Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.681
    Sted
    Sunnmøre
    Spilte (altfor) mye Harpoon back in the day, men kan neigu ikke huske om det var noen Vesten mot Kina scenarier. Må kanskje sjekke igjen.
    Det heiter visst Command: Modern Operations no, og eg har så langt hatt fornuft nok til å halda meg unna.

Men det ser ut som det er temmeleg mange «bryt blokaden rundt Taiwan»-scenario, ja.

• Liker
    Reaksjoner: JMM

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.040
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Det heiter visst Command: Modern Operations no, og eg har så langt hatt fornuft nok til å halda meg unna.

Det har ikke jeg, men jeg har så langt bare tatt en kort kikk og ikke inngitt meg på å bekjempe den gu...eh...Midtens Rike. Referansen til Harpoon var bare for å vise hvor gammel jeg er og dermed innkassere ufortjent pondus.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    ..
    Ellers vil jeg tro at US Army og flere andre allerede er godt i gang med trening og å utarbeide doktriner både med og mot droner. Om det funker slipper vi forhåpentligvis å finne ut, men jeg har bange anelser.
    Vel, amerikanerne har hold på med droner i ulike størrelser og fasonger siden 90-tallet.
    Kan ikke erindre at de noen gang har vist frem sin totale kapasitet, strategier eller taktikker, hverken på øvelser eller i reel strid.

Men jeg ville ikke være en commander i strid som står ovenfor amerikanerne i et slik scenario. Det blir en virkelig utmaning

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    NATO medlemsskap eller ei, nå er østfronten satt. Bare for russerne å ta utfordringen
    Kan bare håpe at USA ikke må velge hvem de må støtte

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det var da et uvanlig dumt sted å røyke. Det eneste dummere stedet måtte være på fabrikken som produserer iskander- og khinzal-missiler…

1699731534679.png

Sist redigert:

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.497
    Jeg håper Tyskland virkelig ser alvoret her. De har en enorm løfte-evne hvis det behøves.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    2
    Russerne fortsetter å sende så mange som mulig i hvert angrep, med håp om at den lille andelen som slipper gjennom, skal klare å ta nye stillinger. Ukrainerne prøver å ta ut russerne så tidlig som mulig på veien. Kamikaze-droner, artilleri og RAAM miner (miner lagt ut med artilleri).

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    2
    Gårsdagenstall viser store tap for russernes planer om lebensraum.

F-okyERXoAAxJtn.png

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.228
    Nrk søndagsrevyen har i kveld om et innslag om Mariupol i Ukraina. Russerne har okkupert byen og bruker nå enorme mengder penger på å bygge opp byen etter krigføring, mye moderne bygningsmasse, ny infrastruktur etc.
    Russerne ønsker å gjøre Mariupol til et moderne utstillingsvindu. Det er denne nye virkeligheten reportasjen skal omhandle.

Hvordan velger dere å se på dette?
    At russerne aldri vil gi opp Mariupol og dermed vet at de store investeringene dem gjør i dag aldri vil tilkomme ukraina?
    Eller et psykologisk statement? Ved å innlemme området i den russiske grunnloven, samt ved å bygge opp byen med russiske penger bare skal understøtte den nye russiske virkeligheten ute i verden?

Sist redigert:

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.724
    Vel, amerikanerne har hold på med droner i ulike størrelser og fasonger siden 90-tallet.
    Kan ikke erindre at de noen gang har vist frem sin totale kapasitet, strategier eller taktikker, hverken på øvelser eller i reel strid.

Men jeg ville ikke være en commander i strid som står ovenfor amerikanerne i et slik scenario. Det blir en virkelig utmaning
    De benyttet droner i operativ øyemed allerede under vietnamkrigen. Det var et hemmelig prosjekt på lik linje med at de slapp over 25 000 laserstyrte bomber med godt resultat.

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    2
    Venstre mener Støre sender Ukraina-signaler bare Putin vil sette pris på

Regjeringen vil gi 2,5 milliarder mindre i ukrainsk våpenstøtte fra Nansen-programmet neste år. Ukrainas forsvarskamp foregår også i norske budsjetter, mener Venstre-leder Guri Melby.

Obs, betalingsmur

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Det burde vel være sånn at nyhetsmediene våre skal opplyse oss om hva som faktisk skjer i verden uansett hvilken "sak" det tjener?
    Jeg mente ikke at den burde vært upublisert, jeg lurte bare på hvor mye hold det er i den; WaPo har postet enkelte ting før som har vært mer til Putins fordel enn Ukraina, og hvor historien som kom frem senere var mindre å ta på vei for.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.907
    Sted
    Portugal

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    De benyttet droner i operativ øyemed allerede under vietnamkrigen. Det var et hemmelig prosjekt på lik linje med at de slapp over 25 000 laserstyrte bomber med godt resultat.
    Aha, en stund før min tjenestetid
    Hva man lærer i denne tråden, helt fab
    OT, men sikkert interessant for flere lesere av denne tråden; Vet du noe mer om omfang, teknologi, og hva dronene ble brukt til? Kun bomber/missiler, eller annet?

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.228
    Isolert sett betyr ikke akkurat denne propagandaen på russisk Tv så mye, en propaganda styrt av Kreml. Men lefler du med djevelen til daglig, så er sjansen større for at satan selv manifisterer seg en vakker dag.

Selv om dagens herskere i Kreml ikke skulle avfyre atomvåpen, vet man aldri hva en generasjon av nye makthavere kan finne på, spesielt hvis dem over tiår til daglig har blitt foret med et budskap om at russland er uovervinnerlig.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.011
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.512
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Sakset fra Cornucopia:

Tysklands förbundskansler Scholz uteslöt i en intervju förhandlingar med Ryssland innan rysk trupp dragits tillbaka från Ukraina. Intervjun gjordes med Heilbronner Stimme igår rapporterar Kyiv Independent.

KOMMENTAR

Uttalandet kommer dagen efter det blev offentligt att Tyskland dubblar sitt militära stöd till Ukraina 2024 och timingen är väl inte direkt en slump. Tysklands moraliska kompass fortsätter peka rätt.

Utspelet är också viktigt när de ryska trollen, ryska avlönade påverkansoperatörerna och gratisarbetande nyttiga idioter inklusive Putin-shillen, rövhatten och sydafrikanen Elon Musk försöker sprida berättelsen (eng narrative) att Ukraina måste kapitulera och lämna från sig territorium. Som bekant innebär en sådan eftergift ett kvitto för Putin att han kan invadera vem han vill och få territorium i utbyte. Som enda grannland i Europa som inte är med i Nato ska vi räkna med att Sverige står näst på tur i det fallet.

Denne hører kanskje hjemme i elbiltråden blant all euforien over gratis lading.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.724
    Aha, en stund før min tjenestetid
    Hva man lærer i denne tråden, helt fab
    OT, men sikkert interessant for flere lesere av denne tråden; Vet du noe mer om omfang, teknologi, og hva dronene ble brukt til? Kun bomber/missiler, eller annet?
    Litt på sia ift tråd, men siden du spør. De bygde om såkalte måldroner . Altså droner benyttet som mål i skyteøvelser. De blei utrusta med kamera og programmert til å fotografere på et visst tidspunkt/posisjon og returnere. De landet i fallskjerm og filmen måtte så fremkalles. Det var før GPS og satelittoverføring av bilder og slikt. De navigerte ved hjelp av såkalt treghetsnavigasjon.

Det var droner av bl.a denne typen som blei benytta. BQM - 74

1699874036452.png

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    12.850
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Timothy Snyder har skrevet en tekst, først og fremst beregnet på amerikanske beslutningstakere i senat og kongress, men er lesverdig for oss andre og.
    Would you sell them out?

Kan samtidig informere om Timothy Snyders store innsamling til Ukraina: Safe Skies "a drone detection system"

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    2

– Og denne nærmest politiske skandalen, om at vi ikke har klart å starte artilleriproduksjon i Norge … jeg fatter og begriper ikke at det er mulig å vise så dårlig handlekraft, sier Frølich.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.512
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det er virkelig en skandale. Lett å være enig i det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

– Og denne nærmest politiske skandalen, om at vi ikke har klart å starte artilleriproduksjon i Norge … jeg fatter og begriper ikke at det er mulig å vise så dårlig handlekraft, sier Frølich.
    Og NRK melder dette idag:
    EU vil ikke makte å oppfylle løftet til Ukraina om 1 million runder med ammunisjon innen mars neste år, sier Tysklands forsvarsminister Boris Pistorius.
    – Vi kan ganske sikkert regne med at målet ikke vil bli nådd, sa Pistorius da han ankom EUs forsvarsministermøte tirsdag.
    I mars lovte EU Ukraina 1 million runder med ammunisjon, deriblant artillerigranater, innen mars neste år.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.366
    Sted
    Bergen
    Rett og slett tragisk. Men full repetisjon fra sist det virkelig kneip. Alle vet at Ap og krig å sånn er en helt drømmematch.. for en opponent/motstander/krigførende part.
    Men kom igjen med litt støtte til batterifabrikker, der er Ap god. Kanskje neste regjering kan benytte de tomme lokalene til lagringsplass for ammo, raketter, å sånt

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.563
    Torget vurderinger
    2
    Og NRK melder dette idag:
    EU vil ikke makte å oppfylle løftet til Ukraina om 1 million runder med ammunisjon innen mars neste år, sier Tysklands forsvarsminister Boris Pistorius.
    – Vi kan ganske sikkert regne med at målet ikke vil bli nådd, sa Pistorius da han ankom EUs forsvarsministermøte tirsdag.
    I mars lovte EU Ukraina 1 million runder med ammunisjon, deriblant artillerigranater, innen mars neste år.
    Nord-Korea alene har allerede gitt russland mellom 500 000 og 1 million artillerigranater. Det er snakk om at de kan gi flere ganger det.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.531
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nord-Korea alene har allerede gitt russland mellom 500 000 og 1 million artillerigranater. Det er snakk om at de kan gi flere ganger det.
    Politikerne forstod ikke alvoret på slutten av tredvetallet, dagens politikere forstår det heller ikke.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn