Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.093
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Sterke scener fra fronten. En modig ukrainsk stridsvogn har beskutt en russisk skyttergrav fra kort hold, og i etterkant kjører litt på kryss og tvers for a ødelegge skyttergraven m/evt. innhold. "Meat grinder" indeed.

Samme trefning noen minutter tidligere i hendelesforløpet. Det er et par ting her som ser litt merkelige ut. Russerne ser ut til å oppføre seg som om de ikke helt begriper hvor nær ukrainerne som beskyter dem er. Og ukrainerne later til tider å ha problemer med å sikte inn stridsvognkanonen (@ 9:26). Kanskje de vifter med løpet for å oppmuntre til overgivelse(?)

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.893
    Usikkert hvilket tids-perspektiv EU og Nato har på denne krigen. Stort sett har jeg lest at det antas å vare i mange år og langsiktig planlegging kan derfor være berettiget.
    Noen steder antydes at krigen skal være over i løpet av -24. Ukraina har enormt behov for ammo og utstyr ellers kan de være fortapt i løpet av våren.
    Sprikende opplysninger som publiseres, så ikke ikke lett å vite hva man skal tro, men håpet at Ukraina skal komme seg ut av krigen som fritt land er spikret.
    Det enkle svaret er jo at det hele er opp til putler. Han kan når som helst avbryte den spesielle folkemordsoperasjonen sin og si det var moro så lenge det varte.

Men det skjer neppe. For mye politisk kapital har blitt investert i ideen om at det er det nynazistiske Ukraine med anglosaksiske dukkemestere som står i veien for at Russland endelig kan få sin plass «in the sun», over for mange år, og til en for stor del av den russiske befolkning til at det er noen farbar vei selv for en totalitær leder som putler. Av innenrikspolitiske grunner ser jeg ikke at det skjer.

Med ett av de fem faste setene i FNs Sikkerhetsråd ser jeg heller ikke hvordan dette skulle skje av utenrikspolitiske grunner, all den tid Xi ser seg best tjent med et Russland som ikke imploderer men garanterer billig tilførsel av råvarer som i de gode gamle horde-dagene.

Malt opp av Kremlin som en eksistensiell trussel mot alt hva russere er og blitt indoktrinert til å holde kjært, så ser jeg ingen grunn til at putler vil avblåse den spesielle folkemordsoperasjonen sin i overskuelig fremtid. Så kan man alltid innvende at siden Russland ikke erklærte krig, så er det heller ingen krig å avblåse, men det folkerettsstridige forsøket på å annektere fire ukrainske fylker de ikke en gang kontrollerer tyder på, i beste fall, nok en frossen konflikt med Russland.

Så ja, om ikke krigen vil fortsette med samme intensitet, så tror nå jeg at vi gjør best i å forberede oss på en lang krig.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.198
    ^Ja det tror jeg og er vel ikke alene om det. Det er ingen enkel synlig freds-løsning i sikte selv om noen hevder at Russland snart bryter sammen både økonomisk og militært og sosialt innad. De gjør ikke det og kan holde på lenge (10-20 år) i håp om at vestens støtte til Ukraina tar slutt og det er mulig. Det vil i så fall bli en trist dag.
    Jeg har vært i Kiev 3 ganger, Simferopol og Feodosia. Jeg kjenner en klok russer i Smolensk, (kjernefysiker og jobbet med atom program i Sovjet Union) ( han har vært hos meg i Norge på besøk flere ganger) og jeg har lyst å spørre de om ting men har latt det være så langt, men nysgjerrig er jeg, så får se. De tør kanskje ikke diskutere så mye heller. Jeg fornemmer at han ikke ønsker noe særlig dialog om invasjonen, men han likt ikke Putin for noen år siden.

Sist redigert:

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.895
    Sted
    Sunnmøre
    Hm. Eg kan ikkje seia at eg er så skuffa, for eg har aldri hatt noko som liknar på tillit til eller sympati for Sisi. Men dette verkar vera eit oppsiktsvekkjande lite taktisk trekk.

IMG_0244.jpeg

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.609
    Torget vurderinger
    1
    Får håpe at putin sender noen av sine inspektører til Egypt og de blir tilbudt sigaretter.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.895
    Sted
    Sunnmøre
    Problemet med korrupte regimer er at de er korrupt.
    Ja.

Når vi snakkar om det egyptiske stat/militær-komplekset er det jo snakk om korrupsjon på eit statsbærande nivå. Eg hadde ei von om at den Muslimske Brorskapen skulle rydda opp, men dei vart jo påført ein tilstrekkeleg stor krise til at militæret kunne gjennomføra eit kupp og gjenoppretta “orden”.

Likevel eit sjansespel av dimensjonar når du er heilt avhengig av USA å levera våpen til Russland.

BT

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Antall liker
    6.872
    Ja.

Når vi snakkar om det egyptiske stat/militær-komplekset er det jo snakk om korrupsjon på eit statsbærande nivå. Eg hadde ei von om at den Muslimske Brorskapen skulle rydda opp, men dei vart jo påført ein tilstrekkeleg stor krise til at militæret kunne gjennomføra eit kupp og gjenoppretta “orden”.

Likevel eit sjansespel av dimensjonar når du er heilt avhengig av USA å levera våpen til Russland.
    Det er dårlige odds på at amerikansk etterretning ikke fanger opp slikt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.484
    Sted
    Bergen

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.484
    Sted
    Bergen
    Forøvrig er dette sitatet litt «søtt» (i den grad man kan benytte søtt om situasjonen), og brukes av flere..

«Multiple studies show that the costs of building walls are greater than their benefits,” says the researcher, who specializes in mobility and cross-border security.

“The fence creates a false sense of security, distracting people from the real reasons for insecurity,” Laine points out, adding that, should Finland face episodes of mass migration, the obstacles will only cause migrants to reorganize into smaller groups that are less visible and more difficult to monitor.

“In most cases, the walls haven’t reduced the number of irregular crossings, they have only made them more dangerous and lethal,»

Min understrekning er vel såvidt jeg kan forstå hele hensikten bak denne konstruksjonen; avskrekking fungerer på alle nivå, også individet

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.895
    Sted
    Sunnmøre
    “In most cases, the walls haven’t reduced the number of irregular crossings, they have only made them more dangerous and lethal,»

Min understrekning er vel såvidt jeg kan forstå hele hensikten bak denne konstruksjonen; avskrekking fungerer på alle nivå, også individet
    Når det gjeld migrasjon, er det slik eg har oppfatta, grei empiri for at “avskrekking” ikkje fungerer på individnivå, jf Middelhavet, Den engelske kanal osb, men at nettopp det forskaren påpeikar, skjer: mindre, meir spreidde kryssingar med vesentleg større individuell risiko.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.484
    Sted
    Bergen
    Jeg tipper det er både og. Volum ala Storskog, Polen etc tror jeg man vil kunne begrense, men det finnes alltid de som vil prøve uansett hvilke hindringer man setter opp.
    Forøvrig er de øde områdene i nord en ganske naturlig uoverkommelig hindring som vil stoppe de fleste.
    Særlig når veier ikke blir vintervedlikeholdt. Da er det vel bare gutta fra FSK som holder ut..

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0

Dette kan vel forklare noe av russernes sviktende millitære innsats?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.730
    Sted
    Trondheim
    Man skal være litt "tett i pappen" hvis man ikke forstår at det er litt rekyl fra slike våpen. Og når det er et håndtak der er vel det en indikasjon på at man skal holde der?

• Liker
    Reaksjoner: OMF

svart-hvitt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.01.2015
    Antall liker
    4.073
    Torget vurderinger
    0
    Når det gjeld migrasjon, er det slik eg har oppfatta, grei empiri for at “avskrekking” ikkje fungerer på individnivå, jf Middelhavet, Den engelske kanal osb, men at nettopp det forskaren påpeikar, skjer: mindre, meir spreidde kryssingar med vesentleg større individuell risiko.
    «…grei empiri for at “avskrekking” ikkje fungerer på individnivå…»

Hvor mange er det som flykter inn i Nord-Korea?

Venezuela?
    Iran?
    Russland?
    Kina?
    Etc…

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.484
    Sted
    Bergen
    Steikke, den har vi ikke tenkt for nøye på.
    Lurer på hvordan akkurat det passer inn i de akademiske algoritmene?

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.895
    Sted
    Sunnmøre
    «…grei empiri for at “avskrekking” ikkje fungerer på individnivå…»

Hvor mange er det som flykter inn i Nord-Korea?

Venezuela?
    Iran?
    Russland?
    Kina?
    Etc…
    Iran har i dag ca 800’000 flyktningar frå Afghanistan. Også veldig mange kurdarar har flykta til (og frå) Iran.

Venezuela har ca 40’000 frå Colombia, i tillegg til 3.2 mill interne flyktningar.

Russland har så og seia ingen (ca 50’000) bortsett frå 1.6 mill frå Ukraina.

Vi kan sikkert diskutera flyktningar og migrantar, men greitt om du formulerer poenget hakket tydelegare.

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    At flyktninger velger Vesten som endestasjon er nok pga velferdsstaten og utbetalingene her kontra landene nevnt over

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.504
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Venezuela har ca 40’000 frå Colombia, i tillegg til 3.2 mill interne flyktningar.
    -Og Colombia har tatt i mot ca. 2.5 millioner Venezulanske flyktninger, Brasil knappe 300000, Panama 150000, for å sette det litt i perspektiv.

Mvh

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.484
    Sted
    Bergen
    At flyktninger velger Vesten som endestasjon er nok pga velferdsstaten og utbetalingene her kontra landene nevnt over
    Mest sannsynlig, samt ikke tilstrekkelig avskrekkingsmidler/tiltak hvilket er vanskelig når selv ikke Middelhavet og den engelsk kanal ikke er nok avskrekking.
    På den annen side, hvor mange flere flyktninger hadde ankommet dersom disse to havene ikke eksisterte?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Dette vil til slutt løse seg av seg selv. De vestlige velferdsstatene er ikke robuste nok til å holde hele Afrika og Midt Østen under armene med sosialhjelp. Satsene for sosialhjelp vil bli redusert dramatisk og det vil bli stor sosial uro. De "innfødte" vil etterhvert se på de som kom hit som "flyktninger" som parasitter eller noe i den duren. Når venstresidens velgere oppfatter at de får mindre utbetalt i trygd og at man kan skylde "de nyankommne" for dette vil solidariteten ryke ut av vinduet og rasismen vil ta over. Og man kan ta seg fan på at oppurtunistiske politikere vil slå politisk mynt på dette. Det vil bli meget grisete og Fanden vet hvordan Europa ser ut når støvet legger seg? Jeg er slett ikke optimistisk. Når man tenker seg om litt edruelig så må man nok innrømme at det faktisk finnes grenser for hvor mye skatt den delen av befolkningen som er i arbeid vil være villige til å betale. Enkelte synes å ha nådd metningspunktet allerede. Jeg er redd framtiden ikke er lys. I tillegg til de overnevnte problemene vet vi at Russland OG Kina er meget ekspansive i tankegangen og republikanene i USA synes å ville kaste Europa på båten. Putins etterfølgere vil få det ganske enkelt med å fiske i rørt vann, så hvordan de vil navigere i et farvann der Europa ligger i interne stridigheter vet vi ikke ennå men kan kan jo anta at de vil benytte seg av en slik situasjon. Russerne er forøvrig mye sterkere rasister enn nordmenn så jeg ser for meg at russerne katser alle mørkhudede enten til Sibir eller til der besteforeldrene kom fra. Da vil nok en urovekkende stor del av vår befolkning se dem som "befriere" og/eller "redningsmenn".

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.320
    Kan ikke se den grense under vann..

På land derimot. Her er det bare å bygge bygge bygge bygge; Grense Jakobselv-Svartehavet på østsiden av Krim
    Finland kan få god bruk for høye grensemurer mot Russland. Etter hva russeren Michail Shishkin skriver i den veldig gode boken «Fred eller Krig», så vil nød og konflikter innad i Russland nå et nivå hvor vesten må ta imot store flyktningestrømmer fra øst.

Inntil videre prøver propaganda apparatet i Kreml å bruke de store flyktningestrømmene fra Afrika til europa som en målsetning om å splitte europa og på sikt avvikle demokratiene. Måten Kreml gjør det på å er å veldig aktivt fore innvandrerne (som er lett mottakelig) med info om den russiske verden og de russiske verdiene. Russerne har foreløpig et overtak på hybrid krigføring, skriver Shishkin.
    Heldigvis ser det ut som flere europeiske land nå som smått begynner å reagere på trusselen og nå blokkerer russiske Tv-kanaler.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.317
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det har vel knapt vært opsec brister i de nesten 14 månedene krigen har pågått.
    • Nå er det 3-6 uker før motangrepet starter.
    • Akkurat nå - i disse dager - må russerne bestemme hvor de skal sette opp kraftig forsvar og bestemme seg for hvilke styrker de tror angriper hvor.
    • Så dukker det opp en slagplan som er lekket
    • Masse offentlige tjenestemenn som forklarer seg om stygg lekkasje.

Timingen er for god til å være tilfeldig - dette er en bevisst lekkasje.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.111
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Noe jeg har tenkt endel på i det siste er hva som skjer med befolkningen i Ukraina. I likhet med mange land i øst har de synkende befolkningstall, og allerede før krigen hadde de en av de største diasporaene i øst-Europa, og krigen har ikke akkurat gjort det bedre. De mister dessuten mange gode innbyggere i krigen, både militære og sivile tap. Denne rapporten viser alvoret. Ulike scenario snakker om et fall på mellom 20 og 30% over de neste 30 åra.

wiki
    1681241712616.png

Sist redigert:

frode n

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.07.2010
    Antall liker
    334
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser over her om rasisme. I flere andre land har de restriksjoner på " innflyttere". I Thailand kan man som innvandrer ikke eie land og på Philipinenene kan man ikke stemme. Er dette rasisme eller er det en grei måte og beskytte egen befolkning på mot sterke økonomiske eller demologiske krefter ??

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    1
    Noe jeg har tenkt endel på i det siste er hva som skjer med befolkningen i Ukraina. I likhet med mange land i øst har de synkende befolkningstall, og allerede før krigen hadde de en av de største diasporaene i øst-Europa, og krigen har ikke akkurat gjort det bedre. De mister dessuten mange gode innbyggere i krigen, både militære og sivile tap. Denne rapporten viser alvoret. Ulike scenario snakker om et fallpå mellom 20 og 30% over de neste 30 åra.
    La oss håpe at Ukraina opplever samme Post War Baby Boom som fulgte etter den 2. Verdenskrig.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.078
    Torget vurderinger
    0
    Jeg leser over her om rasisme. I flere andre land har de restriksjoner på " innflyttere". I Thailand kan man som innvandrer ikke eie land og på Philipinenene kan man ikke stemme. Er dette rasisme eller er det en grei måte og beskytte egen befolkning på mot sterke økonomiske eller demologiske krefter ??
    Dette er vel eksempel på land som ikke har som målsettning å framstå som "best i klassen", men kanskje med et ønske om å bevare land
    og kultur slik det har vært i mange år. Vanskelig å si om det er rasisme eller ei. Tror det helt kommer an på øynene som ser! Noen vil nok hevde at vi i Norge gir opp vår kultur og vårt land i et forsøk på å være snillest og best i klassen. Andre vil vel mene at internasjonal solidaritet er så viktig at man ikke kan ta smålige nasjonale hensyn. Dette er ei potensiell krutt tønne og jeg vil ikke dra i gang en slik debatt. Mye av hensyn til moderatorene som vil få det veldig travelt da en slik debatt oftest blir grisete og "en smule" usaklig, dessverre. Vi ser jo hvor vanskelig det er å holde et saklig og ikke minst rolig nivå i "identitets tråden".. Folk brenner for noe og da er det vanskelig å "styre seg".

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.504
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Og dette hører hjemme i Russland tråden?
    Jeg spørger kun, mitt kall er ej at svare.
    Alle tråder sklir litt ut før eller siden bare de blir lange nok. Denne tråden er ekstremt god og informativ, IMO, så da synes jeg at det er tilgivelig at den av og til havner litt ute på viddene.

Mvh

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.893
    Det har vel knapt vært opsec brister i de nesten 14 månedene krigen har pågått.
    • Nå er det 3-6 uker før motangrepet starter.
    • Akkurat nå - i disse dager - må russerne bestemme hvor de skal sette opp kraftig forsvar og bestemme seg for hvilke styrker de tror angriper hvor.
    • Så dukker det opp en slagplan som er lekket
    • Masse offentlige tjenestemenn som forklarer seg om stygg lekkasje.

Timingen er for god til å være tilfeldig - dette er en bevisst lekkasje.
    Har fundert litt på det samme. Ikke like sikker på at lekkasjen er bevisst men tror uansett det ikke er av stor betydning all den tid jeg ikke har sett nevneverdige tegn på noen panikk på amerikansk side som skulle tyde på noe clusterfuck ala Assange, Manning eller Snowden-skala.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.814
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Daily Kos mener under tvil at det er ekte, men er ikke bekymret:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.604
    Torget vurderinger
    2
    Litt div info, om russland som sender mer styrker mot Vuhledar, og om antipersonellminer som russerne bruker. Spesielt mye av dem over hele Kharkiv, som ble frigjort i fjor.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn