Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Interessant å observere diskursen om eksport av klasebomber til Ukraina. Der var fy-fy. Så ser man russerne klasebomber strandpromenaden i Odessa, et område på størrelse med en fotballbane pepret med prosjektiler. Vestens fredsvenner leer ikke et øyelokk.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.058
    Antall liker
    11.488
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er det er det vel ingen som blir forbauset over.... Russerne bryter jo systematisk alle internasjonale avtaler de har underskrevet, - og de som de ikke har underskrevet.... Et svakt mulig lys under Gorbatsjov er blitt til en gjennomkorrupt, totalfascistisk drittnasjon. Punktum.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.681
    Antall liker
    35.648
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er det er det vel ingen som blir forbauset over.... Russerne bryter jo systematisk alle internasjonale avtaler de har underskrevet, - og de som de ikke har underskrevet.... Et svakt mulig lys under Gorbatsjov er blitt til en gjennomkorrupt, totalfascistisk drittnasjon. Punktum.
    Men man kunne jo tillate seg å bli litt forundret over at det ikke kommer så mye som et pip fra noen av de vestlige stemmene som skrek over seg om det moralsk forkastelige i å levere klasegranater til Ukraina for lovlig bruk i strid. Når muskovittene i stedet klasebomber sivile på fredelig aftenpromenade i en europeisk storby, en åpenbar krigsforbrytelse, ser man bare en annen vei.

    Det påstås at jeg har blitt konspirativt anlagt på mine gamle dager, men man kan kanskje også tillate seg å mistenke at den påfallende forskjellen i støynivå har noe med hvem som betaler for hvilke mediakampanjer å gjøre.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Støre og Søreide henger seg på kritikken av Kina som både Stoltenberg og Blinken har kommet med. Uten at Kina forsyner russland med avansert teknologi, ville ikke russland være i stand til å opprettholde krigføringen.

    VG
    «– Kina kan jo gjerne mene at de ikke tar side i konflikten, men de gjør jo rent faktisk det når de gir den type støtte – som de vet går til å opprettholde og reprodusere den militære kapasiteten til Russland, sier lederen i Stortingets utenriks- og forsvarskomité til VG.»

    Kina har tatt en tydelig side i konflikten, det burde være tydelig for alle. Det er ikke hva du sier som definerer deg, det er hva du faktisk gjør.
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.138
    Antall liker
    3.282
    Torget vurderinger
    1

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.575
    Antall liker
    3.698
    Sted
    Sunnmøre
    Kva er bakgrunnen for den omstridde lova i Georgia no?


    Eg ser at EU rynkar på nasen av det georgiske parlamentet, men er det for å få kontroll med russisk- eller EU/USA-finansierte organisasjonar denne lova er vedteken?

    Edit, litt meir her:

     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Det som er sikkert er at parlamentet som skal representere folket, nå går i motsatt retning av viljen til folket. Ikke snakk om at folket i Georgia ønsker et russifisert samfunn.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.575
    Antall liker
    3.698
    Sted
    Sunnmøre
    Det som er sikkert er at parlamentet som skal representere folket, nå går i motsatt retning av viljen til folket. Ikke snakk om at folket i Georgia ønsker et russifisert sanfunn.
    Nei, det ville overraska meg.

    Men samtidig framstår det ikkje fullstendig illegitimt å krevja openheit om korleis aktørar i den indre georgiske samfunnsdebatten er finansierte. Dersom det synte seg at ein norsk organisasjon var tungt finansiert av Russland, til dømes, ville dei mista kredibilitet i dei fleste saker, og det same gjeld (i noko mindre grad, og ikkje så totalt) dersom dei var finansierte av td. USA.

    Eg reagerer rett nok på noko av språkbruken i lova slik det vert framstilt på norsk, som omgrepet "utanlandske agentar". Det er mogleg det har ein annan valør på georgisk, det veit eg ikkje, men det minner om (slik VG-artikkelen peikar på) tilsvarande lover i Russland.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Snyder setter ting i perspektiv.

    Han snakker mye om «timelines» og «saktehet» i beslutninger og at vi fort venner oss til staus quo pr i dag og at et plutselig kollaps kan få hele verdensordenen til å snus opp/ned over natten. Noe også USA må betale for.

    Da er det bare å dra Snyder over til gårdagens drivkraft hvor statsviter Bernt Hagtvedt var gjest i dette timeslange programmet. Han snakket om at vi er noen søvngjengere. Vi går i en slags døsig tilstand hvor vi hverken er våkne eller helt i svime. Hagtvedt dro flere paralleller tilbake i historien hvor søvngjengerhet fikk den konsekvensen at ting som kunne blitt håndtert på en annen måte i det tidlige hendelsesforløpet, etterhvert fikk den konsekvensen at reperasjonskostnadene ble mye mye større både i antall tapte liv og ødelagte samfunn.

    Så hva må til for at de vestlige demokratiene kommer seg ut av denne søvnige tilstanden?
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Eg reagerer rett nok på noko av språkbruken i lova slik det vert framstilt på norsk, som omgrepet "utanlandske agentar". Det er mogleg det har ein annan valør på georgisk, det veit eg ikkje, men det minner om (slik VG-artikkelen peikar på) tilsvarande lover i Russland.
    Akkurat det jeg også reagerte på. Det var mange andre ord man kunne brukt hvis man ønsket å distansere seg fra Kreml.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.981
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2
    1000006958.png

    Savner litt mer fly, helikoptre og båter. Får håpe den nyeste hjelpepakken fra USA hjelper på dette etterhvert.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Russerne er noen djevler. De trykker på alle knapper for å få ting inn i det sporet dem ønsker, fra gass på slagmarken som sender frykt blant soldatene, også dem som ennå ikke er mobilisert, til stadig sterkere hybrid krigføring i europa.
    Russerne pusher grensene opp til limiten, men akkurat ikke så mye at dem får verden mot seg, eller at Nato må iverksette artikkel 5. Det er noen kalkulerte jævler som har inntatt Kreml.
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    813
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    2
    Mulig dette er russisk desperasjon. Rasjonell krigføring er det hvert fall ikke. Vanskelig å begripe rekkevidden av ondskapen de påfører uskyldige, og på seg selv. Noen snakket om at protester mot krigen ville komme med kistene, men nå har de opp mot 500k tapte, invalidiserte og drepte «soldater». Og aldri har det vel vært så stille der borte. Det er som et jernteppe har senket seg. Hvor mange mistet de på de ni årene i Afghanistan? 17k? Den krigen var svært upopulær! Dette regnestykket går ikke opp.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Mulig dette er russisk desperasjon. Rasjonell krigføring er det hvert fall ikke.
    Antakelig høyst rasjonelt i russisk kontekst.

    Det er en industrill utmattelseskrig vi er vitne til, virkemidlene hardner til. Som Snyder sa i denne videoen som var linket til, ting er skjørt, alt kan kollapse på relativt kort tid med svært alvorlige konsekvenser i et bredere perspektiv. En kollaps for Ukraina vil sende et tydelig signal til kineserne at vesten backer ut når det gjelder som mest.

    Satt på café i dag mens jeg ventet på at bilen skulle bli ferdig på verkstedet. Traff på kommunens skarpe venstre-politiker. I samtale med ham mente han at det er mer sannsynlig at russerne på et tidspunkt inntar Kyiv, enn at dem ikke gjør det.
    Men det er veldig mye opp til vesten å avgjøre om det skal skje. Eller lar vi Putin spille spillet på hannes premisser.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    2.247
    Antakelig høyst rasjonelt i russisk kontekst.

    Det er en industrill utmattelseskrig vi er vitne til, virkemidlene hardner til. Som Snyder sa i denne videoen som var linket til, ting er skjørt, alt kan kollapse på relativt kort tid med svært alvorlige konsekvenser i et bredere perspektiv. En kollaps for Ukraina vil sende et tydelig signal til kineserne at vesten backer ut når det gjelder som mest.

    Satt på café i dag mens jeg ventet på at bilen skulle bli ferdig på verkstedet. Traff på kommunens skarpe venstre-politiker. I samtale med ham mente han at det er mer sannsynlig at russerne på et tidspunkt inntar Kyiv, enn at dem ikke gjør det.
    Men det er veldig mye opp til vesten å avgjøre om det skal skje. Eller lar vi Putin spille spillet på hannes premisser.
    Nå kjenner jeg ikke din kommunes skarpe venstrepolitiker, ei heller hans ekspertise på Russland, krigføring og internasjonal politikk, men min svigermor er dypt uenig !
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Nå kjenner jeg ikke din kommunes skarpe venstrepolitiker, ei heller hans ekspertise på Russland, krigføring og internasjonal politikk, men min svigermor er dypt uenig !
    Jeg har ikke sagt at jeg er enig med ham. Men utfallet er ikke usannsynlig. Det kan komme an på om Nato ønsker å bli en direkte part i konflikten, eller ikke.

    Hvis Putin ikke gir etter men står løpet ut, vil det at Russland har bortimot 4 ganger så mye mannskaper til å krige i skyttergravene, muligens være det som gjør at dem inntar Kyiv. Og muligens med god hjelp fra Donald Trump.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.980
    Antall liker
    2.247
    Jeg har ikke sagt at jeg er enig med ham. Men utfallet er ikke usannsynlig. Det kan komme an på om Nato ønsker å bli en direkte part i konflikten, eller ikke.

    Hvis Putin ikke gir etter men står løpet ut, vil det at Russland har bortimot 4 ganger så mye mannskaper til å krige i skyttergravene, muligens være det som gjør at dem inntar Kyiv. Og muligens med god hjelp fra Donald Trump.
    Det er omtrent intet som er usannsynlig i det scenariet hvor Tsar Putler og hans banditter sitter i førersetet. Så terninger, tarotkort svigermødre og kommunepolitikere samt blekkspruter som "har greie" på fotball - alt og alle kan tas med.

    Joda, hvem holder ut lengst. Her har vi i vesten et kjempeansvar som vi kke har fulgt godt nok opp !
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Det er omtrent intet som er usannsynlig i det scenariet hvor Tsar Putler og hans banditter sitter i førersetet. Så terninger, tarotkort svigermødre og kommunepolitikere samt blekkspruter som "har greie" på fotball - alt og alle kan tas med.

    Joda, hvem holder ut lengst. Her har vi i vesten et kjempeansvar som vi kke har fulgt godt nok opp !
    Javisst. Men som Snyder da i denne videoen, Ukraina kunne vunnet krigen høsten 2022 hadde bare vesten gitt full pupp på våpenleveranser med alt av materiell inkl langtrekkende missiler, fra og med 24 februar 2022, før russerne hadde fått summet seg etter det foreløpige nederlaget sommeren 2022 og ikke som nå da de har fått omstilt til full krigsøkonomi og våpenfabrikker i produksjon 24/7.
    Neida, vi lot frykten og den sendrektige beslutningsprosessen som skulle på plass i alle land få overtaket. Vi mistet egentlig muligheten.

    På den annen side, ville vi ha påført Putin et strategisk og militært nederlag høsten 2022 hvis vi hadde muligheten? Sannsynligvis ikke. Vi hadde latt Putin få overtaket med sine trusler om atomkrig og total utslettelse av menneskeheten.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.773
    Antall liker
    9.421
    Sted
    Trondheim
    De terrorbomber sivile mål. De bruker klasebomber mot sivile mål. De bruker stridsgass (ligner sennepsgass som ble brukt i 1. verdenskrig) for å tvinge soldatene ut av skyttergravene slik at de kan bombes. De bryter alle regler som gjelder i krig og som er avtaler som Russland har underskrevet (ikke bruk av klasebomber, men å bruke dem mot rent sivile mål kan ikke forsvares på noen som helst måte).
    Hvordan kan afrikanske land ønske russerne velkommen? Hvordan kan Kina fortsette å selge krigsteknologi til Russland? Hvordan kan republikanerne (riktignok enkeltpersoner, men...) i USA si at de ikke skal hjelpe Ukraina mer? Når skal verden si at nok er nok?
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.981
    Antall liker
    1.314
    Torget vurderinger
    2
    Kommer til å øke med sivile tap igjen, om russerne prøver seg på Kherson/Kharkiv igjen. Klasebomber og FAB-1500 rett inn i en millionby.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.074
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå kjenner jeg ikke din kommunes skarpe venstrepolitiker, ei heller hans ekspertise på Russland, krigføring og internasjonal politikk, men min svigermor er dypt uenig !
    Din Svigermor glemmer at alt som skal til for at putte skal klare å innta Kyiv er å jevne hele byen med jorda først.
    Forsvarerne har ikke som eneste oppgave å holde fienden fra å innta området, men de må faktisk ta vare på de som bor i området også. russerne på sin side driter jo i alt og tenker at desto mer som kan drepes og ødelegges, desto enklere blir jobben.

    Og jobben har aldri vært å overta kontrollen over noe som helst. Jobben har vært å utslette Ukraina fullstendig, inkldert menneskene, historien og kulturen.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Russerne er noen djevler. De trykker på alle knapper for å få ting inn i det sporet dem ønsker, fra gass på slagmarken som sender frykt blant soldatene, også dem som ennå ikke er mobilisert, til stadig sterkere hybrid krigføring i europa.
    Russerne pusher grensene opp til limiten, men akkurat ikke så mye at dem får verden mot seg, eller at Nato må iverksette artikkel 5. Det er noen kalkulerte jævler som har inntatt Kreml.
    Siden jeg er god venn med noen som har vært og er i fronten der nå, så kan jeg bekrefte russerenes bruk av ulovlige våpen, tortur og deres voldlige væremåte. Mye gjøres i sanseløs drukenskap og de fores godt med sprit. Det virker som de har degenerert og er i ferd med å miste den siste rest av mennesklighet. Den dagen krigen slutter og vestlig media får dra mot fronten, vil det komme mange grusomme historier.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.169
    Antall liker
    2.683
    Siden jeg er god venn med noen som har vært og er i fronten der nå, så kan jeg bekrefte russerenes bruk av ulovlige våpen, tortur og deres voldlige væremåte. Mye gjøres i sanseløs drukenskap og de fores godt med sprit. Det virker som de har degenerert og er i ferd med å miste den siste rest av mennesklighet. Den dagen krigen slutter og vestlig media får dra mot fronten, vil det komme mange grusomme historier.
    Tviler ikke et øyeblikk på.

    Jeg har tidligere nevnt et par filmer som jeg så på Tromsø internasjonale filmfestivaler. Blant annet en dramatisert film fra virkelige hendelser. Handlingen finner sted i øst-ukraina i de okkuperte områdene. En ukrainsk lege som har vervet seg til fronten navigerer feil om natten og havner bak russernes linjer.
    Han blir satt til å holde liv i ukrainske fanger som blir torturert på grusomste vis i mørke, kalde kjellere. Etter døden blir de brent i mobile krematorier for å skjule alle spor etter grusomhetene.
    I ettertid etter innspillingen av filmen er det blitt dokumentert at russerne bruker sånne mobile krematorieovner.

    Virkeligheten i dette tilfellet er nok langt verre enn de fleste av oss liker å tenke på. Fordi vi lever i en helt annen virkelighet enn disse bandittene. Vi lever jo i det 21. århundre i en sivilisert verden, ikke sant?

    Blir Putin og banden rundt ham noen gang stilt til ansvar for alle forbrytelsene de har begått? Lite sannsynlig, Imo.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn