Ukrainerne fører en kamp på vegne av resten av Europa. Hvor lenge kan vi greie å se på dette ? Lektor Claus Mathisen ved Forsvarsakademiet i Danmark er inne på noe avgjørende. Går grensen ved massedrap på sivile ? Kjemiske våpen, atomvåpen eller hva vil vippe denne krigen over til å bli en større konflikt ? Og hva vil egentlig Putler ? Kanskje han ønsker en større konflikt?
Det er ingen tegn til at Putin vil avslutte krigen i overskuelig fremtid. En soldats liv betyr ingenting for Putin, må han ofre 30000 mann til, så gjør han det. Imens befester han maktapparatet sitt sånn at han selv ikke blir truet.
Før eller siden vil Ukraina gå tom for ressurser, uansett hvor godt dem kjemper. Og jeg kan ikke tenke meg at vestlige ledere sitter å ser på at dette skjer. Enten blir det full energiboikott fra Russland ganske snart for å stoppe finansieringen av krigen, eller vesten og Nato blir involvert i krigen på et tidspunkt. Eller begge deler.
Det er ingen tegn til at Putin vil avslutte krigen i overskuelig fremtid. En soldats liv betyr ingenting for Putin, må han ofre 30000 mann til, så gjør han det. Imens befester han maktapparatet sitt sånn at han selv ikke blir truet.
De dro i krigen for Putin, patriarken og «det hellige» Russland. Nå kommer de unge muslimske mennene hjem i sinkkister fra Ukraina.
www.aftenposten.no
Soldatene kommer fra lutfattige områder langt øst i Russland. I mange av regionene vet de vel knapt hvem Putin er. De drar for å slåss for penger og for Allah - dør de i kamp kommer de til paradiset og får 70 jomfruer å leke seg med.
Områdene rundt de store byene i vestlige deler av Russland er i liten grad berørt av krigshandlingene.
Høvdingen kom med en god presisering, som var høyst nødvendig. Når man ser hvem som ga "likes" på hans første innlegg, var det ganske tydelig at poenget der var noe uklart.
Jeg har jobbet i MSM i mer enn 20år, så dette er noe jeg vet. Jeg har sett mye grusomme bilder som dere aldri får se. Jeg kjenner mange som har dekket krigen. Også de med samme mening som meg, men de tør ikke si det offentlig. Det de gjør er at de forteller om en del av sannheten som er sann, men de utelukker å dekke det som ikke passer det vestlige narrativet. Dermed så sier de at de dekker bare sannheter. Vinklinger som kritiserer Vesten er tabu. Ingen tør å stille spørsmål om Vesten er medskyldig.
Her i vesten får til og med Gale Kari J og Lysglimt ytre seg. Det bør være ytringsfrihet godt nok og vel så det. Du kan jo prøve å opponere på det viset de gjør, med omvendt fortegn i en avis i Moskva. Regner med du får opplyst ganske brennkvikt hva slags "sannhet" du har å holde deg til.
Her i vesten får til og med Gale Kari J og Lysglimt ytre seg. Det bør være ytringsfrihet godt nok og vel så det. Du kan jo prøve å opponere på det viset de gjør, med omvendt fortegn i en avis i Moskva. Regner med du får opplyst ganske brennkvikt hva slags "sannhet" du har å holde deg til.
USAs største mediekanal er Fox News. Et av deres største trekkplastre, Tucker Carlson, har en så Putin-vennlig innstilling til det meste at klipp med ham sendes på evig repeat på russiske statskanaler. Selv etter at andre Fox-journalister blir skutt av russiske soldater i Ukraina fortsetter han å unnskylde Putin i beste sendetid. Får skryt av Lavrov, til og med.
Jeg har jobbet i MSM i mer enn 20år, så dette er noe jeg vet. Jeg har sett mye grusomme bilder som dere aldri får se. Jeg kjenner mange som har dekket krigen. Også de med samme mening som meg, men de tør ikke si det offentlig. Det de gjør er at de forteller om en del av sannheten som er sann, men de utelukker å dekke det som ikke passer det vestlige narrativet. Dermed så sier de at de dekker bare sannheter. Vinklinger som kritiserer Vesten er tabu. Ingen tør å stille spørsmål om Vesten er medskyldig.
Jeg synes det er flott at du deler det her. Selv om vi alle helt sikkert har ulike syn på hva vi vektlegger, så er ulike vinklinger veldig nyttig.
Ja, men kan selvfølgelig si at grusomhetene til Putin er så alvorlige at resten blir ubetydelig - at det uansett ikke er forholdsmessighet i det. Men, om det finnes noe rasjonalitet bak Putins irrasjonelle handlinger - så er de verdt å diskutere.
Jeg synes det er flott at du deler det her. Selv om vi alle helt sikkert har ulike syn på hva vi vektlegger, så er ulike vinklinger veldig nyttig.
Ja, men kan selvfølgelig si at grusomhetene til Putin er så alvorlige at resten blir ubetydelig - at det uansett ikke er forholdsmessighet i det. Men, om det finnes noe rasjonalitet bak Putins irrasjonelle handlinger - så er de verdt å diskutere.
Ex. General-løytnant Robert Mood skal holde foredrag her i nærheten i morgen kl 16 og jeg vurderer å kjøre dit å høre på ham. Foredraget er kalibrert for kommunens pensjonistforening og handler om krigen i Ukraina.
Han gir et intervju i dag, om hva han tror men også at alt er mulig og ganske usikkert hvordan krigen skal gå.
Han tror ikke at vesten går inn i krigen men det er mulig. Han tror ikke det blir brukt kjemiske- eller atomvåpen men det kan ikke utelukkes.
Usikkert skille mellom det man tror og det man håper. (Hardingfele sier at Russland ikke har så små atombomber)
Han ser en mulighet for et lite atom hode mot regjeringen i Kyiv
Those leaving the country include tech workers, scientists, bankers and doctors, according to surveys, economists and interviews with emigrants. They are...
Den russiske EM-vinneren i karting, Artjom Severjutsjin, gjorde det som ble oppfattet som en nazihilsen på seierspallen. Nå bryter lagledelsen med ham.
Synes forøvrig at det er interessant at du ikke kan la din argumenter stå på egne ben @Lyngen , men må bløffe på deg faglig tyngde.
Her skryter du av å ha innsikt i storpolitikk for at du tar noen bilder, i lydtråder fremstiller du deg som lydteknikker.
Ex. General-løytnant Robert Mood skal holde foredrag her i nærheten i morgen kl 16 og jeg vurderer å kjøre dit å høre på ham. Foredraget er kalibrert for kommunens pensjonistforening og handler om krigen i Ukraina.
Han gir et intervju i dag, om hva han tror men også at alt er mulig og ganske usikkert hvordan krigen skal gå.
Han tror ikke at vesten går inn i krigen men det er mulig. Han tror ikke det blir brukt kjemiske- eller atomvåpen men det kan ikke utelukkes.
Usikkert skille mellom det man tror og det man håper. (Hardingfele sier at Russland ikke har så små atombomber)
Han ser en mulighet for et lite atom hode mot regjeringen i Kyiv
Han har i det minste vært ordentli' general og ikke bare lenestolsgeneral. Betyr rimelig nok ikke at hva han eller noen andre av sorten til sier til slutt viser seg å være korrekt, men det er gjerne noe mer egen tankevirksomhet bak resonnementene enn hva man kan lire av seg ved å se litt på youtube og poste noen linker.
Gjennom jobben hadde vi en tid en eller annen pensonert tidliger offiser, eller forsvarssjef, om du vil (om jeg husker korrekt) som konsulent som leverte noen sikkerhetspolitiske analyser. Det jeg las fra vedkommende var svært lite imponerende, ikke at det nødvendigvis var eller viste seg i ettertid å være galt, men det var rimelig banalt, omtrent som hva man kunne ha lest i enhver avis med en noenlunde oppegående kommentator. Det er vel litt av profesjonens forbannelse at den unike kunnskapen man faktisk sitter på har man ikke lov til å snakke om selv om man er pensjonist. Så vidt jeg vet ble engasjementet avsluttet ganske raskt. De som driver med dette til daglig i Norge bommet vel også ganske greit på hva den mye omtalte kolonnen nord for Kyiv drev med (det var faktisk en clusterfuck og ikke en del av en større plan).
Jeg var for noen uker siden ute med en fyr som var oberstløytnant i den canadiske hæren. En logistikkfyr som var stasjonert i Europa og jeg ble veldig imponert over hva han lirte av seg som de største selvfølgeligheter. Ikke at det var noe revolusjonerende eller veldig komplisert, men når man har tenkt ymse former for militær strategi pofesjonelt i et par tiår så har man rimelig nok tenkt en del mer over slikt enn hva hvermannsen som plutselig fatter en interesse for temaet har.
Synes forøvrig at det er interessant at du ikke kan la din argumenter stå på egne ben @Lyngen , men må bløffe på deg faglig tyngde.
Her skryter du av å ha innsikt i storpolitikk for at du tar noen bilder, i lydtråder fremstiller du deg som lydteknikker.
Jeg bløffer ikke, men kan ikke si det presis pga at jeg vil være anonym. Innsikten i storpolitikken har ikke så mye med jobb å gjøre. Ikke har jeg sagt at jeg er lydtekniker heller.
men interessant at andre som åpenbart har en langt mer kvalifisert bakgrunn enn meg, synser litt rundt den samme muligheten som jeg lufta her inne for ca en måned siden om mulighetene ved å bruke "en bitteliten atombombe" mot Ukraina og slippe unna med det. Får meg til å føle meg litt mindre dust. Håper jo uansett at vi begge tar feil, for det hadde jo på ingen måte vært særlig stilig om det faktisk skjedde.
men interessant at andre som åpenbart har en langt mer kvalifisert bakgrunn enn meg, synser litt rundt den samme muligheten som jeg lufta her inne for ca en måned siden om mulighetene ved å bruke "en bitteliten atombombe" mot Ukraina. Får meg til å føle meg litt mindre dust. Håper jo uansett at vi begge tar feil, for det hadde jo på ingen måte vært særlig stilig om det faktisk skjedde.
Putin er blitt rape hakke gal. Menneskeliv ser ikke ut til å ha noen slags verdi. Han har vel vist tidligere også at det ikke har betydd nevneverdig for ham. Han bruker de midlene han slipper unna med, uten å "aktivere" Nato. En atombombe, av vilkårlig størrelse er i den kategorien som starter operasjon pryl Putin.
(Og nei, jeg er ikke i kategorien som påstår å ha mer vett på dette enn noen andre her inne.)
men interessant at andre som åpenbart har en langt mer kvalifisert bakgrunn enn meg, synser litt rundt den samme muligheten som jeg lufta her inne for ca en måned siden om mulighetene ved å bruke "en bitteliten atombombe" mot Ukraina og slippe unna med det. Får meg til å føle meg litt mindre dust. Håper jo uansett at vi begge tar feil, for det hadde jo på ingen måte vært særlig stilig om det faktisk skjedde.
Dersom man er kommandør for en avdelig eller en hel styrke for den saks skyld så må man ta store beslutninger basert på imperfekt informasjon og beslutnignene man tar har store konsekvenser. Noen dager senere kan det se genialt eller helt dust ut at man gjorde som man gjorde, men det visste man ikke den gang da. Det er kun korpsdirigenter i Trøndelag som med patos kan si "hva var det jeg sa" lenge etter at fasiten er klar og faktisk mene det og tro at andre skal tro at man faktisk visste hva som kom til å skje i fremtiden.
I tillegg så er vi beriket med fotografer/journalister/lydteknikere/hva som passer akkurat nå som mener at de er de eneste som kan noe uansett om hva det er og at alle andre er sikkelig, skikkelig teite. Om temaet er bank/penger, krigføring, storpolitikk, lyd eller noe annet er uvensetlig. Eneste konstanten er egen ekspertise på alt. For man har da sett på youtube.
Her, som ellers i det meste i en kompleks verden, så burde man i det minste være klar over at om man sitter på utsiden av noe så vet man stort sett føkk all om hva som foregår i ymse sfærer. De fleste som jobber med noe til daglig mener stort sett, med rette, at utenforstående er komplette idioter på ens eget tema. Det ville stregt tatt være merkelig om et noen videoer på youtube og å lese noen artikler på nettet plutselig gjorde en ekspert på et tema - uansett hva teamet måtte være. Det aller meste her i verden er faktisk ganske vanskelig.
Jeg skjønner godt at man vil være anonym, men da kan man heller ikke påberope seg spesiell innsikt i det man skriver om. Da må man dokumentere det man skriver. Det holder ikke å si "jeg har sett bilder dere andre ikke får se" etc...
Du vet ikke hvem som skjuler seg bak de andre brukernavnene og hva slags kompetanse de besitter. Sannsynligvis er det flere her som har langt bedre kjennskap til denne krigen enn det du har.
Putin er blitt rape hakke gal. Menneskeliv ser ikke ut til å ha noen slags verdi. Han har vel vist tidligere også at det ikke har betydd nevneverdig for ham. Han bruker de midlene han slipper unna med, uten å "aktivere" Nato. En atombombe, av vilkårlig størrelse er i den kategorien som starter operasjon pryl Putin.
(Og nei, jeg er ikke i kategorien som påstår å ha mer vett på dette enn noen andre her inne.)
Kanskje ikke, men du har nokk mere rett enn du tror. Er også redd for, at det er eskalering på vei.
Om det, som tidligere nevnt, med at russerne har brukt kjemiske våpen nå for første gangen bilr verifisert,
tvivler jeg på, at dette får gå upåaktet uten motsvar fra EU/Nato..... desverre.
Om det er sandt, beviser det jo bare, at Putin absolutt ingen (etisk) grense har i det hele tatt. (Var vel hva vi vidste i forveien)
Ukrainske myndigheter hevder at en russisk drone slapp giftig materiale over den beleirede byen Mariupol mandag kveld. Den ukrainske parlamentarikeren Ivanna Klympusj, som leder nasjonalforsamlingens komité for integrasjon i EU, skriver på twitter at et angrep, trolig med kjemiske våpen, fant...
A “Stalinist” mass purge of Russian secret intelligence is under way after more than 100 agents were removed from their jobs and the head of the department resp
www.thetimes.co.uk
In the years before the invasion, the Fifth Service had been active in trying to destabilise Ukraine through cultivation of pro-Russian political figures and attempts to foment unrest among far-right groups in western Ukraine.
Grozev said that he believed Russian security services had wasted “billions of dollars” on failed attempts to secure support from the “shady political class” in Ukraine in the lead-up to the war.
“From 2014 to the present day, between 140 and 150 FSB officers had an unlimited budget to spend on recruiting Ukrainians of any level,” he said in a discussion with two journalists from Novaya Gazeta last month.
Grozev added that much of the money was spent wooing Ukrainian recruits with expensive trips to Thailand, Cyprus and the Maldives. “It was money that they never earned,” he added, referring to the total failure of the FSB’s attempts to stir up unrest in Ukraine.
With all this crazyness, there is no-one actually going to moscow to push putler to the wall literally, I think it's a proof of lazyness from western leaders, people should go there, one by one to try everything they can.
Austria is maybe not best in class, as country is importing lots of gas and oil from russia, but at least they are going to moscow.....
Karl Nehammer is the first Western leader to meet with the russian president since the invasion
BERLIN — Austrian Chancellor Karl Nehammer said he had a “direct” and “tough” conversation with vladimir putler on Monday as he became the first Western leader to meet with the russian president since moscow’s invasion of Ukraine.
Following their 75-minute meeting in moscow, Nehammer said that he had pressed for an immediate cease-fire and humanitarian corridors.
“This is not a friendly visit,” he said in a statement. “I have just come from Ukraine and have seen with my own eyes the immeasurable suffering caused by the russian war of aggression.”
The Austrian chancellor has conceded that the decision to visit moscow was contentious, but said he felt a duty to leave “no stone unturned” to stop hostilities and meet humanitarian needs. There was no joint news conference after the meeting, because of concerns in Vienna that it could be used for russian propaganda purposes.
Other European leaders have maintained telephone contact with putler but have not visited moscow in person. Israeli Prime Minister Naftali Bennett visited the kremlin last month in an effort to act as a go-between.
Nehammer said he “informed” Ukrainian President Volodymyr Zelensky and other European partners, including German Chancellor Olaf Scholz and European Commission President Ursula von der Leyen, of the moscow visit in advance, but it was unclear the extent to which it was coordinated.
An E.U. official and an E.U diplomat confirmed that the Austrian side had told Brussels of the plan to meet Putin, but they declined to comment further.
Austria has backed European sanctions against Russia, but it has been one of several E.U. countries that opposed adopting tougher measures on russian energy. It is dependent on moscow for 80 percent of its gas needs, and it has deep financial and commercial ties with the country. Austria’s finance minister, Magnus Brunner, last week dismissed the idea of sanctions in response to scenes emerging from Bucha, Ukraine — where russia has been accused of killing hundreds of residents during its month-long occupation — saying it was important to “keep a cool head.”
Nehammer said on Monday that he had made it clear to putler that sanctions would remain in place or be tightened for as long as people are dying in Ukraine. The E.U. “is as united on this issue as ever,” he said.
The moscow meeting came after a weekend visit by Nehammer to Ukraine, where he met with Zelensky and visited Bucha.
“We are militarily neutral, but have a clear position on the russian war of aggression against Ukraine,” Nehammer wrote on Twitter ahead of his meeting with putler. “It has to stop!”
kremlin spokesman Dmitry Peskov said the meeting was initiated by Austria.
Austrian Foreign Minister Alexander Schallenberg told Bloomberg News that it was an opportunity to send “a very clear political message” to Putin “that he is isolating russia, that he will lose this war morally.”
The foreign minister spoke on the sidelines of a meeting of the E.U. Foreign Affairs Council in Luxembourg.
The session with the Austrian chancellor was intended as a reality check for putler, to convey that “this war is a war that he cannot win morally: He has lost it already,” Schallenberg said. “Every voice that makes him understand how the world really looks like outside of the walls of the kremlin is, I believe, an important voice.”
Austrian Chancellor Karl Nehammer visits Bucha, Ukraine, on April 9, ahead of a meeting with russian President vladimir putler on Monday. (Dragan Tatic/Austrian Chancellery/Handout/EPA-EFE/REX/Shutterstock)
Source: Washington post
By Loveday Morris
Yesterday at 12:21 p.m. EDT
Robyn Dixon in moscow and Emily Rauhala and Quentin Ariès in Brussels contributed to this report.
Dersom man er kommandør for en avdelig eller en hel styrke for den saks skyld så må man ta store beslutninger basert på imperfekt informasjon og beslutnignene man tar har store konsekvenser. Noen dager senere kan det se genialt eller helt dust ut at man gjorde som man gjorde, men det visste man ikke den gang da. Det er kun korpsdirigenter i Trøndelag som med patos kan si "hva var det jeg sa" lenge etter at fasiten er klar og faktisk mene det og tro at andre skal tro at man faktisk visste hva som kom til å skje i fremtiden.
I tillegg så er vi beriket med fotografer/journalister/lydteknikere/hva som passer akkurat nå som mener at de er de eneste som kan noe uansett om hva det er og at alle andre er sikkelig, skikkelig teite. Om temaet er bank/penger, krigføring, storpolitikk, lyd eller noe annet er uvensetlig. Eneste konstanten er egen ekspertise på alt. For man har da sett på youtube.
Her, som ellers i det meste i en kompleks verden, så burde man i det minste være klar over at om man sitter på utsiden av noe så vet man stort sett føkk all om hva som foregår i ymse sfærer. De fleste som jobber med noe til daglig mener stort sett, med rette, at utenforstående er komplette idioter på ens eget tema. Det ville stregt tatt være merkelig om et noen videoer på youtube og å lese noen artikler på nettet plutselig gjorde en ekspert på et tema - uansett hva teamet måtte være. Det aller meste her i verden er faktisk ganske vanskelig.
Det kan vel knapt sies bedre, inkl kommentaren om Vedum. Du kunne kanskje lagt til at enkelte visstnok har lest en bok som de har glemt navnet på , men ellers er det innertier..
Jeg synes det er en veldig barnslig retorikk. Du gjør akkurat det samme som du hevder jeg gjør, hever deg over noen og mener du har rett fordi du vet så mye bedre.
Vel, det vil alltids være noen unntak. Utspillet mitt er selvsagt spisset. Se "Iraks Tragedie" og samsvar den med dekningen i pressen. Pressen generelt dekker i favør av Vestens interesser. Det er vel egentlig ikke så veldig overraskende er det det? Jeg vet faktisk ikke om medier som er helt nøytrale. Finnes de? Bøker og dokumentarer er mer treffsikker der mener jeg.
Jeg synes det er en veldig barnslig retorikk. Du gjør akkurat det samme som du hevder jeg gjør, hever deg over noen og mener du har rett fordi du vet så mye bedre.
Det viser vel egentlig bare at du ikke skjønner det du leser? weld77 sier jo ikke noe sted her at han er ekspert på noe, bare at det er lett å påstå at man er ekspert når man er anonym og ingen kan etterprøve om man faktisk er det.
Min holdning er at hvis man føler at man har behov for å påstå at man har spesialkompetanse på noe, så har man gjerne ikke det. Det viser man ikke ved å si at "jeg er spesialist på...", men ved skrive sammenhengende innlegg om temaet og underbygge det med sikre kildereferanser.
Jeg finner det også underlig, som 4-string nevner, at du bruker begrepet MSM.
Uvanlig å se noen fra bransjen bruke betegnelsen msm om seg selv, pleier dere å gjøre det? Det er jo et uttrykk som er populært i visse kretser, ikke er det vel særlig flatterende heller.
Nei, det gjør vi aldri. Jeg bruker det av å til her for å poengtere at de er flokkdyr som skal mene det samme, altså i hovedsak med vestlige interesser. Jeg har til gode å treffe på en kollega som ikke kommer fra Vesten som ikke ser det samme som meg. Noen norske forstår hva Vesten holder på med, mens de fleste er i den vestlige boblen.
Det viser vel egentlig bare at du ikke skjønner det du leser? weld77 sier jo ikke noe sted her at han er ekspert på noe, bare at det er lett å påstå at man er ekspert når man er anonym og ingen kan etterprøve om man faktisk er det.