Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Kan noen svare på hvorfor Russland ser på det som sin oppgave å renske Ukraina for nazister?
    Hvorfor er det deres oppgave og betyr det at de etterpå vil gå hardt til verks i sitt eget land?
    I en slik dualistisk verden finnes bare kommunister og nazister. Nazist, facisat, brun etc. blir brurt som betegnelse for alle som ikke er lydige kommunister. stalin kjempet jo mot nazistene (for real) så nå kan jo Putin kjempe mot innbilte nazister i sårt beit for de ekte.

Russland kommer jo til å lukkes etterhvert som verden avskyr landet mer og mer, så da må skytset retts innad for å renske bort all opposisjon. Tag hvasomhelst som "nazist" så våger ingen å tale i mot, da er de jo nazistmedhjelpere og er nestemann ut.

Kulturrevolusjon på trappene. Lik Maos.

U

Utgatt24668

Gjest
    det er en trist utvikling når selvrespekten – denne hedersbetegnelse –nå ikke blir lest som noe annet enn symbolhandlinger, og kunne en legge til, moralpoesering.

jeg kan tydeligvis ikke hjelpe.
    Selvrespekt og symbolhandlinger er to ulike ting. Å framstå som korrekt har lite med hvordan man egentlig føler seg. Jeg spekulerer ikke i hvordan andre har det, eller hva som er deres agenda som f.eks. du er temmelig "god" på. Jeg stiller spørsmål til handlinger som har ingen effekt framfor å påvirke noe som bidrar.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.486
    Jeg har sagt opp min stilling i protest mot at moderselskapet har operation i russland. Jeg har flagget dette klokkeklart til CEO, COO, CCO samt hele management team i mitt selskap. Jeg jobber videre med en prosess for å påvirke moderselskapet til å trekke seg helt 100% ut.

Jeg oppfordrer alle til å gjøre noe som kan gjøre en reell forskjell for Ukraina. Gjør noe for Ukraina folkens!

Слава Україні 🇺🇦
    Gotcha!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Kan noen forklare greia med, og sammenhengen mellom, vaksinemotstand og russlandapologisme? Jeg skjønner det ikke.
    Også; så snart en av disse apologistene forsvinner for en stund, og man trekker et lettelsen sukk, dukker det pinadø opp en ny!

K

Khanate

Gjest
    Kan noen forklare greia med, og sammenhengen mellom, vaksinemotstand og russlandapologisme? Jeg skjønner det ikke.
    Også; så snart en av disse apologistene forsvinner for en stund, og man trekker et lettelsen sukk, dukker det pinadø opp en ny!
    Kan du ikke bare finne deg et forum hvor alle er enige med deg?

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    438
    Sted
    Bergen
    Putin trollfabrikkene har vel brukt alt mulig rart som kan skape splid og forvirring. Gjerne på et så lavt og idiotisk nivå at det har tiltrukket seg skrullingene. Jfr. Nigeriasvindlere som ikke så det nødvending å ha noe særlig nivå på språk, innhold eller troverdighet da de bare trengte å lure noen av de grådigste og dummeste.

Dermed får du konspirasjoner som at Bill Gates har puttet 5G-sendere i vaksiner og at Hillary Clinton styrer verden via en pedofil gjeng fra en pizzarestaurant i Brooklyn.

K

Khanate

Gjest
    Se der. Folket begynner å sutre igjen. Det er naturligvis grusomt at noen kan finne på å se ting annerledes. Utilgivelig og ikke minst sårende. Det finnes sikkert en hjelpetelefon for nødstilte som dere kan ringe.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.911
    Ta gjerne med Trumpen i samme smørja. Slår det ut på alle tre har vi en sikker vinner.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.278
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Se der. Folket begynner å sutre igjen. Det er naturligvis grusomt at noen kan finne på å se ting annerledes. Utilgivelig og ikke minst sårende. Det finnes sikkert en hjelpetelefon for nødstilte som dere kan ringe.
    Det er vel ikke så mye sutring, det er nok mer overraskelse at det kan sitte folk i Norge og se denne konflikten på samme måte som landene med rødt kryss her.
    Når man samtidig ser hva du skriver i Corona tråden - så blir jeg rett og slett litt nysgjerrig. WTF? Corona er på en måte greit - der er det penger, tall, statistikk osv. Men krigen i Ukraina med all jævelskapen i HD oppløsning - så er det mildt sagt overraskende at man kan ha et Trumps "both side" synspunkt.

whatsapp_image_2022-03-02_at_10.58.09_am__1_.jpeg

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.176
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Tenkte/skrev akurat det samme for x-1000 innlegg siden 😂 😂

U

Utgatt24668

Gjest
    ^ ^Det mest skuffende her er landene i gult.

De aller fleste som stemte imot fortjener egentlig ingen kommentar.

U

Utgatt24668

Gjest
    Mye bundling av politiske meninger:

- Republikaner: Pro våpen, anti abort, pro bensin, anti klimatiltak, anti vaksine (få gjerne barn, men de kan skytes og kan bli syk, og de får ingen framtid mht klima), livredd homofili, hater skatt og 5G-master.
    - Sosialisme, anti-kirke, pro islam, pro abort og pro klima og innvandring, pro homofili, elsker skatt.
    - Begge parter får angst av vindmøller da.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Dette er noe det forskes på, og jeg tror bare vi har sett starten:

1650544855129.png

Sist redigert:

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Det er fordi det gir gjenklang i dyrkingen av den store fedrelandskrigen. Den konstruerte fortiden hvor russerne alene befridde verden fra nazismen. Det er også verd å merke seg at i fascistregimet russland av i dag er, så brukes betegnelsen nazi om hva som helst som ikke samsvarer med Moskva sitt syn.
    Opprenskingen i eget land har foregått i mange år, og med de nye lovene av i år så er aktivitetene trappet opp.
    Uthevet tekst er vel nærmere sannheten enn noe annet.
    Og siden Puitin selv er kjent med og har "venner" som er selvtitulerte nazister, så tar jeg denne opprenskingen med opptil flere spiseskjeer salt.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215

Må ikke prøve å fortelle litt fakta i denne tråden. Som f.eks. at vesten alldeles ikke har verden bak seg i sine sanksjoner. USA har sine vassalstater bak seg og det er det.

Biden-administrasjonen er en diplomatisk katastrofe for USA.

U

Utgatt24668

Gjest

Vis vedlegget 811270
    Når alle forstår at ingen er immune mot denne effekten i ulik grad, så snakker vi, men jeg regner med at dette er ment mot den ene "motpart".

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1

Skuffende er ikke rette ordet. Disse statene er langt unna og sikkert omtrent likt forhold til denne krigen som vi har til kriger langt vekk; om Burundi hadde invadert Benin hadde det knapt fått notis i avisa. Endel av dem handler med Russland, og/eller ikke ønsker å være på kant med dem over noe de ikke føler angår dem. Det faktisk ganske så talende at de frastår. Å framstille det som slags seier for Russland er meningsløst. Vennene deres er Eritrea, Nord Korea, Hviterussland og Syria; Altså planeten verste shithole countries. Det sier alt; ikke minst hvilket selskap russlandapologistene er i......

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.059
    Sted
    Oslo
    Det skal Afrika ha, det har vært få grensekriger mellom stater.
    Til tross for at kolonimaktene trakk grenser i hytt og pine, så skjønner de at å rokke ved det vil få hele kontinentet til å falle fra hverandre.

U

Utgatt24668

Gjest
    Skuffende er ikke rette ordet. Disse statene er langt unna og sikkert omtrent likt forhold til denne krigen som vi har til kriger langt vekk; om Burundi hadde invadert Benin hadde det knapt fått notis i avisa. Endel av dem handler med Russland, og/eller ikke ønsker å være på kant med dem over noe de ikke føler angår dem. Det faktisk ganske så talende at de frastår. Å framstille det som slags seier for Russland er meningsløst. Vennene deres er Eritrea, Nord Korea, Hviterussland og Syria; Altså planeten verste shithole countries. Det sier alt; ikke minst hvilket selskap russlandapologistene er i......
    Så var det dette med riktig ordbruk da :)

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Når alle forstår at ingen er immune mot denne effekten i ulik grad, så snakker vi, men jeg regner med at dette er ment mot den ene "motpart".
    Det er mange effekter som tas opp i artikkelen, og det stemmer nok at alle rammes fra tid til annen.

Men dette er helt klart noe som rammer veldig skjevt. Det ser vi noen eksempler på i denne tråden og i korona-tråden.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Du leser tabellen helt feil.

Det er ikke de som stemte med Russland som er av interesse. Det er de som stemte blankt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Like fullt ganske så uforståelig.
    1) vaksinemotstand. For undertegnede vil det være umulig å bli vaksinemotstander fordi er slikt standpunkt krever at man har den nødvendige kunskap om emnet. I likhet med 99,999% av befolkningen har ingen kompetanse på medisin, farmasi, imunologi etc derfor vil det ikke engang falle meg inn å ta et kritisk standpunkt fordi jeg mangler beslutningsgrunnlag. I tillegg vet jeg de som utdannet i dette vet mye mer om det enn jeg gjør, og derfor i en bedre posisjon til å ta beslutninger, sev om de neppe er ufeilbarlige de heller.
    2) Krigen i Ukraina. Knapt noen konflikt siden 2. verdenskrig har vært enklere å ta stilling til. Folk har jo et svart/hvitt bilde av palestinakonflikten til tross for at denne er langt mer komplisert.
    Denne krigen er et imperialistisk overfall fra et diktatur. Vanskelig å se hvordan en slik makt kan bli sett på fordelaktig av ideologiske årsaker, da det knapt synes å være noe bortsett fra russisk sjåvinisme i et vagt fascistisk rammeverk.

Og sammenhengen? vanskelig å se....

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Du skrev om India, Pakistan, Kina.
    Du skrev om halve verdens befolkning?

Hvor?

15779

Skuffende er ikke rette ordet. Disse statene er langt unna og sikkert omtrent likt forhold til denne krigen som vi har til kriger langt vekk; om Burundi hadde invadert Benin hadde det knapt fått notis i avisa.
    Endel av dem handler med Russland, og/eller ikke ønsker å være på kant med dem over noe de ikke føler angår dem. Det faktisk ganske så talende at de frastår. Å framstille det som slags seier for Russland er meningsløst.

Russland har fått støtte fra 4 av 181 nasjoner; alle bandittstater.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.486
    Hvorfor er det pinlig? hvorfor er det feigt?

USA økte sine importer fra Russland. EU økte sine importer.

Det er USA som ønsker disse sanksjonene. Hvorfor skal Norge være bedre i klassen enn dem?
    Dersom du tror at USA er de eneste i verden som ønsker å statuere eksempler overfor en grenseløs terrorstat, tro omigjen. Dessuten, sist jeg sjekket, var Norge en oljenajson.

U

Utgatt24668

Gjest

Direkte pinlig. Og feigt.
    Haha, så langt inne ligger den norske moralen :) Herlig.

- "I henhold til vår forretningspraksis gir vi ikke detaljer relatert til våre kommersielle kontrakter, svarer Fougner." og...

- "Esso Norge følger alle gjeldende sanksjoner. Vi har en robust prosess for å sikre at selskapet følger alle relevante sanksjoner."

Men i det minste er ikke båten eid av russere da :D

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Dersom du tror at USA er de eneste i verden som ønsker å statuere eksempler overfor en grenseløs terrorstat, tro omigjen. Dessuten, sist jeg sjekket, var Norge en oljenajson.
    den grenseløse terrorstaten... du mener Saudi-arabia nå, ikke sant?

Når det kommer til hvor norsk drivstoff kommer fra, så må du sjekke igjen. Vi produserer ikke nok diesel. Du må gjerne ønske deg dieselpris på 30 kr literen, men da blir det et lite opprør.

Sanksjonene har en pris, og den norske befolkningen er faktisk ikke villig til å betale den prisen.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Og de landene er fyrtårn for demokrati, religionsfrihet og menneskerettigheter?
    Men om flertallet av verden ikke ønsker disse verdiene, så er det vel vi som tar feil da?
    Vestens omtanke for demokrati?

demokrati er vel og bra hvis dere velger vår kandidat. Velger dere en annen kandidat så styrter vi demokratiet deres og innsetter en despot som er vennlig innstilt til våre selskaper.
    Menneskerettigheter er vel og bra, men når det går på tvers av våre strategiske interesser så tråkker vi på dem som om de var en liten maur.

Synes ikke vi i vesten skal sitte så høyt på vår moralske hest. Vi gir totalt blanke i både menneskerettigheter og demokrati når det passer våre interesser.

Når det kommer til religionsfrihet så er vi ganske så gode, men langt fra perfekt.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.718
    Torget vurderinger
    1
    Synes ikke vi i vesten skal sitte så høyt på vår moralske hest. Vi gir totalt blanke i både menneskerettigheter og demokrati når det passer våre interesser.

Når det kommer til religionsfrihet så er vi ganske så gode, men langt fra perfekt.
    Du synes ikke slike utsagn er dobbeltmoralsk av deg når du åpent støtter fascisme og folkemord?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.623
    Sted
    Trondheim

- "I henhold til vår forretningspraksis gir vi ikke detaljer relatert til våre kommersielle kontrakter, svarer Fougner." og...

- "Esso Norge følger alle gjeldende sanksjoner. Vi har en robust prosess for å sikre at selskapet følger alle relevante sanksjoner."

Men i det minste er ikke båten eid av russere da :D
    Kontrakten var inngått før krisen oppsto. Det kan godt være at det ikke var mulig å kansellere (det står det ingen ting om). Hvis det ikke var mulig ville man jo måtte betale for oljen uansett om den ble levert eller ikke. Og det vil ikke bli inngått nye kontrakter i følge Fougner.

Hvis det hadde vært mulig å kansellere kontrakten uten å måtte betale for leveransen skulle man selvfølgelig ha gjort det. Hvis man måtte betale uansett ville det jo være en fordel for Russland om man kansellerte for da kunne man jo selge oljen en gang til til en annen og få betalt 2 ganger.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.486
    Så egne synspunkter finnes ikke, uten at de må settes inn i en gruppe, tenker du, da, eller?

Har ingen problemer med at du ikke deler mitt synspunkt her, men litt vanskeligere for å akseptere at det er nødt til å komme som et resultat av "den norske moralen".

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.422
    Sted
    Bergen
    Og de landene er fyrtårn for demokrati, religionsfrihet og menneskerettigheter?
    Men om flertallet av verden ikke ønsker disse verdiene, så er det vel vi som tar feil da?
    Det synes som at noen synes at det er demokratiene som alltid tar seg til rette i verden, ergo er det de som har skylda... Hærlig

Må bare minne om w2 og Lebensraum for seg og sine, nøyaktig d Putin gjør her med startpkt i Ukraina. Sett opp veddemålet hvem som e neste ut på lista.. dersom ingen tar til motmæle. Atter engang, Mr. Med.., tidlig diktator i Russland, har jo publisert målet; Vladivostok-Lisboa. Det er faktisk det d står om. Minne bare om hva Russland gjorde før krigen startet, nett for alt og gjorde narr av de som spådde den russiske invasjonen. Da synes jeg vi må respektere det Russland publisere om fremtidige mål og ta de på ramme alvor.

Alt prat om moral og hvem som gjorde hva, når etc er helt uinteressant. I nåtiden står det faktisk om å nekte Mr Med og Mr Putin deres langsiktige mål.

Tipper at nordmenn flest, dersom de får valget om å bli med i Mr Putins rike vs fortsette sine frie liv lett velger det frie livet, selv om noen synes å ha noen moralske kvaler..

helt rett mr L, vi driter jamt i Mr Putin, og deg, dersom det er det som skal til. Vi driter nok også ganske jevnt i alle moralske vurderinger dersom valget er Mr Putins verden eller vår egen livsform.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.486
    1. den grenseløse terrorstaten... du mener Saudi-arabia nå, ikke sant?

2. Når det kommer til hvor norsk drivstoff kommer fra, så må du sjekke igjen. Vi produserer ikke nok diesel. Du må gjerne ønske deg dieselpris på 30 kr literen, men da blir det et lite opprør.

3. Sanksjonene har en pris, og den norske befolkningen er faktisk ikke villig til å betale den prisen.
    1. Ja, den også. Men akkurat nå Putins versjon av Russland (overraskende, kanskje)

2. Vet det. Og såpass er jeg minsanten villig til å betale, det er en bagatell i den sammenhengen vi snakker om her.

3. Jeg er villig til å bli med på den betalingen, og mine synspunkter reflekterer dette

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn