Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2
    Det meldes om hele 16 skadde. Skulle FSB stå på bak dette, da viser dem ingen skrupler i det å eliminere et par urokråker i systemet. Det er nesten for drøyt, selv til dem å være dem.
    Aner ikke hvem som står bak der, men at noe er for drøyt til å være FSB har jeg ikke noe tro på. En organisasjon som står bak bombing av boligblokker i eget land som påskudd for den 2. Tsjetsjenia-krigen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det meldes om hele 16 skadde. Skulle FSB stå på bak dette, da viser dem ingen skrupler i det å eliminere et par urokråker i systemet. Det er nesten for drøyt, selv til dem å være dem.
    Det er mange andre enn FSB i det bandittreiret. Fra CNN nå:
    Who was Tatarsky? One of Russia's various prominent military bloggers, Tatarsky was at-times critical of the Russian military's setbacks in Ukraine.

Bloggers covering Russia's war share reports and commentary on the invasion for subscribers on online platforms like Telegram, where some have amassed followings of hundreds of thousands of people.

Public criticism of Moscow's war is rare in Russia.

In May last year, Tatarsky told CNN he was not criticizing the entirety of what the Kremlin calls its “special military operation” in Ukraine but “individual episodes.”

Tatarsky said he still believed Russia would achieve its goals in Ukraine, but that it would require broad change.
    Svenske medier melder at caféen var eid av wagner-sjefen prigoshin. Noen ville kanskje sende ham et lite signal om at det er helsefarlig å vise ambisjoner om å bli kalif i stedet for kalifen. Bomben var gjemt i en statuett som ble overrakt til milbloggeren som gave.

Sist redigert:

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.310
    Flere grupperinger kan ha interesse av dette bombeattentatet. Jeg er redd vi muligens aldri får vite hvem som står bak. Putin vil sikkert snarlig få noen arrestert sånn at han kan vise at han har full kontroll i føderasjonen.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2

Er ikke enig med han når han hopper på en teori på hvem som står bak, men greit å ha noe bakgrunn på hvem fyren var.

Største gjengangeren på teori er at han kom med for mye kritikk av hvordan krigen går i Ukraina.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2
    over viktige ukrainere var skrevet. Torturredskapene var tatt med. Likevel mislyktes Russland i sitt mål om å ta makten i Kyiv i løpet av 72 timer.

• Russerne har gjennom mange år hatt spioner i Ukraina.
    • Russerne hadde vervet ukrainere som var villige til å være russiske agenter - såkalte kollaboratører.
    • Etterretningstjenesten FSB fikk i juni 2021 beskjed om å forberede besettelsen av Ukraina.
    • Russerne hadde planene klare for å drepe den ukrainske ledelsen - slik at de kunne ta makten.
    • Russerne hadde planlagt sabotasjer for å kunne besette Ukraina.
    • Russene hadde med seg torturredskaper over grensen

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Ja, jeg linket til RUSI-rapporten allerede på torsdag:
    Bør leses. Det viser hva som skjer i et område som okkuperes av muskovittene, og riktigheten av Spiralis’ kommentarer om at det er bedre å ta en rifle og forsøke å ta med seg så mange muskovitter som mulig enn å forholde seg passivt.

1680499143259.png
    1680499453852.png
    1680499487183.png

En blanding av SS og mongolske horder, ja, med en solid dash av Gestapo også.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.600
    Torget vurderinger
    1
    ^ I tillegg er det antatt over 500 000 skadde/sårede, hvis man bruker 3-gangen.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2
    Norge og Danmark samarbeider om en ny våpenleveranse til Ukraina. Totalt skal det sendes 8.000 artillerigranater.

Norge donerer selve granatene, mens Danmark donerer tilhørende brannrør, kruttposer og tennpatroner, opplyser det norske forsvarsdepartementet.

Artillerigranatene hentes fra Forsvarets lagre.

Dette er 1-2 dagers forbruk?

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.058
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    ^Jepp. På dager hvor Ukraina har forsyninger og logistikk i orden skyter de +/- 5000 granater i døgnet.
    Sammen med de 20k vi sendte tidliger har vi virkelig gitt så det monner!😢

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.191
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Litt vel simplistisk, eller? Det kommer jo an på hvor mange vi faktisk har på lager (sikkert ikke på langt nær mange nok) og dessuten har vi gitt penger som Ukraina kan kjøpe egne granater for. Ikke det at vi har gitt nok etter min mening, men per capita ligger vi tross alt svært nær toppen.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.031
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Man kan jo snu litt på det og tenke seg hvordan det ville vært når man en dag _mangler_ åtte tusen artillerigranater.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2
    Sikkerhetstjenestene i Russland skal ha beslaglagt passene fra ledende embedsmenn og sjefene i store statseide bedrifter, melder The Financial Times.

Bakgrunnen er faren for lekkasjer av hemmelig informasjon. Det er også frykt for at de kan reise til Vesten og hoppe av.

Avisen skriver at tiltaket minner om sovjettiden, da KGB holdt oppsikt med hvem som møtte utlendinger.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.058
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Norge og Danmark samarbeider om en ny våpenleveranse til Ukraina. Totalt skal det sendes 8.000 artillerigranater.
    Norge donerer selve granatene, mens Danmark donerer tilhørende brannrør, kruttposer og tennpatroner, opplyser det norske forsvarsdepartementet.
    Artillerigranatene hentes fra Forsvarets lagre.

Dette er 1-2 dagers forbruk?
    ^Jepp. På dager hvor Ukraina har forsyninger og logistikk i orden skyter de +/- 5000 granater i døgnet.
    Sammen med de 20k vi sendte tidliger har vi virkelig gitt så det monner!😢
    Litt vel simplistisk, eller? Det kommer jo an på hvor mange vi faktisk har på lager (sikkert ikke på langt nær mange nok) og dessuten har vi gitt penger som Ukraina kan kjøpe egne granater for. Ikke det at vi har gitt nok etter min mening, men per capita ligger vi tross alt svært nær toppen.
    Spøk til side; selvsagt er det mye bra med dette, UKR får granater, vi og danskene klarer å samarbeide, og det tråkkes opp løype for videre våpenleveranser, men det er ikke til å komme fra at (spesielt) Norge har god råd, det å sikre at UKR har det de trenger er det beste vi kan gjøre for vår egen forsvarsevne, og jeg mener at tross alle leveranser, så får UKR for lite, for seint.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.310
    Sikkerhetstjenestene i Russland skal ha beslaglagt passene fra ledende embedsmenn og sjefene i store statseide bedrifter, melder The Financial Times.

Bakgrunnen er faren for lekkasjer av hemmelig informasjon. Det er også frykt for at de kan reise til Vesten og hoppe av.

Avisen skriver at tiltaket minner om sovjettiden, da KGB holdt oppsikt med hvem som møtte utlendinger.

Russland på vei til å bli det neste nord-korea?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gamle Sovjet. Bare nå i krympet versjon og fullstendig lovløst.
    Jeg reiste en del i Sovjetunionen på slutten av Aghanistan-krigen. Repressivt regime, fossilisert økonomi, elendig service, soldater på vei hjemover fra nederlaget, men relativt trygt. Vi kunne gå fritt omkring både i moskva, Tashkent, Samarkand og Tblisi.

Nå ville jeg ikke tatt sjansen på å reise til noe sted i det muskovittiske imperiet. Altfor farlig, på grunn av både regimet og mafiaen, som forsåvidt er en og samme ting.

In other news:

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Finnene sparer litt tid ved å overlevere dokumentene til U.S. State Dept i Brüssel samtidig med seremoniell flaggheising. NATO-medlemmer i morgen.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.310
    Egentlig har Russland helt siden Gorbatsjov-perioden vært sovjet, bare i en mer moderne innpakning og med mer vestlige varer. Men folket har hele tiden tilhørt staten og hvor staten kunne skalte og valte med befolkningen som til det enhver tid passet formålet til storkhanen i Kreml.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.868
    Sted
    Sunnmøre
    Hm. Eg meiner, og det meiner eg heilt ærleg, at det gamle Sovjetunionen hadde nokre tiltalande kvalitetar. Ulike, på ulike tidspunkt i den 70-årige historia, og aldri så sterke at dei overskugga at regimet og heile staten var pill rote (og etter kvart rote innanfrå og ut, slik at ikkje ein gong Gorby kunne redda det; hadde dei fått glasnost og perestrojka tjue år før, kanskje). Ofte var desse kvalitetane på tvers av, heller enn med, staten. Og kanskje den viktigaste kvaliteten var å vera “den andre”, slik at det å tilby fridom og eksplosivt betre levekår vart viktig i vest (å slå “sosialismen” på sin eigen heimebane, rett og slett).

Eg finn ingen av desse i desse kvalitetane i det nye, russiske autoritære kleptokratiet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Egentlig har Russland helt siden Gorbatsjov-perioden vært sovjet, bare i en mer moderne innpakning og med mer vestlige varer. Men folket har hele tiden tilhørt staten og hvor staten kunne skalte og valte med befolkningen som til det enhver tid passet formålet til storkhanen i Kreml.
    Eller kanskje hele greia bare har vært etterkommere av den gyldne hordes vasallstat muskovia hele veien, uansett hva de kaller seg, vasallen som etterhvert ble til et imperie ved først å underlegge seg finsk-ugriske stammer i nord, deretter ekspandere østover, for så å bli en fiende av europeisk sivilisasjon i vest. Etnisk er den russiske befolkningen i stor grad finsk-ugrisk med mongolske innslag.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.912
    Jeg reiste en del i Sovjetunionen på slutten av Aghanistan-krigen. Repressivt regime, fossilisert økonomi, elendig service, soldater på vei hjemover fra nederlaget, men relativt trygt. Vi kunne gå fritt omkring både i moskva, Tashkent, Samarkand og Tblisi.

Nå ville jeg ikke tatt sjansen på å reise til noe sted i det muskovittiske imperiet. Altfor farlig, på grunn av både regimet og mafiaen, som forsåvidt er en og samme ting.

In other news:
    Nå har de gjort det kunststykket å krydre det med ex-Wagneritter på frifot i tillegg. De som unnslapp kverna til Valerii Zaluzhnyi vel og merke.
    Søppel som var rasert nok i skallen før de ble rekruttert fra ymse fengsel.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.912
    Hm. Eg meiner, og det meiner eg heilt ærleg, at det gamle Sovjetunionen hadde nokre tiltalande kvalitetar. Ulike, på ulike tidspunkt i den 70-årige historia, og aldri så sterke at dei overskugga at regimet og heile staten var pill rote (og etter kvart rote innanfrå og ut, slik at ikkje ein gong Gorby kunne redda det; hadde dei fått glasnost og perestrojka tjue år før, kanskje). Ofte var desse kvalitetane på tvers av, heller enn med, staten. Og kanskje den viktigaste kvaliteten var å vera “den andre”, slik at det å tilby fridom og eksplosivt betre levekår vart viktig i vest (å slå “sosialismen” på sin eigen heimebane, rett og slett).

Eg finn ingen av desse i desse kvalitetane i det nye, russiske autoritære kleptokratiet.
    Noen tiltalende kvaliteter kanskje. Ser ikke hva det skulle ha vært, men uansett; pill råttent i bunn. De bare skjulte det bedre.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0

«Eg meiner, og det meiner eg heilt ærleg, at det gamle Sovjetunionen hadde nokre tiltalande kvalitetar».

Er det ikke trolig at det vi ser i Russland for tiden er at masken faller? Hva skjer i og med en nasjon når hemningene fjernes?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bløff og jug, som vanlig fra den kanten. Styrkene som vanligvis står langs finskegrensen og på kola er slengt i kjøttkverna, marineinfanteri, spetsnaz og det hele. Selv luftvernbatteriene rundt st pete er sendt østover for å brukes til å terrorisere sivile i stedet. De vet veldig godt at NATO ikke utgjør noen militær trussel, annet enn som veisperring mot videre imperiefantasier.

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Av Anders Åslund

Siste fra Russland:

«Russia's foreign policy is peaceful, open, predictable, consistent, pragmatic, based on respect for the universally recognized principles and norms of international law and the desire for equal international cooperation in order to solve common problems and promote common interests».

«…to further transform the near abroad into a zone of peace, good neighborliness, sustainable development and prosperity, the Russian Federation intends to give priority attention to…ensuring stability in the near abroad, including stopping the instigation of ‘color revolutions’ and other attempts to interfere in the internal affairs of Russia's allies and partners».

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.868
    Sted
    Sunnmøre
    «Eg meiner, og det meiner eg heilt ærleg, at det gamle Sovjetunionen hadde nokre tiltalande kvalitetar».

Er det ikke trolig at det vi ser i Russland for tiden er at masken faller? Hva skjer i og med en nasjon når hemningene fjernes?
    Jo, og eg har fått eit nytt syn på (evt forstått meir av) strukturen i Sovjetunionen etter invasjonen av Ukraina. Eg har nok lagt for mykje vekt på ideologi av forståinga tidlegare.

Nasjon er nok mildt misvisande, både når det gjeld Sovjet og Russland. Det er/var eit imperium med russisk hegemoni.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.676
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Grei oppsummering.

1680553357234.jpeg