Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.692
    Sted
    Bergen
    Ja, men i det praktiske kan t2.0 og hans nye FMIN bare trekke ut alle styrkene og materiell fra Europa.
    De brukte bare 3 mnd på å forlate Island komplett
    Plutselig dukker det opp noen svære roro fartøy på noen havner i midt og Nord-Norge og tømmer lagrene, tar vel et par dager ..
    Deretter slutter de med å sende militært personell hit og inviterer putler til å overta
    Ferdig snakka..
    Så kan alle de andre i senatet og representantenes hus hyle og skrike. T2.0 har ikke trukket seg fra NATO, kun tatt hjem utstyr og materiell….

men egentlig er det bare t2.0 og project 2025; presse andre nasjoner, rettmessig så, om å ta større ansvar for egen sikkerhet
    There is no such thing as a free lunch

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.113
    Sted
    Portugal
    Ukraina: Ryska fartyg och vapen lämnar Syrien
    Ryssland har flyttat örlogsfartyg från en flottbas i syriska Tartus och har även börjat att flyga ut de ryska vapen som fortfarande förvaras i landet, uppger Ukrainas militära underrättelsetjänst på Telegram.
    "Efter erövringen av Damaskus rör sig anti-Assad-styrkor mot kusten. Rysslands troliga förlust av militärbaserna i Tartus och Khmemim kommer att slutföra Kremls nederlag i Mellanöstern", skriver de.
    Jake Sullivan, USA:s nationelle säkerhetsrådgivare, sa under gårdagen att rebellernas snabba framfart till stor del kan förklaras av att Assads allierade Ryssland är försvagat och distraherat av sitt invasionskrig i Ukraina.
    SVT

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    muskovittene melder at assad er i moskva. Ukrainsk etterretning mener at snittflyvningen med il-76 i natt var en dekkoperasjon for dette. Vel, vi får se, men han hører hjemme i en celle i Haag, ikke et forgylt bur i moskva.

Jeg er mildt interessert i å finne ut hvordan man kan holde en il-76 flyvende i 1500 fots høyde med 65 knop bakkehastighet, men det vil vel vise seg, det også.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.411
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det viktigste for Israel er selvsagt at det for all del ikke må bli fred, slik at rettssakene mot Netanyahu for alvor kan ta fatt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.692
    Sted
    Bergen
    Kan se ut som at t2.0 også vil regne inn Europas manglende kjøp av alt annet inn i NATO regnskapet.
    Tipper det blir amerikansk fregatt i Norge, på tross av all forsinkelse, feil og helt upassende bemanning. men det er bare å øke inntaket av vernepliktige og offiserer

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.692
    Sted
    Bergen
    Og russerne har fått beskjed fra de nye i Syria om at deres baser er trygge… gjenstår å se.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Og russerne har fått beskjed fra de nye i Syria om at deres baser er trygge… gjenstår å se.
    Syrias militære er satt opp med russiske våpensystemer og utstyr. De nye makthaverne vil nok ønske å være i stand til å overta alle kapabiliteter.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.787
    Assad har nok planlagt flere fluktruter. Den kunngjorde er vel den minst sannsynlige. Og transpondere kan slås av.
    Men gledelig at dette regimet faller, om enn ikke like gledelig at det er jihadister som overtar.
    Neppe gunstig for sikkerheten i Europeiske byer, dette. Det er vesentlig kortere vei fra Syria til Europa enn fra Afganistan til Europa.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Sunnmøre
    Kan se ut som at t2.0 også vil regne inn Europas manglende kjøp av alt annet inn i NATO regnskapet.
    Tipper det blir amerikansk fregatt i Norge, på tross av all forsinkelse, feil og helt upassende bemanning. men det er bare å øke inntaket av vernepliktige og offiserer
    Ut frå all sunn fornuft burde vel det fornuftige vera å prioritera å handla frå Europa, for å byggja opp kapasitet og kompetanse?

(Utover det verkar Sør-Korea vera flinke på både tanks og båtar)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Sunnmøre
    Syrias militære er satt opp med russiske våpensystemer og utstyr. De nye makthaverne vil nok ønske å være i stand til å overta alle kapabiliteter.
    I 1945 var det visst eit vesentleg poeng for dei allierte å destruera det meste av tysk materiell, rett og slett for å undergrava framtida for tysk våpenindustri.

Dei gav seg visst på det litt ut over hausten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neppe gunstig for sikkerheten i Europeiske byer, dette. Det er vesentlig kortere vei fra Syria til Europa enn fra Afganistan til Europa.
    Jeg tenker det er motsatt. Millioner av syriske flyktninger vil vende hjem. muskovias evne til å arrangere flyktningebølger fra Midt-Østen blir kraftig redusert. Deres evne til å stelle i stand f..nskap i Afrika med tilhørende flyktninger derfra likeså. Veien fra iran til Middelhavet er ikke lenger fritt leide for hizbollah og likesinnede. Det er mye ugagn der som faller bort.

Det er ingen ting som tyder på at opprørene plages av demokratisk sinnelag, men det kan virkelig ikke bli verre enn assads myrderier. Syrernes egne reaksjoner på tvers av religionstilhørighet bør si en hel del.

Dessuten forsvinner en stor del av muskovittenes evne til å projisere militær makt i Midt-Østen og Middelhavet. Ikke helt en ny NATO lake, men mye nærmere enn i går.

Og så denne detaljen:

1733695162416.png

Jeg har vanskelig for å se nedsiden på dette for Europa, når vi tross alt lever i en imperfekt verden hvor ikke riktig alle ønsker å være folkhemmets svenske sosialdemokrater.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    I 1945 var det visst eit vesentleg poeng for dei allierte å destruera det meste av tysk materiell, rett og slett for å undergrava framtida for tysk våpenindustri.
    Det var vel det Israel iverksatte i dag, ved å demolere syriske våpenlagre som ikke bør falle i feil hender.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2

Dei gav seg visst på det litt ut over hausten.
    Var så mye tyske godsaker i Norge at landet lett kunne utrustet en nordisk forsvarsunion. Det fikk ikke skje, så britene sørget for å sortere i materiellet, visstnok.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var ikkje det at dei bomma på sjukehus og skuler då?
    Ser ikke slik ut. Jaktet visst ikke på sivile ambulanser heller, slapp ikke tønner med høyeksplosiver ned på folkestinne markeder, fyrte ikke missiler med saringass inn i boligområder. Merkelig.

• Liker
    Reaksjoner: OKA

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.653

Så har jeg tabt alt for denne mand.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.787
    Det er ingen ting som tyder på at opprørene plages av demokratisk sinnelag, men det kan virkelig ikke bli verre enn assads myrderier. Syrernes egne reaksjoner på tvers av religionstilhørighet bør si en hel del.
    Dem om det. Siden jeg har skumlest litt i Dabiq og heller ikke glemt hva Al Qaida og IS har drevet med de siste par tiårene, så har jeg ikke spesielt høye forventninger. Assad var en jævel, men ikke utpreget ekspansjonistisk av seg. Jihadistene derimot ser på hele verden som sin slagmark, og ikke minst Vesten.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Dem om det. Siden jeg har skumlest litt i Dabiq og heller ikke glemt hva Al Qaida og IS har drevet med de siste par tiårene, så har jeg ikke spesielt høye forventninger. Assad var en jævel, men ikke utpreget ekspansjonistisk av seg. Jihadistene derimot ser på hele verden som sin slagmark, og ikke minst Vesten.
    Asbjørn er nok litt for avslappet. Tyrkia støttet opprørerne og har nå innledet angrep på pro-USA opprørere.

Det er kort vei til Europa og dreiningen mot radikal islamisme i Tyrkia bør bekymre.

https://www.nytimes.com/2024/12/08/world/middleeast/syria-turkey-kurds.html

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.787
    assad var muskovias jævel og lokale representant.
    Det kan dog være verdt å huske at et monomant fokus på trusselen i fra Moskva, også var det som gjorde at Vesten i sin tid bl.a. støttet Mudjahedin. Noe som mildt sagt kom tilbake og beit oss i ræva, i hvert fall hvis du spør etterlatte i New York, London, Madrid, Paris, Nice eller Berlin. Å være fanatisk opphengt i én fiende eller trussel, kan fort føre til tunnelsyn.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.787
    Asbjørn er nok litt for avslappet. Tyrkia støttet opprørerne og har nå innledet angrep på pro-USA opprørere.

Det er kort vei til Europa og dreiningen mot radikal islamisme i Tyrkia bør bekymre.

https://www.nytimes.com/2024/12/08/world/middleeast/syria-turkey-kurds.html
    Har lite å tilføye der, bortsett fra at jeg kanskje ville skrevet ”fiksert” i stedet for ”avslappet”. Den vestlige samfunnsform og den rådende verdensorden har flere fiender enn bare Russland.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.716
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jada, jeg ser da det, har ikke glemt 9/11, og innbiller meg ikke at vår fiendes fiende nødvendigvis er vår venn, men slakteren assad vil ikke bli savnet. At det også er en geopolitisk katastrofe for muskovia har jeg ingen ting imot. Husk hvem som har fingert mye av flyktningebølgene til Europa og sett til å plante både IS-medlemmer og andre problembarn i dem. Folk syklet ikke fra Syria til Storskog av seg selv.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Jada, jeg ser da det, har ikke glemt 9/11, og innbiller meg ikke at vår fiendes fiende nødvendigvis er vår venn, men slakteren assad vil ikke bli savnet. At det også er en geopolitisk katastrofe for muskovia har jeg ingen ting imot. Husk hvem som har fingert mye av flyktningebølgene til Europa og sett til å plante både IS-medlemmer og andre problembarn i dem. Folk syklet ikke fra Syria til Storskog av seg selv.
    De fleste syklet nok selv, noe annet ville sett rart ut, eller krevd et stort antall tandemsykler.

Jo, jeg tror du er fiksert, låst fast i gammeldags kald krig tenkning fra kampen mot CCCP.
    Det kom to millioner flyktninger over Europas grenser i 2015. Litt over 5000 kom via Storskog og et betydelig antall av disse var godt bemidlede og utnyttet muligheten til å fly til Murmansk. En del syklet hele veien fra Nikel, riktignok. Syrere brukte det som var av muligheter for å komme seg inn i Europa, og nå har ganske mange tenkt seg hjem igjen. Vi får se hvordan det utvikler seg.

NATO har et medlem som styres av en diktator med stormaktsambisjoner. Erdogan har spilt det klokeste spillet i Levanten og han holder mange gode kort på hånden nå, hvordan han legger dem gjenstår å se. Sympatien hans ligger ikke mot Vest.

Han vil kreve store innrømmelser.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.692
    Sted
    Bergen
    Husk hvem som har fingert mye av flyktningebølgene til Europa og sett til å plante både IS-medlemmer og andre problembarn i dem. Folk syklet ikke fra Syria til Storskog av seg selv.
    Hmm, jeg trodde at syrerne var noen skikkelige friluftsfolk der de bodde i skogene i hvite russland i påvente på at portene i Polen og Baltikum skulle åpne seg. Da de ikke åpnet seg, syklet syrerne opp til nord der de sjølsagt visste at porten var åpen og det fantes et land som gjerne ville ha flere analfabeter som tålte en villmarksstøyt inn i landet

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Hmm, jeg trodde at syrerne var noen skikkelige friluftsfolk der de bodde i skogene i hvite russland i påvente på at portene i Polen og Baltikum skulle åpne seg. Da de ikke åpnet seg, syklet syrerne opp til nord der de sjølsagt visste at porten var åpen og det fantes et land som gjerne ville ha flere analfabeter som tålte en villmarksstøyt inn i landet
    Russere i store antall har feriert i både Tyrkia og Syria, gjennom årene. Og syrere hadde like grei adgang til Russland som russere hadde til Syria, på grunn av "vennskapsavtalen" mellom nasjonene. Det var ikke slik at Russland snek syrere gjennom landet, opp til Storskog. Noen fant ut at man kunne sykle over grensen og dermed var det en haug syrere som utnyttet det, slik de brukte andre muligheter som meldte seg.

På grunn av den store tilstrømningen av flyktninger kan man nok også regne med at det ble infiltrert personer vi gjerne skulle klart oss uten. Det har PST og NSM arbeidet med i ettertid. Fra hva jeg kan se i nyhetsdekningen er det nå veldig mange syrere som planlegger hvordan de skal komme seg tilbake til hjemlandet, til tross for bakgrunnen til maktovertakerne.

Atlantic Council om Tyrkia i Syria.

In the end, Moscow delivered the final blow to the diplomatic process. Following the last Astana summit—attended by Turkey, Iran, and Russia in November—the Russian special envoy to Syria, Alexander Lavrentiev, expressed strong opposition to any Turkish cross-border military operations against the YPG. A few days later, Russia labeled Turkey as an occupying force in Syria. It demanded the withdrawal of Turkish military personnel from Syria, called for an end to Turkish support for the Syrian opposition, and stated that a meeting between Erdogan and Assad was not feasible at this time.

Ankara realized that it could not persuade Damascus to join negotiations regarding a political solution in Syria. As a result, it decided to give the Syrian rebels the greenlight for which they had been waiting. As soon as a ceasefire in Lebanon was announced on November 27, the rebels promptly launched their offensive. Syrian rebels saw their opportunity to advance as Iran weakened in Syria and Hezbollah focused on Lebanon without being accused of collaboration with Israel.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Sunnmøre
    Dem om det. Siden jeg har skumlest litt i Dabiq og heller ikke glemt hva Al Qaida og IS har drevet med de siste par tiårene, så har jeg ikke spesielt høye forventninger.
    Eg kjenner meg ganske sikkert på at USA og Israel spelte ei rolle i å setja i gang offensiven frå HTS. Det eine er sjølvsagt ein handfull eigeninteresse i å svekkja Iran, Hizbollah og Russland, det andre er rapportane om at Ukraina leverte drone-ekspertise. Tyrkia er hyppig nemnt (openbert med interesse både av eit sunni-orientert regime og ein felles front mot kurdarane, noko det ser ut som dei får). Det er sikkert sant, men det ukrainske bidraget gjer at eg trur USA og/el Israel må ha hatt ein finger med.

Min hunch er at denne offensiven gjekk mykje snøggare enn alle hadde trudd, og at det forklarar kvifor USA har fått det så travelt med å bomba IS-posisjonar. Israel si bombing ser, inntil vidare, ut til å skilja seg tydeleg frå både Libanon og Gaza. Målet er ikkje slå ut HTS, men å forhindra (eller forseinka) at det nye regimet i Syria vert eit militært trugsmål.

Eg meiner det er ein fundamental skilnad på IS og AQ, som båe har ein global agenda, og «nasjonalt orienterte» islamistiske rørsler som Hamas og Taliban (også stor skilnad mellom dei siste, men det er eit anna spørsmål). Førebels ser HTS først og fremst ut som det siste, sjølv om al-Joulani har bakgrunn frå AQI.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Eg kjenner meg ganske sikkert på at USA og Israel spelte ei rolle i å setja i gang offensiven frå HTS. Det eine er sjølvsagt ein handfull eigeninteresse i å svekkja Iran, Hizbollah og Russland, det andre er rapportane om at Ukraina leverte drone-ekspertise. Tyrkia er hyppig nemnt (openbert med interesse både av eit sunni-orientert regime og ein felles front mot kurdarane, noko det ser ut som dei får). Det er sikkert sant, men det ukrainske bidraget gjer at eg trur USA og/el Israel må ha hatt ein finger med.

Min hunch er at denne offensiven gjekk mykje snøggare enn alle hadde trudd, og at det forklarar kvifor USA har fått det så travelt med å bomba IS-posisjonar. Israel si bombing ser, inntil vidare, ut til å skilja seg tydeleg frå både Libanon og Gaza. Målet er ikkje slå ut HTS, men å forhindra (eller forseinka) at det nye regimet i Syria vert eit militært trugsmål.

Eg meiner det er ein fundamental skilnad på IS og AQ, som båe har ein global agenda, og «nasjonalt orienterte» islamistiske rørsler som Hamas og Taliban (også stor skilnad mellom dei siste, men det er eit anna spørsmål). Førebels ser HTS først og fremst ut som det siste, sjølv om al-Joulani har bakgrunn frå AQI.
    Gjentar, det var Tyrkia som trykket på knappen. At USA og Israel har stor interesse av et Jihadstyrt Syria er nok tvilsomt. Tyrkia krevde å få ha styrker i Nord-Syria, for å motstå PKK/Kurderne. Russland og Syria (Assad) forlangte at Tyrkia skulle trekke seg ut.

Ankara realized that it could not persuade Damascus to join negotiations regarding a political solution in Syria. As a result, it decided to give the Syrian rebels the greenlight for which they had been waiting. As soon as a ceasefire in Lebanon was announced on November 27, the rebels promptly launched their offensive. Syrian rebels saw their opportunity to advance as Iran weakened in Syria and Hezbollah focused on Lebanon without being accused of collaboration with Israel.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Å utvikle Sibir blir utfordrende, mildt sagt. (Pun intended).

"There isn't a single settlement in Russia's Arctic where you wouldn't find a destroyed or deformed building."

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.100
    Sted
    Sunnmøre
    Gjentar, det var Tyrkia som trykket på knappen. At USA og Israel har stor interesse av et Jihadstyrt Syria er nok tvilsomt.
    Neppe interesse av eit «jihadstyrt» Syria, definitivt interesse av å verta kvitt Assad. Ein ekstra bonus hadde vore dersom Russland hadde lete seg overtala til å bidra meir for å behalda basane sine. Det er difor eg trur det var opptil fleire interesser bak dette, men at det gjekk mykje raskare enn nokon av dei trudde.

Så spørst det kva interesser HTS har no. Det verkar som om al-Julani er ein temmeleg oppegåande strateg, og han ser sannsynlegvis at IS (eller IS-politikk) vil vera eit effektivt hinder mot noko som helst statsmakt i Syria.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.889
    Torget vurderinger
    2
    Neppe interesse av eit «jihadstyrt» Syria, definitivt interesse av å verta kvitt Assad. Ein ekstra bonus hadde vore dersom Russland hadde lete seg overtala til å bidra meir for å behalda basane sine. Det er difor eg trur det var opptil fleire interesser bak dette, men at det gjekk mykje raskare enn nokon av dei trudde.

Så spørst det kva interesser HTS har no. Det verkar som om al-Julani er ein temmeleg oppegåande strateg, og han ser sannsynlegvis at IS (eller IS-politikk) vil vera eit effektivt hinder mot noko som helst statsmakt i Syria.
    Syria befinner seg i et "interregnum" som omkringliggende makter utnytter, for å kunne hevde/sikre egne interesser uten å utløse en krigserklæring fra Syria, som ikke har anerkjent befalingsmyndighet nå. (Dvs. de har jo en sta(t)sminister, men denne er parkert).
    Hvem som kommer ut av dette med best kort gjenstår å se. al-Julani er Sunni og det vil nok prege hva man får av statsforfatning videre, det er et stort nederlag for Iran og Hezbollah.
    ACs analytikere har mange teorier og mye interessant å melde, nå som Assads fall er en kjensgjerning:

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.787
    Eg kjenner meg ganske sikkert på at USA og Israel spelte ei rolle i å setja i gang offensiven frå HTS.
    Kanskje, kanskje ikke, men det trenger uansett ikke bety så mye for utfallet og hva det har å si for vår fremtidige sikkerhet. Og som kjent er listen over stupdumme ting vestlig etteretning og myndigheter har gjort i Midt-Østen allerede ganske lang. Det er alltid besnærende å tro at det sitter én eller annen tilnærmet superintelligens i bakgrunnen og trekker i trådene når globale hendelser utfolder seg, men stort sett kommer de som julekvelden på kjerringa, og historiens gang fremstår svært sjelden som særlig gjennomtenkt eller velregissert.

Hvis vi får et jihadiststyrt Syria så tror jeg at det kan by på store utfordringer for Europa og vår sikkerhet på litt lengre sikt. Kanskje ikke militærstrategisk på samme måten som Russland eller Kina er en trussel i dag, men for folk som tar kollekivtransport til jobb, liker å gå på konsert eller regelmessig befinner seg i folkerike områder, så er ikke nødvendigvis soldater i uniform den største faren på våre breddegrader.

Det er sikkert sant, men det ukrainske bidraget gjer at eg trur USA og/el Israel må ha hatt ein finger med.
    Jeg tror at det er å undervurdere Ukraina å ikke anta at de også har agens og opptrer selvstendig ut i fra egne interesser. Feks er det en del ting som tyder på at North Stream-sabotasjen var et eksempel på det (men good riddance okkesom).

De som er nasjonale i dag, kan fort bli globale i morgen. De har alle samme verdigrunnlag og samfunnssyn, som er at menneskeheten skal underkastes islam og samfunnet styres etter Sharia som de anser som gudegitt. Og de forkaster hele konseptet om menneskeskapte lover og rettigheter. Dette er et samfunnssyn som er nærmere det vikingene hadde enn det mesteparten av verden styres etter i dag. Og selv om enkelte bevegelser har et nasjonalt fokusområde her og nå, så er det lite som tyder på annet enn at det kan skifte når de finner det opportunt. Feks. hadde ikke Taliban noen motforestillinger mot å både beskytte, trene opp og stille sine ressurser til rådighet for al-Qaida.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn