kjellbjarne
Hi-Fi freak
Irak er jo ikke rus, men alikevel
Interessant artikkel. Ja, det er veldig vanskelig å gjøre ærlig business i Russland når alt og alle rundt deg er dønn korrupte. Det hele kommer an på hvem som har best forbindelser høyest opp i systemet, som i sin tur kommer an på hvem som gir de største bestikkelsene. Jeg tipper at denne uavhengige organisasjonen som tester matprodukter og offentliggjør resultatene ganske snart vil bli stemplet som «utenlandsk agent» og pålagt å pakke sammen. Det er gjerne hva som hender hvis noen pirker i den russiske korrupsjonen. Vanlige russere kan ikke gjøre så mye fra eller til, egentlig.Ikke se bort fra, at det kanskje også er en grense for, hvor lenge den vanlige russeren aksepterer dette:
https://www.themoscowtimes.com/2016...ot-cheese-in-russia-watch-what-you-eat-a54689
Krigens gang e ikke lett å forutseSkjønner ikke denne raljeringen med Russland og optimismen for Ukrainia. At Ukrainia taper langsomere i øst selv med massiv høyteknologisk våpenstøtte betyr ikke det samme som at Ukrainia vinner dette. Russene
ser ut til å vinne langsomt på sin måte syns jeg…. Spørsmålet er bare når og hvor de stopper. Russland kan skyte raketter mot Ukrainas byer og sivile i 30år uten å bli stoppet da det er umulig å slå og invadere selve Russland militært.
Ja, men eksperter har tatt feil før i denne konfliktenTja. Ikke alle deler optimismen.
EUs plan for utfasing av russisk energi: «Vilt optimistisk»
EU ønsker å bli mindre avhengig av russisk gass som følge av krigen i Ukraina. Det kan vise seg å bli vanskelig, mener analytiker.www.abcnyheter.no
Dette må og skal gå. Det finnes ikke alternativer.Tja. Ikke alle deler optimismen.
EUs plan for utfasing av russisk energi: «Vilt optimistisk»
EU ønsker å bli mindre avhengig av russisk gass som følge av krigen i Ukraina. Det kan vise seg å bli vanskelig, mener analytiker.www.abcnyheter.no
Jeg lurer nå på hvordan det går med lagrene av våpen i Vesten , hva vi kan/vil avse og hva som blir nyprodusert… og hva Ukrainia mottar/vil motta ?. Står det så mye bedre til på vår side enn Putins ?OK, la oss si at Russland fortsetter å skyte missiler mot ukrainske sivile hver natt. Ren terrorbombing. Nå har de kommet til anti-shipping-missiler fra 1962 etter å ha brukt opp de oppskrytte vidundervåpnene sine på bare fjas. Forsterkninger til bakkestyrkene er også T-62 og T-64 tanks. Russland får ikke lov til å importere hverken elektronikk eller verktøymaskiner, så det blir ikke helt enkelt å erstatte oppbrukte missiler, tanks eller kanonløp. Hvordan ser du for deg at russerne skal greie å holde på med dette i 30 år?
På tide å starte konvoier sjøveien også?Gode nyheter;
US Army har charteret flere Jumboer fra Kalitta Air og Atlas Air som går i skytteltrafikk mellom Dover AFB i Delaware og Rzeszow flyplass i Polen.
Vis vedlegget 829814
Vis vedlegget 829815
Det er ikke noe stort problem for Vesten å produsere f eks artillerigranater med radartennsats eller tanks med elektronisk motorstyring og infrarød nattoptikk. Russland har ikke den evnen. De greier ikke engang å produsere en Lada som oppfyller 30-40 år gamle sikkerhets- og miljøkrav. De er heller ikke i stand til å trylle frem en slik evne over natten. Kompetente folk har ikke noe i Putins Russland å gjøre. Det er en økonomi helt basert på korrupsjon og plyndring av naturressurser. I Vesten er det mest et spørsmål om vilje til å sette på et ekstra skift på et par ammunisjonsfabrikker. Nå ser det ut til at den viljen finnes.Jeg lurer nå på hvordan det går med lagrene av våpen i Vesten , hva vi kan/vil avse og hva som blir nyprodusert… og hva Ukrainia mottar/vil motta ?. Står det så mye bedre til på vår side enn Putins ?
De finnes allerede. Må nok laste om et sted på veien, men de skipene tar en del tonnasje.På tide å starte konvoier sjøveien også?
Sanksjonene og isolasjonen fra dem vestlige verden, på alle plan - økonomisk, kulturelt, sport, forskning, etc - knekker Russland lenge før det. Dette var ment som en rask operasjon. Drar det ut, vil sannheten sige inn blant russere flest. Putins propaganda vil over tid ikke kunne demme opp for bildene av terrorbombingen og drepte sivile i broderlandet.Russland kan skyte raketter mot Ukrainas byer og sivile i 30år uten å bli stoppet da det er umulig å slå og invadere selve Russland militært.
Dette er en mye sitert sammenligning. Legg til at den vestlige våpenindustrien kan gire opp betydelig, mens den russiske er i ferd med å gå i stå.Jeg lurer nå på hvordan det går med lagrene av våpen i Vesten , hva vi kan/vil avse og hva som blir nyprodusert… og hva Ukrainia mottar/vil motta ?. Står det så mye bedre til på vår side enn Putins ?
Mange gode svar her allerede, også greit å huske på at vi stort sett har sendt gammelt utstyr. Så om det skulle "røyne på" så kan man jo gi noe med mer slagkraft.Jeg lurer nå på hvordan det går med lagrene av våpen i Vesten , hva vi kan/vil avse og hva som blir nyprodusert… og hva Ukrainia mottar/vil motta ?. Står det så mye bedre til på vår side enn Putins ?
Leste etter eller annet sted at man først forventer full effekt av det nye tunge utstyret i overgangen mellom juli og august. Om jeg husker rett handlet det ikke bare om opptrening og logistikk, men også tiden det tar å integreres både taktisk og strategisk.Ikke helt enig med Diesen der.
Men, Ukraina trenger en moralboost, og der står vel Kherson øverst på listen. Får de en ny seier som også viser at krigen har snudd, så er mye gjort.
Jeg undrer meg litt over hva Ukrainerne skyter på - Himars, M777, Caesar, Panzerhaubitzer, Bayraktar, kamikazedroner +++.
Ukraina har kapasitet til å beskyte mange hundre mål pr dag, med våpen som har høy presisjon. Jeg hadde forventet større fremgang.
Finner de ikke mål og skyter litt på måfå?
Skyter de og bommer, altså er ikke presisjonen/kompetansen på plass?
Sliter de med logistikk slik at de ikke får utnyttet utstyret?
Når de først får bestemt seg og setter alle kluter til så har de en industriell evne og kapasitet som få andre. Det har vi jo sett før, på både godt og vondt.Dette skulle ta flere år å få til ifølge pessimistene, men Tyskland får det til.
Tysklands første to flytende terminaler for mottak av flytende naturgass settes i drift mot slutten av året, sier næringsminister Robert Habeck. LNG-terminalene tas i bruk som ledd i arbeidet med å redusere Tysklands avhengighet av russiske energikilder, inkludert gass. (NTB)
Noe småtteri treffer de nå, sånn dann og vann...Ikke helt enig med Diesen der.
Men, Ukraina trenger en moralboost, og der står vel Kherson øverst på listen. Får de en ny seier som også viser at krigen har snudd, så er mye gjort.
Jeg undrer meg litt over hva Ukrainerne skyter på - Himars, M777, Caesar, Panzerhaubitzer, Bayraktar, kamikazedroner +++.
Ukraina har kapasitet til å beskyte mange hundre mål pr dag, med våpen som har høy presisjon. Jeg hadde forventet større fremgang.
Finner de ikke mål og skyter litt på måfå?
Skyter de og bommer, altså er ikke presisjonen/kompetansen på plass?
Sliter de med logistikk slik at de ikke får utnyttet utstyret?