Aurora
Æresmedlem
I motsetning til mye annen dævelskap er ikke nye vaskemaskiner bygd for å vare... Bad for bussiness.... Skulle tatt seg ut om den skulle vare i 30 år!
Dete skyldes at ganske mye av "rare" ting vi kjøper er programert til å slutte å virke etter et fastsatt tidsrom. Slik at vi må kjøpe en ny "dings".Det er det som er så fasinerende på et mer filosofisk plan: faenskap forgår ikkje lett. Selv teknologisk faenskap som ligger nedgravd i jorda i hundre år, det virker. Men dæven om vaskemaskina di funke etter 10 år.
Da hadde krigen vært over i løpet av 24 timer.Jeg må innrømme jeg har et ambivalent forhold til USAnerne, men slike giverpakker dem har kommet opp med siden det hele startet, har vært 100 % utslagsgivende for hvor Ukraina står i dag når det kommer til forsvarsevne
...og fremover, trur eg.
Tenk om Trump Promp hadde vært president i dag....grøss og gru.
Slava Ukraini.
Og det er det forbausende mange i Norge og resten av Europa/USA som mener ville vært en bra ting! Vi ville selvsagt ikke fått høre om folkemord, deportasjoner og tvangsadopsjoner av ukrainske barn før mange år senere. Og når det til slutt kom fram ville det kun bli møtt med skuldertrekk fordi "det er jo så lenge siden!"Da hadde krigen vært over i løpet av 24 timer.
Vedrørende Nato-møtet i Oslo nå. Det er sendt ut signaler om at de allierte på toppmøtet i Vilnius vil forplikte seg til langvarig våpenstøtte til Ukraina, så lenge det er nødvendig. Dette er et ev temaene i Oslo-samtalene. Dette skal da være med på å rive ned den gjenværende knaggen som Putin klamrer seg til for å fortsette krigen, altså et håp om at på et tidspunkt vil det slåes sprekker i alliansen og synet på langvarig støtte.
Vedrørende støtten til krigføringen internt i Russland. Det er spesielt én ting som jeg har fundert litt på og som ikke har blitt belyst. Hvis vi snakker om de store gruppene av intellektuelle, akademikere, store forfattere i Russland, spesielt i de store byene. Disse gruppene av mennesker som har veggene i hjemmet sitt fylt opp av bøker. Hvordan stiller dem seg til Russlands invasjon og krigføring i Ukraina? Da snakker jeg om hva dem måtte mene på tomannshånd i et lukket rom, ikke i det offentlige rom. Støtter dem opp om imperialisme, nasjonal patriotisme og den propaganda som kommer fra Kreml? Eller er dem definitivt motstandere av russlands krigføring i nabolandet og ønsker Putin-regimet fjernet? Selvfølgelig er det individuelle forskjeller, men jevnt over, hva er sannheten her?
Tipper @noruego og andre kan ha en viss formening om spørsmålene jeg stilte.
Isåfall er det tankevekkende hvor utrolig lite makt og innflytelse disse menneskene har i samfunnet.Putin er ingen intelektuell, og jeg har ingen tro på at de intelektuelle i Russland ser ham som noe annet enn hva han er, en brutal bølle!
Men de vet jo at det er best for helsa at de holde kjeften meget lukket! Slik har det jo vært også tidligere i Russland/Sovjet.
dette må til!Vedrørende Nato-møtet i Oslo nå. Det er sendt ut signaler om at de allierte på toppmøtet i Vilnius vil forplikte seg til langvarig våpenstøtte til Ukraina, så lenge det er nødvendig. Dette er et ev temaene i Oslo-samtalene. Dette skal da være med på å rive ned den gjenværende knaggen som Putin klamrer seg til for å fortsette krigen, altså et håp om at på et tidspunkt vil det slåes sprekker i alliansen og synet på langvarig støtte.
Weimarrepublikken varte i ca. 15 år, og var faktisk ikke mer rævpulbar enn andre demokratier (og det er skremmende nok).Isåfall er det tankevekkende hvor utrolig lite makt og innflytelse disse menneske har i samfunnet.
For meg er det litt merkelig at denne gruppen av mennesker ikke er medskyldig i at Putin har kunnet sittet ved makta i årtier, på samme måte som at akademikerne også var ansvarlig for at nazistene kom til makta.
Eg trur Kina ønskjer at Russland består som stat: ein fattig, isolert råvareleverandør og militær ordensmakt i Sentralasia.Hva skjer med Russland er ikke godt å si. Kina er nok klar til å grabbe til seg det de kan.
Ser ut til at de nærmer seg målet på de to første punktene da. Den siste sliter de med.Eg trur Kina ønskjer at Russland består som stat: ein fattig, isolert råvareleverandør og militær ordensmakt i Sentralasia.
Han og "alle andre mennesker" bomma på det. Det kom som et sjokk på samtlige vestlige etteretningsvesen og institutt med øst-europa som spesialfelt.Som regel, ingen ser revolusjonen før den kommer.
Husker en norsk statsvitenskap besserwisser høsten 1989 sa at jernteppet faller ikke i vår levetid!
Nuvel, det er vel ikke helt riktig. Det var enkelte analytikere som fra rundt 1985 begynte å fundere på om Sovjetunionen var begynt å gå opp i limingen økonomisk med en kollapsende logistikk. Eksempelvis da de økte import av matkorn til tross for hva som burde ha vært rekordavlinger, fordi de interne distribusjonskanalene ikke fungerte og eget matkorn ikke kom frem fra åkre og møller til butikker og bord i de store byene.Han og "alle andre mennesker" bomma på det. Det kom som et sjokk på samtlige vestlige etteretningsvesen og institutt med øst-europa som spesialfelt.
Eg såg starten for eit par dagar sidan, og tenkte det same: Dette orkar eg ikkje. Takk for referat.Mearsheimer er pån igjen.. Hva feiler det mannen? I hvilket alternativt univers er det han henter sin kunnskap fra?
Massering av US innenrikspolitikk tipper jeg. Krym har vært strategisk viktig veldig lenge. Å få den under NATO-kontroll må være omtrent som Somethin' Else.Tankevekkende…USAs utenriksminister sier i kveld at alliansen gir full støtte til Ukraina for å frigjøre de områdene som er okkupert av russerne de siste 18 månedene. Når Stoltenberg blir konfrontert med disse uttalelsene om Krim er utelatt fra frigjøringen, svarer han unnvikende og kryptisk.
Skal dette tolkes som en utstrakt hånd til Putin om en mulig fredsavtale ved forhandlingsbordet? Isåfall er dette stikk i strid med utspillet til denne pensjonerte amerikanske generalen som sa at frigjøring av Krim er selve nøkkelen her.
Det er én vesentlig forskjell fra Hitler og Berlin til Putin og Moskva. Den forskjellen heter masseødeleggelsesvåpen.Skjønner ikke hvorfor noen skal legge opp til en trøstepremie til putler fordi folkemordoperasjonen hans ikke gikk som han ville. Hvilke landområder burde man gitt Adolf Hitler som trøstepremie? Burde heller legge på bordet hva de må erstatte i Ukraina når krigen er over. Snakke om tilbaketrekking fra Georgia og Transnitsria. I tillegg hva man bør gjøre med Königsberg for å sikre stabilitet og fred i regionen.
Jeg er enig med Ben Hodges om at Ukraina aldri blir trygt uten Krim. Det kan alltid bli et springbrett for nye operasjoner. Odessa, andre havner og skipstrafikk er utrygt fordi russerne okkuperer Krim.
Det er først når krigsforbryteren putin ser at han taper Krim at han ser at slaget om russisk ekspansjon i Ukraina er tapt.