Gubra
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 18.08.2004
- Antall liker
- 766
Ikke mate trollene!
Jeg kan ikke se at det har endret seg særlig med Russland, de har alltid vært en del av truselbildet til sine naboer.Ingen har vel her påsått at alt er relativt, men i denne settingen så er poenget mitt at hvem som anses som venn-fiende/snill-slem/gud-djevelen/eller hva man enn kaller det, endres over tid.
Venn/alliert igår, kan fort være fienden imorgen.
Og det endres i all hovedsak av politiske/geo-politiske grunner.
Så når sirkelrunken her inne ilegger dagens russiske regime (og folket) en gitt negativ egenskap, for så å grunngi den egenskap i å ha vært slik tilbake i tilnærmet all tid (med eks referanser til fordums tsar-tider og benevnelser), så er poenget mitt at det ikke er den hele og fulle sannhet.
Ikke godt å vite hva du mener du biter på.OK, biter på:
Hvilke politiske/geopolitiske grunner ser du for at Putin ikke fortsetter sin imperialistiske/ekspansjonistiske politikk?
Mvh
og den krigen gikk tilslutt i tap for russerne, etter nesten 10 år..
-Eks så støttet Norge og de allierte opprørstyrkene i Afghanistan på 80-tallet da Russland herja der. Plutselig ikke så mye støtte til de da USA og Norge (aka allierte) herja i samme land på 2000-tallet. Det må jo da fremstå som rart for deg?
Dette:Ikke godt å vite hva du mener du biter på.
En feil + en feil til gir ikke en rett. Har ellers aldri i noe innlegg skrevet at jeg syntes at den norske deltakelsen i Afghanistan var en god ide eller noe jeg støttet.Men om du leser innlegget mitt så er det på at hvem som man støtter/anser som alliert/venn og ev fiende, er ikke konstant over tid.
-Eks så støttet Norge og de allierte opprørstyrkene i Afghanistan på 80-tallet da Russland herja der. Plutselig ikke så mye støtte til de da USA og Norge (aka allierte) herja i samme land på 2000-tallet. Det må jo da fremstå som rart for deg?
Hva med å svare på bevisene du har fått av andre her inne??Ikke godt å vite hva du mener du biter på.
Men om du leser innlegget mitt så er det på at hvem som man støtter/anser som alliert/venn og ev fiende, er ikke konstant over tid.
Så lenge fakta ikke teller, så ja....Vi har alle våre verdensbilder og det skal litt til for å flytte de...
Det må vel være ukas selvfølgelighet. Hvem som allert eller fiende avhenger temmelig åpenbart av hvem man har felles interesser med, både med tanke på egen sikkerhet og ressurstilgang, og også ideologisk. Hvis man tar på seg de ideologiske brillene så er det ganske lett å se hvem som i nyere tid har utfordret og utfordrer den vestligdominerte og liberaldemokratiske verdensordenen: Både Russland, Kina og den arabiske verden har ambisjoner om en helt annet samfunnsorden og verdensorden enn den vi kjenner i Vesten i dag. I de to første tilfellene med klart definerte maktvertikaler hvor målet er å likestille eneveldets legitimitet med demokratiets i en såkalt "multipolar" verden, og i det siste tilfellet med mindre definerte maktstrukturer, men en like definert ideologisk målsetning om å erstatte demokrati med teokrati.Men om du leser innlegget mitt så er det på at hvem som man støtter/anser som alliert/venn og ev fiende, er ikke konstant over tid.
Beklager til denne powercon-brukeren,..
Det er opp til deg og denne tjua-brukeren å dokumentere at Putin i så fall har en finger med i spillet, det er jo dere som påstår det.
Stråmannen var at jeg skulle dokumentere at Putin ikke finansierte noe høyre-politikk i europa.Hva med å svare på bevisene du har fått av andre her inne??
Du forsøker deg stadig med stråmannsargumentasjon.Dette:
Venn/alliert igår, kan fort være fienden imorgen.
Og det endres i all hovedsak av politiske/geo-politiske grunner.
Har fremdeles ikke fått noe svar på hvilke politiske/geopolitiske faktorer som har forandret seg slik at Russland ikke kan sees på som en trussel.
En feil + en feil til gir ikke en rett. Har ellers aldri i noe innlegg skrevet at jeg syntes at den norske deltakelsen i Afghanistan var en god ide eller noe jeg støttet.
Ellers, se @Bx sitt innlegg:
'
Jeg kan ikke se at det har endret seg særlig med Russland, de har alltid vært en del av truselbildet til sine naboer.
Mvh
hmm, har du sjekket nettleseren din? Kan se ut som at kanskje du kun får opp den til enhver tid siste siden av til nå de 1189 sidene denne posten består av.Stråmannen var at jeg skulle dokumentere at Putin ikke finansierte noe høyre-politikk i europa.
-Svaret mitt på det, var at det må de som ev påstår dette legge frem dokumetasjon på.
Diskusjonen på det tema er ikke med meg, selv om stråmannen selvsagt var et forsøk på å få til det. Det feilet.
Stråmann igjen, du er tydelig tom for noe fornuftig å tilføre diskusjonen.hmm, har du sjekket nettleseren din? Kan se ut som at kanskje du kun får opp den til enhver tid siste siden av til nå de 1189 sidene denne posten består av.
Jeg synes feks av postene #47.517 og #47.518 gir en god dokumentasjon (på putlers støtte til de høyre ekstreme), og det finnes flere på denne tråden
takk for rådet, da vet jeg hvem jeg slett ikke skal snakke medSier vel det meste om deg:
Du kritiserer lett andre om at de må lese absolutt alle innlegg i tråden (1189 sider/47 500 innlegg), men hevder at du selv ikke kan sjekke alt av kilder (aka lese alt).
Du bør kanskje prøve å komme deg litt mere ut i frisk luft. Ev snakke med noen voksne om ting som du er bekymret for.
takk for rådet, da vet jeg hvem jeg slett ikke skal snakke med
yepp, og jeg er glad for at du bidrar med det fornuftige slik at andre bare kan fjase littStråmann igjen, du er tydelig tom for noe fornuftig å tilføre diskusjonen.
Ikkje endå, nei. Men når det tek til å smelle rundt i hovudstaden kan det tenkjast at mange vert leide.Har de faktorene ført til mindre imperialistisk krig i Ukraina?
Mvh
Hvilket minst to av oss gjorde nokså umiddelbart. Det er virkelig ikke vanskelig å dokumentere. putin finansierer ganske mye av ytre høyre i Europa, og da har jeg ikke engang nevnt brexit eller effekten av trollfabrikkene hans, bare rene pengestrømmer til partikasser og enkeltpolitikere.Stråmannen var at jeg skulle dokumentere at Putin ikke finansierte noe høyre-politikk i europa.
-Svaret mitt på det, var at det må de som ev påstår dette legge frem dokumetasjon på.
Bare littIkke mate trollene!
Har fremdeles ikke fått noe svar på hvilke politiske/geopolitiske faktorer som har forandret seg slik at Russland ikke kan sees på som en trussel.Du forsøker deg stadig med stråmannsargumentasjon.
Poenget mitt er fortsat at det er politiske/geopolitiske momenter avgjør hvem som er venn eller fiende/snill-slem/gud-djevel.
Ref eksemplet mitt lengre opp med kommunister i Norge i etterkrigstiden. De var ansett som problemet ("fienden") selv av nordmenn med angiveri og etterforskning, pga sitt politiske standpunkt.
Idag så er ikke yttre venstre farlig/problemet/"fienden" lengre, det er yttre høyre (ref henvisningene til europa).
Vil du hevde at det ikke er politisk/geopolitisk årsak til denne endringen?
Akkurat nå er Putin så fast i gjørma i Ukraina at han ikke har store muligheter til å finne på så mye faenskap mot/i Norge rent militært. Men slik så man vel på Tyskland også etter Versailles freden i 1918. De var ikke bare slått, de var knust så grundig at mange ledende politikere ikke trodde det ville være mulig for dem åHar fremdeles ikke fått noe svar på hvilke politiske/geopolitiske faktorer som har forandret seg slik at Russland ikke kan sees på som en trussel.
Mvh
Du vil aldri få svar på noe. Dette er en person som ikkke svarer på spørsmål, men svarer med spørsmål og plattheter.Har fremdeles ikke fått noe svar på hvilke politiske/geopolitiske faktorer som har forandret seg slik at Russland ikke kan sees på som en trussel.
Mvh
Angivelig fikk det russiske forsvaret totalt sjokk under Irak-krigen da de oppdaget hvor teknologisk overlegne vestlige styrker, og da primært USA var. Ble satt i gang stort arbeide for å modernisere da og utvikle mer avanserte våpensystemer. Empirien siden da tilsier at det har gått litt såder, men det er selvsagt ingen garanti for at de ikke klarer å lære og ta konsekvensene av det denne gangen. Disse mye omtalte vidundervåpenene ser ikke ut til å fungere helt som tiltenkt i praksis.Tror Spiralis er inne på noe viktig her. Det er ikke bare Ukraina som er inne i en læringskurve her. Et post-putin russia vil om noen år være like hevngjerring, men ha et mye smartere opplegg for neste invasjon. Vi kan riste oppgitt på hodet over den primitive kjøttkverntaktikken man ser nå, men den er på mange måter et resultat av at man hadde disse enorme lagrene av sovjetmateriell stående. Det utformet også taktikk og tenkemåte. Etter ukrainakrigen kommer alt til å være borte og man står fritt til å tenke nytt. Neste gang kommer invasjonen på en helt annen måte og vi i vest må forberede oss på det.
Det kan godt være, men hvis man antar at Ukraina er best i verden på dronekrigføring akkurat nå er det like stor grunn til å anta at russerne er nr. 2.Angivelig fikk det russiske forsvaret totalt sjokk under Irak-krigen da de oppdaget hvor teknologisk overlegne vestlige styrker, og da primært USA var. Ble satt i gang stort arbeide for å modernisere da og utvikle mer avanserte våpensystemer. Empirien siden da tilsier at det har gått litt såder, men det er selvsagt ingen garanti for at de ikke klarer å lære og ta konsekvensene av det denne gangen. Disse mye omtalte vidundervåpenene ser ikke ut til å fungere helt som tiltenkt i praksis.
Legg også til russernes totalt manglende evne til å holde seg til "krigens lover" men i stedet driver ren terrorvirksomhet ved å bombe sykehus, skoler og annen ren sivil infrastruktur..Dert mest uventede for min del er den enorme viljen til å ofre personell blindt. Det finner man ikke i frie demokratier. Dette kommer antakelig ikke til å forandre seg der borte. Tvert i mot, denne krigen vil om noen år bare føyes inn i rekken av andre mytebyggende hendelser rundt us vs. them der borte. Vi må ta høyde for dette i utformingen av forsvarsstrategier. Om 15 år er ungene til alle de 700 000 drepte og skadde voksne og klar til å kjempe for moderlandet.
Er Forum-Geriatria klikket fullstendig? Er mentalt forstyrra generaler nå den nye vinen? De sinnsyke polakkene skulle aldri vært tatt opp i alliansen.Den viktigste regelen for russere når det gjelder krig er at det er ingen regler. Det at vi i vesten insisterer på å holde oss med regler i krig blir da selvfølgelig en strategisk fordel for russerne som man vet å utnytte.
Det var en polsk general som for ei tid tilbake siden gikk ut med følgende: én russisk soldatstøvel på polsk land og vi går etter St Petersburg øyeblikkelig!
Sånt får jo brilleglassene til å dugge i alle vestlige parlamenter og sikkert langt opp i Nato-systemet, men jeg tror det rett og slett var en polakk som ga en beskjed på et språk Russland forstår. Prøv deg og du får en helsikes respons tilbake.