Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.085
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    2
    De to kamrene i den russiske nasjonalforsamlingen skal ha et ekstraordinært møte 22. februar, melder det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti.

    Nyhetsbyrået skriver at de får dette opplyst av en kilde i føderasjonsrådet, det øverste av de to kamrene.

    En senator opplyser til nyhetsbyrået at møtet skal handle om innføringen av lover om «innlemming av nye russiske regioner».



    Russland uttaler at det er «uhensiktsmessig» å forlenge avtalen som sikrer at matkorn kan eksporteres fra ukrainske havner ved Svartehavet, med mindre sanksjoner mot russisk eksport av landbruksvarer blir opphevet, melder Reuters. Også andre spørsmål må avklares, krever russiske myndigheter.


    Avtalen om korneksporten ble inngått i juli i fjor, og ble forlenget med 120 dager i november. I løpet av mars må den eventuelt forlenges
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.085
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    2
    Sirkus russland fortsetter med forestillingene sine.

    – Jeg er for at de skal skjønne hva de må gjøre selv. Hitler forstod, han skjøt seg. Jeg har en pistol som jeg har tenkt å gi til Zelenskyj. Det er et trofé, den er ekte. Jeg stoler på at han ville klart det med ett skudd, sier Kadyrov.

     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.109
    Antall liker
    3.817
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    " Jeg er for at de skal skjønne hva de må gjøre selv. Hitler forstod, han skjøt seg.
    (....)
    Det ville være en verdig handling etter å ha drept sine egne. Han eier ikke ære og samvittighet. Gi folket makt til å bestemme sin framtid!"



    Om man ikke har lest artikkelen ser det veldig ut som at disse sitatene omtaler putte.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.618
    Antall liker
    11.937
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Anders Puch Nielsen spekulerer i at NATO legger lokk på mest mulig av russernes hybridkrig mot vesten. Det være seg alt fra hacking til sabotasje, og muligens også North Stream samt rakettene som landet i Polen. Ved å late som det ikke fins, unngår man å gi russerne oppmerksomhet, man unngår vestlig frykt, og man kan holde fokus der det skal være; på russernes krig i Ukraina.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Anders Puch Nielsen spekulerer i at NATO legger lokk på mest mulig av russernes hybridkrig mot vesten. Det være seg alt fra hacking til sabotasje, og muligens også North Stream samt rakettene som landet i Polen. Ved å late som det ikke fins, unngår man å gi russerne oppmerksomhet, man unngår vestlig frykt, og man kan holde fokus der det skal være; på russernes krig i Ukraina.
    Raketten(e??) i Polen var vel Ukrainske luftvernraketter på avveie ? Kan for øvrig ikke si meg enig i Puch Nielsens noe løse spekulasjoner. Jeg spekulerer annerledes.

    Dr.E
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.618
    Antall liker
    11.937
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Raketten(e??) i Polen var vel Ukrainske luftvernraketter på avveie ? Kan for øvrig ikke si meg enig i Puch Nielsens noe løse spekulasjoner. Jeg spekulerer annerledes.

    Dr.E
    Det er hevdet at det var ukrainske raketter, Ukraina selv, benektet det opprinnelig og sa de kunne dokumentere det. Hvorfor skulle de lyve? Om det stemte ville de kommet bedre ut av å innrømme det.. Jeg syns dette passer inn i det APN hevder..
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Det er hevdet at det var ukrainske raketter, Ukraina selv, benektet det opprinnelig og sa de kunne dokumentere det. Hvorfor skulle de lyve? Om det stemte ville de kommet bedre ut av å innrømme det.. Jeg syns dette passer inn i det APN hevder..
    Den rakettsaken syns jeg er noe uklar, det var vel en journalist som fikk sparken også når han konkluderte på strak hånd at de var russiske. Men, Joda, ser helt klart tegn på russiske fingeravtrykk i det bildet.

    Dr.E
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.129
    Antall liker
    2.426
    Nå har Ukraina mye bedre treffsikkerhet, mye kortere reaksjonstid og mer effektiv ildledelse. Russerne driver i større grad f.eks å teppebomber åkerland.

    "Blant temaene som skal ha vært grundig diskutert under toppmøtet er hvordan man skal kunne levere nok ammunisjon til Ukraina. Man regner med at Ukrainerne avfyrer rundt 6000 artillerigranater i døgnet, mens russerne fyrer av 20.000 artillerigranater. Til sammenligning er Vestens nåværende samlede produksjon av artillerigranater på 20.000 stykk i måneden."


    1676467655994.png

    Nato vil øke ammunisjonsproduksjonen (msn.com)
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.329
    Antall liker
    2.858
    Han er tydeligere og tydeligere en klassisk paranoid despot og diktator. Putler.

    Dr.E
    Absolutt! Og dette burde bekymre oss alle for hvor langt denne høyverdige, keiserlige mannen kan gå for å klamre seg fast til tronen.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.682
    Antall liker
    7.460
    De to kamrene i den russiske nasjonalforsamlingen skal ha et ekstraordinært møte 22. februar, melder det statlige russiske nyhetsbyrået Ria Novosti.

    Russland uttaler at det er «uhensiktsmessig» å forlenge avtalen som sikrer at matkorn kan eksporteres fra ukrainske havner ved Svartehavet, med mindre sanksjoner mot russisk eksport av landbruksvarer blir opphevet, melder Reuters. Også andre spørsmål må avklares, krever russiske myndigheter.

    Avtalen om korneksporten ble inngått i juli i fjor, og ble forlenget med 120 dager i november. I løpet av mars må den eventuelt forlenges
    Det blir interessant å se hva russerne gjør med avtalen om korneksport.

    Muligens kommer Erdogan til å utsette planene om å holde storvalg (president og parliament) fra 14 mai som tidligere annonsert, på grunn av jordskjelvene forrige mandag.

    Uansett, han har allerede i månedsvis brukt avtalen om korneksport som kroneksempel på hans statsmannskunst på det utenrikspolitiske plan. Vanskelig å se hva russerne har å vinne på å ikke forlenge avtalen, men lett å se at det ikke vil være i Erdogans egeninteresse.

    Gitt Tyrkias historie, geografi og NATO medlemskap så er det vel bare Xi det er viktigere for putler å holde i noenlunde godt humør. Sannsligvis vil russerne frem til den nåværende avtalen går ut i mars hytte med neven og prøve å presse frem åpning for russisk eksport. Men jeg har vansker for å se at putler er i en posisjon eller har noen taktisk eller strategisk interesse av ikke å forlenge avtalen.

    Dermed ikke sagt at det i så fall ville innebære noe første strategiske eller taktiske feilskjær i en ellers plettfri, spesiell folkemordsoperasjon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.583
    Antall liker
    9.928
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig overskrift og tema. Russerne taper og snakke om at Ukrainia tar Krim liksom ? Det er intet som tyder på ar U eri nærheten av å kunne oppnå noe slikt. Ukrainia klarer ikke å stå i mot russerne ett eneste sted denne uken. Russerne gnager seg frem stort sett over alt og USA melder at de ikke kommer til å støtte U ubegrenset tid eller kvantitet . Russland satser på Å holde ut til stemningen snur i USA eller en Trumpist trekker USA sin støtte. Jeg redd muligheten il å slå R ut mens de var for få og for uorganiserte er gått ut på dato. Ukrainia måtte fått alt de ha fått før og fått mer for å avgjøre dette i tide. Nå jobber tiden for Russland, ikke Ukrainia desverre
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.085
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    2
    Det blir interessant å se hva russerne gjør med avtalen om korneksport.

    Muligens kommer Erdogan til å utsette planene om å holde storvalg (president og parliament) fra 14 mai som tidligere annonsert, på grunn av jordskjelvene forrige mandag.

    Uansett, han har allerede i månedsvis brukt avtalen om korneksport som kroneksempel på hans statsmannskunst på det utenrikspolitiske plan. Vanskelig å se hva russerne har å vinne på å ikke forlenge avtalen, men lett å se at det ikke vil være i Erdogans egeninteresse.

    Gitt Tyrkias historie, geografi og NATO medlemskap så er det vel bare Xi det er viktigere for putler å holde i noenlunde godt humør. Sannsligvis vil russerne frem til den nåværende avtalen går ut i mars hytte med neven og prøve å presse frem åpning for russisk eksport. Men jeg har vansker for å se at putler er i en posisjon eller har noen taktisk eller strategisk interesse av ikke å forlenge avtalen.

    Dermed ikke sagt at det i så fall ville innebære noe første strategiske eller taktiske feilskjær i en ellers plettfri, spesiell folkemordsoperasjon.

    De trenger egentlig ikke russland for korneksport. Sist ville russland stoppe kornavtalen, men da FN, Tyrkia og Ukraina meldte at de ville fortsette med eksporten, så snudde russland. Hvis de skal forhindre en avtale om eksport av korn, så må de bombe sivile båter som transporterer korn, eller blokkere skipene (med militære skip, som er legitime mål i krigen i Ukraina).

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.094
    Antall liker
    36.512
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig overskrift og tema. Russerne taper og snakke om at Ukrainia tar Krim liksom ? Det er intet som tyder på ar U eri nærheten av å kunne oppnå noe slikt. Ukrainia klarer ikke å stå i mot russerne ett eneste sted denne uken. Russerne gnager seg frem stort sett over alt og USA melder at de ikke kommer til å støtte U ubegrenset tid eller kvantitet . Russland satser på Å holde ut til stemningen snur i USA eller en Trumpist trekker USA sin støtte. Jeg redd muligheten il å slå R ut mens de var for få og for uorganiserte er gått ut på dato. Ukrainia måtte fått alt de ha fått før og fått mer for å avgjøre dette i tide. Nå jobber tiden for Russland, ikke Ukrainia desverre
    Nei, russerne gnager seg ikke frem overalt. De har greid å ta noen få meter nord for Bakhmut, men det er stort sett det hele. Sør for Bakhmut har russerne tvert imot blitt presset tilbake. Ved Vuhledar er eneste resultat av de russiske forsøkene hauger med utbrent metall og døde mobiker. Ellers er det nokså statisk.

    Det ser ut som putin har gitt ordre om en «offensiv», antagelig med en tidsfrist som å erobre hele Luhansk før en viss dato. Men de militære har ikke forutsetningene for å få til noe slikt, så de gjør bare litt mer av det samme, sender bølge etter bølge av mobiker mot forsvarsstillingene. Resultatene blir de samme som alltid før.

     
    Sist redigert:

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.876
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Merkelig hvordan presumptivt identisk info kan avstedkomme virkelighetsoppfattelser som sogner til helt forskjellige planeter. Ingenting jeg har fått med meg den siste uken har på noen måte indikert at russerne er på fremmarsj noe sted, med unntak av meterne Asbjørn nevner over. Men kanskje kan det virke annerledes om man leser mer pro-russisk fiksjon enn jeg gjør og faktisk tror på den også.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.913
    Antall liker
    4.033
    Sted
    Sunnmøre
    Men kanskje kan det virke annerledes om man leser mer pro-russisk fiksjon enn jeg gjør og faktisk tror på den også.
    „Deutschland siegt an allen Fronten“

    Eg er livredd for å vera i same type boble som den vestlege media fortel om frå Russland, Tyskland freista å halda på 1939-45 osb: Vi/våre går sakte men sikkert fram (ev. held stand) heilt til vi ikkje gjer det lenger, og det var klart heilt frå starten at krigen var tapt.

    På sett og vis var det lettare å korrigera denne vestlege oppfatninga i td Afghanistan (ein grovt illegitim krig i mine augo), der uavhengig journalistikk kunne korrigera offentleg propaganda.

    Problemet no er at det er føkkings umogleg å skilja korrigerande, kritiske perspektiv frå russisk propaganda.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    7.876
    Antall liker
    8.580
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Enig i det, i alle fall er det ganske så vanskelig. Uansett, jeg skulle gjerne visst hvor man tar ting som "Ukrainia klarer ikke å stå i mot russerne ett eneste sted denne uken" fra. Det skiller seg tross alt nærmest diametralt fra alt jeg har lest og sett rapportert de siste syv dagene.
     

    Espen R

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Innlegg
    10.329
    Antall liker
    2.858
    Lukasjenko i Belarus sier nå at han kun vil gå sammen med Putin militært hvis landet hans blir angrepet.

    Dette kan leses på to måter. At han vil distansere seg litt fra Putin. Eller at Putin nå presser Lukasjenko så hardt at en falsk-flagg operasjon allerede er under planlegging og at han derfor får en legal grunn til å mobilisere.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.994
    Antall liker
    9.019
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jeg følger en del russertroll på twitter.
    De poster selvsagt et annet bilde av krigen enn det som vestlige medier gjør, men jeg synes i grunn ikke det er noe der som virker troverdig:
    • Generellt poster de langt mindre videoer/bilder av ukrainske tap.
    • De poster oftere brutalitet og har generellt rævva menneskesyn
    • Påstandene er ofte rent fantasi - de har holdt det gående nå en stund med at russiske tap er ca 15 000, mens Ukrainerne har tapt 180 000.
    • Det postes mye gammelt som blir fremstilt som nytt
    • Det postet mye som er tatt ut av sammenheng/redigert
    • Det brukes mye "tvilsomme" kilder - typisk litt ustelt mann i 50/60 årene som blogger fra et eller annet sted (og har skjønt det resten av verden ikke har)
    • Det postes mye påstander som er beviselig feil (typisk om kvaliteten på russisk materiell VS vestlig)
    • Og det blandes inn mye annet rot (Antivax, pedofile, ++)
    • Mange påstander av typen "Big if Thru" - feks at Selensky skulle hoppe av til på sin utenlandsreise - eller siste versjon nå at Polen planlegger å angripe Belarus.
    Så - selv med en blikk på andre siden, så ser jeg i grunn ingen stor bekymring. Jeg tror (og håper) at Ukraina i bygger opp ganske mye offensiv kapasitet og at det blir jævlig kjedelig å være russisk når alt det tunge motoriserte materiellet de har begynner å røre på seg.
     
    Sist redigert:

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    2.085
    Antall liker
    1.385
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig hvordan presumptivt identisk info kan avstedkomme virkelighetsoppfattelser som sogner til helt forskjellige planeter. Ingenting jeg har fått med meg den siste uken har på noen måte indikert at russerne er på fremmarsj noe sted, med unntak av meterne Asbjørn nevner over. Men kanskje kan det virke annerledes om man leser mer pro-russisk fiksjon enn jeg gjør og faktisk tror på den også.

    Ukraina tok tilbake en liten, men strategisk bakketopp.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.415
    Antall liker
    3.714
    Torget vurderinger
    4
    Robin Horsfall
    (Sir, Mister, First Name) • Following
    Former SAS Soldier. Writer, Veterans Campaigner and Public Speaker. Operations Nimrod and Mikado
    1h • 1 hour ago

    Ukraine needs ammo!

    This is a crucial time in Ukraine. The Russian system of war is still simple. Weight of numbers and weight of artillery on a broad front. Expenditure of men and ammunition is being pushed to its limits on both sides but it is much higher for Russia who are on the offensive. It has been estimated that Russia is using 30,000 artillery rounds every day while Ukraine is firing 5000.

    Under the present circumstances Putin must hope that Ukraine will run out of ammunition before Russia does and be forced to capitulate. This is probably his only path to any form of victory.

    The western democracies are very aware of this strategy and know that they must immediately increase their military industrial capacity. This is not a decision that can wait. Western reserves and stocks of munitions have already diminished enough to cause concern about what more can be given. The danger now is that national leaders will try to leave others to pay the price while they sit on the side lines and cheer.

    Once again we need to remind everyone that there must be a unified front against Russia. Ukraine needs ammo, and we must all find a way to provide it. Governments of all nations must engage their industrial leaders and find a rapid method of increasing output across the full range of arms production.

    In the meantime we must hope that European nations including the UK have learned (once again) that defence of their borders is their first priority and that expenditure on defence is what protects our peoples and our freedoms. The Ukraine conflict proves yet again that when we get soft and lazy someone else will take advantage of our weakness, - no matter how nice and rich we are.

    Slava Ukraini!

    Who Dares Shares
    Robin Horsfall
     

    Wishmaster

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Innlegg
    4.230
    Antall liker
    3.412
    Torget vurderinger
    1
    Oversatt fra telegram: The Ministry of Internal Affairs of Moldova reports that the border service found fragments of a rocket in the region of Briceni (in the north of the republic) on Thursday, its ownership was not specified.

     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.583
    Antall liker
    9.928
    Torget vurderinger
    2
    Merkelig hvordan presumptivt identisk info kan avstedkomme virkelighetsoppfattelser som sogner til helt forskjellige planeter. Ingenting jeg har fått med meg den siste uken har på noen måte indikert at russerne er på fremmarsj noe sted, med unntak av meterne Asbjørn nevner over. Men kanskje kan det virke annerledes om man leser mer pro-russisk fiksjon enn jeg gjør og faktisk tror på den også.
    Det jeg reagerte på var en overskrift som indikerte at Ukrainia er i ferd med å jage ut Russland og er klare til å ta Krim.
    Er fullstendIG klar over at russernes fremdrift måles i mm per dag, Men at det betyr at russerne er i ferd med å bli slått og kastet ut er vel blåøyet optimisme. Leser Daily Kos nesten hver dag for å finne håp i Ukrainske fremskritt. Enkelte granater i en russisk tanks tårnluker ikke nok til å drive dem ut faktisk. Litt pessimistisk realisme er ikke bare feil…


    men litt skummelt å få en like av Khanate da!
     
    K

    Khanate

    Gjest
    Jeg har fulgt med på hva Larry Johnson, Douglas MecGregor og nettstedet thesaker.is har å si om saken. Og det er stort sett det diametralt motsatte av hva man får høre gjennom de konvensjonelle kanalene. Og der er ikke lett å hvite hvem man skal tro på, så jeg har for enkelthets skyld styrt unna debatten. Om mine kilder har rett står NATO og Ukraina overfor en motstander som rett og slett har overlegen militærindustriell kapasitet. Om vi skal konkurrere på militærindustriell kapasitet, altså kapasitet til å rulle ut nye våpen og ammunisjon, så må vi gjøre noe drastisk.

    Jeg tror også at vestlig dekning av situasjonen er optimistisk. Russerne er i ferd med å sette inn / har satt inn betydelig større styrker enn hva de startet med i 2022. Om disse har begynt å gjøre seg gjeldende på slagmarken vet jeg ikke, men de bør utgjøre en forskjell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn