leifen
Hi-Fi freak
- Ble medlem
- 13.05.2006
- Antall liker
- 1.894
Vel, de ser i det minste ut til å være ukastrerte......Eg veit ikkje heilt om eg ville marknadsført slik behandling av krigsfangar dersom eg var dei ukrainske styrkane.
Dette er ting som skjer fordi (1) ingen er på vakt (2) eller fordi en del blant oss har uavklarte sympatier.Det vil helt sikkert ikke den ukrainske sentralkommandoen heller, men dette er småting som er fullstendig umulige å unngå skjer her og der.
Ser ikke så mye galt i den, egentlig. Krigsfangene på bildet er ikke identifiserbare, så bildet i seg selv er ikke fornedrende, og det er ingen ting som tyder på at de har blitt mishandlet på noen måte. Transport fra der de ble tatt til fange til oppsamlingspunkt. Matpause underveis.Eg veit ikkje heilt om eg ville marknadsført slik behandling av krigsfangar dersom eg var dei ukrainske styrkane.
Rødt kort.Eg veit ikkje heilt om eg ville marknadsført slik behandling av krigsfangar dersom eg var dei ukrainske styrkane.
Deg om det. Tilrår deg å setja meg på ignore-lista, for eg kan rett og slett ikkje formulera meg slik at du vert fornøgd.Rødt kort. Stygt forsøk på relativisering.
Nå bør du gi deg med det autistiske maset ditt. Du kler nicket ditt, men utsagnene du kritiserer er ikke like svart/hvitt som du polariserer de til å være.Rødt kort.
Stygt forsøk på relativisering.
Kven kan no det?Deg om det. Tilrår deg å setja meg på ignore-lista, for eg kan rett og slett ikkje formulera meg slik at du vert fornøgd.
Vi har å gjøre med folk her på HFS som systematisk relativiserer; setter USA opp mot Russland og Nazi-Tyskland, Ukrainas behandling av krigsfanger mot Russlands behandling av fanger osv.Nå bør du gi deg med det autistiske maset ditt. Du kler nicket ditt, men utsagnene du kritiserer er ikke like svart/hvitt som du polariserer de til å være.
Nei.Vi har å gjøre med folk her på HFS som systematisk relativiserer; setter USA opp mot Russland og Nazi-Tyskland, Ukrainas behandling av krigsfanger mot Russlands behandling av fanger osv.
Som @Asbjørn var inne på i dette tilfellet: Hvordan skal man ellers frakte krigsfanger i en krigssone?
Å kritisere Ukrainas behandling av krigsfanger i Kherson er skivebom. At du og andre mener kritikken av Ukraina er en innertier, er for meg uforståelig.
Det er en tid for alt.Regner med at å påpeke fx den treningsenter ansatte som plutselig hadde karra til seg 400 mill, også er relativisering og utilbørlig?
Støtter fullt ut Ukraina, og at de også kjemper for selvbestemmelse og demokrati, men da skal de også holdes til våre demokratiske standarder.
At russiske styrker oppfører seg som voldelige bøller det veit vi.
Eg reagerte på bruken pakketeip/gaffa som handjarn og bind for augo. Dessutan skrytebilete, som kanskje er innafor sidan dei ikkje kan identifiserast. Dette er på ingen måte Nazi-Tyskland eller Russland, men likevel noko eg (veldig sivil type) reagerer på. Det er sannsynlegvis ikkje ukrainsk standard, som JMM skreiv, men ei uheldig hending.Ser ikke så mye galt i den, egentlig.
Her var det forsåvidt en kritikk av en handling/bilde og med kommentaren at dette ville ikke den ukrainske ledelsen like.Det er en tid for alt.
Å kritisere Ukraina for behandlingen av krigsfanger i Kherson på grunnlag av ett (!?) bilde, sier mer om ens sympatier enn noe annet.
Husker du da Amnesty kritiserte Ukraina for å kjempe i tettbebygd strøk? Det var skivebom i mine øyne, men en del synes Amnesty gjorde rett i å holde Ukraina opp til «standarder».
Jeg synes det Amnesty holdt på med var noe svineri. Like mye som jeg synes det er noe svineri å dømme Ukrainas behandling av krigsfanger i krigssonen Kherson på grunnlag av ett bilde.
«Ukraina tok igjen Kherson, men stilen var dårlig».Det er ikke relativisering å påpeke at selv ikke offeret er hevet over kravet om hensyn til menneskeverd. Subtilt, men ikke relativiserende.
Om du ser det svart-hvitt så!Hensynet til menneskeverd er ikke "stil"…
Det er sannsynlegvis ikkje ukrainsk standard, som JMM skreiv, men ei uheldig hending.
hva vil du med denne løgnaktigheten?Vi har å gjøre med folk her på HFS som systematisk relativiserer; setter USA opp mot Russland og Nazi-Tyskland, Ukrainas behandling av krigsfanger mot Russlands behandling av fanger osv.
Tidligere ble det skrevet i denne tråden:hva vil du med denne løgnaktigheten?
bakgrunnen var at du reagerte på ett spesifikt innlegg –han tweed – og gikk til det generelle direkte, som gjør at du hevder at tweed er folk vi har med å gjøre som bedriver systematisk relativisering. du tar feil hva angår tweed, og du tar feil når det gjelder det generelle.Tidligere ble det skrevet i denne tråden:
«Mange tangerer [russerne]. Pol Pot. Borgerkrigen i Rwanda. USA's terrorbombing i Laos, Kambodia og Vietnam, jødeutryddelsene, massakrene i tidligere Jugoslavia...»
Han som skrev det, fikk en del støtte.
Poenget mitt er at det er en tid for alt. Men midt oppi folkemordet, krigsforbrytelsene, bortføring av barn, oppfordring på nasjonal TV om å brenne og drukne ukrainske barn, henging av ukrainske kvinner på åpen gate mv. mener jeg at relativisering bare tjener overgriperen og ikke offeret.
Kanskje @Tweedjakke bare var litt uheldig i innlegget hvor han kritiserte ukrainernes behandling av russiske krigsfanger i en krigssone.bakgrunnen var at du reagerte på ett spesifikt innlegg –han tweed – og gikk til det generelle direkte, som gjør at du hevder at tweed er folk vi har med å gjøre som bedriver systematisk relativisering. du tar feil hva angår tweed, og du tar feil når det gjelder det generelle.
det er løgnaktighet, det hele. skulle nesten tro du var en russisk asset…
logikken din er ikke noe uhell. den er bare hinsides det rasjonelle.Kanskje @Tweedjakke bare var litt uheldig i innlegget hvor han kritiserte ukrainernes behandling av russiske krigsfanger i en krigssone.
Uhell skjer.
@Tweedjakke skrev:logikken din er ikke noe uhell. den er bare hinsides det rasjonelle.
det må du da gjerne. men det er noen annet enn å gå derfra til: «Vi har å gjøre med folk her på HFS som systematisk relativiserer;»@Tweedjakke skrev:
«Eg veit ikkje heilt om eg ville marknadsført slik behandling av krigsfangar dersom eg var dei ukrainske styrkane».
Det er dette sitatet jeg viser til.
For meg er det vanskelig å lese sitatet som noe annet enn kritikk av ukrainernes behandling av krigsfanger i en krigssone.
«systematisk relativiserer» knytter seg til @Disqutabels innlegg hvor han sauset sammen holocaust, Russland og USA. Det innlegget fikk en del støtte (derav «systematisk»).det må du da gjerne. men det er noen annet enn å gå derfra til: «Vi har å gjøre med folk her på HFS som systematisk relativiserer;»
og hvorfor skulle en ikke kunne kritisere – selv om jeg personlig ikke er enig i den – ukrainas handlinger?
lite logikk her.
hva én person i ett innlegg bedriver er i din logikk det samme som «systematisk» hva angår en tråd på hfs!«systematisk relativiserer» knytter seg til @Disqutabels innlegg hvor han sauset sammen holocaust, Russland og USA. Det innlegget fikk en del støtte (derav «systematisk»).
Jeg tenkte mer på den støtten som skriveren av innlegget fikk i kjølvannet av at han skrev det.hva én person i ett innlegg bedriver er i din logikk det samme som «systematisk» hva angår en tråd på hfs!
en kan bli skremt av mindre…