Det tviler jeg også på. Og du nevner selv nødvendig orientering overfor utenrikskomiteen. Men der er det god kutyme med hemmelighetshold for viktige beslutninger, om ikke er det bare å nedlegge komiteene i ulike land.
Igjen – hva er det som gjør at Scholz tar denne støyten, som kan løses med en enkel ordre til forsvarets intendantur? Hva har tysk etterretning eller diplomati fått av beskjeder; hva presses han med av næringslivet?
Jeg regner med at tyskerne ikke har valgt en masochist til regjeringssjef.
Vel, ikke vet jeg men tror neppe det kan reduseres til en enkelt forklaringsfaktor.
Tysklands avhengighet av russisk gass er sikkert del av forklaringen. Den gammelpasifistiske delen av partiet, som tkr er inne på, godt mulig en annen. Neppe bare Schröder med rubler på skogen heller.
Tillegg.
Det er flere ting som gjør at det hele skurrer mer enn litt.
Kan være en overseelse fra min side, men jeg har ikke sett noe som tyder på noen skjult, langt mindre åpen trussel fra russerne om å skru av gassen på grunn av disse panservognene. Ikke da det i lang tid ble diskutert som en mulighet, og ikke etter at beslutningen ble tatt.
I tilfelle det har foregått noe bak gardinene så er saken så alvorlig at man ikke bare plikter å informere de relevante komiteer i parlamentet, det ville også være i Scholz interesse å gjøre dette, for å brede det politiske ansvar for både den politiske beslutning og konsekvenser.
Igjen, om det hadde vært en slik russisk trussel kommunisert på høyt hold, så ville den politiske elite i Tyskland alt ha vært informert om den, altså kobling mellom faktisk levering og slutt på russisk gass. Dette ser jeg heller ikke tegn til i den tyske diskursen.
Russerne har jo alt lykkes med å bryte kontrakten for gassleveranser ved at tyskerne har akseptert å betale i rubler. Kan ikke se at de skulle ville sette dette på spill på grunn av endelig leveranse av noe som alt er vedtatt.
Jeg heller derfor mot at dette først og fremst skyldes innenriks og partipolitiske grunner, og en miks av internalisert frykt for hva russerne kommer til å si og gjøre samt en dose inkompetanse i viktige politiske styreledd. Som tkr er heller ikke jeg overvettes imponert av alle medlemmene i den fortsatt ganske nye regjeringen.