Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når det gjelder Sverige og Finland så burde begge kjøre igjennom NATO—innmelding mens Putin er opptatt på annet hold.

Å «vurdere» slikt er den farligste posisjon hvis msn har en despot i nabolaget. Mye bedre at Putin blir dritsur etter at «skaden» har skjedd enn at han gjør noe aktivt for å forhindre at det skal skje.
    Finnene forstår det. Sossetanten sliter litt med å innse det, men Moderatarna gjør det klart S ikke lenger har vetorett i saken. Om de overtar makten etter riksdagsvalget og søknaden ennå ikke har blitt sendt, så vil den bli sendt da. Den svenske posisjonen med å dimensjonere forsvaret for å holde ut til forsterkninger kommer (<2 %) uten å være villig til å inngå i forpliktende allianser som garanterer at forsterkninger vil komme løper en betydelig risiko for å bli grundig avkledd, den også.

Denne lå i min postkasse idag:
    image.jpg

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.586
    Finnene forstår det. Sossetanten sliter litt med å innse det, men Moderatarna gjør det klart S ikke lenger har vetorett i saken. Om de overtar makten etter riksdagsvalget og søknaden ennå ikke har blitt sendt, så vil den bli sendt da.

Denne lå i min postkasse idag:
    Vis vedlegget 801682
    Dette kan fort være Putins siste voldtekt. Men så kommer det andre….

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.873
    Støre har gjort noe fornuftig i dag, avsluttet angrepet på ytringsfriheten.

Jeg registrerer at tidligere ytringsfrihetsforkjempere ikke har reagert særlig på forbudet.

Norge tør nå for en gangs skyld å gå en annen vei enn hva EU velger.
    Vebjørn Selbekk er sikkert imponert nå...

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Eller er dette egentlig bare et race to the bottom? Friheten vi forsvarer blir byttet ut med angst og opprustning? Tydeligere polarisering og klarere fiendebilder? Alle har glemt klimakrisen. Blir det en tørr sommer kan halve Russland brenne opp p.g.a. en engangsgrill. I mellomtiden dyttes sivilister ut i kryssild. Det prates om militære frem og tilbakeslag. Sivilistene lurer egentlig bare på hvor de skal finne rent vann. Hvor maten skal komme fra - sånn mellom bombardmentet og skytingen. Man lever jo ikke særlig bra på kuler og krutt.

Sånn: Der har dere et riktig stort clusterfuck!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Larson driver hele tida og tuter om at Stoltenberg er en krigsforbryter, men hopper glatt og elegant bukk over at operasjonen i Libya var under et FN-mandat, med NATO som utøvende part. Også i Libya var det falske operasjoner utført av opprørsstyrker for å skape falsk oppmerksomhet om regimets overgrep, som i andre sammenhenger var reelle nok. Så blir det interessant å se om Larson faktisk tar korreksjon på sine meninger..

Ja, det startet som en operasjon med FN-mandat, men avsluttet som alt annet. Nato fikk en finger og tok hele armen. Operasjonen skulle vært avsluttet straks det ble klart at det ikke var noe folkemord på gang. Hva gjorde Norge? Vi sendte jagerpilotene ut for å finne sine egne mål. Klokkeklart brudd på folkeretten. Som Stoltenberg sa: det var god trening for pilotene.

Jeg siterer fra siden du lenket til:
    "NATO bidrar til at Gaddafi-regimets fall
    NATO tok ansvaret for militærintervensjonen. 15 land deltok, deriblant Norge. NATO angrep også Gaddafi-regimets militærstyrker på bakken. NATO slapp rundt 7700 bomber over Libya i løpet av de syv månedene operasjonen pågikk. NATO ga samtidig opprørerne våpen og militærtrening.
    "

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.661
    Finnene forstår det. Sossetanten sliter litt med å innse det, men Moderatarna gjør det klart S ikke lenger har vetorett i saken. Om de overtar makten etter riksdagsvalget og søknaden ennå ikke har blitt sendt, så vil den bli sendt da. Den svenske posisjonen med å dimensjonere forsvaret for å holde ut til forsterkninger kommer (<2 %) uten å være villig til å inngå i forpliktende allianser som garanterer at forsterkninger vil komme løper en betydelig risiko for å bli grundig avkledd, den også.
    Hva de tenker i NATOs indre kretser vet jeg rimelig nok ingen ting om men at det ligger amerikansk(e) skip i Sverige som alene har mer luftforsvar enn Sverige er neppe tilfeldig. Det ser i alle fall ut som NATO har etablert en svært tydlig linje som, om den blir krysset, betyr svært mye bråk. Et feilavfyrt missil ett eller annet sted det ikke skulle lande vil sikkert bli håndtert diplomatisk men det virker veldig tydlig at det er sagt "hit, men ikke lengre" i all falll.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.909
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Militæret har en helt annen sosial status i USA enn hva det har i stort sett resten av den vestlige verden. Det har de siste par tiårene vært lite politisk vilje til å prioritere det høyt og det har ikke vært sett på som en særlig attraktiv karrierevei for de langt fleste. Et lands militære styrker speiler i betydelig grad det sivile samfunn på godt og vondt. De større unntakene i vest-europa er vel Finland og Frankrike.

I Europa har de langt fleste regnet sikkerhetsrisikoen som et sted ganske nærme null i lang tid. Russland har vært sett på som fjas (ref trådtittelen) og selv når etterrettningen tidligere i år sa eksakt hva som kom til å skje så var det knapt noen som trodde på det fordi det i en rasjonell verden fremtod som så dumt. Hvilket det forsåvidt ser ut til å ha vært, men det skjedde åkke som. Uten NATO ville nok et annet land enn Ukraina ha blitt valgt som mål, det er mer lavthengende frukt å høste for noen som vil gjenreise Sovjetunionen. Det viktigste som er sagt i år er Bidens utsagn om at USA vil forsvare hver tomme av NATOs terriotorie. Ingeniøren i meg mener at han burde sagt kvadrattomme, eller helst brukt en metrisk enhet, men budskapet var klart nok.

Man må vel anta at de store protestene mot Norges jagerflykjøp etter hvert dør ut også.

Jeg tipper at i årene som kommer så vil det bli ganske god rekruttering til Forsvaret i Norge og andre steder i Europa. Det er tross alt en del morsommere å jobbe et sted hvor man er prioritet fremfor et sted hvor det skal spinkes og spares på alt mulig. Samt at det omtrent garantert kommer til å bli større aksept politisk og i befolkningen for at det er et reelt behov for funksjonen, den har knappest vært til stede på årevis.
    Mye folk som har få karriere- og utdanninsveier i junaiten. Da er militæret godt å ha.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Støre har gjort noe fornuftig i dag, avsluttet angrepet på ytringsfriheten.

Jeg registrerer at tidligere ytringsfrihetsforkjempere ikke har reagert særlig på forbudet.

Norge tør nå for en gangs skyld å gå en annen vei enn hva EU velger.

Nå må du ikke være så hård mot "Tåkefyrsten".

Det sitter i dag en AP delegat innvalgt i det norske Storting som forsøkte så hårdt han kunne å kneble en NORSK avis som forsøkte å trykke kritikk av Russland! At Støre da i utgangspunktet ønsket å kneble russiske medier i Norge må jo være en framgang. At han til og med forlater prosjektet er bortimot fantastisk!

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Nei. Det var under et FN mandat.
    FN-mandatet var å opprette en no-fly-zone. Vedtaket var basert på rapporter som senere viste seg å være rene løgner. Det var ikke noe folkemord på gang. Og det ble kjapt klart på bakken.

FN-mandatet var alldeles ikke at NATO skulle fungere som flyvåpen for opprørerne. NATO hadde ikke noe FN-mandat til å bombe Libya sønder og sammen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Sist redigert:
    K

Khanate

Gjest
    Kanskje India foretrekker at noen andre enn USA skriver historiebøkene?

1647636156731.png

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Det er ingen feilsluttning, men realpolitikk.
    Så det at offeret blir i stand til å forsvare seg mot agresjon er altså en trussel mot agressor. Javel!

Det at vi er NATO medlem representerer altså en trussel mot Russland selv om de ikke har tenkt å angripe oss?

Men det at vi er NATO medlem gjør det nødvendig for dem å angripe oss i selvforsvar??

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Trump hadde et godt poeng her. Men er Stoltenberg riktig skyteskive? Det er vel heller EU som i sin naivitet dreit på draget. Nato kan vel ikke blande seg inn i EU-lands beslutninger vedr energileveranser (?)
    Regel nr.1
    NATO har ALLTID skyld/feil!
    Regel nr. 2
    Hvis NATO mot formodning ikke skulle ha feil/skyld, trer regel nr. 1 umiddelbart i kraft!

K

Khanate

Gjest
    Hva er det med konseptet mandat og beslutningsmyndighet du ikke forstår? Du finner definisjonen på nettet.
    Mandat og myndighet er sikkert fint, men ikke for de som får bombene i hodet. For meg er det ingen automatikk i at beslutninger foretatt fjernt fra virkelighetens verden i FN-blokka er bra beslutninger. Men slikt er sikkert vanskelig å forstå for en som har lest definisjoner på nettet.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Regel nr.1
    NATO har ALLTID skyld/feil!
    Regel nr. 2
    Hvis NATO mot formodning ikke skulle ha feil/skyld, trer regel nr. 1 umiddelbart i kraft!

Dert er faktisk det eneste argumentet enkelte her har fremført...

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.110
    Torget vurderinger
    0
    Mobbeofferet er jo skyldig i drap av mobberen. Poenget er at etterpå kan jo de pårørdende hyle at han er skyldig....men det spiller jo ingen rolle når det er for sent.
    Jeg er ikke lærer, men sporadisk hobbypsykolog 😉
    Her går det da unna!
    Jeg hadde ikke fått med meg at mobberen var drept!

PS. Det er ikke den normale utgangen på mobbehistorier her til lands.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.777
    Torget vurderinger
    1
    Synes Putins siste taler minner mistenkelig mye på denne, både i form og innhold.
    Talen begynner på 1:10.
    Fra 2:10 er det ren putinisme

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Come on! Mandat til å bombe? Estetisk bombing?
    Jeg tenker presisjonen var i et annet område enn russernes artilleri mot Ukraina. Og det synes rart å trekke frem FN godkjente angrep på militære styrker som begikk folkemord, når man ikke greier å fordømme det Putin holder på med nå.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.296
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Synes Putins siste taler minner mistenkelig mye på denne, både i form og innhold.
    Talen begynner på 1:10.
    Diktator Hynkel hadde ikke på seg en italiensk jakke til 126000,- da han holdt sin patriotiske tale…

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg tenker presisjonen var i et annet område enn russernes artilleri mot Ukraina. Og det synes rart å trekke frem FN godkjente angrep på militære styrker som begikk folkemord, når man ikke greier å fordømme det Putin holder på med nå.
    Selvsagt er Putin aggressoren og terroristen her. Problemet er at denne erkjennelse ikke løser ting på bakken. Jeg frykter at dette kan bli skikkelig ille - p.g.a. Putins forhistorie bl.a. i Syria. Da blir ikke Zelinsky en helt når han ber om mer ammo gitt Putins historikk - i mitt hode. Det kan egentlig bare gå nedover hvis vi tar historikken til grunn.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    a) det var aldri noe folkemord på bakken. Det var ren løgn.
    b) Fn-mandatet var å opprette en no-fly-zone. Det var ikke å virke som flyvåpen for opprørerne.
    c) presisjonen til norske jagerpiloter som tittet ut cockpitvinduet sitt for å velge mål var neppe den høyeste, nei.
    d) ingen i denne tråden har latt være å fordømme Putin.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Hva er det med konseptet mandat og beslutningsmyndighet du ikke forstår? Du finner definisjonen på nettet.
    Rett skal være rett, NATO bombingen av Libya var et katastrofalt politisk feilgrep og med i overkant kreativ bruk av FNs juridiske hjemler for utsetting til regionale sikkerhetsorganisasjoner som NATO.

Prinsipielt var det like feil da og har kostet NATO like dyrt som GWB sin invasjon av Irak i 2003 har kostet USA og Vesten.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.909
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Mandat og myndighet er sikkert fint, men ikke for de som får bombene i hodet. For meg er det ingen automatikk i at beslutninger foretatt fjernt fra virkelighetens verden i FN-blokka er bra beslutninger. Men slikt er sikkert vanskelig å forstå for en som har lest definisjoner på nettet.
    Ingen bra beslutning. Men legg ansvaret der beslutningen ble tatt.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Selvsagt er Putin aggressoren og terroristen her. Problemet er at denne erkjennelse ikke løser ting på bakken. Jeg frykter at dette kan bli skikkelig ille - p.g.a. Putins forhistorie bl.a. i Syria. Da blir ikke Zelinsky en helt når han ber om mer ammo gitt Putins historikk - i mitt hode. Det kan egentlig bare gå nedover hvis vi tar historikken til grunn.
    Jeg synes ukrainerne løser dette bra på bakken.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    a) det var aldri noe folkemord på bakken. Det var ren løgn.
    b) Fn-mandatet var å opprette en no-fly-zone. Det var ikke å virke som flyvåpen for opprørerne.
    c) presisjonen til norske jagerpiloter som tittet ut cockpitvinduet sitt for å velge mål var neppe den høyeste, nei.
    d) ingen i denne tråden har latt være å fordømme Putin.
    På en skala fra 1 til 10 i krigsforbrytelser, hvor plasser det norsk bidrag i Libya og hvor plasserer du Putin sin invasjon i Ukraina?

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.909
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Rett skal være rett, NATO bombingen av Libya var et katastrofalt politisk feilgrep og med i overkant kreativ bruk av FNs juridiske hjemler for utsetting til regionale sikkerhetsorganisasjoner som NATO.

Prinsipielt var det like feil da og har kostet NATO like dyrt som GWB sin invasjon av Irak i 2003 har kostet USA og Vesten.
    Helt enig. Men igjen, ansvaret ligger hos FN.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg synes ukrainerne løser dette bra på bakken.
    Ok. Jeg orker knapt lese nyheter. Hvis man skifter fokus fra de militære til de sivile nyhetene, er det bare hjerteskjærende. Folket i Ukraina rives i sunder mens lederne slåss. Man skriver om Russlands feilende logistikk - hva med livsnødvendig Ukrainsk logistikk? Mat. Medesin. Vann. Varme.

Dette er ille.

K

Khanate

Gjest
    Ingen bra beslutning. Men legg ansvaret der beslutningen ble tatt.
    Beslutningsprosessen i Norge var ikke etter boka, så vidt jeg husker. Uansett, det ble tatt beslutninger i Norge. Om vi ikke tar beslutninger i Norge, så er vi et lydrike under FN. Enten har vi dårlige ledere. Eller vi er slaver under FN.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    På en skala fra 1 til 10 i krigsforbrytelser, hvor plasser det norsk bidrag i Libya og hvor plasserer du Putin sin invasjon i Ukraina?
    De plasseres seg slik at Stoltenberg og gjengen burde vært buret inne i lang, lang tid.
    Putin skulle selvsagt også vært buret inne, i lang, lang tid.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok. Jeg orker knapt lese nyheter. Hvis man skifter fokus fra de militære til de sivile nyhetene, er det bare hjerteskjærende. Folket i Ukraina rives i sunder mens lederne slåss. Man skriver om Russlands feilende logistikk - hva med livsnødvendig Ukrainsk logistikk? Mat. Medesin. Vann. Varme.

Dette er ille.
    Ja, men dette er 100% putin sitt ansvar. Rett skytsen der den hører hjemme.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn