Men likevel brukes ordet krigsøkonomi om Norges statsbudsjett, vi bruker i underkant av 2% av BNP og forsvaret vårt har store mangler.Dersom Russland bruker 1/3 av busjettet på militæret så vil det være 1/10 av det amerikanske forsvarsbudsjettet.
Men likevel brukes ordet krigsøkonomi om Norges statsbudsjett, vi bruker i underkant av 2% av BNP og forsvaret vårt har store mangler.Dersom Russland bruker 1/3 av busjettet på militæret så vil det være 1/10 av det amerikanske forsvarsbudsjettet.
Jada. Men russerne peker nese mot vesten og parerer med "hva har dere tenkt å gjøre med det?"Viser for all verden hvilken folkemorderisk og middelalderlig beleiringstaktikk russerne fører i fullt dagslys.
Russland skal bruke 1/3 av statsbudsjettet på krigen. NATO har som målsetting 2% av medlemslandenes Brutto NasjonalProdukt. BNP og statsbudsjett er selvfølgelig helt to forskjellige og tallstørrelser. Men jeg og gikk i lesefortfella med en gang !Viktig at vi tar inn over oss hva vi vi har i vente.
Europeiske politikere, inkludert bl.a.Støre og Trettebergstuen snakker om at vi går inn i en krigsøkonomi med harde prioriteringer.
Vi bruker under 2% av BNP på forsvaret, og vi med resten av demokratiene har som mål å komme opp på 2%.
USA bruker 3,5%.
Snakk om å misbruke ordet krigsøkonomi.
Russland derimot skal bruke 33% av BNP* på militæret neste år. Putin mener alvor og drar russerne inn i en reell krigsøkonomi med alt hva det innebærer av kutt for den vanlig russer.
![]()
Russland vil bruke enorme summer på Ukraina-krigen neste år: – Dette er alvor
Kutt i overføringene til omsorg og skole for å finansiere enorme overføringer til den russiske krigsmaskinen. Det er Putin-regimets plan for Russlands statsbudsjett neste år.www.aftenposten.no
Bra det ble klarhet herRussland skal bruke 1/3 av statsbudsjettet på krigen. NATO har som målsetting 2% av medlemslandenes Brutto NasjonalProdukt. BNP og statsbudsjett er selvfølgelig helt to forskjellige og tallstørrelser. Men jeg og gikk i lesefortfella med en gang !
Sovjet hadde 40% i perioder, det var jo også sterkt medvirkende til fallet.
Morofakta: Rett etter krigen (WW2) var faktisk forsvarsbudsjettet i Norge oppe i 30% av Statsbudsjettet.
Dr.E
Dersom Russland bruker 1/3 av busjettet på militæret så vil det være 1/10 av det amerikanske forsvarsbudsjettet.
Jeg var i India nylig. De ser ut til å ha ledet religionen i en retning som legger vekt på fredelig sameksistens og aksept for at folk er nokså forskjellige. Innenfor hinduismen kan man tydeligvis tro på ganske mye rart, eller ikke tro på det, men man samler seg rundt utøvelse av felles ritualer. India er verdens største demokrati, selv med en uheldig utvikling de siste årene. Den mer inklusive hinduismen er en interessant kontrast til de monoteistiske vestlige religionene hvor det sentrale konseptet er at «bare vi har rett og alle andre tar feil», ofte forlenget med at «derfor må alle andre dø!». Det mest interessante er parallellene til norrøn åsatru og andre gamle polyteistiske religioner. Thor = Indra, osv.Som før sagt, eg er skeptisk til tanken om at liberale demokrati berre er mogleg i vest, om at historia vår dei siste 1500 år skal vera ein absolutt føresetnad (særleg med tanke på at vi ikkje akkurat har meir enn toppen eit par hundre år med ein politisk kultur som liknar det vi har i dag).
For MØ: Religion er sjølvsagt viktig i nokre land (særleg, men på ulike måtar, i golfstatane og Iran), men eg meiner det er andre viktige årsaker:
1. Stamme/klanstrukturar
2. Enorm korrupsjon
3. Enorm økonomisk ulikskap
4. Usjølvstendige statar (dominerte av både globale og regionale stormaktene)
5. Vedvarande krigar og borgarkrigar sidan det osmanske riket gjekk i oppløysing.
Desse fem heng sjølvsagt saman.
Totaler Krieg!Jada. Men russerne peker nese mot vesten og parerer med "hva har dere tenkt å gjøre med det?"
Russerne har på en måte ingenting å tape, dem er allerede stengt ute av det gode selskap. De få landene som viser dem støtte, vil fortsette å støtte Putin nesten uansett hva han gjør videre. Og mest sannsynlig vil dem gjennom vinteren fortsette å ødelegge den infrastrukturen som ukraina prøver å reparere.
For russerne er det nå total ødeleggelse av Ukraina som gjelder, om nødvendig, for å tvinge frem en løsning som er i deres interesse.
Putin får ikke ut 300 000 motiverte soldater med dette. Det er helt tragiske forhold og planlegging. Det er bedre med 300k imot seg"Sheep to the slaughterhouse" Og dette er fra en treningsleir. Og som han sier basisforutsetningene er Tørr og varm og nok mat.
Forlegning: Byggplast surra mellom trær.
Vis vedlegget 871064
Svensk oberstløytnant sjokkert over de russiske forholdene: – Ekstremt dårlig (msn.com)
Dr.E
Takk for den, meget omfattende og interessant lesing når man tar med alle linkene til støtte artiklene.I bare litt mer normale deler av verden, en Thanksgiving-hilsen til de som kanskje fortjener det mest:
Vis vedlegget 871160Daily Kos
Daily Kos is a progressive news site that fights for democracy by giving our audience information and resources to win elections and impact government. Our coverage is assiduously factual, ethical, and unapologetically liberal. We amplify what we think is important, with the proper context—not...m.dailykos.com
eu mener at ungarn ikke har oppfylt krava til støtte. skal se om jeg ikke finner artikkelen når jeg kommer til maskinen.Leste i Dagbladet vel... at Ungarn skal si ja til NATO medlemskap for Sverige og Finland på nyåret..
Og en Tweet om at Ungarn kan gå glipp av milliarder i statstøtte.... Er det EU Fruen som er ute og presser litt ?
Noen som vet mer ?
Der er utrolig vanskelig å forstå tankesettet til de som vil ha forhandlinger. Forstår de ikke hva neste trinn blir?Når man ser hvor modig, innovativ og godt organisert den ukrainske forsvarskampen stort sett har vært, så er det all grunn til å være i det minste moderat optimistisk på Ukrainas vegne som stolt og suveren europeisk nasjon når de endelig får bukt med det russofascistiske spøkelset som har hjemsøkt dem som nasjon og folk i hundrevis av år.
90 år etter holodomor og ni måneder ut i putlers spesielle folkemordsoperasjon hvor russerne bevisst ikke bare terroriserer befolkningen i hele landet men systematisk ødelegger det de kan av livsnødvendig sivil infrastruktur før vinteren setter inn for alvor, så er det helt ufattelig å høre vestlige røster som maner ukrainerne til forhandlingsbordet for å søke fred på putlers premisser.
Der er utrolig vanskelig å forstå tankesettet til de som vil ha forhandlinger.
jeg har egentlig ikke så veldig vanskelig å se det. de tenker ikke folket som subjekt og nasjonen som suveren. tyskerne tenker (tenkte) pæng, og har total mangel på et oppgjør med sin koloniale fortid. de kjenner holocast, men ikke kolonialismen i det hele. mange av mine «brødre» på venstresiden er fanget i stormaktsspillet, hvor det tyngste loddet er kritikken av usa og nato, og det gamle sovjet var en idé om noe radikalt i frihtens navn – noe som ethvert tenkede menneske visste var feil –, og projiserer sine, på den ene side frihetlige lengsler på et russland om ikke har noe til felles med en radial frihetlig tenking å gjøre, eller ikke ser at sovjet forlot tanken om frihet og selvbestemmelse for generasjoner siden. (de overtok i stedet troen på diktaturet som frihetens stormtropper, idiotene.)Der er utrolig vanskelig å forstå tankesettet til de som vil ha forhandlinger. Forstår de ikke hva neste trinn blir?
Uten sammenligning forøvrig, blir nesten som å høre på norske ukyndige politikere som uttaler seg om strøm, etterretning, krig å sånn…
Ja, utrolig naivt å tro at russerne slår seg til ro med en slags forhandlet fred. Så lenge Putin sitter med makten vil han gå på igjen, på nytt og på nytt til han har fått det som han vil, og det betyr at han skal legge Ukraina under seg.Der er utrolig vanskelig å forstå tankesettet til de som vil ha forhandlinger. Forstår de ikke hva neste trinn blir?
Uten sammenligning forøvrig, blir nesten som å høre på norske ukyndige politikere som uttaler seg om strøm, etterretning, krig å sånn…
Politisk har jeg vel stort sett identifisert meg med det området hvor AP, Høyre og Venstre overlapper som mest, men som aldri har kunnet danne noen regjering.jeg har egentlig ikke så veldig vanskelig å se det. de tenker ikke folket som subjekt og nasjonen som suveren. tyskerne tenker (tenkte) pæng, og har total mangel på et oppgjør med sin koloniale fortid. de kjenner holocast, men ikke kolonialismen i det hele. mange av mine «brødre» på venstresiden er fanget i stormaktsspillet, hvor det tyngste loddet er kritikken av usa og nato, og det gamle sovjet var en idé om noe radikalt i frihtens navn – noe som ethvert tenkede menneske visste var feil –, og projiserer sine, på den ene side frihetlige lengsler på et russland om ikke har noe til felles med en radial frihetlig tenking å gjøre, eller ikke ser at sovjet forlot tanken om frihet og selvbestemmelse for generasjoner siden. (de overtok i stedet troen på diktaturet som frihetens stormtropper, idiotene.)
viktigst tror jeg hatet mot usa og den økonomiske nyttetenkingen er. og globaliseringen var outsourscing av maktpolitikk til de som ikke hadde noen nasjon. tyskland har alt. og så har vi alle oss andre som trives så godt som konsumenter at vi ikke ser at frihet koster. vi er som russiske soldater som bringer hjem vaskemaskiner.
tillegg fra hoften:;
både globaliseringsteoretikere og marx ser på kapital som noe som ikke kjenner hverken folk eller stater. kapital er det universelle, modernitetens enste universelle. men der globaliseringsteoretikere har konsumenten som subjekt for å rettferdiggjøre den historiske bevegelse, så hadde i det minste marx en tanke om at det var en (verdens-)borger som skulle fremstå som subjekt.
Det som er så forbannet med disse anti-demokratiske lederne er at dem gjør alt for å sikre sin egen posisjon og gjenvalg. Om politikken som helhet ikke gavner europa, det bryr dem ikke.Man kan jo bli matt sånn som Viktor Orban holder på, men for EU som institusjon kan det vel ses som en styrke at en relativt liten nasjon som Ungarn faktisk klarer å stå opp mot Tyskland og Frankrike. Kanskje noe å tenke på for de som har tuftet sin EU-motstand hovedsakelig på tesen om at Norge er for lite til å få reell innflytelse i EU.
eu mener at ungarn ikke har oppfylt krava til støtte. skal se om jeg ikke finner artikkelen når jeg kommer til maskinen.
Det er forferdelig, og generelt synes jeg nordmenn er gode til å få med seg urett som skjer ellers i verden. En del anklager nordmenn som bryr seg om andres lidelse for å blande seg inn i ting man ikke har noe med og videreføre kolonial tenkning.Om man skal tro en seniorforsker ved NUPI gjengitt i Dagbladet så er den pågående krigen som krever flest liv i verden om dagen i Etiopia. Men her på forumet er det vel ingen utover korpsforbundet som har prøvd å innbille omverdenen at all lidelse er likeverdig. Det murres angivelig, i følge samme forsker, i FN-systemet over at man kun er opptatt av Ukraina mens det er andre ting som skjer i verden.
all lidelse er likeverdig, men ikke all lidelse har samme (politiske) betydning.Om man skal tro en seniorforsker ved NUPI gjengitt i Dagbladet så er den pågående krigen som krever flest liv i verden om dagen i Etiopia. Men her på forumet er det vel ingen utover korpsforbundet som har prøvd å innbille omverdenen at all lidelse er likeverdig. Det murres angivelig, i følge samme forsker, i FN-systemet over at man kun er opptatt av Ukraina mens det er andre ting som skjer i verden.
Buffalo Springfield?something is happening here, but …
ja, det kunne det kanskje vært, men i mitt monogame hode – det er bare én gud – så var det hentet fra his bobness. ballad of a thin manBuffalo Springfield?
jeg har vel politisk sett mer og mer blitt radikalisert. muligens er dette mer relativt; etter som dette sentrum flyter sammen uten gravitasjonskraft, distanserer jeg meg mer og mer fra det. det er et sentrum som mister populismen; det vil administere, og blir irritert over alt som i vrede sier «ikke faen». det er det stedet i politikk som blir administrasjon, og ikke stedet for politisk kamp. det er stedet for politisk dvale. jeg forlot ap (som medlem) da de begynte å bygge det norske hus.Politisk har jeg vel stort sett identifisert meg med det området hvor AP, Høyre og Venstre overlapper som mest, men som aldri har kunnet danne noen regjering.
For egen del spilte 68er delen av venstrebevegelsen moralsk fallitt alt lenge før 2014, men ble avskrevet i det Putin for første gang siden Stalin ulovlig annekterte europeisk land.
Snakker meg om riots on empty streets, og patologisk tilfredsstillelse over alle som kunne gi Onkel Osama en tilsynelatende nesestyver uavhengig av hvor den kom fra, hvorfor og med hvilken kostnad for hvem.