Filleøkonomi…ja, muligens. Men du verden så mye «bang for the buck» dem får ut av filleøkonomien sin.Det er klart at Russland er ein filleøkonomi samanlikna med Europa, men samtidig er det akkurat i slike spørsmål (opprusting, altså bruka pengar på noko som korkje gjev økonomisk vekst eller velferd) autoritære regime har ein fordel framfor liberale demokrati. Dei siste tretti åra har vist at vestlege politikarar i alle kulørar har føretrekt å bruka pengar på andre ting enn militær sikkerheit. Altså: dess lengre våpenkvilen varar, dess sterkare vil røystene for å «normalisera» forholdet til Russland bli. Kvifor ikkje takka ja til gass til 20 EUR/MWh (mogleg eg surrar i einingane her), liksom?
Det var sagt i går at landforsvarer i Uk i dag er i stand til å holde 10% av dagens frontlinjer i Ukrainia. Og har nok ammo til å holde ut ei ukes tid.
Det er bare fasinerende å være vitne til hvor stort byråkratiet vokser i velstandstider, selv i forsvaret av Norge. Noe både Frp og Venstre har satt fokus på i de siste dager. Ikke bare er alt av innkjøps-/beslutningsprosesser veldig byråkratisk, men selv det å iverksette nye forsvarsanlegg og utbygginger i nord skal innom kulturminneforeningen, urfolks interesser med mere.
Det merkelige er at vi MÅ komme opp i en tilspisset situasjon før vi begynner å tenke noen nye friske tanker om hva som virkelig betyr noe når de største og viktigste spørsmålene stilles.
Og de tingene vi sliter med her på berget gjelder sikkert også for hele sentraleuropa. Hvis vi snakker «bang for the buck» og størst mulig forsvarsevne pr krone mot russerne, så kan jeg ikke tenke meg at det at Uk, Frankrike og Tyskland produserer sine egne særegne våpensystemer er til det beste for fellesskapet i europa.