Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.428
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kan se ut som en ytterligere eskalering dette!
    Det er det da også. Budskapet som sendes er at dette bare vil bli vondere og vondere for Russland så lenge Putin ikke vil innrømme at han har tapt. Det er mye mer å ta av. Gamle MiG-29 er utmerkede jagerfly som kan bite godt fra seg i luftstrid, gjøre det enda vanskeligere for russerne å operere i luften og vil vanskeliggjøre russiske flyangrep mot sivile mål Aleppo-style. De kan ta noe luft-til-bakke-våpen, men er primært «air superiority fighters» for luftkamp. En MiG-29 med en dyktig pilot er kanskje verdens beste «dogfighter». De utgjør ikke på noen måte en trussel mot moderlandet, så dette er en ganske kontrollert eskalering.

Edit: Om hvorfor Putin har tapt: Dette landet kan ikke okkuperes med noe i nærheten av det antallet soldater han har tilgjengelig. Hundre tusen vettskremte rekrutter er ingen ting.

Sist redigert:

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.352
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Polen har jo også noen gamle Su-22 jagerbombere som kan gjøre nytte mot bakkemål, mens Romania har en del gamle MiG-21 som de sikkert gladelig gir bort mot løfter om nyere ting

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.128
    Torget vurderinger
    0
    Det ingen av dere har sett på er hva som vil skje når Putin får kverket en stk plagsom ukrainsk president og satt inn en marionette regjering. Russiske desspoter har aldri hatt kvaler eller reservasjoner mot å flytte hele folkegrupper. Jeg er redd for at han "Bytter ut" folket i Ukraina, eller i alle fall store deler av det, med noen østfra i Russland. Ukrainerne kan få lov til å utvikle Sibir og plagsomme muslimer kan plasseres i mindre områder inne i Ukraina med grupper av fanatiske ortodokse i mellom for å holde orden på muslimene. Det høres brutalt ut men det er noe som russerne har gjort i årtier. Å flytte på plagsomme individer, selv enorme grupper av dem til nye områder er en grei måte å passifisere dem.

Når det gjelder bruk av atomvåpen så vet Putin at det vil være selvmord, gal eller ei, så gal er han ikke!

Når det gjelder tilfluktsrom er jeg i den heldige situasjon at våre gremanske besøkende i perioden 40-44 etterlot seg en underjordisk bunker i min hage! ;) På den annen side bor jeg så nær grensa at jeg er ganske overbevist om at jeg og familien vil bli plassert på planet av en lastebil og relokert til en plass langt fan øst i Russland. Derfor tror jeg at jeg den dagen vardene tennes vil ligge på en høyde
    med god utsikt over E105 og plukke ned russiske sjåfører når de kommer inn i landet. Ikke noen heroisk øvelse, men jeg regner med at ved en invasjon vil nok kreftbehandlingen stoppe opp og i valget mellom to onder så velger man gjerne det enkleste!

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Det skal Lars_Erik besvare presist etter at den har begynt å kjøre.
    Tja, noen er jo mer enn gjennomsnittlig glade i egne skråsikre profetier om fortiden. Nyligen har jo vi lært at Putins ambisjoner har vært glassklare helt siden 1999, eller nyttårsaften 1999 for å være helt presis.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    30.877
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Tja, noen er jo mer enn gjennomsnittlig glade i egne skråsikre profetier om fortiden. Nyligen har jo vi lært at Putins ambisjoner har vært glassklare helt siden 1999, eller nyttårsaften 1999 for å være helt presis.
    Jeg har faktisk vært innom Lars_Erik sine innlegg, på utkikk etter noen innlegg som viser at han har en nærmest snåsamann-liknende evne til å forutse hva som kommer til å skje fremover.

En stor skuffelse, egentlig. Hvis han har forutsett hva som kom til å skje, har han holdt det for seg selv.

Mvh

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Hvor lenge tenker du kolonnen kan stå rolig før det ikke er planlagt stopp lengre?
    Det kommer vel an på om det er slik at den står i ro av disse årsakene disse forskerne mener. Det er i så fall ganske tydelig at det ikke haster å ta Kyiv, så noe tidsaspekt er ikke noe jeg skal begi meg inn på.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    ikke engang sanksjoner? hva skal en da gjøre, larson? logre med halen?
    Det var det med leseevne da. Hvor har jeg hevdet at man ikke skal ha noen sanksjoner?

Leser du tråden så ser du at alle sanksjonene styrker putins posisjon i folket. Det var ikke hensikten, var det?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.394
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det kommer vel an på om det er slik at den står i ro av disse årsakene disse forskerne mener. Det er i så fall ganske tydelig at det ikke haster å ta Kyiv, så noe tidsaspekt er ikke noe jeg skal begi meg inn på.
    Så du synes det virker plausibelt at russerne har utstyr og kapasitet til å ta Kiev, men bare drøyern litt?

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.707
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg har faktisk vært innom Lars_Erik sine innlegg, på utkikk etter noen innlegg som viser at han har en nærmest snåsamann-liknende evne til å forutse hva som kommer til å skje fremover.

En stor skuffelse, egentlig. Hvis han har forutsett hva som kom til å skje, har han holdt det for seg selv.

Mvh
    Tror du har misforstått. Dette forutses retrospektivt. Derav treffsikkerheten.

leifen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Antall liker
    1.935
    Det haster ikke? Såvidt de fleste bekjent sitter mål nr 1 der. Det eneste som kanskje kan kue motstandsviljen deres en liten smule er at de knerter presidenten og får innsatt et dukketeater.
    Du syns kanskje dette har gått på skinner for Putin du?

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903

Mvh
    Kudos at du gadd, tkr. Var på tanken men fant ut at dette ville innebære å scrolle gjennom tusenvis av duplikatinnlegg i koronatråden, og det har jeg verken tid eller lyst til.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Så du synes det virker plausibelt at russerne har utstyr og kapasitet til å ta Kiev, men bare drøyern litt?
    Det igjen avhenger av hva som er det egentlige målet. Dersom det er som jeg tror- Krim og "nøytralitetsavtale", er blodbad noe som vil ødelegge forhandlingsposisjonen. Så får tiden vise.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det var det med leseevne da. Hvor har jeg hevdet at man ikke skal ha noen sanksjoner?

Leser du tråden så ser du at alle sanksjonene styrker putins posisjon i folket. Det var ikke hensikten, var det?
    hva var da poenget? at du er for sanksjoner som styrker putins posisjon?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.786
    Torget vurderinger
    1

Tipper at poenget er at alt som USA og NATO stiller seg bak må være feil uansett hva det er...

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    At det kan hende at man vært litt overivrig i summen av sanksjoner? Befolkningen er i ferd med å stille seg mer og mer bak Putin. Det er vel ikke ønskelig, er det?

At man kanskje skal la følelsene ligge litt og bruke hodet. Vurdere kost / nytte og konsekvenser av handlinger (hvor man tar med seg utilsiktede konsekvenser).

Hvilke sanksjoner står igjen å bruke fra vesten nå? Hva kan vesten eskalere med nå. Hva har de ikke brukt?

Hvilken gulerot skal vesten dingle foran Putin for å få han til å velge en annen utvei enn militær seier i Ukraina?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Det haster ikke? Såvidt de fleste bekjent sitter mål nr 1 der. Det eneste som kanskje kan kue motstandsviljen deres en liten smule er at de knerter presidenten og får innsatt et dukketeater.
    Du syns kanskje dette har gått på skinner for Putin du?
    Langt fra "på skinner", noe vi skal være veldig glad for.

Hvorvidt Zelenskyj virkelig er et mål å ta ut, er jeg nok ikke helt overbevist om.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    4.010
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Det kommer vel an på om det er slik at den står i ro av disse årsakene disse forskerne mener.
    Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen omtaler Ukrainas militærkolonne utenfor Kyiv som en total fadese.

Dårlig planlegging og logistikk. 60km med kjøretøy er ganske mange mann som trenger forsyninger av drivstoff og mat så lenge de ikke kommer seg framover grunnet UE forsvar som stopper dem.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    At det kan hende at man vært litt overivrig i summen av sanksjoner? Befolkningen er i ferd med å stille seg mer og mer bak Putin. Det er vel ikke ønskelig, er det?

At man kanskje skal la følelsene ligge litt og bruke hodet. Vurdere kost / nytte og konsekvenser av handlinger (hvor man tar med seg utilsiktede konsekvenser).

Hvilke sanksjoner står igjen å bruke fra vesten nå? Hva kan vesten eskalere med nå. Hva har de ikke brukt?
    hvilke sanksjoner ville du anse som effektive?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Oberstløytnant Geir Hågen Karlsen omtaler Ukrainas militærkolonne utenfor Kyiv som en total fadese.

Dårlig planlegging og logistikk. 60km med kjøretøy er ganske mange mann som trenger forsyninger av drivstoff og mat så lenge de ikke kommer seg framover grunnet UE forsvar som stopper dem.
    Jeg er fullstendig klar over at noen mener det. Samtidig mener altså andre eksperter noe annet.

At denne kolonnen ikke er bombet sønder og sammen, tyder jo på at det ikke haster veldig.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    hvilke sanksjoner ville du anse som effektive?
    Veldig personfokus her nå, syns du ikke?

Hvilke sanksjoner mener DU vil være effektive, spesielt over tid? Og vil de vare over tid, og oppnå målet- få Putin i kne?

Sanksjoner som kunne forhindret denne invasjonen, hadde muligens vært det beste, ikke sant?

Vi er muligens midt i et forsøk på at kun de med de "riktige" meninger hva gjelder Putins mål, logistikk, planlegging osv skal kunne uttale seg?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.786
    Torget vurderinger
    1
    Russiske mødre begynner å reagere på at sønnene deres blir brukt som kanonføde...

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Veldig personfokus her nå, syns du ikke?

Hvilke sanksjoner mener DU vil være effektive, spesielt over tid? Og vil de vare over tid, og oppnå målet- få Putin i kne?
    he-he
    hva har dette med personfokus å gjøre? en kritiserer sanksjonene, påstår at de virker mot sin hensikt, men er likevel ikke mot sanksjoner, og en lurer på hvilke sanksjoner som er effektive etter talers mening, og du ser bare personfokus… hvor er logikken i det? (du som er så god med logikk)

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    gi ham ukraina! (det er din løsning.)
    Å "gi han ukraina nå" og deretter tvinge han til å trekke seg ut om x år med isolasjon er en bedre løsning enn å legge østukraina øde og å gruse millionbyen Kiev. Dette blir fort resultatet av vestens innflytelse.

Om prisen er at ukraina forblir nøytralt så er det en mindre kostnad enn utbombet infrastruktur med lidelser i mange tiår fremover.

Hvem skal bygge opp igjen Ukraina etter krigen tror du?

Skal vi bare krige og krige koste hva det koste vil?

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    he-he
    hva har dette med personfokus å gjøre? en kritiserer sanksjonene, påstår at de virker mot sin hensikt, men er likevel ikke mot sanksjoner, og en lurer på hvilke sanksjoner som er effektive etter talers mening, og du ser bare personfokus… hvor er logikken i det? (du som er så god med logikk)
    Det er vel rimelig selvsagt at både for milde òg for harde sanksjoner vil virke mot sin hensikt.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Russere flest må bare forstå hvorfor sanksjonene er der, det er jo utfordringen med sensur.

Larson

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Antall liker
    4.215
    Russere flest må bare forstå hvorfor sanksjonene er der, det er jo utfordringen med sensur.
    Du mener de sanksjonene som ikke kom overfor USA og deres mange angrepskriger? Du mener de sanksjonene USA pusher for noe USA gladelig gjør selv?

Du tror at den jevne russer vil overse hykleriet og si at deres land og deres statsleder fortjener slik forskjellsbehandling? Eller vil de heller påpeke hykleriet og nå stille seg bak sin leder? Noe de ikke gjorde før alle disse sanksjonene.

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.880
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Vi får inderlig håpe at ledelsen i Nato har et litt klarere syn på ting, slik at en atomkrig ikke blir resultatet av at følelser får styre.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn