Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • K

    Khanate

    Gjest
    Sikkert en fin teori på det der, men hvis man har litt unøyaktighet i måling av hastighet, høyde og posisjon så blir det bom.

    I teorien kan man jo treffe på meteren med en vanlig artillerikanon også. Men det er ingen ting som tyder på at russerne får til det i særlig grad - og det er mye enklere enn å treffe med en bombe fra et fly i Mach1.
    I artikkelen hevdes det at de treffer innenfor 3-5 meter. Om dette er riktig vet jeg ikke. Hastighet, høyde og posisjon finnes ved hjelp av deres eget GPS-system, og antagelig har de også treghetsplatformer som back-up. Systemet bør uansett gi betydelig bedre presisjon enn man normalt oppnår med dumme bomber og optiske siktemidler. Russerne er godt utstyr med ammunisjon, så de kan sikkert koste på seg flere bomber der presisjonen til en bombe ikke er tilstrekkelig.

    Jeg husker ikke hvilken presisjon vi opererte med i Artilleriet da jeg var i tjeneste, Det var definitivt ikke innenfor 1 meter. Jeg tror vi snakket innenfor 30-40 meter med en kanon, 100 meter med et batteri og 300 meter med en bataljon. Nå er 30 km blitt en normal rekkevidde for feltartilleri. Det er en lang reise. En bombe kan slippes mye nærmere målet. Jeg har lest at M777 kan treffe innenfor 5 meter, men jeg mistenker at dette gjelder for granater med innebygd styring.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.735
    Antall liker
    15.896
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste med sanksjoner er vel effekten på volum av ting - ikke at det er 100% effektivt. Noe vil jo russerne få tak i men da antagelig i lave volum til høy kostnad.
    Sant, dersom russerne ikke hadde noe som andre vil ha – som andres økonomi faktisk er helt avhengig av.

    Russerne vil selge gass og olje, samt mengder av kritisk viktige råvarer, til land som sørger for å være mellomstasjon for hva Russland trenger.

    For eksempel, når det gjelder mineralgjødsel:

     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.068
    Antall liker
    6.376
    Hvem? Og nå kan du få forklare hvorfor du mener det er greit å forsyne seg av nabolandene.
    Hva er det med Putin som tiltaler deg? Bare kom med det.
    Lurer på hvorfor du ikke får svar på spørsmålene dine. De er kanskje ikke så lette å svare på, eller svaret er kanskje ikke egnet for offentligheten.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Lurer på hvorfor du ikke får svar på spørsmålene dine. De er kanskje ikke så lette å svare på, eller svaret er kanskje ikke egnet for offentligheten.
    Dette er det svart på noen ganger i denne tråden. Jeg tror ikke det har noen hensikt å gjenta dette. Realitetene er uansett at Russland gjennomfører sin operasjon i Ukraina. Jeg prøver bare å illustrere hvordan det hele ser ut for meg. Moraldebatten får de "rettferdige" ta seg av, jeg er opptatt av realitetene. For meg ser det ut til at Russland sakte men sikkert pulveriserer ukrainske posisjoner i Donbass med artilleri. Og de bomber forsyningslinjer, depoter, treningsleire etc dypere inn i Ukraina. Men jeg kan selvsagt, i likhet med alle andre, ta fullstendig feil.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Klar tale det skal han ha
    Den gode allierte som USA er godtar kun en full ukrainsk seier mot Russland, der Krim også blir tatt. De sier nei til enhver fredsavtale. Og de har nylig gitt 50 milliarder dollar i våpen til Ukraina.

    Hva skal lille Ukraina nå gjøre, om ikke lytte til USAs interesser, som er regimeskifte i Russland. De mottar alle våpen de ber om fra vesten. SKal de nå gå til forhandlingsbordet? Hvor enkelt er det sånn psykologisk?

    Som han sier, en god mulighet har oppstått.

    USA er villig til å sloss til siste ukrainer. Jeg vet ikke om det er helt i Ukrainas interesse. Det er definitivt i USAs interesse at Russland svekkes mot ukraina. Ukraina er bare en brikke i USA for å oppnå USAs mål.

    Som han selv sier, en god mulighet har nå oppstått.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    I artikkelen hevdes det at de treffer innenfor 3-5 meter. Om dette er riktig vet jeg ikke. Hastighet, høyde og posisjon finnes ved hjelp av deres eget GPS-system, og antagelig har de også treghetsplatformer som back-up. Systemet bør uansett gi betydelig bedre presisjon enn man normalt oppnår med dumme bomber og optiske siktemidler. Russerne er godt utstyr med ammunisjon, så de kan sikkert koste på seg flere bomber der presisjonen til en bombe ikke er tilstrekkelig.

    Jeg husker ikke hvilken presisjon vi opererte med i Artilleriet da jeg var i tjeneste, Det var definitivt ikke innenfor 1 meter. Jeg tror vi snakket innenfor 30-40 meter med en kanon, 100 meter med et batteri og 300 meter med en bataljon. Nå er 30 km blitt en normal rekkevidde for feltartilleri. Det er en lang reise. En bombe kan slippes mye nærmere målet. Jeg har lest at M777 kan treffe innenfor 5 meter, men jeg mistenker at dette gjelder for granater med innebygd styring.
    Hvis du skal slippe noe fra et fly som flyr i feks Mach 1.
    • Hvis du har en usikkerhet på feks 2 millisekunder - altså at mekanismen frigjør bomben til riktig tid - så er det en usikkerhet på 7 meter.
    • Hvis GPS din har en usikkerhet på feks 5 meter - så er det en usikkerhet på 5 meter.
    • Hvis dropvinkelen er off med 1 grad - altså man planlegger med at flyet skal ligge helt horisontalt, men man egentlig har en stigning på 1 grad. Så resulterer det i en ganske stor bom - selv om jeg ikke greier å regne det ut i detalj. På samme måte vil det være at hvis du skal fly rett sørover på kurs 180 under droppet, men ligger 1 grad til venstre (Altså kurs 179) - så bommer du med 17 meter pr kilometer drop.
    • Det er faktisk ikke helt trivielt å beregne høyden du har heller. Høyde basert på lufttrykk er ikke spesielt nøyaktig, og høyde basert på "bakkeradar" vil jo ikke kunne ta høyde for topografien
    • Også er det jo ikke sikkert man har eksakt rett posisjon på målet, aerodynamikken/vekten til bomben varierer gjerne litt, værdata har usikkerhet - både vind og lufttrykk
    Når man summerer opp alle disse feilene - så blir det ingen presisjon igjen. Og det ser man jo ganske tydelig.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    9.899
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Den gode allierte som USA er godtar kun en full ukrainsk seier mot Russland, der Krim også blir tatt. De sier nei til enhver fredsavtale. Og de har nylig gitt 50 milliarder dollar i våpen til Ukraina.

    Hva skal lille Ukraina nå gjøre, om ikke lytte til USAs interesser, som er regimeskifte i Russland. De mottar alle våpen de ber om fra vesten. SKal de nå gå til forhandlingsbordet? Hvor enkelt er det sånn psykologisk?

    Som han sier, en god mulighet har oppstått.

    USA er villig til å sloss til siste ukrainer. Jeg vet ikke om det er helt i Ukrainas interesse. Det er definitivt i USAs interesse at Russland svekkes mot ukraina. Ukraina er bare en brikke i USA for å oppnå USAs mål.

    Som han selv sier, en god mulighet har nå oppstått.
    Det er i alles interesse med full kapitulasjon og regimeskifte i Russland. Alle unntatt Putler og hans beundrere.

    Igjen, han kunne latt være å invadere så hadde ikke dette vært et tema engang. Merkelig hvordan du prøver å fortrenge akkurat det.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Det er i alles interesse med full kapitulasjon og regimeskifte i Russland. Alle unntatt Putler og hans beundrere.

    Igjen, han kunne latt være å invadere så hadde ikke dette vært et tema engang. Merkelig hvordan du prøver å fortrenge akkurat det.
    Hvordan har det gått med alle regimeskiftene som USA har utført verden over? Har Thomas Jefferson stått opp fra askene og tatt over ledelsen fra den gamle tyrannen?

    Gå og se videoen der (selveste) Rand Paul snakker fornuft til Blinken.



    USA lærer aldri å holde seg hjemme når de har folk som Blinken sittende med makten.

    Ta en titt fra hans bekreftelseshøring. Her er det kommentarer fra en journalist som blir litt sint underveis.


    2t 49 min 30 sek for å høre Rand Paul uten kommentarer.

     
    Sist redigert:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.068
    Antall liker
    6.376
    Dette er det svart på noen ganger i denne tråden. Jeg tror ikke det har noen hensikt å gjenta dette. Realitetene er uansett at Russland gjennomfører sin operasjon i Ukraina. Jeg prøver bare å illustrere hvordan det hele ser ut for meg. Moraldebatten får de "rettferdige" ta seg av, jeg er opptatt av realitetene. For meg ser det ut til at Russland sakte men sikkert pulveriserer ukrainske posisjoner i Donbass med artilleri. Og de bomber forsyningslinjer, depoter, treningsleire etc dypere inn i Ukraina. Men jeg kan selvsagt, i likhet med alle andre, ta fullstendig feil.
    Heller ikke nå svarte du på noen av spørsmålene.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Hvis du skal slippe noe fra et fly som flyr i feks Mach 1.
    • Hvis du har en usikkerhet på feks 2 millisekunder - altså at mekanismen frigjør bomben til riktig tid - så er det en usikkerhet på 7 meter.
    • Hvis GPS din har en usikkerhet på feks 5 meter - så er det en usikkerhet på 5 meter.
    • Hvis dropvinkelen er off med 1 grad - altså man planlegger med at flyet skal ligge helt horisontalt, men man egentlig har en stigning på 1 grad. Så resulterer det i en ganske stor bom - selv om jeg ikke greier å regne det ut i detalj. På samme måte vil det være at hvis du skal fly rett sørover på kurs 180 under droppet, men ligger 1 grad til venstre (Altså kurs 179) - så bommer du med 17 meter pr kilometer drop.
    • Det er faktisk ikke helt trivielt å beregne høyden du har heller. Høyde basert på lufttrykk er ikke spesielt nøyaktig, og høyde basert på "bakkeradar" vil jo ikke kunne ta høyde for topografien
    • Også er det jo ikke sikkert man har eksakt rett posisjon på målet, aerodynamikken/vekten til bomben varierer gjerne litt, værdata har usikkerhet - både vind og lufttrykk
    Når man summerer opp alle disse feilene - så blir det ingen presisjon igjen. Og det ser man jo ganske tydelig.
    Du har noen gode poeng her. Og jeg skal ikke påstå noe som helst. Jeg tror de har større presisjon enn 1 grad på retningen til flyet, og jeg tror at deres GPS gir en like god oppløsning vertikalt som horisontalt, med andre ord at høyden fra bakken er uproblematisk. Jeg antar at de også har treghetsplatform om bord. Om denne har høy presisjon og lite avdrift så kan de ha god kontroll på posisjonen. Jeg gjetter på at systemet gir høyere presisjon, sidden russerne har tatt seg bryet. Men, jeg er helt med på at presisjonen på 3-5 meter kan diskuteres.

    BTW, russerne utviklet laserstyrte artillerigranater på syttitallet, og de har missiler med god presisjon. Så om presisjonen på de dumme bombene ikke er tilstrekkelig så har de sikkert alternativer.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Caitlin Johnstone er det vanskelig å ta helt seriøst. Hun er vel omtrent det som kan kalles en Parteigenosse med Larson:
    Som forventet så er det Caitlin du og dine ønsker å diskutere. Hun har ikke lagt til noe som helst til hva denne mektige senatoren fra Washington sier.

    Senatoren sier rett ut at USA er imot fredsavtale i Ukraina og at den eneste seieren de er villig til å godta er at russerne drives ut av alle områder og et muligens regimeskifte i Russland.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.876
    Antall liker
    8.868
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Du har noen gode poeng her. Og jeg skal ikke påstå noe som helst. Jeg tror de har større presisjon enn 1 grad på retningen til flyet, og jeg tror at deres GPS gir en like god oppløsning vertikalt som horisontalt, med andre ord at høyden fra bakken er uproblematisk. Jeg antar at de også har treghetsplatform om bord. Om denne har høy presisjon og lite avdrift så kan de ha god kontroll på posisjonen. Jeg gjetter på at systemet gir høyere presisjon, sidden russerne har tatt seg bryet. Men, jeg er helt med på at presisjonen på 3-5 meter kan diskuteres.

    BTW, russerne utviklet laserstyrte artillerigranater på syttitallet, og de har missiler med god presisjon. Så om presisjonen på de dumme bombene ikke er tilstrekkelig så har de sikkert alternativer.
    Ja, du tror mye. Når de teiper GPS fast i Cockpit - så tenker jeg at det er så som så med presisjonen.
    Alle disse usikkerhetene må ganges opp med hverandre. Også skal dette gjennomføres i fiendtlig territorie med luftvern.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    35.016
    Antall liker
    19.850
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Godt å se at du er med også. Og du tar feil, som vanlig.
    Det har du lov å mene.

    Selv mener jeg selvsagt at jeg har helt rett.

    Hykleri, der kun det ene betyr noe. Mens tilsvarende er uten særlig betydning. Et svært dårlig menneskelig trekk.
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Ja, du tror mye. Når de teiper GPS fast i Cockpit - så tenker jeg at det er så som så med presisjonen.
    Alle disse usikkerhetene må ganges opp med hverandre. Også skal dette gjennomføres i fiendtlig territorie med luftvern.
    Nå er jeg ikke alene om å komme med antakelser. Kanskje SVP-24 er bortkastede penger? Kanskje ikke?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.537
    Antall liker
    9.899
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Hvordan har det gått med alle regimeskiftene som USA har utført verden over? Har Thomas Jefferson stått opp fra askene og tatt over ledelsen fra den gamle tyrannen?

    Gå og se videoen der (selveste) Rand Paul snakker fornuft til Blinken.
    Og hadde Putler oppført seg noenlunde normalt hadde det ikke vært hverken behov eller støtte for noe regimeskifte.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.068
    Antall liker
    6.376
    Det er få land som ikke hadde vært tjent med regimeskifte, forutsatt at erstatterne hadde styrt etter hva som er det beste for befolkningen.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Og hadde Putler oppført seg noenlunde normalt hadde det ikke vært hverken behov eller støtte for noe regimeskifte.
    Det er ikke opp til verken USA eller Europa å bestemme hvem som styrer de forskjellige landene rundt omkring i verden.


    Igjen, gå og se Rand Pauls innlegg under innsettelseshøringen til Blinken.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.068
    Antall liker
    6.376
    Det er ikke opp til verken USA eller Europa å bestemme hvem som styrer de forskjellige landene rundt omkring i verden.


    Igjen, gå og se Rand Pauls innlegg under innsettelseshøringen til Blinken.
    Enig i det, men hvem synes du det skal være opp til egentlig?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.530
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I artikkelen hevdes det at de treffer innenfor 3-5 meter. Om dette er riktig vet jeg ikke. Hastighet, høyde og posisjon finnes ved hjelp av deres eget GPS-system, og antagelig har de også treghetsplatformer som back-up. Systemet bør uansett gi betydelig bedre presisjon enn man normalt oppnår med dumme bomber og optiske siktemidler. Russerne er godt utstyr med ammunisjon, så de kan sikkert koste på seg flere bomber der presisjonen til en bombe ikke er tilstrekkelig.

    Jeg husker ikke hvilken presisjon vi opererte med i Artilleriet da jeg var i tjeneste, Det var definitivt ikke innenfor 1 meter. Jeg tror vi snakket innenfor 30-40 meter med en kanon, 100 meter med et batteri og 300 meter med en bataljon. Nå er 30 km blitt en normal rekkevidde for feltartilleri. Det er en lang reise. En bombe kan slippes mye nærmere målet. Jeg har lest at M777 kan treffe innenfor 5 meter, men jeg mistenker at dette gjelder for granater med innebygd styring.
    Russerne har det såpass dårlig stelt på elektronikksiden at nedskutte fly er funnet med kommersielle gps-enheter tapet på instrumentpanelet. Det får du ikke uten videre til å integrere mot ildstyringssystemer. De blir ikke å få noenlunde normal presisjon på ustyrte bomber og artilleri med det først.

    I mellomtiden har Ukraina mottatt Excalibur 155mm ammunisjon fra USA. Det er gps-styrte granater som opererer med snittpresisjon på 1.6 meter.
    In February 2014, the U.S. Army and Raytheon fired 30 Excalibur Ib shells at test targets to confirm the performance and reliability of the configuration before full-rate production. Projectiles were fired from Paladin and M777 howitzers at ranges from 7 to 38 km (4.3 to 24 mi), each hitting within an average of 1.6 m (5 ft 3 in) from the target.
    Om de i tillegg mottar BONUS fra svenskene eller SMART fra tyskerne, så er russiske stridsvogner "fitten drage." Disse sender ut to målsøkende top-attack subprosjektiler som angriper stridsvogner gjennom det tynne topp-panseret.

    Johan-Kr
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    Hvem er kilden til dette med GPS? Jeg finner at det er den britiske forsvarsministeren som sier dette, en person som sitter på en øde øy og representerer en regjering som er mer pro-krig mot russland enn zelensky.

    Stemmer dette, eller er det propaganda fra UK sin side?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.347
    Antall liker
    1.845
    Hvem er kilden til dette med GPS? Jeg finner at det er den britiske forsvarsministeren som sier dette, en person som sitter på en øde øy og representerer en regjering som er mer pro-krig mot russland enn zelensky.

    Stemmer dette, eller er det propaganda fra UK sin side?
    Du babler i vei om krig mot Russland. Hvem er det som kriger her egentlig? Hvem er det som har soldater på feil side av grensen?
    Er det ukrainerne?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.530
    Antall liker
    6.946
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Russerne har basert seg på GLONASS, som stammer fra sovjet-tida. Systemet lider under manglende vedlikehold (som så mye annet av greiene til russerne), og har ikke nok fungerende satellitter. Det er ikke noe nytt - dette er kjent fra før krigen i Ukraina også.

     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    2.685
    Sted
    Liten by
    Det har du lov å mene.

    Selv mener jeg selvsagt at jeg har helt rett.

    Hykleri, der kun det ene betyr noe. Mens tilsvarende er uten særlig betydning. Et svært dårlig menneskelig trekk.
    Hykleri, er det som når man mener at alle burde sett at krigen kom, uten at man selv ikke har kommet med noe som kan tilskrives i den retningen?
     

    Gubra

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.08.2004
    Innlegg
    3.002
    Antall liker
    726
    Jeg har vært i tvil lenge, men nå har jeg kommet til en konklusjon.
    Larzon er russisk nettroll og mottar betaling for innleggene sine.
    Det går bare ikke an å være så sløkt av egen fri vilje.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn