Blir jo litt feil å si at det ikke er kommunisme når det har feilet gang på gang, men jeg forstår hva du mener. De mest vellykkede har vel vært tidlige jødiske kibitzer i Palestina/Israel.
Og fordi Israel ikke fulgte opp dette, men skiftet retning og fortsatte i et "kapitalistisk" spor er mye av årsaken til at venstresiden hater
Israel så sterkt som de gjør. Man hadde fra Øst-Blokken et sterkt håp om at Israel skulle bli Sosialismens spydspiss i Midt Østen, men
slik gikk det ikke.
Ved dannelsen av Israel var Sovjetunionen en av den nye jødiske statens sterkeste støttespillere. Vestmaktene ved USA og ikke minst UK
var betydelig mere reserverte til denne statsdannelsen. Dette fordi både USA, men ikke minst UK hadde sterke bånd til diverse muslimske araberstater.
Sovjet satset på Israel fordi man mente at det ville bli alt for vanskelig å "omvende" muslimene til sosialismen da disse faktisk var og fortsatt er meget konservative, rent ut sagt reaksjonære. Israel startet ut som et kolektivistisk prosjekt og det var jo sett fra Moskva
meget lovende.
Og som sagt den skuffelsen over at Israel "sviktet" de sosialistiske idealer ser vi fortsatt i et hat mot Israel og en politisk sett uforståelig omfavnelse av Islam og islamister. Venstresidens begeistring for disse kan ikke rasjonellt forklares på noen annen måte enn at man følger
formann Maos ord om at "min fiendes fiende er min venn"! Nå ser nok ikke Islamistene saken riktig på samme måte, de er opportunister og bruker støtten fra venstresiden så langt og lenge som de har nytte av den. Revolusjonen i Iran viste ganske klart hva som skjedde med
de sosialistiske revolusjonspartnerne, de ble umiddelbart kastet i fengsel og mange av dem ble henrettet. Sosisalister er ateister, sånn stort sett, og for en islamist finnes det ikke noe som er verre, kanskje med unntak for jøder. Kristne har en mye bedre "standing" i disse miljøene. Sett fra Sunni siden er kristne mye bedre enn Shia, og vice versa.