Ja, Disen har skjønt det.
Og:
https://www.dailykos.com/stories/20...reminna-is-turning-into-another-epic-disaster
Og:
https://www.dailykos.com/stories/20...reminna-is-turning-into-another-epic-disaster
Godt poeng. Så langt ser det ut som om krigen har vist at moderne konvensjonell våpenteknologi verkar betre enn konvensjonelle våpen frå den kalde krigen, også på dette nivået.Antar det vil bli brukt noen milliarder rubler på å komme opp med artilleri som faktisk kan treffe noe annet enn boligblokker når krigen en gang tar slutt.
Heile teksten på https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream
Det som virkelig svekker denne teorien, er at den er totalt unødvendig sminket med hollywood-tøys.
Njaa. Omtrent hele verden hater russland nå, så selv om påstanden ble kastet ut i blinde er det fremdeles en rimelig grei sjanse for treff i dagens situasjon.(...)og hvordan han har funnet ut av at Norge - og norske myndigheter - hater Russland er jo en gåte.
Andre steder:On September 26, 2022, a Norwegian Navy P8 surveillance plane made a seemingly routine flight and dropped a sonar buoy.
Historiefortellingen er velskrevet og detaljrik, men faller fra hverandre så snart man forsøker å tenke gjennom hva som skrives. Det er fiksjon, Tom Clancy-style.Luftforsvaret mener at det fortsatt er realistisk å oppnå første operative evne (IOC) med P-8 sommeren 2023, slik at de nye flyene kan overta oppdraget P-3 Orion har utført i over 60 år fra Andøya.
Det er vel fordi han veit svaret, og desse russiske skipa ikkje er naudsynte for å "underbyggja" det.litt underlig at han "glemmer" at det lå 3 russiske skip over rørledningen i dagene før eksplosjonen
Det er all mulig grunn til å tro at en eller flere russiske ubåter lurket i området i de dagene, så om en amerikansk P-8 ville finne ut hva de holdt på med er ikke det spesielt merkelig.Det er eit springande punkt.
Litt "Google-fu" fortel meg at den suspekte kjelda for dette er ein amerikansk milblogger Monkey Werx som 2022-09-30 la ut ein video (animasjon) som tilsynelatande skal bevisa at eit P-8 flaug på kryss og tvers langs den polske kysten før eksplosjonen, og gjorde eit dykk akkurat nær Nord Stream. På videoen vert det omtalt som eit amerikansk P-8, men for å vera ærleg, eg har ikkje ork til å sjå på dette eller vurdera kva for type "Monkey Werx" er. Det verkar som ein galning.
Russian submarines were also seen not far from the area in the Baltic Sea last week, CNN reports. European security officials said it is as-yet unclear whether any of those craft were involved, but say the possibility is being investigated as the sightings cast further suspicion on Russia being behind the attacks.
Russland har annerkjent Abkhazia og Nord Ossetia som uavhengige, men ikke Transnistria.^ Hm. Eg ser at Abkhazia, Nord-Ossetia og Transnistria teikna inn, men dette er vel område Moskva anerkjenner som statar?
Det er jo detaljrikdommen som gir et skinn av tilforlatelighet i historien, og man kan vel tolerere en eller to småfeil i en ellers solid underbygget sak, men når detalj etter detalj faller av så snart man tar på den virker det ikke som forfatteren engang har forsøkt å sjekke.Ei mindre viktig sak, nærast slurvefeil, er at Poseidon-flyet vert omtala som frå 'Norwegian Navy' (steigan.no, som har vidareformidla denne forteljinga, omset dette med Sjøforsvaret).
Det føyer seg inn i rekkja av underleg, men tilforlateleg, slurv i teksten, særleg det som handlar om Noreg.
Heile teksten på https://seymourhersh.substack.com/p/how-america-took-out-the-nord-stream
Om den har verdi i det heile teke kviler på om du stolar på Hersh. At han er mindre presis når det gjeld CV-en til Stoltenberg, er ikkje så viktig. Det han i praksis hevdar, er at han har ei påliteleg kjelde som langt på veg stadfester Russland si umiddelbare forklaring.
Fair enough. Dette er journalistikk, og det er ikkje sikkert kjelda hans har lyst til å enda opp i eksil i Moskva. Problemet er at Hersh har ei lang rekkje med slike spektakulære avsløringar med 'sentralt plasserte' kjelder som er umogleg å ettergå, sjølv om han også har ei tilsvarande rekkje med avsløringar som har stått seg.
At Russland umiddelbart skulle kjenna til den rette forklaringa, men vera ute av stand til å leggja fram bevis alle kunne ettergå, tykkjer eg verkar rart. Det ville jo vera i deira interesse, og kunne potensielt øydelagt heile koalisjonen. Det tykkjer eg svekkjer truverdet til Hersh si forteljing.
(For alt eg veit står USA bak).
Type | 7-løps gatling |
---|---|
Ammunisjon | 30 mm HEI, TP, API |
Skuddtakt | 4 200 eller 2 100 skudd/min. |
Vekt ladd | 1 770 kg |
Vekt uladet | 845 kg |
Kanonvekt | 300 kg |
Ammunisjonskapasitet | 1 200 skudd (tønne) 1 350 skudd (systemet) |
Drift | Hydraulisk |
Lengde | 287 cm |
Enig. A-10 er heller ikke helt moderne, og ville ikke greie seg særlig lenge om motparten har et halvveis fungerende jagerflyvåpen, men for Ukraina vil den nok være bra erstatning for etterhvert utslitte Su-25 i nærstøtterollen. For russiske mobiker vil det derimot ikke være spesielt motiverende å høre den Gatling-kanonen åpne opp.Gitt ytelsen, eller mangelen på sådan, til de russiske flyene og flygerne i begynnelsen av krigen vil jeg tro at gode, gamle F-16 holder i bøtter og spann til luft-til-luft formål. Utstyrt med AGM-88 HARM el.l. vil de sikkert plukke bort russisk anti-luftskyts også.