks her:


    Han skriver at alle reaksjonære er papirtigre, dog uten spesiell henvisning til USA. Og videre (oversatt) "We should support whatever the enemy opposes and oppose whatever the enemy supports[/iI]", uten å direkte sitere det gamle ordtaket ”min fiendes fiende er min venn“. Men ok, det er nærme nok til at du kan få delvis rett på begge.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    2.235
    He he, bare hærlig å se Hans-Wilhelm Steinfeld på Helgemorgen nå hvor han på sitt sedvanlige kraftfulle vis snakker om russland, Krim og Navalnyj.

    Steinfeld snakket om alle løgnene til Putin og sa følgende; «Hvis en løgndetektor hadde vært koblet til Vladimir Putin, så hadde den trukket så mye strøm at hele Moskva ville blitt mørklagt»
    😅😂
    I tillegg hadde han trukket i uniformsgenser fra marinen , modell kontorgenser !
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Nordmenn naiv, næhæ
    https://e24.no/naeringsliv/i/dwyPvO/norsk-utstyr-havnet-hos-russiske-militaerleverandoerer?referer=https://www.vg.no

    Kan ikke Frk. Mehl ta med noen voksne mannfolk og dra på et besøk hos disse? Ikke det nei.. Russland er jo ingen trussel mot Norge idag Hvem bryr seg om fremtiden..
    Tyrkia spiller som vanlig på begge sider...

    Tyrkia er det eneste Nato-landet som ikke har innført sanksjoner mot Russland. I november skrev Financial Times at Tyrkias eksport av militær-relaterte deler til Russland har skutt i været siden angrepet på Ukraina.

    Ni norske selskap står oppført som produsent av materiellet E24 omtaler.

    Totalt har utstyret en verdi på 1,8 millioner dollar, ifølge tollinformasjonen. Det tilsvarer 19 millioner kroner med dagens kronekurs.

    Listen over norskproduserte varer omhandler blant annet navigasjons- og kommunikasjonsutstyr, som ekkolodd og fartsmålere. I tillegg finnes en del utstyr til høyttalersystemer, for kunngjøringer om bord på skip.

    E24 vet bare når varene kom til Russland, og har ikke informasjon om når varene forlot Norge eller hvordan de kom til det tyrkiske selskapet.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.166
    Antall liker
    2.677

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Navalnyjs död

    USA anklagas stå bakom mordet
    Att Ryssland inte har något att tjäna på mordet är ytterligare ett narrativ som sprids inom den ryska propagandan. Samtidigt antyds att det är USA som står bakom Navalnyjs död.

    I den ryske propagandisten Vladimir Solovjovs program påstår en gäst att Navalnyj mördats av CIA i syfte att använda det mot Ryssland.

    Den proryska Telegramkanalen Tsargradas analys pekar också ut USA:

    ”De som nu kommer att vara mest lyckliga är lobbyisterna som fördelar amerikanskt militärt bistånd till Ukraina.”

    Det henner bare i Russland.
    Russerne gjør som vanlig, skriver akkurat det motsatte.


    For meg så virker den mest troverdige forklaringen på hvorfor de drepte han akkurat nå:

    – Jeg tror ikke det er tilfeldig at Navalnyj dør nå, en måned før det russiske valget og samme dag som sikkerhetskonferansen i München, sier rådgiver ved Den Norske Helsingforskomité Arve Hansen til NRK.

    – Dette virker som en maktdemonstrasjon der Putin vil komme opposisjonen i forkjøpet, og vise at ingen kan utfordre hans posisjon, sier Hansen.

    Det har blitt spekulert om det vil komme flere demonstrasjoner i forkant av presidentvalget om en måned. Dette kan ha vært Putins advarsel, mener rådgiveren.

    – Dette er en kalkulert risiko, der en regner med at man har lang nok tid til å slå ned opposisjonen, før alle demonstrasjonene man har fryktet i forkant av valget, sier Hansen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.563
    Antall liker
    3.682
    Sted
    Sunnmøre
    Siden jeg er en nysgjerrig sjel måtte jeg faktasjekke, Maos Lille Røde
    Til neste Mao-studiesirkel kan eg tilrå denne klassikaren (i hendig plastomslag, eigna for felt):

    IMG_0757.jpeg

    Spøk til sides: Eg trur “Lille Røde” først og fremst var eit radikalt subsitutt for sånne kinesiske og japanske visdomsord. Ikkje til forkleinelse, men det sannsynlegvis like mykje vit i Ivar Aasens “Norske ordtak”.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Russiske tap for å ta Avdijivka.jpg

    Her er bekreftede russiske tap av russisk utstyr for å ta Avdijivka (bilder, video). Til og med 16 februar.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.975
    Antall liker
    1.305
    Torget vurderinger
    2
    Litt eldre sammenlikning, som viser tap fra 10. oktober til 9. januar

    Russiske vs ukrainske tap Avdijivka - 9 januar.png
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.548
    Antall liker
    7.873
    Torget vurderinger
    0
    Spøk til sides: Eg trur “Lille Røde” først og fremst var eit radikalt subsitutt for sånne kinesiske og japanske visdomsord. Ikkje til forkleinelse, men det sannsynlegvis like mykje vit i Ivar Aasens “Norske ordtak”.

    Ikke glem at på den tiden, 70 tallet, hadde AKP m/l "studiesirkler" der man tolket boka og selvfølgelig var jo USA representanten for alt vond som var ved "vesten".

    På den tiden hadde jeg fullskjegg og så faktisk ut som en ( dog velkledd ) raddis. Det ga utrolige muligheter til å "se" litt av miljøet fra innsiden da mange trodde jeg var en av dem. Maos lille røde ga meg ingen ting om jeg skal være ærlig. Den eneste boka fra den siden/tiden som jeg faktisk både fant inteessant og har tatt vare på er "Liten Håndbok i Bygerilja". Skrevet av en venstreradikal sør/mellom-amerikaner. Tror Berxter også fikk del i denne boken da vi begge tjenestegjorde i "Borgerskapets Valdsmakt" som AKP'erne kallte det.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Det europeiske statsledere trenger er noen meldinger om at krigen går litt dårlig for Ukraina. Tanken på at Putins villmenn rykker litt nærmere kan gjøre at man finner både granater og penger likevel.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    2.235
    Det europeiske statsledere trenger er noen meldinger om at krigen går litt dårlig for Ukraina. Tanken på at Putins villmenn rykker litt nærmere kan gjøre at man finner både granater og penger likevel.
    Det fikk de på den internasjonale sikkerhetskonferansen i Munchen som pågår nå. 50 statsovehoder og 100 ministre til stede. Zelenskyi var selvfølgelig der og holdt tale. Han snakket i klartekst som alltid. En leder av ypperste kaliber (!!!).
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.863
    Antall liker
    2.830
    Torget vurderinger
    1
    Og hvor blir det av F16-flyene? Synes det er en evighet siden de ble lovet til Ukraina. Og ganske lenge siden vi leste at nå var de på vei. Men fremdeles har vel ikke et eneste ett kommet i bruk.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.583
    Antall liker
    7.133
    Se hva vi plutselig fant... vi har ikke holdt noe tilbake.... æresord. Vi hadde bare glemt i hvilken madrass vi hadde gjemt ammunisjonen.
    Tsjekkerne er vel uansett ikke blant dem som har mest grunn til å være flaue over sin hjelp til både ukrainske flyktninger og støtte til Ukrainas motstandskamp.

    Muligens litt bias etter å ha vært mye i både Tsjekkoslovakia, Tsjekkia og Slovakia i årenes løp. Har mange gode venner i begge land, men minnes da slovakene truet med å bli selvstendige så krysset mange av mine tsjekkiske venner fingrene i lønnlig håp om at det ikke bare var en trussel men et løfte.

    @otare får gjerne korrigere, men med unntak av regjeringen til slovaken og Tsjekkias største oligark, Babiš, så var dette forhåpentligvis en anomali for et Tsjekkia som ellers har vært det mest likesinnede og vestvendte slaviske land siden Warszawa-paktens oppløsning, med mulig unntak av Slovenia.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.435
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hvordan står det egentlig til med russiske tanks?
     
    Sist redigert:

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.833
    Antall liker
    2.411
    Sted
    Portugal

     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.522
    Antall liker
    9.295
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg trodde i mitt enfold at pengene og våpenstøtten til Ukraina var sikret, men neida, Putler tilhengerne i USA ønsker at Russland skal ta rotta på Europa. Samtidig som USA nærmest imploderer av sin egen dumskap og forakt for alt som smaker av demokrati og internasjonalt samarbeid. Fuck:mad:


    Bl.a.
    Senatorene på Capitol Hill var oppe hele natt til tirsdag for å vedta sin støttepakke på 95 milliarder dollar til Ukraina, Israel og Taiwan før de tok vinterferie. Enigheten var tverrpolitisk. 70 stemte for og bare 29 stemte imot.

    Men Biden får ikke pengene før Representantenes hus har vedtatt sin versjon av pakken.

    Og lederen der, Mike Johnson, virker ikke stressa.

    For Trump-vennen mener det ikke haster. Han sier han vil diskutere saken på en partikonferanse om én måned.
    Screenshot_20240218_083353_Chrome.jpg
    Republikanernes leder for Representantenes hus, Mike Johnson.

    FOTO: MANUEL BALCE CENETA / AP

    Nei til Ukraina-hjelp, ja til Putin
    Men USA taler med to tunger i forholdet til Russland og Ukraina nå.

    Mens Biden-administrasjonen, og republikanske politikere som presidentkandidat Nikki Haley, understreker hvor farlig det vil være for USA å svikte Ukraina militært, er MAGA-fløyen i det republikanske partiet negative til mer våpenhjelp og positive til Putins Russland.

    Og så har vi Tucker:
    Carlson har hevdet at amerikansk liberalisme utgjør en større trussel mot USA enn Vladimir Putin.

    Tucker mente amerikanere burde snu seg mot venstresida og det demokratiske etablissementet i sitt eget land i stedet for mot Putins Russland.
    Screenshot_20240218_084206_Chrome.jpg
    Han la til at i valget mellom Ukraina og Russland bør USA trolig ta Russlands side.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.974
    Antall liker
    2.235
    Nei, han skal ikke glemmes. En mann med ryggrad av titan !

    ".....Slik Navalnyjs rettferdige kamp mot den totale overmakten, mot korrupsjon, nepotisme og diktatur, må gjøre det og være til inspirasjon. For alle. Hans vilje − med livet som innsats − til en ny kurs for sitt land og folk, for en annen framtid for sine barn, må resonnere over hele verden."

    1708257200892.png

    Den russiske helten – Dagsavisen
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.435
    Antall liker
    11.245
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Han var modig og talte Putin midt imot, og returnerte til russland selv om han så hva han risikerte, men bortsett fra det var han ikke ulik den nåværende russiske ledelsen. En muskovitt som delte russere inn i første og annenrangs borgere, en rasist, og en som sa om Krym at " du legger ikke et smørbrød tilbake på fatet etter å ha tatt et tygg av det." I følge seg selv hadde ha en større respekt for internasjonale spilleregler, men han fikk aldri vist det i praksis.

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn