Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Det har da lenge vært klart hva hensikten hans har vært. Så etter Ukraina er det baltikum som står for tur.
    Det har jeg personlig fortsatt liten til ingen tro på, også om man ser bort fra NATO og artikkel 5.

Med mulig unntak av området rundt Narva i Estland regner ikke russerne Baltikum som russisk land. Underlagt det russiske imperium som Polen, ja, men ikke som i historisk russisk-ortodoks slavisk land med utspring fra Kyiv Rus. Som en inkurie kan det nevnes at Moskva hadde diplomatiske representasjoner i både Vilnius og Warszawa da disse lå under det russiske imperium.

Russiske nasjonalister har, for eksempel, tradisjonelt hatt stor respekt for litauisk historie fra landsfader Mindaugas til det mektige jagellonske dynasti, og som en verdig utfordrer for kontroll over det som i dag er Belarus og Ukraina øst til Kyiv og derfra sørover via Dnepr til Svartehavet.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    Det har jeg personlig fortsatt liten til ingen tro på, også om man ser bort fra NATO og artikkel 5.

Med mulig unntak av området rundt Narva i Estland regner ikke russerne Baltikum som russisk land. Underlagt det russiske imperium som Polen, ja, men ikke som i historisk russisk-ortodoks slavisk land med utspring fra Kyiv Rus. Som en inkurie kan det nevnes at Moskva hadde diplomatiske representasjoner i både Vilnius og Warszawa da disse lå under det russiske imperium.

Russiske nasjonalister har, for eksempel, tradisjonelt hatt stor respekt for litauisk historie fra landsfader Mindaugas til det mektige jagellonske dynasti, og som en verdig utfordrer for kontroll over det som i dag er Belarus og Ukraina øst til Kyiv og derfra sørover via Dnepr til Svartehavet.
    På kort sikt kanskje
    Men legg merke til forslaget som ble/blir foreslått i Dumaen Dersom den går videre… Uansett så viser d en potensiell retning på lang sikt

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    For å forstå kjernen i hvordan Putin og hans ideologer tenker så er det bare å lese hva disse har skrevet og sagt.

Like liten grunn til kaste bort tid eller nattesøvn over utsagn fra hans politiske løpegutter om at de ikke kommer til å gi seg før de står i Lisboa, som på talkshow-verter fabulerende om å utslette UK med en eneste imaginær tsunamitorpedo.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Hint: Suwałki-korridoren, landforbindelse til Kaliningrad. Ikke at de har en snøballs sjans til å greie det, men det kan være en grunn til at det gjelder Litauen og ikke Latvia eller Estland.

Krav om en korridor gjennom korridoren, låter litt kjent…

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.084
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    For å forstå kjernen i hvordan Putin og hans ideologer tenker så er det bare å lese hva disse har skrevet og sagt.
    Som f.eks. Alexander Dugin:

Det er nedslående å se hvordan dette tankegodset er gangbar mynt i den øverste ledelsen i et land med kjernevåpen.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    På kort sikt kanskje
    Men legg merke til forslaget som ble/blir foreslått i Dumaen Dersom den går videre… Uansett så viser d en potensiell retning på lang sikt
    Etter tre måneder tror jeg fortsatt at invasjonen av Ukraina også markerer et politisk-historisk vannskille hvor Putin ikke lenger har tiden på sin side. Verken biologisk, politisk eller militært.

Hva gjelder forslaget i Dumaen så kan de jo like godt legge frem forslag om at månen er en ost. Alternativt kan man bruke russernes egen logikk om hvorvidt det var en legitim anerkjennelse av Litauens uavhengighet (ser da helt bort fra at det åpenbare faktum at Russland også under Putin har bekreftet Litauens status mange ganger, så her gjelder det internasjonale prinsippet om status quo ante og ergo bare tull) om Russlands faste sete i Sikkerhetsrådet.

Så ikke noe jeg øser meg opp over.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Hint: Suwałki-korridoren, landforbindelse til Kaliningrad. Ikke at de har en snøballs sjans til å greie det, men det kan være en grunn til at det gjelder Litauen og ikke Latvia eller Estland.

Krav om en korridor gjennom korridoren, låter litt kjent…
    Kjenner naturligvis godt til Suwalki-korridoren og vært i området mange ganger. Gjør meg fortsatt ikke særlig nervøs.

Post-taco tillegg; en annen grunn til at jeg ikke er spesielt nervøs for denne korridoren er at jeg har fra folk som kjenner dette spørsmålet bedre enn meg at man har en stilltiende forståelse av at så lenge Suwalki forblir en de facto demilitarisert sone for landbasert militærforflytning både nord-sør og øst-vest, så er det en akseptabel ordning også for russerne.

Ting kan selvsagt endre seg men så lenge korridoren holdes åpen for sivil transport av russere og det ikke er noe eller noen som truer Kaliningrad, så kan jeg ikke se hva Putin skulle ha igjen for åpne dette all den tid han har hendene fulle som det er i Ukraina. Kan heller ikke erindre å ha hørt eller sett Putin personlig være spesielt opptatt av Suwalki heller.

Bortsett fra Suwalki-spørsmålet så tror jeg at grunnen til at Kreml angriper de tre baltiske landene på litt ulikt vis også har med historie, politikk og demografi å gjøre.

Alle tre hadde vel rundt ti prosent russere da de ble annektert av Stalin. 75 år senere ser vi hvordan Litauen skiller seg fra de to andre. Andelen russere i en stadig synkende litauisk befolkning har blitt redusert enda mer til det halve, eller rundt 5%. I motsetning, i Latvia og Estland hvor man også har sett både emigrasjon og blant klodens laveste fødselsrater, så utgjør russere nå rundt en fjerdedel av befolkningen, som naturligvis er noe både Riga og Tallinn må forholde seg til på en helt annen måte enn Vilnius.

I FN sammenheng har jeg derfor lagt merke til at den russiske retorikken har vært forskjellig for de tre. Mens Estland/Latvia typisk kritiseres for diskriminering av sine russiske borgere, og EU for tillate dem som medlemmer uten naturalisering, så blir Litauen angrepet for å være et russofobt land hvor de alltid trekker frem litauiske kollaboratører med nazistene som bevis for at dette ikke er av nyere dato.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Like liten grunn til kaste bort tid eller nattesøvn over utsagn fra hans politiske løpegutter om at de ikke kommer til å gi seg før de står i Lisboa, som på talkshow-verter fabulerende om å utslette UK med en eneste imaginær tsunamitorpedo.
    Enig. Det som kanskje er mest interessant med Putins monolog her er det han ikke sa. Så vidt jeg kunne se har han droppet alle påskudd om "legitime sikkerhetsinteresser" og å demme opp mot "NATOs ekspansjon". Nå er det klar tale om imperiets ekspansjon som dets eksistensberettigelse og hellige oppdrag, og NATO er bare en trussel i den grad man står i veien for imperiets neste ekspansjonsmål.

OK, så vet vi det. Vi visste det egentlig allerede. Også enig i at Putin ikke har tiden i sin favør. Tidsfristen hans for å ta Sievjerodonetsk løp ut i dag, forresten.

Går litt hardt utover Wagner-gutta hans også, forresten. Götterdämmerung.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.359
    Enig. Det som kanskje er mest interessant med Putins monolog her er det han ikke sa. Så vidt jeg kunne se har han droppet alle påskudd om "legitime sikkerhetsinteresser" og å demme opp mot "NATOs ekspansjon". Nå er det klar tale om imperiets ekspansjon som dets eksistensberettigelse og hellige oppdrag, og NATO er bare en trussel i den grad man står i veien for imperiets neste ekspansjonsmål.
    Er vel like greit å droppe delen om NATO-ekspasjon når mesterstrategen som spiller 4-dimensjonal sjakk mer eller mindre på egen hånd har sørget for at NATO faktisk vil ekspandere og at Russlands grense mot NATO plutselig ligger an til å bli betydelig lengre og viktigst av alt dekke Østersjøen sånn rimelig greit?

Selv det innenrikske propaganda- og løgnmaskineriet klarer neppe å benekte at Sverige og Finland blir med om de så blir.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.359
    ^ hadde vel noe av samme greia i Norge - gamle kontraker som allerede var bestillt og betalt for lenge siden (tror det var for diesel). Hva som er tilfelle i Sverige aner jeg ikke, men det gir uansett lite mening å ha betalt for noe og så ikke ta levering, det blir ren dydsposering med negativ nytteeffekt.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    ^ hadde vel noe av samme greia i Norge - gamle kontraker som allerede var bestillt og betalt for lenge siden (tror det var for diesel). Hva som er tilfelle i Sverige aner jeg ikke, men det gir uansett lite mening å ha betalt for noe og så ikke ta levering, det blir ren dydsposering med negativ nytteeffekt.
    Dette med handel er også en slags krigføring. Det er i alle fall del av en maktkamp. Det hadde selvfølgelig vært fint å være uavhengig av Russland, men det er ikke alltid gitt at man tjener mer enn man taper på å ikke kjøpe fra Russland. Jeg synes diskusjonen her har blitt mer moraliserende enn strategisk på det punktet.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    det gir uansett lite mening å ha betalt for noe og så ikke ta levering, det blir ren dydsposering med negativ nytteeffekt.

Dessuten hjelper det Russland, som da kan selge drivstoffet for andre gang.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.359
    Dessuten hjelper det Russland, som da kan selge drivstoffet for andre gang.
    Ja, derav den negative nytteeffekten.

Utover om russisk gass skal betales for i euro/dollar eller rubler er det meste som faktisk har skjedd rundt energi ganske udramatisk. Det er kuttet og noen har nektet å betale i rubler, men det er land som importerer relativt lite fra Russland og/eller kan få fra andre steder så begrenset skade fra begge sider. Om det var en prøveballong eller ikke skal ikke jeg mene noe om. Gass er temmelig spesifikt siden det i all hovedsak går i rørledninger, olje kan fraktes og ved litt blandings eller omlasting så er den plutselig ikke russisk lengre.

Om noen slutter å kjøpe russisk transportabel energi så blir den solgt et annet sted. Kanskje med rabatt, men solgt blir den åkke som. Når EU slutter å kjøpe russisk kull så er visstnok det som skjer at Russland eksporterer til Asia i større grad og Australia ekporterer til Europa i større grad enn til Asia. Det blir høyere tranportkostnader og sikkert en del kål, men ting flyter videre.

Siden ingen vet hva som vil skje og markedet kvier seg for å ta imot en del ting så går prisene opp og risikopremien øker dramatisk, hvilket stort sett er grunnen til at gass fortsatt er dyrt. Men gassen flyter fortsatt fra Russsland. Kanskje gjør den ikke det en dag og da har man et problem og Norge vil tjene et enda større fjell av penger. Dobbeltmoralen fra Europa er rimelig åpenbar, men det er også lett å si fra Norge som knapt bruker gass selv og tjener et lass av penger på situasjonen. En påstand fra en norsk nordmann om at Tyskland bør kutte gass kan man greit arkivere i /dev/null. For en norsk borger vil det bety langt høyere strømpriser som staten uansett omfordeler mesteparten av så offeret er noe begrenset og den moralske vekten bak utsagnet like så.

Da invasjonen staret så hoppet gassprisen til rundt 300 Eur / MWh, nå ligger den i overkant av 80 Eur / MWh. Gassprisen er lavere enn den var før Gazprom kuttet leveranser til Nederland og Danmark, det mest dramatiske som har skjedd i det siste var eksplosjonen på en LNG-terminal i Texas. Det er lite som tyder på at noen av sidene er velldig interesserte i å slutte å handle energi. Man må anta at Russland ville spillt ut det kortet mens det fortsatt var vinter og lagerne var rekordlave, men vi får se hva som skjer frem mot og i løpet av neste vinter. Det er uansett først og fremst noen andre enn Norges problem.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891

OK, så vet vi det. Vi visste det egentlig allerede. Også enig i at Putin ikke har tiden i sin favør. Tidsfristen hans for å ta Sievjerodonetsk løp ut i dag, forresten.
    Vel, russisk militærdoktrine i noen århundrer har jo vært som basert på en tilsvarende feilaktig marinbiologisk forståelse av haier, at de alle kontinuerlig må bevege seg for å holde seg i live. Der representerer Putin kontinuitet etter et kort avbrekk med Jeltsin og til dels Gorbie.

Selv om det har tynnet litt ut i rekkene de siste månedene av apologeter som unnskyldte invasjonen med alt fra whataboutisme om USA til banal klinkekuleteori, som om Putin ikke hadde noe annet rasjonelt valg enn å invadere Ukraina i ren provokasjon over USA/NATO/Vestens "flørting" (sic!!) over mange år, så gjenstår det litt forvirring om Putin ønsker å gjenreise Sovjetunionen eller Stor-Russland. Svaret på det siste i mine øyne er ja, begge deler.

Ikke fordi, som ytre høyre liker å tenke, Putin er gammelkommunist. Og ikke som ytre venstre liker å tenke, i forsvar mot et kapitalistisk Vesten og aggressivt NATO.

Da Putin beklaget seg over Sovjetunionens fall som det tjuende århundrets største tragedie så var det ikke fordi han, som privilegert KGB offiser, beklaget seg over kollapsen av ideen om et egalitært kumbaja samfunn basert på å "yte etter evne og få etter behov". I fjor kneblet og kriminaliserte han en av Russlands kanskje mest respekterte frivillige menneskerettighetsorganisasjon, Memorial, som i over tredve år har jobbet med å identifisere og dokumentere ofrene for Stalins grusomme regime.

Det var fordi i hans verden Stalin etter WWII oppnådde det de russiske tsarene ikke hadde, et russisk imperium basert i Moskva hvor det historiske stor-russiske rike endelig var beskyttet av en buffersone rundbaut. Fra Finskebukten til de mongolske stepper.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.891
    Dette med handel er også en slags krigføring. Det er i alle fall del av en maktkamp. Det hadde selvfølgelig vært fint å være uavhengig av Russland, men det er ikke alltid gitt at man tjener mer enn man taper på å ikke kjøpe fra Russland. Jeg synes diskusjonen her har blitt mer moraliserende enn strategisk på det punktet.
    Faktisk litt usikker på hva du sier her.

Er det slik å forstå at bare fordi man synes det er litt ufint av Russland å invadere Ukraina, så er det viktigere å være strategisk og ikke moraliserende med hensyn til hvor mye vi tjener mer enn taper på å ikke handle med Russland?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.425
    Sted
    Bergen
    Etter tre måneder tror jeg fortsatt at invasjonen av Ukraina også markerer et politisk-historisk vannskille hvor Putin ikke lenger har tiden på sin side. Verken biologisk, politisk eller militært.

Hva gjelder forslaget i Dumaen så kan de jo like godt legge frem forslag om at månen er en ost. Alternativt kan man bruke russernes egen logikk om hvorvidt det var en legitim anerkjennelse av Litauens uavhengighet (ser da helt bort fra at det åpenbare faktum at Russland også under Putin har bekreftet Litauens status mange ganger, så her gjelder det internasjonale prinsippet om status quo ante og ergo bare tull) om Russlands faste sete i Sikkerhetsrådet.

Så ikke noe jeg øser meg opp over.
    Vanskelig å spå fremtiden og hva man skal ase seg opp over
    Jeg ser hva som blir publisert fra russerne og ser bakover hva som har skjedd.
    Dermed kan slike initiativ fra de ekstreme politikerne i Russland fort bli en målsetning med eller uten Putin
    Når Putin går blir der nok ikke «Mor Theresa» som overtar

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.518
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Just det:
    Fyodorov told the RTVI network on Wednesday that the reason he was suggesting revoking the recognition of Lithuania's independence is because this would lead to the nation being involved in a territorial dispute, meaning it would no longer meet the conditions for admission to the North Atlantic Treaty Organization (NATO).

The "Study on NATO Enlargement" published in 1995 states that the resolution of "ethnic disputes or external territorial disputes" would "be a factor in determining whether to invite a state to join the Alliance."

The Russian politician asserted that this would create a position in which Russia could negotiate with NATO and force the military alliance to withdraw to only the nations that were a part of it in 1999, which would exclude at least Lithuania, Latvia, Estonia, Romania, Bulgaria, Albania, Slovakia, Slovenia, Croatia, Montenegro and North Macedonia.
    Vladimir Evseev, the head of the Caucasus Department of the Institute of CIS (Commonwealth of Independent States) Countries, told MK.ru that by rejecting the USSR's recognition of Lithuania's independence the Russian Federation could then reject its recognition of Lithuania's borders.

"We have a lot of claims against Lithuania, in particular, with regard to the rights of the Russian-speaking population," said Evseev. "In addition, there is a scenario according to which we will have to enter its territory in order to provide a corridor to Kaliningrad."
    Ønsketenkning, siden den russiske dumaen ikke kan vedta at medlemsland skal sparkes ut av NATO bare fordi de sier det, men ambisjonene er nokså klare.

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.509
    Faktisk litt usikker på hva du sier her.

Er det slik å forstå at bare fordi man synes det er litt ufint av Russland å invadere Ukraina, så er det viktigere å være strategisk og ikke moraliserende med hensyn til hvor mye vi tjener mer enn taper på å ikke handle med Russland?
    Jeg forutsetter at det er et mål å tvinge Russland i kne her. Da må vi velge tiltak som gir best mulig nytte/kost.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4

Er han ikke klar over at Litauen allerede er medlem, eller skjønner han bare ikke hvordan alliansen fungerer? Uansett må han være ganske tett, så fint om Fyodorov blir Putins etterfølger.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.495
    Sted
    Endor
    Kateryna, 19, raped by Chechen fighters in Mariupol, Ukraine. :mad:

For the moment at least, Kateryna remains one of the uncounted. She retreated to her cot as researchers logging potential war crimes made their way around the refugee center where she was staying in Poland, having escaped Mariupol on a circuitous route through russia.

Kateryna 19.jpg

WARSAW — It was just before sundown when two soldiers wearing black balaclavas burst into the Mariupol basement where Kateryna had been sheltering with neighbors since the first days of the war.

For a fleeting moment, the 19-year-old hoped the soldiers might be Ukrainian, though she knew that was unlikely in the russian-held area. She quickly realized they were Chechen fighters from Russia’s North Caucasus region, part of a force that gained a reputation for particularly harsh cruelty toward civilians who remained in the Ukrainian port city. The soldiers boasted about the superior uniforms given to their units.
    They had rifles slung over their shoulders, she recalled, and they seemed drunk.

“We need to check documents,” she remembers one of the soldiers saying to the people huddled in the basement. As she rose to get hers, one of the men stopped her, put his hand to her cheek and complimented her on the definition of her nose. “He asked me what my name was,” she said. She sensed what was going to unfold.

“I’d already guessed deep down,” she later recounted.

Kateryna told that she had been sitting just inside the door to the basement, with a 75-year-old woman and the lady’s pet Chihuahua, when the Chechens entered on March 26. It was the first time any soldiers had been inside the building since the area was taken by Russian forces a few weeks earlier.

The one soldier told her she needed to come upstairs to be “examined.” The sound of shelling thundered around them, and she told him she was afraid to go up.

But he led her to an empty second-floor apartment and instructed her to bend down and rest her hands on the couch. “He showed me what I had to do,” she said. “I told him that I didn’t want to do it.”

“But he told me that he would kill me.”

She got on her knees and begged for her life.

“But he lifted me up in silence and did what he wanted,” she said.

She had few defenders in the basement that day.

She had been staying in the apartment block with her boyfriend’s family — though he had left to work overseas just before the invasion. As the weeks of subzero temperatures and food shortages continued, it was clear she had worn out her welcome. Her relationship with her own mother had long been strained, and her father had died four years earlier.

Artem, 38, an Azovstal steel plant worker she had befriended, said that when the soldiers arrived, he was at the hospital visiting his mother, who had ventured out and been hit by shrapnel from an explosion. But he corroborated Kateryna’s story, saying he later returned to the basement and heard from multiple neighbors who had witnessed her being taken upstairs.

“There were other men in the basement who could have helped her,” he said, “but they were scared as well.”

On April 25, Kateryna, Artem and three family friends made their escape, risking the journey through Russian checkpoints before crossing into Latvia and then Lithuania and on to Poland. They said they wanted to end up in Norway.

While Kateryna said she plans to report the rape someday, she also said she holds little hope of the perpetrator being punished. She never saw his face, she said, and knows nothing else about him.

“But I hope for it,” she said.

kilde: https://t.me/ukrainenowenglish/10390

2

2xJ

Gjest
    Russerjævlene hadde ikke egen proviant så det slakta og åt bikkjene dems :mad:🤬😡🤬😡🤬😡

DØD over russerne !! Sende dem til andre sia av Ural fjellene, og la kineserne tære dem opp i småbiter....

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.155
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Han ser jo seg selv som en keiser, så det er ikke unaturlig at han har flere Grooms of the Stool.

Sånn rent personlig hadde jeg neppe klart å produsere noe særlig hvis jeg visste at seks gorillaer ventet uttafor døra.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.810
    Sted
    Sunnmøre
    Denne var svært interessant (og all ære til det norske Forsvaret, som let offiserar delta i ein open debatt):

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    109.985
    Torget vurderinger
    23
    Han ser jo seg selv som en keiser, så det er ikke unaturlig at han har flere Grooms of the Stool.

Sånn rent personlig hadde jeg neppe klart å produsere noe særlig hvis jeg visste at seks gorillaer ventet uttafor døra.
    Når du må ha med deg seks karer på dass.... betyr det at du er et veldig stort rasshøl...

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.279
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Får litt assosiasjoner til Eddie Murphy's Coming to America - Prince Akeem's badersker bisto med litt av hvert, inkludert tørking. 🤭

Men det var tre snertne berter, ikke 6 gubber. Jeg skal ikke legge meg borti godeste Putler's preferanser, det er jo Pride-måned og greier. ;)

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn