Enig i dette. Har jobbet med en del yrkesmilitære opp gjennom og det er en grunn til at når krisesituasjoner er i ferd med å utarte til militær konflikt så har man i de kretser et ordtak om «bedre aldri enn sent».
Ting blir sjelden bedre av å bare se det hele an, eller tro fienden er en så upersonlig, perfekt informert og rasjonell maskin at det er best å legge seg på rygg i håp om å få det hele overstått så raskt og smertefritt som mulig.
Det sagt så tror jeg heller ikke militær bakgrunn alene er nok til å fullt ut forstå og forutse hvorfor og hvordan en (menneskeskapt, for det er de oftest) krise kan eskalere til en militær konflikt. Her kommer innsikt fra en rekke faglige disipliner inn, ikke minst fra politikk og økonomi fra mikro til makro.
Dette vet naturligvis dyktige militære analytikere og strateger godt, i motsetning til skrivebordsgeneraler som forelsker seg i den første og enkleste modell de snubler over på nettet.
Enig i det, man ksn sikkert beskylde en del ledere med militær bakgrunn for å ha hatt for stor tro på at konflikter kan løses militært. Dette tror jeg gjelder mange av USAs intervensjoner som etterhvert råtner på rot.
Tilbake til det jeg skrev, så tror jeg at noen med OMF sin bakgrunn har bedre forutsetninger enn de fleste på hfs (ikke nødvendigvis, men kanskje alle på hfs) til å forstå hvordan Putin resonnerer, og hvor tilbøyelig han er til å etterleve sine tanker.
Jeg var også befalingsmann, av lav rang må sies. Jeg har ikke de rette refleksene i ryggmargen til å agere brutalt hvis jeg skulle befinne meg i frontlinjen med et overtak, men jeg fikk med meg at krigføring krever trening. I en krigssituasjon så skal du attakkere der og når fienden er svakest og feige ut når du er den svake. Det motsatte av en nevekamp mellom gentlemen. Det betyr ofte å ta livet av folk som der og da er forsvarsløse. De som ikke har god nok militær skolering eller erfaring vil vegre seg. De som har skolering (eller erfaring) forstår betydningen av å benytte enhver anledning til å svekke fienden. Og betydningen av å følge ordre.
Oss andre vil vegre oss til vi er målskiven … men da er det for sent.
Det var den psykologiske biten. Den andre er at en krigssituasjon utløser såkalt dominant respons. Folk reagerer under press med det mest innøvde handlingsmønsteret. Hvis msn ikke har trent på å holde hue og rævva nede når man kryper framover, så gjør man det ikke i krigen heller, og da ksn man få en kule. Og hvis man ikke har trent på å sikte på en russisk soldat og fyre av med dødelige intensjoner når man har klart skudd, så gjør man ikke det heller.
Putin har den samme mentaliteten på hele arsenalet av våpen, fra økonomiske virkemidler til a-bomber. Det handler bare om makt.
Hvis Machiavelli hadde levd lenge nok til å se det som utspiller seg her, så hadde «Fyrsten» blitt beriket med norn flere innsikter.