Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.627
    Torget vurderinger
    1
    Presidents of Poland and Lithuania to meet Zelensky in Kyiv.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.906
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    Ungarn har igjen utsatt avstemning om svensk medlemsskap i Nato. Avstemning kommer mest sannsynlig en gang til høsten.

Hva er det med Ungarn? Er dem i lomma på Putin? Merkelig at resten av Nato ikke har virkemidler overfor Ungarn og Tyrkia for å presse frem en selvsagt styrking av alliansen i en tid hvor Russland er i krig med europa.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.906
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ungarn har igjen utsatt avstemning om svensk medlemsskap i Nato. Avstemning kommer mest sannsynlig en gang til høsten.

Hva er det med Ungarn? Er dem i lomma på Putin? Merkelig at resten av Nato ikke har virkemidler overfor Ungarn og Tyrkia for å presse frem en selvsagt styrking av alliansen i en tid hvor Russland er i krig med europa.
    Obviously.
    In the interview, Orbán reiterated his argument that it will be “impossible” for Ukraine to win a war against Russia.

For several months now, the Hungarian leader has essentially argued that Ukraine should stop trying to reclaim Russian-occupied territory and seek a negotiated settlement — a stance that has left him mostly isolated within the Western alliance.

“Ukraine is not a sovereign country anymore,” the prime minister said. “They don’t have money. They don’t have weapons. They can fight only because we support them — I mean the West.”

Echoing some of his previous statements, Orbán said “time” was “on the Russian side, not on the Ukrainian one” — adding that Kyiv’s main European partners, Germany and France, are not able to broker a peace agreement.

The “only way” to end the war, Orbán said, is “negotiation between the Russians and the Americans and guaranteed peace for Europe.”

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    Obviously.
    Så da følger jeg opp. Vil selve Nato-alliansen på et tidspunkt slå sprekker?
    Nettopp nå er det brenning av koranen i Sverige. Og Tyrkia er på banen med en gang og fordømmer. Vi skal akseptere autokratiet til Tyrkia, mens Erdogan ikke vil akseptere vår ytringsfrihet og en rettsstat med uavhengige domstoler.

Kan dettegå bra i lengden? Er det udetonert sprengstoff i en allianse hvor selve styresettet, grunnpilarne i hele samfunnet er så vidt forskjellig?

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.373
    Torget vurderinger
    2
    Svenskene må jo være komplette idioter ,eller har russiske agenten fingrene langt inn i styret av stakkars Sverige ? Og i såfall hvorfor skjønner ikke svensk ledelse hva som foregår. Dette er jo som bestilt og støttet av Putins regime
    Koranbrenning er ikke yttringsfrihet det er bestilt provokasjon .

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.342
    Det er nok ikke slik at ammunisjon har en bestemt utløpsdato. Her er det flere faktorer som spiller inn hvis man snakker om f.eks 155mm ammunisjon, som er de store mengdene av vestlig kaliber i UKR så består denne ammunisjone av tre hovedkomponenter da dette ikke er s.k. patronert ammunisjon. Det er granat, brannrør, drivladning. Granaten med sin sprengfylling (TNT++) har svært lang levetid, f.eks våre extyske kystartillerikanoner 10.5 cm /12.7cm/15cm hadde tyske granater til langt innpå 70-tallet. Man har funnet sjøminer fra WW2 hvor mineskallet har rusta i stykker og minen ligger som en skrelt appelsin, en påleggsladning på et par kilo og man har en vannsøyle på hundre meter.

155mm granater leveres uten brannrør men med et løfteøre påskrudd brannrørskaviteten. Brannrøret monteres on site ved skytset.

Drivladningen (kruttet) har kortere levetid. Men der tar man årlige tester fra depotene og måler innholdet av stabiliseringsmiddel ( som fordamper over tid) i kruttet . Når dette har nådd grenseverdien blir kruttet destruert - brent, og evt erstattet.

Det som er den avgjørende faktoren for holdbarhet er lagringstemperaturen så man kan si at ammunisjon på sydligere breddegrader har kortere holdbarhet enn her oppe i nord. Dette gjelder i størst grad drivladninger - krutt. På alle depot benytter man s.k. magasindagbok hvor temperatur og luftfuktighet noteres hver dag i de respektive lagerlokasjoner.

Alle eksplosivkomponenter har et s.k. LOT - nummer. Som forteller hvor og når det er produsert, med produsent/mnd/år + evt suffiks.
    OT-hjørnet ass…ekspertise på alt fra symaskiner til sprengstoff! 😆

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.611
    Torget vurderinger
    2
    Søstrene Julia og Anna drept i russisk angrep
    Dødstallene fra det russiske angrepet mot Kramatorsk stiger. To 14 år gamle søstre er blant de drepte

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.611
    Torget vurderinger
    2
    Den russiske generalen Sergei «Armageddon» Surovikin er arrestert, rapporterer den uavhengige, russiske avisen The Moscow Times.

Avisen siterer to anonyme kilder som skal være tett på det russiske forsvarsdepartementet.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Da er det et speilbilde av situasjonen i Kirkenes hvor det bor mange eksilrussere, bare et fåtall av dem går ut i gatene og protesterer.

Så kan man stille seg spørsmålet om fraværet av protester mot eget regime er frykten for represalier fra regimet i hjemlandet, at hjemreise kanskje blir vanskelig og at livet for familien hjemme i russland blir vanskeligere, at den russiske etterretningen følger med. En begrunnet eller ubegrunnet frykt.
    Eller at i bunnen av den russiske foljesjela ligger ønsket om storhet og imperialisme, på bekostning av andres svakhet.
    Eller en kombinasjon av faktorer.

Når det gjelder hun russiske dama som jeg refererte til, så er hun av og til innom kontoret. Jeg må bare provosere henne litt og har flere ganger prøvd å få noen uttalelser om Putin og krigen, men hun er alltid avvisende og sier at hun ikke vil snakke om Putin og krigen. Men alt annet kan hun snakke om.
    Har mer med nasjonal livsløgn enn frykt for represalier.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    Høyesterett er av en annen mening.

Men fortsetter dette i Sverige, så vil noen gripe inn på et tidspunkt for å blidgjøre Erdogan og få Sverige inn i Nato. Det vil ikke bli ytringsfriheten som blir utfordret, men en annen «plausibel» årsak (indisiert av myndighetene) som gjør at politiet ikke kan tillate brenning av profetens bok.

Men da har autokratiet til Erdogan vunnet over oss.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Den russiske generalen Sergei «Armageddon» Surovikin er arrestert, rapporterer den uavhengige, russiske avisen The Moscow Times.

Avisen siterer to anonyme kilder som skal være tett på det russiske forsvarsdepartementet.
    Ser både NYT og Guardian rapporterer om det samme.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    Høyesterett er av en annen mening.

Men fortsetter dette i Sverige, så vil noen gripe inn på et tidspunkt for å blidgjøre Erdogan og få Sverige inn i Nato. Det vil ikke bli ytringsfriheten som blir utfordret, men en annen «plausibel» årsak (indisiert av myndighetene) som gjør at politiet ikke kan tillate brenning av profetens bok.

Men da har autokratiet til Erdogan vunnet over oss.
    Det er vel mulig å skru en skrue slik at Tyrkia godkjenner Sverige som Nato medlem.
    Hvis dette er viktig kan ikke Tyrkia være et avgjørende hinder for kollektivt forsvar i nordområdene.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.200
    ^ Nei, men det spiller vel ikke så stor rolle heller.´. Det er USA som er viktig her tror jeg og håper de fortsetter som de har begynt eller eskalerer bistanden

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.333
    ^ Nei, men det spiller vel ikke så stor rolle heller.´. Det er USA som er viktig her tror jeg og håper de fortsetter som de har begynt eller eskalerer bistanden
    Jeg har sagt det før, men kan godt gjenta; det som uroer meg er at demokratiene i enkelte land, som USA, ser ut til å råtne innenfra. Med det mener jeg at det er nok av populistiske politikere som tar standpunkter ut fra hva som kan tjene deres egen politiske karriere i et kynisk spill, ikke hva som overordnet er fornuftig eller ufornuftig hvis man ser til fellesskapet, partnerskap, fred og stabilitet utenfor ens egen kjøkkenhage.

Årsaken til denne moralske forråtnelse er dels en generasjon som aldri har kjent til krig og elendighet på sin egen kropp, men alltid har levd i et bekymringsløst forbrukersamfunn hvor sirkus er blitt selve meningen med livet.
    Men korreksjonen vil ubønnhørlig komme for en dag.

Konklusjonen min: jeg er jammen ikke sikker….

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Sammenfaller med min erfaring. De er stolt av Russland og tror det er et bra land og styre.
    Mer at de i generasjoner har blitt indoktrinert til å tro de tilhører det slaviske herrefolk, med dertilhørende ikke bare historisk-religiøse rett men plikt til å dominere sine slaviske lillebrødre og samme gudegitte hegemonisk status over Europa som USA gjennom Monroe-doktrinen over Latin Amerika.

Klart, i denne historiefortellingen skyldes manglende realisering av denne «naturgitte» livsløgnen på alt fra jødiske konspirasjoner internt til franko-germanske og nå anglosaksiske konspirasjoner eksternt. Ikke endemisk russisk korrupsjon og fullstendig inkompetent vanstyre, må vite.

Som Ibsen presist poengterte i Vildanden, tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar man lykken fra det med det samme.

Tar du livsløgnen fra en hel nasjon med 140 millioner mennesker oppsatt med den største mafia maktvertikal verden noen gang har sett og atomvåpen dertil, så har ikke bare alle deres randstater men også vi et problem. Hvilket både baltere og en rekke andre nasjoner uheldig nok til å ha opplevd hvordan det er å leve under Muskovias "beskyttende vinger" har brakt til torgs i tiår, mens få vestlige regjeringer, og ikke bare den tyske, ikke var rede til å verken å lytte til eller forstå.

Paralellen til serberne på Balkan er åpenbar, inklusive den ortodokse koblingen. Å anerkjenne hvilke brutale krigsforbrytelser som ble utrettet i det serbiske folks navn og med velsignelse fra den serbisk-ortodokse kirke under oppløsningen av Jugoslavia skaper fortsatt kognitiv dissonans blant et stort antall serbere. Dette fordi det bryter mot hva de samme anser som de viktigste grunner for å være stolt over og identifisere seg selv som serber, altså en historisk offerrolle/lidelseshistorie kombinert med en religiøs ortodoks dimensjon om å være de siste forsvarere av den rette tro.

Med erfaring fra Balkan så er jeg ingenlunde overrasket over at russere flest, internt fordi de ikke kan, eller eksternt fordi de ikke vil, ikke kollektivt demonstrerer mot Kreml. Like lite som jeg har vært overrasket over at venstresiden generelt og antiimerialistiske steiganere spesielt heller ikke tok til gatene da putler for første gang siden Stalin, i 2014 invaderte Ukraina og i strid med Folkeretten og med makt forsøkte å annektere europeisk land.

Sist redigert:

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.914
    Mer at de i generasjoner har blitt indoktrinert til å tro de tilhører det slaviske herrefolk, med dertilhørende ikke bare historisk-religiøse rett men plikt til å dominere sine slaviske lillebrødre og samme gudegitte hegemonisk status over Europa som USA gjennom Monroe-doktrinen over Latin Amerika.

Klart, i denne historiefortellingen skyldes manglende realisering av denne «naturgitte» livsløgnen på alt fra jødiske konspirasjoner internt til franko-germanske og nå anglosaksiske konspirasjoner eksternt. Ikke endemisk russisk korrupsjon og fullstendig inkompetent vanstyre, må vite.

Som Ibsen presist poengterte i Vildanden, tar man livsløgnen fra et gjennomsnittsmenneske tar man lykken fra det med det samme.

Tar du livsløgnen fra en hel nasjon med 140 millioner mennesker oppsatt med den største mafia maktvertikal verden noen gang har sett og atomvåpen dertil, så har ikke bare alle deres randstater men også vi et problem. Hvilket både baltere og en rekke andre nasjoner uheldig nok til å ha opplevd hvordan det er å leve under Muskovias "beskyttende vinger" har brakt til torgs i tiår, mens få vestlige regjeringer, og ikke bare den tyske, ikke var rede til å verken å lytte til eller forstå.

Paralellen til serberne på Balkan er åpenbar, inklusive den ortodokse koblingen. Å anerkjenne hvilke brutale krigsforbrytelser som ble utrettet i det serbiske folks navn og med velsignelse fra den serbisk-ortodokse kirke under oppløsningen av Jugoslavia skaper fortsatt kognitiv dissonans blant et stort antall serbere. Dette fordi det bryter mot hva de samme anser som de viktigste grunner for å være stolt over og identifisere seg selv som serber, altså en historisk offerrolle/lidelseshistorie kombinert med en religiøs ortodoks dimensjon om å være de siste forsvarere av den rette tro.

Med erfaring fra Balkan så er jeg ingenlunde overrasket over at russere flest, internt fordi de ikke kan, eller eksternt fordi de ikke vil, ikke kollektivt demonstrerer mot Kreml. Like lite som jeg har vært overrasket over at venstresiden generelt og antiimerialistiske steiganere spesielt heller ikke tok til gatene da putler for første gang siden Stalin, i 2014 invaderte Ukraina og i strid med Folkeretten og med makt forsøkte å annektere europeisk land.
    Pakker og. Høvdingen må lage en sånn stor "liker" knapp som kan brukes til sånne innlegg som dette.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    441
    Sted
    Bergen
    Denne tråden har blitt sjekket daglig siden februar 2022. Bredt sammensatt av bidragsytere og gode linker til ressurser. Har dessverre ikke hatt så mye å bidra med selv, annet enn en og annen kommentar. Men har videreformidlet herfra til andre.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.647
    Svenskene må jo være komplette idioter ,eller har russiske agenten fingrene langt inn i styret av stakkars Sverige ? Og i såfall hvorfor skjønner ikke svensk ledelse hva som foregår. Dette er jo som bestilt og støttet av Putins regime
    So what? Koranbrenning skal ikke under noen omstendighet avgjøre noe som helst. Vi har ikke behov for ledere som mener seg berettiget til å intervenere med andre lands suverene rett til å bestemme i eget hus!

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.647
    Med erfaring fra Balkan så er jeg ingenlunde overrasket over at russere flest, internt fordi de ikke kan, eller eksternt fordi de ikke vil, ikke kollektivt demonstrerer mot Kreml.
    Jeg merker meg ellers at mine venner fra Serbia, ser ut til å svelge den russiske propaganda med søkke og snøre. Det bekymrer meg mer enn litt; dette er moderate, oppegående folk, som altså har en sterk overbevisning om at krigen i Ukraina er fremprovosert av USA / NATO, og at dette er en proxy-krig mellom USA og Russland, ført på Ukrainsk jord. Kanskje er det en liten kime av sannhet i synspunktet, men den er virkelig liten, så jeg har måttet slutte å diskutere Ukraina med dem, det vil føre til at jeg mister venner. :(

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Denne tråden har blitt sjekket daglig siden februar 2022. Bredt sammensatt av bidragsytere og gode linker til ressurser. Har dessverre ikke hatt så mye å bidra med selv, annet enn en og annen kommentar. Men har videreformidlet herfra til andre.
    Denne tråden er etter min mening en utrolig samling av informasjon satt sammen av kompetente folk, og av bidragsytere son tør dele og diskutere. Den er et prakteksempel som bør være en guide til/for andre tråder.
    Jeg synes nesten synd på alle de som ikke leser/følger denne. (de går jo også glipp av HiFi, musikk og andre dagsaktuelle tema)

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.696
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Putins våte drøm er at NATO ikke greier å håndtere uenighetene som Tyrkia og Ungarn skaper. Og hvis Putins presidentkandidat vinner valget i USA så er kaoset i NATO komplett. Da må Tyskland, Frankrike og Storbritannia ta den rollen som USA har hatt i Europa fra grunnleggelsen av alliansen. Tøffe tider er foran oss.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.038
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Lite trolig at Tyskland vil kunne ta den rollen. Eller, evnen er der, men viljen er totalt mangelfull. Frankrike også. Her har det vært jobbet lenge og vel i kulissene for å la grunnmuren rakne. Så når USA rakner, så rakner verden.
    Britene er jo en haug tullinger, men det er vel det nærmeste noe vi kommer en viss form for -vilje- til å gjøre noe. Evnen er det vel problemet der.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.509
    Sted
    Bergen
    Koranbrenning i Sverige viser til fulle den pågående polariseringen verden nå opplever;
    - demokratiske land som ønsker å velge fritt hva de vil gjøre
    - demokratiske land der borgerne har full ytringsfrihet til å si hva de vil (innenfor visse grenser-er det da ytringsfrihet?)
    Står i skviss mot (gamle) autokratiske ledere (menn) som skal diktere
    - egne borgere hva de skal si og mene
    - andre land/borgere ift demokratisk utvikling
    - eget land til egen vinning.

For at Sverige skal bli med i NATO må de blidgjøre Tyrkia og Ungarn, dvs innføre lover om forbud på ytringsfriheten.

På den annen side, Sverige er omgitt av NATO land og alle skjønner at et (militært) angrep på Sverige uten at NATO land blir involvert kun er en teoretisk mulighet. Så Sverige er kanskje fullgodt NATO beskyttet likevel.

Europa kan ikke for egen sikkerhet, utover det rent militære, slippe Tyrkia.
    Her får Europa/NATO en skikkelig demokratisk gordisk knute.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Jeg merker meg ellers at mine venner fra Serbia, ser ut til å svelge den russiske propaganda med søkke og snøre. Det bekymrer meg mer enn litt; dette er moderate, oppegående folk, som altså har en sterk overbevisning om at krigen i Ukraina er fremprovosert av USA / NATO, og at dette er en proxy-krig mellom USA og Russland, ført på Ukrainsk jord. Kanskje er det en liten kime av sannhet i synspunktet, men den er virkelig liten, så jeg har måttet slutte å diskutere Ukraina med dem, det vil føre til at jeg mister venner. :(
    Slik jeg ser det så har hovedproblemet med mange analyser i Norge og Vesten vært mangelen på forståelse for hvor sentral den ortodokse kirke har vært og hvilken vesensforskjellig rolle den historisk har spilt i formingen av nasjonale historiefortellinger og ditto identitet. Sammensausingen av en nasjonal/istisk og religiøs identitet er en helt annen enn den man finner i katolisismen, protetantismen eller Islam for den del. I tillegg har den ortodokse kirken beholdt mye av den orientalske mystisismen vi stort sett kvittet oss med gjennom reformasjonen, og de fleste katolske land i Europa gjennom opplysningstiden.

Vi skal heller ikke glemme de historiske paraleller til det vi har sett utfolde seg de siste årene.

Opptakten til Krymkrigen på 1850-tallet startet med knuffing i Betlehems gater mellom katolske og ortodokse pilgrimer, som bokstavelig talt slo hverandre i hodet og ihjel med ymse krusifikser og annet de hadde forhånden. Den tidens Palestina var jo da del av det osmanske riket. Mens de katolske pilgrimene påberopte seg Napoleon IIIs støtte, appelerte de ortodokse til Tsar Nikolaj I. Nikolaj utstedte først et ultimatum til osmanerne om at alle ortodokse på deres territorium var under hans beskyttelse. Med megling fra britene som hadde ingen interesse av at russerne tok seg forbi Bosporus, fikk man på plass en avtale som Nikolaj også underskrev. Der forpliktet han seg til å respektere det osmanske rikets territorielle grenser i henhold til the European Concert og stormaktsavtalen fra 2014 etter napoleonskrigene. Det tok imidlertid ikke lang tid før Nikolaj brøt sine avtaler og internasjonale forpliktelser (høres kjent ut?) og invaderte osmanske Danubia, nå del av Romania.

Nikolaj I og den russisk-ortodokse kirke anså Storbritannia og Frankrike med sine stadig mer liberalpolitiske verdier ikke bare som hovedkonkurrenter utenriks, men også som idepolitiske hovedtrusler mot eget regime innenriks. Det skulle jo tatt seg ut om 99% av befolkningen i Russland skulle få nyss om hva den franske revolusjon egentlig handlet om eller at man i Storbritannia hadde både talerett og en fri presse.

Tsar Nikolaj hadde en cunning plan basert på forutsetningen om å sette de gamle fiendene Frankrike og Storbrittania opp mot hverandre. Som så ofte både før og etter gikk planen sånn passe gitt at den i stedet, og for en sjelden gang, førte London og Paris sammen i å erklære støtte for osmanerne og krig mot Russland. Franskmennene sendte sitt første dampdrevne krigsskip, "Charlemagne", gjennom Bosporus, og det som ofte har blitt kalt den første moderne krig braket løs. Etter at russerne tapte Sevastopol og flåtebasen der søkte de fredsforhandlinger som endte med Paris-avtalen i 1856, der blant annet Molodova fikk sin uavhengighet. For Russland betydde det sviende nederlaget på Krym til tap av internasjonal anseelse og en svekket militærmakt det tok tiår å bygge opp igjen. Nederlaget medførte også en sjelden selverkjennelse hos den russiske eliten om at det kanskje var dags for noen sosiale reformer og noen små steg bort fra deres middelaldrende føydalsystem, som livegenskapen.

Det hører med til denne (kjapt sammenraskede) historien at putler selv ser Nikolaj I som forbilde.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.804
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.789
    Sted
    Trondheim
    Så langt har Ukraina visstnok i løpet av 3 uker tatt tilbake et større område enn russerne greide å ta i løpet av hele vinteren og våren. Og nå har de også tatt deler av Donetsk oblast som Russland har okkupert siden 2014.

NB: Info fra dailykos, så ikke ta det for helt god fisk, men det høres rimelig ut.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.611
    Torget vurderinger
    2
    Nye nasjonalsporten, "sitte på hendene sine"

Regjeringen slapp gladnyheten for et halvt år siden. Kontrakten er fortsatt ikke signert.

– Alle formelle politiske vedtak er gjort. Det er ingenting som hindrer kontrakten fra å bli signert. Men min store bekymring er at den ikke engang er fremforhandlet, sier leder for utenriks- og forsvarskomiteen på Stortinget, Ine Eriksen Søreide (H), til Nettavisen

13. januar kunngjorde regjeringen en bestilling i milliardklassen. 2,6 milliarder kroner skulle gå til å kjøpe artillerigranater. Produksjonen skulle skje på Nammo på Raufoss.

Halvannen måned senere ble bestillingen økt til 4,2 milliarder. Siden har det vært helt stille.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.725
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Høyretopp slår alarm..." - Jau det va rette ræva... de forrige blågrå regjeringer, og med den dama som FMIN, har stått for de tåpeligste rokkeringer og sløsing av forsvarsmidler ila de siste flere tiår...

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn