For det første så gjør du nå nettopp det jeg påpekte; utelater Ukrainas eget syn på saken. For det andre så har Ukraina vært i krig med russland siden 2014. All eskalering siden da har etter mitt syn russland stått for. De er de eneste som kunne besørget fred siden da, og forut for dette fantes det tilsynelatende gode avtaler på plass som skulle sørge for fred. Et hvert forsøk på å presse igjennom en "fredsavtale" med russerne siden da, ville måtte skje mot Ukrainas vilje, samt at det bare ville ført til at russerne ville fått noe de ville ha uten å måtte kjempe for det. Og jeg tviler på at det ville stagget russerne sin aggresjon, snarere tvert imot.
Det er moment man kan kritisere NATO for i denne konflikten. Det at NATO velger å se på seg selv som en forsvarsallianse med helt transparente beslutninger, er et feilgrep mener jeg. Man må være åpen for at andre parter ikke opplever dette som transparent, og leser andre motivasjoner inn i dette. NATOs dialog med omverdenen kunne vært annerledes om man anerkjente dette.
"Døra på gløtt" vedtaket fra 2008 var ikke bra. Det fikk Mikheil Saakasjivili til å feilvurdere gjennomslagskraften til sin USA lobby, og hvilken støtte han ville få. Til tross for advarsler fra Bush og andre gapte han over for mye og vi vet hvordan det gikk.
Den samme politikken plasserte Ukraina i en umulig situasjon, hvor man hverken kunne satse på §5 støtte fra NATO, eller jobbe mot en eller annen form for nøytralitet som likevel kunne trygge ukrainsk suverenitet. "Too little, too late i form av sanksjoner og vestlig støtte i de første årene fra 2014 er det også lett å se i retrospekt var et feilgrep. Det har NATO prøvd å rette på så godt de kunne senere, og vestlig støtte/hjelp til Ukraina har vel vært omtrent alt de kunne foreta seg gitt rammebetingelsene før 24/2/22. Dete ser jeg ikke på som aggresjon rettet mot russland, men heller et forsøk på å vise russland at Ukraina ikke sto alene, i håp om at dette ville kjølne aggressoren. russland burde ikke blitt overrasket over reaksjonen, men at de ble det kommer kanskje av at de også utelater Ukrainas egen vilje fra ligninga.