Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.498
    Hvorfor spør du ikke etter lenke som begrunner påstanden om dødelighet knyttet til vodka i Russland?

Jeg prøver meg på en lenke til fra FHI:

Mange studier har funnet at alkoholrelatert sykelighet og alkoholproblemer er vanligere i grupper med lavere sosioøkonomisk status. Det kan synes som om den negative sosiale gradienten er sterkere når de alkoholrelaterte problemene er mer alvorlige og lavfrekvente (som i studier basert på registerdata) enn når alkoholproblemene er noe mer utbredt og til dels mindre alvorlige

Vodkaen er ikke den grunnleggende årsaken her, den er et symptom. Og så forsterker den problemet. Men dette handler nok om en usunn livsstil som går mye lengre enn å drikke sprit ….og denpraktiseres sv folk som har det så kjipt at det å ta vare på helsa kun er en teoretisk tanke.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.498
    Prøv å få tak i xfiner da, eller Baltisk Bjerk som det gjerne kalles... utsolgt over det ganske land. Står lass på lass der borte som ikke kommer ut. Grunn god nok til å få slutt på dette helvete!
    Ja, atombombetruselen er forferdelig, men ikke noe vi kan gi etter for. Og energikrisen er ille, men litt må man tåle for den gode sak. Grensen til hva vi kan leve med går ved kryssfiner av baltisk bjørk til subber.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.917
    Sted
    Oslo
    Ja, atombombetruselen er forferdelig, men ikke noe vi kan gi etter for. Og energikrisen er ille, men litt må man tåle for den gode sak. Grensen til hva vi kan leve med går ved kryssfiner av baltisk bjørk til subber.
    Jaja nå som russer rør er no go, og NOS er prisa som ballistiske raketter så får det bli Kina rør på oss.
    Selv hi-fi menigheten gir sitt bidrag i denne situasjonen!

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.498
    Det ryktes på dead district at de første ukrainske styrkene har nådd den russiske grensen nordøst for Kharkiv?

Og for 10 mai iflg ISW:

The Ukrainian counteroffensive north of Kharkiv City continued to successfully push Russian forces toward the Russia-Ukraine border on May 10. Ukrainian forces liberated several towns north of Kharkiv City and continued pushing north of the recently liberated Staryi Saltiv to capture several towns northeast of Kharkiv: a Russian source claimed that Ukrainian troops advanced to within 10km of the Russian border, though ISW cannot independently confirm these specific claims.

Russian forces from the Izyum area are reportedly redeploying northwards to attempt to alleviate the pressure of this counteroffensive and stymie further northward advances toward the Russian border.

The Ukrainian counteroffensive will likely continue to divert Russian troops and resources from deployment to other axes of advance where fighting has been similarly stalled out by the successful Ukrainian defense. The counteroffensive will impede the ability of Russian artillery to target the northeastern suburbs of Kharkiv City, will potentially enable Ukrainian forces to threaten Russian rear areas with their own shelling and further attacks, and—if Ukrainian forces are able to further advance the counteroffensive or Russian forces collapse along the Kharkiv axis and withdraw further—unhinge Russian offensive operations around Izyum.
    Fun fact. Her brukes det et begrep fra golfsporten:

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Du gnager fortsatt på den der. For 8 av dine 20 år siden, begynte denne tråden, og det var faktisk flere som allerede den gangen var tydelig advarende overfor en mer og mer aggressiv Putin. I motsetning til flere andre, åpnet ikke du kjeften med ett eneste ord om farene ved Russland før angrepet var et faktum. Jeg beklager, Lars-Erik, jeg tror overhodet ikke noe på at dette er noe bare du har skjønt hele tida, det henger ikke på greip et sekund.
    Jeg skrev nok "at bare jeg skjønte det".

I tillegg skrev jeg intet som helst annet. Svært godt observert.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.820
    To russere sitter på en parkbenk i Moskva og snakker. Plutselig sier den ene.
    "President Putin sier at den spesielle militære operasjonen i Ukraina faktisk er en krig mellom Russland og Nato".

- Åja, hvordan går det?

- "Så langt har vi mistet 15.900 soldater, 7 generaler, 543 stridsvogner, 1643 pansrede kjøretøy, 1053 myke kjøretøy, 283 Howbits, 49 luftforsvars-systemer, 109 fly, 126 helikopter og 53 droner".

- "Jøss! Hva med Nato?"

- "De har ikke dukket opp ennå....."

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nettopp, men hevntokt og det å appellere til mannen i gata er viktigere enn å sikre en bærekraftig politikk. Det samme med flere av sanksjonene.
    Kan du foreslå en bærekraftig politikk overfor Russland? Jeg og sikkert andre lurer på hvilke alternativer du ser for deg når du ofte er negativ til "vestens" sanksjoner og politikk i disse dager. Jeg minner om at Russland har angrepet et fredelig naboland mer eller mindre siden 2014 og i februar i 2022 ble det en fullskala invasjon for å uskadeliggjøre landets statsminister.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.498
    Men kan sitere salige Stabel:
    Fornuften er en ensom ting, hvor ofte er man ikke alene om å stole på den.
    I en litt annen kontekst: Jeg sier til mine studenter at “sunn fornuft” i beste fall holder til en E, men bare hvis den fører til slutninger som resonnerer med fagstoff. Stabel er veldig godt informert når han bruker fornuften - og han kan sin juss.. Her inne er det enkelte som velger magefølelse og intuisjon framfor pålitelig informasjon og kunnskap. Det kommer det ikke nor bra utav.

E. Largo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Antall liker
    17.903
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Kherson neste?
    Det er ikke mye land som skiller de fra å nå den byen.
    Hadde jo vært å håpe på, men fronten der virker nokså fastlåst pt. Russerne samler styrker i området jfr ISW. Tror UKR nøyer seg med å hindre russerne i å røre på seg inntil videre.

U

Utgatt24668

Gjest
    Kan du foreslå en bærekraftig politikk overfor Russland? Jeg og sikkert andre lurer på hvilke alternativer du ser for deg når du ofte er negativ til "vestens" sanksjoner og politikk i disse dager. Jeg minner om at Russland har angrepet et fredelig naboland mer eller mindre siden 2014 og i februar i 2022 ble det en fullskala invasjon for å uskadeliggjøre landets statsminister.
    Svart på denne før. Sanksjonene bør ramme storkapitalen og banker rundt Putin - som de gjør. Generell hevntokt på russere flest mht vanlige jobber og reiseforbud virker mot sin hensikt. Det samme med idrettsutøvere etc. vi prøvde dette etter WW1. Dårlig ide.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.028
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du svarer på noe helt annet enn det jeg reagerer på.
    Ukrainas soldater forsvarer sitt land med full legitimitet, det er ikke til å unngå at folk dør.
    Men det er uansett ikke noe å le av, ganske enkelt.
    Mulig du har rett. Men når helvete er løs blir svart humor en overlevelsesstrategi. Jeg gikk selv rundt og var personlig forbannet i flere dager da bildene fra krigsforbrytelsene mot sivile i Bucha og Irpin kom på bordet. Det hjelper ikke så mye på situasjonen, egentlig.

Derimot kan man merke seg at styrkene som hadde vært i Bucha ble sendt til Izyum og rett i strid der. De ble formodentlig utslettet i lørdagens ukrainske fremstøt vestfra og tilhørende artilleribombardement. Jeg greier ikke å synes veldig synd på dem.

Og om man ikke ser et visst element av svart humor i den oppskrytte supermaktens militærteknologi når man ser filmklipp som det nedenfor, vel, så må man gjerne ha medfølelse for de tre inni, men de rakk aldri å oppfatte at noe traff dem. De opphørte å eksistere da kanontårnet deres gjorde et hederlig forsøk på å treffe Mars.

At det er fra kinesisk TV er en ekstra bonus.

Sist redigert:

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.917
    Sted
    Oslo
    Svart på denne før. Sanksjonene bør ramme storkapitalen og banker rundt Putin - som de gjør. Generell hevntokt på russere flest mht vanlige jobber og reiseforbud virker mot sin hensikt. Det samme med idrettsutøvere etc. vi prøvde dette etter WW1. Dårlig ide.
    Som du sier, etter WW1, men nå midt under krigen så vil det ramme vanlige russere.
    Sorry men business as usual er ikke mulig akkurat nå!
    Og å kalle sanksjoner for hevntokt, sier litt om hvordan du ser på dette.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.364
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Sånn for å få det ut av verden siden vi er så binære av oss: Var sanksjonene etter 1.VK årsaken til Tyskland 1933?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Selvfølgelig bør sanksjoner ramme økonomien til krigsmaskina, og så hardt som overhodet mulig. Men slik ståda er nå syns jeg alle som representerer nasjonen russland offisielt bør rammes av boykott/deltakelsesnekt; det være seg idrett eller kultur.(inklusive Norway cup) Jeg ser heller ingen grunn til å slippe russiske turister inn i land som tar avstand fra angrepskrigen. Jeg ser heller ingen grunn til å skille mellom stat og folk så lenge krigen varer. Det er ikke ledelsen som kjemper i Ukraina, raserer Ukraina, eller stjeler som ravner. Det er et fett hvorfor folket der borte blir misfornøyd, så lenge de er det.
    Etter en evt. fredsavtale som er til å leve med for Ukraina, kan man åpne opp noen sanksjoner med tanke på et skille mellom stat og folk. Ikke før.
    Anekdotisk tillegg: sør afrika klarte å omgå de fleste økonomiske sanksjonene, men det var idrett og kultursanksjoner som daglig minnet de på at de var i utakt med «verden».

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Selvfølgelig bør sanksjoner ramme økonomien til krigsmaskina, og så hardt som overhodet mulig. Men slik ståda er nå syns jeg alle som representerer nasjonen russland offisielt bør rammes av boykott/deltakelsesnekt; det være seg idrett eller kultur.(inklusive Norway cup) Jeg ser heller ingen grunn til å slippe russiske turister inn i land som tar avstand fra angrepskrigen. Jeg ser heller ingen grunn til å skille mellom stat og folk så lenge krigen varer. Det er ikke ledelsen som kjemper i Ukraina, raserer Ukraina, eller stjeler som ravner. Det er et fett hvorfor folket der borte blir misfornøyd, så lenge de er det.
    Etter en evt. fredsavtale som er til å leve med for Ukraina, kan man åpne opp noen sanksjoner med tanke på et skille mellom stat og folk. Ikke før.
    Anekdotisk tillegg: sør afrika klarte å omgå de fleste økonomiske sanksjonene, men det var idrett og kultursanksjoner som daglig minnet de på at de var i utakt med «verden».
    Tror du er inne på noe viktig her; skille mellom sanksjoner under krigen og etter en eventuell fredsavtale. De harde premissene som ble lagt til grunn etter WW1 bør ikke gjentas, da det kan lede til stor fattigdom, nød og hat mot Vesten- noe som igjen kan medføre nye krigshandlinger senere.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Apropos sanksjoner. Norge gjør skammelig lite på dette området. Til og med rederforbundet vil vi skal gjøre mer (jfr klassekampen i dag)

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.894
    Apropos sanksjoner. Norge gjør skammelig lite på dette området. Til og med rederforbundet vil vi skal gjøre mer (jfr klassekampen i dag)
    De er også bekymret for denne fisken. Det landes veldig mye fisk i Norge fra russiske fartøy. Saken her er at det er frossenlast. Den gir ingen verdiskapning her til lands, utenom å holde liv i noen fryselager og noen skipshandlere. Ingen industri her som videreforedler produktene deres.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Støre er opptatt med å diskutere om det skal settes ned en kommisjon som skal komme med en utredning neste vår, om hvorvidt en påfølgende kommisjon skal nedsettes - som da muligens, etter den første kommisjonens utredning, skal utrede mulige sanksjoner mot Russland. Som selvsagt en tredje kommisjon, i 2025, skal foreslå mulige tiltak til neste, rådgivende kommisjon. Deretter vil en fjerde kommisjon gå gjennom forslagene og deretter rådgi regjeringen- før denne vil ha 42 påfølgende seminarer om disse rådene.

Innen 2033 er det nok avklart, skal du se.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    9.917
    Sted
    Oslo
    Støre er opptatt med å diskutere om det skal settes ned en kommisjon som skal komme med en utredning neste vår, om hvorvidt en påfølgende kommisjon skal nedsettes - som da muligens, etter den første kommisjonens utredning, skal utrede mulige sanksjoner mot Russland. Som selvsagt en tredje kommisjon, i 2025, skal foreslå mulige tiltak til neste, rådgivende kommisjon. Deretter vil en fjerde kommisjon gå gjennom forslagene og deretter rådgi regjeringen- før denne vil ha 42 påfølgende seminarer om disse rådene.

Innen 2033 er det nok avklart, skal du se.
    Som vanlig logisk koherent argumentasjon fra L E.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Vær forsiktig med å dra dit. Husk at gjennomsnittlig levealder der er 45 år.
    I så fall drar jeg snittet opp!

Men om det er bra eller dårlig er jeg usikker på, og for hvem er jo også et annet spørsmål.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Det er vel nettopp det de ikke gjør, men OT skal være mer eller mindre lovløst ifølge Høvdingen. Helt greit forsåvidt, men det bør nå være grenser for alt.
    Jeg synes at vi skal arrestere dem ved enhver anledning, men de bør faktisk få komme til orde.

For det første vet vi hvem de er og hva de står for så de når ikke gjennom med sin pro Putinpropaganda.

Dessuten er vi faktisk et fritt land ( enn så lenge ) der talefrihet skal herske!

Så på prinsippielt grunnlag mener jeg det er feil å kaste dem ut.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.653
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    ^vet ikke om jeg skal le eller gråte til meldinga der.
    Det verste er at det er temmelig nært den reelle situasjonen. Støre lider av både mangel på ideologisk magefølelse òg beslutningsvegring- nettopp grunnet denne manglende ideologiske forankring.

Sist redigert:

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det er flere ting å tenke på, det er vel også et SAR samarbeid i nord.

Ja, det er mange årsaker til at man burde hatt et godt samarbeid m russland..

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.858
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det verste er at det er temmelig nært den reelle situasjonen. Støre lider av både ideologisk magefølelse òg beslutningsvegring- nettopp grunnet denne manglende ideologiske forankring.
    og beslutningsvegring fører til at man mister "the window of opportunity" igjen og igjen.

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.220
    Torget vurderinger
    4
    Tror du er inne på noe viktig her; skille mellom sanksjoner under krigen og etter en eventuell fredsavtale. De harde premissene som ble lagt til grunn etter WW1 bør ikke gjentas, da det kan lede til stor fattigdom, nød og hat mot Vesten- noe som igjen kan medføre nye krigshandlinger senere.
    Enig i det. Hva man gjør under kriger for å påvirke utfallet må ikke blandes med hva man gjør etter krigen når et evt. krigsoppgjør skal gjøres.
    Når det gjelder det siste mener jeg Russland må betale for hærverket og oppbyggingen av landet. Dersom det fører til hårde tider for russerne så for det bli slik.
    Derimot bør ikke et evt. krigsoppgjør bære preg av straff for det russiske folket eller være en måte å sikre at de ikke igjen blir i stand til å 1) forsvare seg og 2) bli en økonomisk makt å regne med.
    Det er det siste som var problemet med oppgjøret etter WW1.

Sånn for å få det ut av verden siden vi er så binære av oss: Var sanksjonene etter 1.VK årsaken til Tyskland 1933?
    Og ja, vilkårene etter WW1 som gjørde det nær umulig å gjenoppbygge Tyskland økonomisk og ikke minst fornedrelsen ved ikke å kunne ha et reelt forsvar var en viktig årsak til Hitlers politiske suksess mot 1933. Det var en sterk personlig drivkraft for han som viste seg å ressonere godt i tilstrekkelig stor del av befolkningen til at bevegelsen fikk det nødvendige momentum.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.004
    Torget vurderinger
    0
    Vanskelig å ordlegge seg mer klart når jeg rett fram sier at jeg støtter USA i trykt og tynt, er sterkt i mot krigen og analyserer vrangforestillingene til Putin. Uansett, det vet de fleste og er nok ikke motivasjonen bak anklagene. 🤭

Tidligere i andre diskusjoner har jeg ofte vært enig med deg. Men i denne diskusjonen har jeg vært uenig med deg hele veien.

Og for å ha sagt det så har jeg ikke ikke på noe tidspunkt i denne diskusjonen oppfattet deg dithen at du: "støtter USA i trykt og tynt, er sterkt i mot krigen og analyserer vrangforestillingene til Putin." Meget mulig at du bør gjøre som noen har foreslått og se litt nermere på hvordan du formulerer deg.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn