Er det ikkje sentralt at vi (1) ikkje kan rekna Svalbard inn under art. 5 fordi det er ekstra-territorialt (poenget med det var kanskje først og fremst å unngå at vi måtte forsvara britiske og franske koloniar?) - (2) samtidig som Noreg har full suverenitet OG (3) området skal vera demilitarisert?På den måten får dem også testet artikkel 5 i Nato-pakten.
At Svalbard er dekt av art. 5 er sjølvsagt flott, og litt googling tilseier at det er det norske synet (vonleg er det også synet til resten av Nato). I stand corrected, som ein seier. Algerie var forresten spesifikt også dekt av Nato i starten (naturleg nok, sidan det var ein integrert del av Frankrike).Spørsmålet er hva man tenker å gjøre med det den dagen det lander et fly med 150 spetsnaz i stedet for gruvearbeidere, etterfulgt av noen ropuchaer med tyngre materiell. Uttrykke stor forståelse for «legitime sikkerhetsinteresser» og deretter følge situasjonen nøye mens den ikke-muskovittiske befolkningen deporteres til fangeleir på kola som returfrakt på landgangsfartøyene? Og så da?
Da er det viktig at vi har hatt grundige diskusjoner i det åpne rom om at selv om traktaten forbyr faste militære installasjoner og bruk i krigsøyemed, betyr norsk suverenitet at det er vår plikt å hindre andre i å bruke øyene i krigsøyemed.
Da må vi ha moderne kapasiteter for rask innsetting fra fastlandet. Det har vi ikke. Som norsk område er Svalbard selvsagt Nato-område, men vi vil ikke makte motstand nok til å utløse Natos Artikkel 5, forutsetningen for allierte hjelp.
Jeg håper virkelig ikke det. Vi er ikke istand til å forsvare Oslo engang slik det er idag og Svalbard kan vi bare glemme.Men vil ei norsk regjering våga å gje eintydig ordre, og vil ein norsk fartøysjef eller F-35-pilot våga å losna første skot i ein krig mot Russland?
Det er litt mer enn isbjørner der:Jeg håper virkelig ikke det. Vi er ikke istand til å forsvare Oslo engang slik det er idag og Svalbard kan vi bare glemme.
Det store spørsmålet er om NATO (=USA idag) er villige til å gå til krig for Svalbard. Skulle den forferdelige Trump'ærn komme tilbake kan vi bare glemme det, men jeg tror allerede idag at realpolitikk trumfer artikkel 5.
Si vicem pacem, para bellum.
Det er nok dette russerne etterhvert kan komme til å teste ut. Ett scenario er at konfrontasjonen kan nå til et bristepunkt før russerne backer ut fordi de ser at Nato vil forsvare øygruppen med militære maktmidler. Et annet scenario (under Trump) er at russerne får lov til å herje på øygruppen.Det store spørsmålet er om NATO (=USA idag) er villige til å gå til krig for Svalbard. Skulle den forferdelige Trump'ærn komme tilbake kan vi bare glemme det, men jeg tror allerede idag at realpolitikk trumfer artikkel 5.
Så vidt eg hugsar var dette nøkkelspørsmålet i Orions belte (1977, seinare filmatisert som ein av dei beste norske actionfilmane nokon gong).Jeg håper virkelig ikke det. Vi er ikke istand til å forsvare Oslo engang slik det er idag og Svalbard kan vi bare glemme.
Det store spørsmålet er om NATO (=USA idag) er villige til å gå til krig for Svalbard. Skulle den forferdelige Trump'ærn komme tilbake kan vi bare glemme det, men jeg tror allerede idag at realpolitikk trumfer artikkel 5.
Eg tenkjer at Putin gjerne må underkjenna Svalbard-traktaten, men det må jo bety umiddelbar evakuering av alle russiske borgarar frå øyane.Det er typisk Putin å underkjenne avtalen. Han blir å si bla bla bla at vedkommende som den gang signerte ikke har legitimitet, at det ble gjort en stor feil, at den historiske urtetten som den gang ble gjort må rettes opp i.
Jonas Nygaardsvold Støre vil nok følge situasjonen nøye........Svalbard er suverent norsk territorie, derfor også dekket av NATO-pakten inkludert artikkel 5. Andre land som har signert traktaten har kun rett til å drive næringsvirksomhet der, mot å respektere norsk suverenitet. Det er ikke engang demilitarisert sone, men traktaten forbyr opprettelse av flåtebaser og befestninger.
Arctic Geopolitics: The Svalbard Archipelago
Tensions in the Arctic among great powers have increased since Russia's invasion of Ukraine. But the unique status of the Norwegian archipelago Svalbard complicates this broad geopolitical framing of the region.www.csis.orgSvalbardtraktaten – Wikipedia
no.wikipedia.org
Vis vedlegget 997714
Vis vedlegget 997713
Traktaten ble inngått i 1920. Da var muskovia i indre kaos etter revolusjon og borgerkrig, men de ratifiserte traktaten senere (1935). De har ingen andre rettigheter på Svalbard enn hva f eks Afghanistan og Argentina har. Derimot har muskovittene i lang tid forsøkt å obfuskere Svalbards folkerettslige stilling og gi inntrykk av at det er noeslags uklarhet der. Det er det ikke.
Spørsmålet er hva man tenker å gjøre med det den dagen det lander et fly med 150 spetsnaz i stedet for gruvearbeidere, etterfulgt av noen ropuchaer med tyngre materiell. Uttrykke stor forståelse for «legitime sikkerhetsinteresser» og deretter følge situasjonen nøye mens den ikke-muskovittiske befolkningen deporteres til fangeleir på kola som returfrakt på landgangsfartøyene? Og så da?
En umiddelbar logisk slutning. Men i Putins hode er russerne en arktisk stormakt. Det er naturlig at imperiet skal regjere i arktisk og at Svalbard-gruppen selvfølgelig skal være en del av den russiske interessesfæren og som må gjøres hevd på.Eg tenkjer at Putin gjerne må underkjenna Svalbard-traktaten, men det må jo bety umiddelbar evakuering av alle russiske borgarar frå øyane.
Et scenario kan være at uniformerte «frivillige» plutselig dukker opp i Longyearbyen og «sikrer» havnen under et eller annet påskudd, som på Krym. Samtidig er to-tre muskovittiske lasteskip med roll-on/roll-off kapabilitet på vei dit. En norsk ubåt er i Barentshavet, internasjonalt farvann. Senker man troppetransportene?Referansane til 1940 er openberre, og fasit er klar i etterkant. Men vil ei norsk regjering våga å gje eintydig ordre, og vil ein norsk fartøysjef eller F-35-pilot våga å losna første skot i ein krig mot Russland?
I etterpåklokskapens lys bør ein ha gjort det. Men eg trur det vil vera ein oppsiktsvekkjande politikar som har mage til å seia "skyt".Et scenario kan være at uniformerte «frivillige» plutselig dukker opp i Longyearbyen og «sikrer» havnen under et eller annet påskudd. Samtidig er to-tre muskovittiske lasteskip med roll-on/roll-off kapabilitet på vei dit. En norsk ubåt er i Barentshavet, internasjonalt farvann. Senker man troppetransportene?
Veldig vanlig i russland, f eks når man faller ut av et vindu.Navalnyj-dødsfallet
Aleksej Navalnyj (47) var Vladimir Putins største utfordrer. Nå er han død.www.vg.no
Sudden death syndrome døde han visst av.
Det vil ikke være tid til omfattende politisk behandling. Det har vi forsøkt før, gikk sådär. Derfor plakaten på veggen med forhåndsinstruks til militære befalingsmenn.I etterpåklokskapens lys bør ein ha gjort det. Men eg trur det vil vera ein oppsiktsvekkjande politikar som har mage til å seia "skyt".
Sudden death syndrome har blitt ganske vanlig de siste åreneVeldig vanlig i russland, f eks når man faller ut av et vindu.
Ja, med blåflekker over hele kroppen og stort pådrag av FSB allerede natten før han offisielt døde, etter at overvåkningskameraene hadde blitt dekket til. Deretter var det offisielle moskva klare til å kommentere saken bare noen få minutter etter oppgitt dødstidspunkt. Yeah, right…Sudden death syndrome døde han visst av.
Det kan du seia, og vi er nok grovt sett samde i analysen det norske offiserskorpset anno 1940.Det vil ikke være tid til omfattende politisk behandling. Det har vi forsøkt før, gikk sådär. Derfor plakaten på veggen med forhåndsinstruks til militære befalingsmenn.
Vis vedlegget 997824
Faren er jo at russerne bruker det momentum de har nå, før Zelenskyjs menn får stabilisert fronten, til å flytte frontlinjen vestover.Ukraina anslår at russerne tapte 74 000 liv for å ta Avdijivka. Dagens oppsummering går litt på brutaliteten på bakken og kjøttkverntaktikken til russland.
Jeg tror ikke de har noe særlig momentum. De brukte opp 74000 soldater på å innta en småby som i sin tid hadde 28000 innbyggere. Hele poenget med å «erobre» Avdvijka var å kunne vise opp en eller annen «seier» før presidentvalget, koste hva det koste ville. Det gir ingen militær gevinst. Ukraina trakk seg ut av ruinene, men til allerede forberedte forsvarslinjer utenfor byen. Så muskovittene sender soldater ut på flatmark for å forsøke å komme videre, men det går jo som det må gå. Forholdstallet mellom tap på hver side er som 7:1 eller enda verre, og det betyr faktisk at styrkeforholdet gradvis endres i Ukrainas favør.Faren er jo at russerne bruker det momentum de har nå, før Zelenskyjs menn får stabilisert fronten, til å flytte frontlinjen vestover.
Tormod Heier var på Nrk i morges og kommenterte situasjonen. Videre fremover i 2024 ser han ikke noen store bevegelser av frontlinjene. Ingen av de krigførende parter har igjen noen store mekaniserte landstyrker som kan føre til avgjørende gjennombrudd langs den 1000km lange frontlinjen. Det vil ta år å bygge opp nye store mekaniserte brigader.
Derfor vil vi se mer av det samme vi ser i dag, hvor antall soldater du har tilgjengelig, samt industriell produksjon av granater, kuler og krutt vil være avgjørende. På sikt vil dette favorisere russland, siden befolkningen der er 3,5 ganger Ukraina. Dette ifølge Heier.
Heier sa at denne krigen kom til å ende på samme måte som de fleste andre kriger, gjennom forhandlinger og en eventuell midlertidig fredsavtale.
@Asbjørn , hvordan ser du i dag på muligheten til at Ukraina kan ta tilbake de landområdene som russerne i dag okkuperer?
Hva er din kommentar til at vesten anført av USA bare står overfor dårlige valg når det gjelder Ukraina-konflikten?Som jeg har sagt før er det ikke situasjonen på slagmarken som bekymrer meg, men vestlig støtte. Så lenge Vesten støtter Ukraina kan ikke putin vinne. Derfor satser han alt på å undergrave den støtten.
Om Ukraina er i stand til å ta tilbake de midlertidig okkuperte områdene med makt er vanskelig å si. Denne gangen kollapset ikke de muskovittiske linjene, slik de gjorde ved Kyiv, Kharkiv og Kherson, men det er jo ikke noe annet mulig krav fra den angrepne partens side enn å gjenopprettede internasjonalt anerkjente grensene. Alt annet er gevinst for putin.
Jeg er ikke enig. Selvsagt kan man la muskovittene tape. Ikke bare det, de må tape såpass ettertrykkelig at de ikke finner på noe lignende på minst et par generasjoner. Om det fører til kaos og kollaps i muskovia-imperiet er det mest en bonus.Hva er din kommentar til at vesten anført av USA bare står overfor dårlige valg når det gjelder Ukraina-konflikten?
USA kan ikke la russland vinne, men heller ikke la russland tape. Med tap menes at alle de nåværende russisk okkuperte områdene tapes. Da står vi overfor en situasjon hvor russland kan komme ut av kontroll, Putin avsettes eller likvideres, generalene og haukene i Kreml overtar makten. Eller et helt annet utfall. Et russland i kaos med en mulig borgerkrig er det siste som ønskes.
Derfor ønsker amerikanerne primært en forhandlet løsning med Putin. Da har man ihvertfall en mer forutsigbar situasjon for noe tid fremover. Da kan man eventuelt gi sikkerhetsgarantier for resten av Ukraina.
Min vurdering er at russerne blir sittende med mesteparten av de okkuperte områdene, selv om det ikke finnes noen rettferdighet i det. Men hvis man ser historisk på territorielle konflikter, så har det vært liten grad av rettferdighet i hvem som har spist andre sitt land og hvem som har måtte se seg spist.
Nei, hva skulle det være? Gikk man rundt med angst i 1943 for at Nazi-Tyskland skulle kollapse og Preussen komme ut av kontroll?Men grunnen til at vesten ikke aksjonerte i større grad mot russland etter Krim invasjonen i 2014, var jo at man fryktet Putin, man håpte i det lengste at Putin skulle ta til vett og se seg mot vesten og ikke inngå en større alianse med Kina.
Du mener at nå som alle broer er brent har ikke vesten noe å tape på å se et russland med brukket rygg?
Jeg skjønner dine synspunkter. Men mange er nok uenige i dine vurderinger. Men det er greit nok, bare interessant å få frem ulike vurderinger av realitetene vi står i.Nei, hva skulle det være? Gikk man rundt med angst i 1943 for at Nazi-Tyskland skulle kollapse og Preussen komme ut av kontroll?
Vi må snart forstå hva det er vi står ovenfor, og begynne å handle deretter.
Det er ganske rått. Det gikk med to Su-34 og en Su-35 på fredag, en Su-34 i går. Med en Su-34 og en Su-35 i dag er dette et helt lite flyvåpen, seks av seneste generasjon jagerfly og jagerbombere. Dette var noen milliarder kroner.
Sukhoi Su-35 - Wikipedia
en.wikipedia.orgVet ikke hva Ukraina har gjort for å få til dette, men noe kreativt må det være.Sukhoi Su-34 - Wikipedia
en.wikipedia.org