Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Trump complained Germany is "making Russia richer." When the NATO secretary general told Trump trade was a separate matter, Trump fired back. "How can you be together when a country is getting its energy from the person you want protection against or from the group that you want protection against?" he asked. "I think it is a very bad thing for NATO and I don't think it should have happened and I think we have to talk to Germany about it." From Trump's perspective, trading with adversaries is bad business.

Så enkelt at til og med Trump forsto det.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Jeg leste gjennom det stykket i The Newyorker som Asbjørn linket til over.
    Det refereres til at Mearsheimer er «political scientist» - jeg leser ikke mye «science» der, bare mye politisk synsing. Skal jeg gjette ideologisk drevet .. ?
    Så hvorfor gi ham spalteplass (som om det er noe annet enn politisk drevet synsing han holder på med)?
    Fordi han har, som Ryans Toy Reviews, millioner av treff på YouTube. Og et tilsvarende publikum.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Likefullt hadde han rett, uansett hva man ellers måtte mene om ham.
    det er der du tar feil. du som er slik en logikkens mann; det er ingen logikk i tilfeldighetene. folk vinner lotto også, uten at det fins en tanke bak det.

slikt vet en mann som kjenner logikk…, men du snakker vel mest om det

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.548
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    når trump blir sannhetsvitne, så vet vi at alt bare er tilfeldigheter.

det heter at blinde høner også finner korn.
    Det er vel omtrent det eneste Trump hadde rett i under hele sin presidentperiode. Her tror jeg ikke det var blind hønes tilfeldigheter, men tvert imot at han som den åtselgribben han selv er, intuitivt så hvilken utpressingssituasjon Tyskland plasserte seg selv i, og at han like intuitivt visste at kleptokraten Putin ville benytte seg av den. Avtaler er til for å brytes hvis man er i sterk nok posisjon. For det ville Trump selv gjort. For en eneste gangs skyld visste Trump hva han snakket om.

Tysklands politikk på området kan vel best forklares med like deler skyldfølelse for tidligere kriger og idealisme om at handelsforbindelser til gjensidig nytte virker stabiliserende og demokratiserende, tilsatt en dash ønsketenkning og litt russiskstøttet propaganda mot atomkraft.

Sist redigert:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    det er der du tar feil. du som er slik en logikkens mann; det er ingen logikk i tilfeldighetene. folk vinner lotto også, uten at det fins en tanke bak det.

slikt vet en mann som kjenner logikk…, men du snakker vel mest om det
    Her var det heller ingen påpeking av logikk, kun det faktum at akkurat på dette hadde Trump rett. Om det var tarotkort, rådgiver, eller et klart øyeblikk vites ikke.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    du kunne vel da like gjerne sagt at veggen var grønn. gud!
    Ok?

Den gode doktor burde muligens oppsøke en doktor. Eller så bør muligens undertegnede ta en singel malt. Hjelper mot det meste, også i forhold til uforståelige poster.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Ok?

Den gode doktor burde muligens oppsøke en doktor. Eller så bør muligens undertegnede ta en singel malt. Hjelper mot det meste, også i forhold til uforståelige poster.
    poenget er at når noe er rent tilfeldig, så kan en si hva som helst. en kan treffe eller bomme, men det står ikke innen noe argumentativ sammenheng. tenker du har bleket hår. (traff jeg eller traff jeg ikke?)

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.079
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Akkurat som om Trump hadde den fjerneste anelse om hva Putin kunne være i stand til.
    Tullprat, selvfølgelig har presidentene hatt innsikt i at Putin har hatt ambisjoner som kunne true vestlige (USAs) interesser. Og før man hiver seg på hylekoret mot Trump skal man ikke glemme at Obama satt på henda når Krim ble annektert. Han hadde nok med å videreføre Bush sin krig i Afghanistan og torturkammer på Cuba, samt suge av kineserne. Elendige presidenter har de hatt i hopetall og bare tåper tror at Obama var et unntak, bare fordi han var svart og veltalende.

Så den talen til Trump jeg og jeg husker tyskernes arrogante flir. Det er tyskerne og EU som har dreti seg ut, ferdig snakka.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    poenget er at når noe er rent tilfeldig, så kan en si hva som helst. en kan treffe eller bomme, men det står ikke innen noe argumentativ sammenheng. tenker du har bleket hår. (traff jeg eller traff jeg ikke?)
    Jeg heller nok mer til at det å hevde at Trump hadde rett på én ting, ikke faller inn i rekken enten god eller ond- uten nyanser. Og derfor ikke kan godtas.

Så lar jeg det være med det.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Mychailo Wynnyckyj
    ·
    Thoughts from Kyiv – 2 April

Locusts. If we Ukrainians can be likened to “bees” protecting our hive – each with his/her own responsibilities, but with a singular ideal that unites and informally coordinates our activities – then the Russians are nothing but a swarm of locusts.

During the past two days, Ukrainian forces have liberated towns and villages to the northwest of Kyiv: Irpin, Bucha, Hostomel, Ivankiv, Makariv and many others. The retreating Russian forces have left behind destroyed and looted houses. Videos from Bucha show dead bodies of civilians on the streets with their hands tied behind their backs – apparently summarily executed. Trashed houses are mined and boobytrapped with “gifts”, just waiting for their civilian owners to return.
    A co-worker of mine was trapped in a Russian occupied a village near Borodyanka since February 26. During the first week of occupation she was still able to call or message us, but we lost contact in early March. Today she let us know that she is alive! She recounted how the Yanukovych-era “elders” of her village (in power prior to 2014) were the first to cooperate with the occupying forces. The collaborators left quickly together with the retreating Russians. If they hadn’t the locals would have killed them with their bare hands as soon as they could have.

The retreating Russians are taking everything. Their transport trucks are packed with refrigerators, television sets, ovens, clothing, shoes and slippers, cosmetics – everything that can be looted from the homes they had occupied for the past month. One photo of a Russian truck disabled by the advancing Ukrainian forces shows two wheels from passenger cars strapped on to the front grill together with a shovel, hoe and rake. Apparently gardening instruments are in short supply in Russia.

It would seem the retreating Russians are steeling everything they can get their hands on.
    Intercepted telephone conversations between Russian soldiers and their wives and girlfriends back home indicate that the invaders’ looting is not spontaneous. The women are heard encouraging their men to bring back as much plunder as possible: the request for a perfume sample box and jewelry (“especially gold crosses and diamond earrings”) particularly sticks in my mind.

In the towns recently liberated by Ukrainian forces, the locals are ecstatic. Elderly ladies who remember World War II recall the Nazis as civilized in comparison with the Russians. The Germans may have considered Ukrainians “untermensch” (lower people) but they respected their humanity and their possessions. The Russians simply swarmed in and pillaged.

In the film “Independence Day”, the character President Whitmore (played by Bill Pullman) described the invading aliens appropriately: “They're like locusts. They're moving from planet to planet... their whole civilization. After they've consumed every natural resource they move on... and we're next.”
    We’re next!

At the beginning of this war I thought it inappropriate to refer to the Russian invaders as the “Horde” (after-all, the historical reference may be considered somewhat racist). Now I understand that this is a more than appropriate designation: they came to destroy; they raped, pillaged and murdered, and when forced to retreat they have left nothing but devastation, debris and destruction. This is not an army. These are marauders and bandits who have no sense of military honor, no morals, no scruples. They are locusts.

And don’t tell me it’s their regime; that simple Russians are not to blame for this! This is not Putin’s war. This is Russia’s war! Their soldiers came to feed themselves, to conquer for the purpose of enslavement, to destroy for the perverse pleasure of mayhem. There can be no excuse for this barbarism.
    Apparently when the war began, the Russians planned to take Kyiv in 3 days. If so, why did their Ministry of Defense purchase 45 000 body bags prior to the invasion? Why did the Russian forces advance with mobile crematoria? If the frontline troops were told to pack dress uniforms for their parade through central Kyiv, why would their commanders equip themselves for large numbers of dead?

Because they planned mass murder! They planned to exterminate all Ukrainian opposition in the same way as the Soviets did many times before. They planned to enslave, kill, plunder… Their government even published instructions on how to dig mass graves (more on this from Sergej Sumlenny - link in first comment).
    For the moment, the valiant Ukrainian Armed Forces have pushed the Russians away from the outskirts of Kyiv. Supposedly, they will now concentrate their swarm on Kharkiv and the Donbas. Mariupol is already 90% destroyed, and many of its citizens have been forcibly deported to Russia’s interior. I fear for Kharkiv and the smaller towns of western Donetsk oblast – Kramatorsk in particular.

As for Kyiv, make no mistake: the Russians will be back. When the black earth in the region around Ukraine’s capital hardens enough to enable them to advance through the fields instead of having to stay on paved roads, they will return. Again, Ukraine’s forces will push them back, but again and again they will try – as long as the Chief Locust remains in the Kremlin (or in his bunker).

Next time we will be even more ready than before. No more local turncoat collaborators in our midst. Hopefully, with a strong anti-aircraft and anti-missile shield. Certainly, with even more determined defenders.

Слава Україні!
    #ThoughtsfromKyiv

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Jeg heller nok mer til at det å hevde at Trump hadde rett på én ting, ikke faller inn i rekken enten god eller ond- uten nyanser. Og derfor ikke kan godtas.

Så lar jeg det være med det.
    ingen snakket om god eller ond. vi snakket om logikk; eller din totale mangel på det du elsker å smykke deg med.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ingen snakket om god eller ond. vi snakket om logikk; eller din totale mangel på det du elsker å smykke deg med.
    Og hvor manglet så denne logikk doktoren etterlyser, i påstanden om at Trump på akkurat dette punkt hadde rett?

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Og hvor manglet så denne logikk doktoren etterlyser, i påstanden om at Trump på akkurat dette punkt hadde riktig?
    om du nå leser det som sies…
    logikk har med med sammenhenger å gjøre; ikke at en tilfeldigvis vant lotto.

trist å se at en mann som avskriver følelser, og kjører hardt på logikk, ikke engang vet hva logikk innebærer. det heter å avlegge regnskap…

MakkinTosken

Who, me?
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    43.079
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er vel omtrent det eneste Trump hadde rett i under hele sin presidentperiode.
    Tullprat 2.0

Han hadde rett innstilling til kineserne og de snyltende NATO medlemmene også. Trump var en elendig politikker, men ikke den dårligste presidenten de har hatt. I den nominasjonslisten står de korrupte, løgnaktige krigsherrene Clinton og Bush etter mitt syn lengre opp på listen. For lett å glemme "I did not have sexual relations with that woman" og "I take the fact that he develops weapons of mass destruction very seriously." Nikkedukken Obama er allerede nevnt!

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    om du nå leser det som sies…
    logikk har med med sammenhenger å gjøre; ikke at en tilfeldigvis vant lotto.
    Så Trump vant i lotto, da han påpekte det åpenbare.

Den er god. Hvor doktorens logikk for tiden befinner seg, vites ikke. Han burde lete.

U

Utgatt24668

Gjest
    Trump hadde rett i mye, og snakket ofte pampeveldet i Europa midt i mot, med mye motstand. Han hadde også rett mht Kina, noe som er videreført av Demokratene. Ellers er han lett å mislike av mange årsaker, men om man skal tillate seg å se på sak og ikke retorikk eller empati, så er det jo slik. Hans siste brølere er uansett utilgivelig.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå virker det som om forhandlinger løftes opp på presidentnivå. Da får vite om du får rett. La oss inderlig håpe det. Hatet tror jeg dessverre ikke Putin bryr seg om.
    Hvorvidt Putin bryr seg om hatet er jo ikke så relevant, men han har sikkert noen synspunkter på om vesten trapper opp våpenforsyningene. Hvis Ukraina nå får forsikringer om fortsatt god tilgang på lette våpen, pluss jagerfly og stridsvogner - så tviler jeg på at Putin tørr å møte til forhandlinger.

En ting er at militæret hans er så inkompetent at det kommer til å bli et nytt utrykk av det, en annen ting er de groteske handlingene soldatene har gjort. Nå har vi i noen uker fordømt de for å skyte raketter mot sivile, nå har de faen meg regelrett henrettet hundrevis av sivile (og sikkert også militære).

Dette er ikke over før russerne er 100% ute av Ukraina - inkludert Donbas og Krim, og Putin kommer ikke til å tørre å møte Zelenskyj face to face.

U

Utgatt24668

Gjest
    Russland regrupperer for å sikre kontroll på Donbas og korridoren til Krim. Dette var vel pri1 hele tiden. Pri2 var å fjerne dagens regjering, som de ikke klarte og ikke prioriterer framover grunnet mye motstand - tilsynelatende. Er enig vedrørende møte mellom Putin og Zelenskyj - tror Putin har for mye ansikt å miste der.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Først; det er forferdelig det som skjer.
    Likevel må jeg si meg bortimot enig med Reven. Bortsett fra at jeg ikke tror regjeringen/Zelenskyj var et mål. Det er uansett irrelevant nå, da det er uoppnåelig.

Krim og Donbas får de, så målet med invasjonen oppnås. Til en uhyrlig kostnad.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.735
    Det ser mest ut som en TOW. Den har en flare i hekken som styringssystemet bruke for å holde rede på hvor missilet befinner seg…

Resultatet ligner veldig på det som har vært vist fra andre konflikter der Tow har vært brukt mot lettpansrede greier som BMP.

Johan-Kr
    TOW not ! TOW er et trådstyrt missil som flyr kjappeste vei vei dit operatøren har trådkorset, Litt forenklet.

Dr.E

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Likevel må jeg si meg bortimot enig med Reven. Bortsett fra at jeg ikke tror regjeringen/Zelenskyj var et mål. Det er uansett irrelevant nå, da det er uoppnåelig.

Krim og Donbas får de, så målet med invasjonen oppnås. Til en uhyrlig kostnad.
    Hvis Dombas var målet, hvorfor samlet de ikke styrkene og tok Donbas, gravde seg ned, og tilbød forhandling?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.707
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvis Dombas var målet, hvorfor samlet de ikke styrkene og tok Donbas, gravde seg ned, og tilbød forhandling?
    Jeg regner med planen også innbefattet demilitarisering mens de var i gang. Der lyktes de ikke, siden forberedelser var for dårlige òg motstand mye sterkere enn de hadde trodd.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Jeg regner med planen også innbefattet demilitarisering mens de var i gang. Der lyktes de ikke, siden forberedelser var for dårlige òg motstand mye sterkere enn de hadde trodd.
    Og folkemord? Foreløpig har vi vel sett bare toppen av isfjellet. Det er scener her som kommer til å få til og med Xi i Kina til å forstå at dette ikke er spiselig.
    De har gått så jævlig over streken at det ikke skulle forbause meg om EU onkel Sam snart sier at nok er nok med faenskap.

U

Utgatt24668

Gjest
    Og folkemord? Foreløpig har vi vel sett bare toppen av isfjellet. Det er scener her som kommer til å få til og med Xi i Kina til å forstå at dette ikke er spiselig.
    De har gått så jævlig over streken at det ikke skulle forbause meg om EU onkel Sam snart sier at nok er nok med faenskap.
    Hva skal Biden og EU gjøre annerledes nå da? Enda flere gloser? Det ligger i kortene en hestehandel her.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Hva skal Biden og EU gjøre annerledes nå da? Enda flere gloser? Det ligger i kortene en hestehandel her.
    Ja, du tror de er fri for godsaker med smell i å sende i retning Zelensky? Han karen der videresender de gjerne.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Ukraina lykkes nå i å jage russerne ut av områdene rundt Kiev. De trekker seg tilbake nordover til Hviterussland hvis jeg forstår det rett, ikke østover. Kan vi da forvente at Ukraina fortsetter sveipet østover og frigjør grenseområdene steg for steg? En oppnår å halvere frontlinjen og kan forsterke innsatsen i øst og sør der russerne ser ut til å hatt et delvis overtak. Ukrainas forsvar framstår som militært dyktige og bedre bevæpnet for hver uke som går. Russerne kan selvfølgelig også omgruppere og forsterke, men evnen til dette ser jo ut til å være mer begrenset enn vi forventet.

Uansett er det vel vanskelig å se for seg en fredsavtale der Ukraina godtar varig russisk okkupasjon av de østlige fylkene, ikke minst når dokumentasjonen av krigsforbrytelsene mot sivilbefolkningen rulles ut med full tyngde.

Hva tror dere mest sannsynlig skjer de neste 14 dagene?

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.548
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ukraina lykkes nå i å jage russerne ut av områdene rundt Kiev. De trekker seg tilbake nordover til Hviterussland hvis jeg forstår det rett, ikke østover. Kan vi da forvente at Ukraina fortsetter sveipet østover og frigjør grenseområdene steg for steg? En oppnår å halvere frontlinjen og kan forsterke innsatsen i øst og sør der russerne ser ut til å hatt et delvis overtak. Ukrainas forsvar framstår som militært dyktige og bedre bevæpnet for hver uke som går. Russerne kan selvfølgelig også omgruppere og forsterke, men evnen til dette ser jo ut til å være mer begrenset enn vi forventet.

Uansett er det vel vanskelig å se for seg en fredsavtale der Ukraina godtar varig russisk okkupasjon av de østlige fylkene, ikke minst når dokumentasjonen av krigsforbrytelsene mot sivilbefolkningen rulles ut med full tyngde.

Mye rart kan skje, men jeg vil tro at Ukraina fortsetter å rydde landskapet østover langs grensen. Først Tsjernihiv, så Sumy og Kharkiv. Jeg tipper det er tomt for herrefolkets soldater helt dit i løpet av de nærmeste dagene, med relativt stor sannsynlighet. Fortellingene fra overlevende sivile i tidligere okkuperte områder vil være grusomme. Putin har neppe appetitt på å gjøre et nytt forsøk der.

Øst for det blir det verre. Russerne pøser inn alt de har av rekrutter og leiesoldater i desperat forsøk på å gi Putin en «seier» som han kan paradere med 9 mai, men det er ikke godt å si om det er tilstrekkelig. De er nok ikke noe mer kompetente der enn ved Kyiv hvor det tross alt var de russiske luftbårne elitestyrkene som ble satt inn. Det er derimot ganske sikkert at det er heller dårlige prognoser for ukrainsksspråklige sivile i de okkuperte områdene. «Denazifisering» = folkemord på alle og alt som ikke er russisk.

Det har vært noe medieoppslag om russiske styrker i Transdnistria og mulig innmarsj derfra mot Odesa. Det tror jeg man ta med stor ro. Det er ca 3000 «russiske» soldater i det bandittreiret, stort sett medlemmer av den lokale klanen som har fått russisk statsborgerskap. Vil ikke overleve lenge på ukrainsk side av grensen, og deretter har klanen i Transdnistria mistet all voldskapital som holder dem oppe nå. Skjer neppe, på samme måte som det vil være slutten på Lukasjenkos regime i Hviterussland å sende soldater over grensen. Terrorbombing med missiler mot sivile mål i Odesa er også dårlig gjort, men har lite militær betydning.

Utfallsrommet om to uker kan være alt fra
    - russerne greier å gnage seg frem til oblastgrensen for Donetsk med fortsatt statisk krigføring langs en ny front der
    - russerne greier å holde stand omtrent langs dagens frontlinje med kyststripen mellom Donbas og Krim og inntar Mariupol
    - Ukraina slår gjennom og unnsetter restene av Mariupol, samtidig med å ta tilbake Kherson og eliminere russiske tropper vest for Dnjepr
    - russerne presses tilbake til 2014-linjene med Krim og bandittreirene i Luhansk og Donetsk.
    - en forhandlingsløsning som avslutter kampene langs en eller annen linje

Pr akkurat nå ville jeg sagt at det er mer sannsynlig at russerne presses noe tilbake i øst enn at de greier å okkupere mer, men veldig usikkert. Jeg tror dessverre ikke det er sannsynlig at Ukraina greier å hive russerne helt ut inkludert 2014-okkuperte områder, i løpet av de neste to ukene, men de vil gjøre et hederlig forsøk på akkurat det. Etter det vil bakken ha tørket opp og det blir lettere å manøvrere med tanks, men russerne har mistet enorme mengder panser og Ukraina er i ferd med å få hundrevis nye i tillegg til alt materiellet de erobrer fra russerne, så en fornyet russisk våroffensiv i månedsskiftet april/mai vil heller neppe bli noen seiersparade for Putin. I en halvveis rasjonell verden er det i Putins interesse å få avsluttet dette så fort som mulig med en forhandlingsløsning.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.161
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Jeg tenker at ståa er akkurat som du skisserer. Styrkene som har flyktet hals over hode fra Kyiv er altfor forslåtte til å utgjøre noen reell fare uten betraktelig rekonvalesensens og store forsterkninger, mens Lukashenko ser ut til fremdeles å være uvillig til å assistere i galskapen. Gitt at store forsterkninger er ikke-eksisterende er Kyiv dermed trygg i "overskuelig" fremtid (fra å bli inntatt, om ikke beskutt) og styrker kan frigjøres til aksjon i Donbas.

Gitt suksessen mot et inkompetent russisk militære, fortsatte våpenleveranser og en voldsom tilstrømming av frivillige finner jeg det vanskelig å tro at Ukraina vil nøye seg med å stoppe ved post-2014 grensen i øst og ikke fortsette inn i Luhansk og Donetsk. Moralen må være skyhøy på Ukrainsk side mens den er tilsvarende lav hos russerne og mens russerne er utslitt, uten utsikter til mer enn korte avbrekk fra manøver og kamp, vil Ukraina langs en kraftig redusert frontlinje ha anledning til å rotere mannskaper inn og ut av aksjon.

For meg virker det som dette er Ukrainas aller beste sjanse - og en svært god sådan - til å gjenopprette sine opprinnelige grenser, sans Krim. Kanskje er også Krim "in play", men jeg tror det er et helt annet lerret å bleke. Sevastopol vil være tungt befestet og russiske krigsskip vil være i stand til å beskyte invaderende styrker hvor som helst, eller nær sagt, på Krim-halvøya. Ser imidlertid slett ikke bort fra at de vil prøve, avhengig av hvordan ting går i Luhansk og Donetsk.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.161
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Forøvrig: fy faen som det ser ut i de befridde (lands)byene rundt Kyiv!! Summariske henrettelser og regelrett slakt en masse. Forhåpentligvis vil styrkene som flyktet bli returnert til fronten umiddelbart for så å forgå der, siden de uansett aldri vil bli stilt for retten. Får de anledning til å returnere hjem vil de heller motta medaljer i fleng for å ha myrdet og voldtatt over en lav sko.

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    646
    Torget vurderinger
    2
    Likevel må jeg si meg bortimot enig med Reven. Bortsett fra at jeg ikke tror regjeringen/Zelenskyj var et mål.
    Plan A var å innta Kyiv innen 48 timer. Vestlige statsledere bønnfalt Zelinskyj om å forlate hovedstaden til fordel for et trygt sted. Resten er historie.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg tenker at ståa er akkurat som du skisserer. Styrkene som har flyktet hals over hode fra Kyiv er altfor forslåtte til å utgjøre noen reell fare uten betraktelig rekonvalesensens og store forsterkninger, mens Lukashenko ser ut til fremdeles å være uvillig til å assistere i galskapen. Gitt at store forsterkninger er ikke-eksisterende er Kyiv dermed trygg i "overskuelig" fremtid (fra å bli inntatt, om ikke beskutt) og styrker kan frigjøres til aksjon i Donbas.

Gitt suksessen mot et inkompetent russisk militære, fortsatte våpenleveranser og en voldsom tilstrømming av frivillige finner jeg det vanskelig å tro at Ukraina vil nøye seg med å stoppe ved post-2014 grensen i øst og ikke fortsette inn i Luhansk og Donetsk. Moralen må være skyhøy på Ukrainsk side mens den er tilsvarende lav hos russerne og mens russerne er utslitt, uten utsikter til mer enn korte avbrekk fra manøver og kamp, vil Ukraina langs en kraftig redusert frontlinje ha anledning til å rotere mannskaper inn og ut av aksjon.

For meg virker det som dette er Ukrainas aller beste sjanse - og en svært god sådan - til å gjenopprette sine opprinnelige grenser, sans Krim. Kanskje er også Krim "in play", men jeg tror det er et helt annet lerret å bleke. Sevastopol vil være tungt befestet og russiske krigsskip vil være i stand til å beskyte invaderende styrker hvor som helst, eller nær sagt, på Krim-halvøya. Ser imidlertid slett ikke bort fra at de vil prøve, avhengig av hvordan ting går i Luhansk og Donetsk.
    Jeg synes også dette er sannsynlig.

At man ikke har greid å gjøre noe med russerne her i perioden 2014 til i dag, er jo at man ikke har villet eskalere til full krig. Nå er det full krig uansett.
    Jeg skrev også for noen dager siden at jeg tror ukrainerne får frigjort mer styrker fra vest enn det russerne greier å regruppere.

Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.143
    Torget vurderinger
    1
    Det er voldsom kontrast mellom inntrykket vi har fått av de russiske soldatene som redde, uinformerte og umotiverte ‘guttunger‘ på den ene siden satt opp mot de horrible krigsforbrytelsene som nå avdekkes, utført av de samme ‘guttungene’. Den Militære Spesialoperasjonen brukte bare noen uker på å nå den samme ufattelige råskapen mot sivile som andre verdenskrig brukte et par år på.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn