- Ble medlem
- 13.05.2006
- Antall liker
- 1.972
Fint lite vits i å påpeke sånt. All propaganda østfra svelges med søkke og snøre.Iscenesatt av russerne selv, altså fake News.
Dette har jeg lagt ut video av tidligere i tråden.
|
Fint lite vits i å påpeke sånt. All propaganda østfra svelges med søkke og snøre.Iscenesatt av russerne selv, altså fake News.
Det er en rekke dilemmaer vi må leve med og hele tiden vurdere konsekensene av. Å diskutere disse gjør ikke meg "mindre reflekterende" eller er ensbetydende med at jeg har en dårligere moral.Utmerket formulert. Takk!
RRR er forhåpentlig i stand til å kjenne igjen sitt ståsted.
I utgangspunktet applauderte jeg ideen; samhandel og samarbeide skaper fred og sprer rasjonalitet og demokrati. Akk så feil man kan ta. Putin hadde tilgang til alt, men ville ha mer. Han ville ikke tro at noen her i Vesten faktisk var ute etter å være reale, forutsigbare partnere, han ville ha slutt på den frie tanke i stedet.RRR: Merkel bygde hele Tysklands posisjon på at Putin og Russland var rasjonelle og ansvarlige og gjorde Tysklands økonomi avhengig av dette. Putin gamblet på at disse avhengighetene ville hindre vesten i å gripe inn. Du argumenterer langs eksakt de samme linjer. Derfor. Vi får akseptere kostnadene for våre feilgrep, selv om du synes det er trist at russere og BNP må lide. Det er ikke hersketeknikkerå forvente at såpass åpenbare sammenhenger forstås.
Du kan selvsagt ha rett. Løgn og propaganda er tross alt en viktig del av krigføringen. Men, er det journalister og forumdeltakere som har avsagt dom i saken så må man ta det for hva det er. Her tipper jeg det blir rettslig forfølgelse etter at det hele er over.Iscenesatt av russerne selv, altså fake News.
Vi er en gruppe på ti personer i et rom hjemme hos deg. Vi ser at taket holder på å rase, så vi ber deg om å holde det oppe, og det ser ut som at du vil klare å holde det oppe akkurat lenge nok til at vi andre kommer oss ut av rommet, før vekta blir for mye for deg, og du blir knust.Det samme med import av gass fra Russland. Hva er mest moralsk? Å stenge gassen i dag som fører til økt arbeidsledighet og drastisk reduserte levevilkår i hele Europa, eller å la være?
Det som dessverre ikke kommer til å skje, er at Putin stilles for den internajsonale folkerettsdomstolen, siktet for forbrytelse mot menneskeheten.Du kan selvsagt ha rett. Løgn og propaganda er tross alt en viktig del av krigføringen. Men, er det journalister og forumdeltakere som har avsagt dom i saken så må man ta det for hva det er. Her tipper jeg det blir rettslig forfølgelse etter at det hele er over.
Er'e i det hele tatt mulig?Klokt av Putin synes jeg https://www.nrk.no/urix/putin-stanser-storming-av-stalverk-i-mariupol-1.15938417
Ingen grunn til å risikere livet til russiske soldater som det står. Synd han ikke er like opptatt av ukrainske sivile.Klokt av Putin synes jeg https://www.nrk.no/urix/putin-stanser-storming-av-stalverk-i-mariupol-1.15938417
De som mener at eneste måten å avslutte krigen på er å drive russland ut av ukraina er heller ikke så opptatt av ukrainske sivile.Ingen grunn til å risikere livet til russiske soldater som det står. Synd han ikke er like opptatt av ukrainske sivile.
Bare det å starte krigen er en forbrytelse.Det som dessverre ikke kommer til å skje, er at Putin stilles for den internajsonale folkerettsdomstolen, siktet for forbrytelse mot menneskeheten.
Og ikke glem, Khanate, at jeg har linket til en rekke forskjellige instanser, presse og menneskerettighetsorganisasjoner fra flere steder i verden, og med forskjellige roller i en krigssituasjon, hver og en av dem er glassklare på at russiske styrker bedriver fullstendig uakspetable krigsforbrytelser. Og disse instanser har folk på stedet. De ser hva som foregår.
OM Ukrainske styrker var opptatt av sivile ville de sørget for å IKKE etablere egne militære posisjoner bland de samme sivilistene. Plasserer man en sniper, f.eks på taket av et sykehus, eller en kommandoplass i kjelleren, så blir dette sykehuset automatisk et militært mål.Ingen grunn til å risikere livet til russiske soldater som det står. Synd han ikke er like opptatt av ukrainske sivile.
Diplomati er ALLTID å foretrekke fremfor meningsløs krig og terror.De som mener at eneste måten å avslutte krigen på er å drive russland ut av ukraina er heller ikke så opptatt av ukrainske sivile.
For ordens skyld så er jeg for å gjøre alle tiltak som faktisk monner. Ellers enig i at moralmåling har lite for seg, det samme med excel-ryttere, uavhengig om de er leger eller blåruss.^Svaret er ikke enkelt nei.
Hver enkelt av oss har mer eller mindre påvirkningskraft. Sitter man i en posisjon der aksjeinvestorers avkasning er målet gjør men nok andre valg enn et menneske på gølvet som i disse dager kanskje velger ikke å kjøpe den skiva til Anna Netrebko allikevel.
For ordens skyld er jeg ikke ute etter moralmåling. Det er som å sette dårlige Exceljockeyer til å styre helsevesenet.
Har du noensinne vært i en by?OM Ukrainske styrker var opptatt av sivile ville de sørget for å IKKE etablere egne militære posisjoner bland de samme sivilistene. Plasserer man en sniper, f.eks på taket av et sykehus, eller en kommandoplass i kjelleren, så blir dette sykehuset automatisk et militært mål.
Om du forenkler problemstillingen slik er svaret enkelt. Om du tenker at massiv husløshet og arbeidsledighet for de svakeste i Europa er å regne som skrubbsår så er jeg ikke helt enig. På samme tid har du et poeng. Om alle virkelig hadde brydd seg så hadde dette vært gjennomførbart, men det er neppe særlig sannsynlig. Bare her hjemme er fokuset på strømpriser og bensinpriser - og regjeringen sliter big time, og får lite kredd for at de den siste tiden har fokusert mye på å hjelpe Ukraina. Støre får ingen styringstillegg selv om vi i praksis er i krig mot en diktator. Ola og Kari er sin lommebok nærmest.Vi er en gruppe på ti personer i et rom hjemme hos deg. Vi ser at taket holder på å rase, så vi ber deg om å holde det oppe, og det ser ut som at du vil klare å holde det oppe akkurat lenge nok til at vi andre kommer oss ut av rommet, før vekta blir for mye for deg, og du blir knust.
Vi kunne selvsagt alle hjulpet til, men vi hadde blitt skitne, fått litt skrubbsår, og muligens må vi endre litt på planene våre den aktuelle dagen. Det er selvsagt for ubeleilig, så vi lar heller deg dø.
Det er uansett ikke vårt tak, så hvorfor skal vi bry oss?
Hva er mest moralsk?
Ukrainske sivile har ingen fremtid i en Putinstyrt "republikk" Om du studerer litt av din egen sides propaganda så fremgår det ganske klartDe som mener at eneste måten å avslutte krigen på er å drive russland ut av ukraina er heller ikke så opptatt av ukrainske sivile.
Eller når den ene parten notorisk lyver (bevislig) og bryter alle avtaler de har signert på (også bevislig).Diplomati er ALLTID å foretrekke fremfor meningsløs krig og terror.
Men når aggressoren ikke får det som han vil, hvilke muligheter gjenstår da?
jeg tror det ville være lurt å gå tilbake til din opprinnelige påstand, for å se hva det var det ble reagert på – ikke som her at det er mange dilemmaer; det vet vi alle, og interessant å diskutere.Det er en rekke dilemmaer vi må leve med og hele tiden vurdere konsekensene av. Å diskutere disse gjør ikke meg "mindre reflekterende" eller er ensbetydende med at jeg har en dårligere moral.
F.eks. Norge tjener masse penger for tiden ved å eksportere enda mer gass til Europa. Dette i en tid der vi aller helst skulle ha eksportert langt mindre mht. klimaet. Gjør det oss mindre moralske, eller er det riktig å gjøre i en nøsituasjon (som kommer til å vare lenge)? Er det et enkelt svar på dette?
Det samme med import av gass fra Russland. Hva er mest moralsk? Å stenge gassen i dag som fører til økt arbeidsledighet og drastisk reduserte levevilkår i hele Europa, eller å la være?
Har du et enkelt svar på dette? Det har ikke jeg, men det er interessante problemstillinger å diskutere.
Hvordan går det med å påvirke moderselskapetet når du nå har sluttet i jobben?haraldo skrev:
Jeg har sagt opp min stilling der jeg jobber i protest mot at moderselskapet har operation i russland.
Jeg jobber videre med en prosess for å påvirke moderselskapet til å trekke seg helt 100% ut.
Jeg oppfordrer alle til å gjøre noe som kan gjøre en reell forskjell for Ukraina. Gjør noe for Ukraina folkens!
Слава Україні![]()
Har du en link til hvor du fant det kartet. Stemmer ikke så godt med det som ligger på Wiki.Er det de russiskspråklige sivilistene Putin ønsker å ta livet av?
Hva er din unnskyldning for russiske soldater som går inn i ukrainske boliger og voldtar og dreper sivile ?OM Ukrainske styrker var opptatt av sivile ville de sørget for å IKKE etablere egne militære posisjoner bland de samme sivilistene. Plasserer man en sniper, f.eks på taket av et sykehus, eller en kommandoplass i kjelleren, så blir dette sykehuset automatisk et militært mål.
Er de ikke nazister og får som fortjent? .Hva er din unnskyldning for russiske soldater som går inn i ukrainske boliger og voldtar og dreper sivile ?
reconsideringrussia.orgHar du en link til hvor du fant det kartet. Stemmer ikke så godt med det som ligger på Wiki.
OM Ukrainske styrker var opptatt av sivile ville de sørget for å IKKE etablere egne militære posisjoner bland de samme sivilistene. Plasserer man en sniper, f.eks på taket av et sykehus, eller en kommandoplass i kjelleren, så blir dette sykehuset automatisk et militært mål.
Vet ikke hvor riktig kartet er. Jeg brukte duckduckgo til å søke opp "russian speaking ukraine map" og valgte første og beste kart som dukket opp. Uansett, øst er dominert av russiskspråklige. Mitt poeng er her at Russland befinner seg i den russiskspråklige delen av Ukraina. Deres formål er naturligvis å drepe flest mulig russiskspråklige sivilister. De har det i sitt DNA.Har du en link til hvor du fant det kartet. Stemmer ikke så godt med det som ligger på Wiki.
IngenHva er din unnskyldning for russiske soldater som går inn i ukrainske boliger og voldtar og dreper sivile ?
Jeg gjorde det samme og fikk opp dette.Vet ikke hvor riktig kartet er. Jeg brukte duckduckgo til å søke opp "russian speaking ukraine map" og valgte første og beste kart som dukket opp. Uansett, øst er dominert av russiskspråklige. Mitt poeng er her at Russland befinner seg i den russiskspråklige delen av Ukraina. Deres formål er naturligvis å drepe flest mulig russiskspråklige sivilister. De har det i sitt DNA.
Dette er en forvregning. Tanken er å påvirke der det monner. Symbolske tiltak gir ingen effekt. For Valentino ga det mening mht eierskap. I andre tilfeller er det bedre å påvirke innenfra. Ikke minst mht å fremme tiltak som rammer regimet Putin og ikke alle andre.jeg tror det ville være lurt å gå tilbake til din opprinnelige påstand, for å se hva det var det ble reagert på – ikke som her at det er mange dilemmaer; det vet vi alle, og interessant å diskutere.
dette er hva du sa, som tilsvar på haraldos innlegg:
Hvordan går det med å påvirke moderselskapetet når du nå har sluttet i jobben?
Hvilken forskjell gjør det for Ukraina at du ikke har en jobb i Norge?
–––––––––
det første er et empirisk spørmål, og har intet med morale å gjøre. det var det siste som avfødte reaksjoner fra erato/valentino.
tanken er nemlig: om det ikke gjøre noen forskjell for ukraina (verden) om jeg beholder jobben eller sier opp, hvorfor da si opp?
og det fikk du svar på: vi skal leve med oss selv. men det svaret hadde du så liten sans for at du begynte å snakke om andre ting.
Det var stor forskjell. Av alle kartene jeg fant i søket så er ditt det som viser minst dominans av russiskspråklige. Jeg aner ikke hva som er korrekt. De kartene jeg har sett i artikler i media har dog vist større forekomst av russiskspråklige enn hva ditt kart antyder.Jeg gjorde det samme og fikk opp dette.
det er en trist utvikling når selvrespekten – denne hedersbetegnelse –nå ikke blir lest som noe annet enn symbolhandlinger, og kunne en legge til, moralpoesering.Dette er en forvregning. Tanken er å påvirke der det monner. Symbolske tiltak gir ingen effekt. For Valentino ga det mening mht eierskap. I andre tilfeller er det bedre å påvirke innenfra. Ikke minst mht å fremme tiltak som rammer regimet Putin og ikke alle andre.
Videre, I Norge og i EU er det mye snakk mens folk egentlig er opptatt av lommeboka og framstå som moralske / korrekte. Oppslutningen til regjeringen sier det meste - bensin og strøm trumfer alt. Årsaken er åpenbar - det smerter for mye å gå all inn. Mye likt med klimakrisen - tesla og store ord hjelper lite.
Det er uansett rasende irrelevant hvilket språk majoriteten snakker i det daglige, dersom de er en selvstendig nasjon som ønsker å fortsette med det.Det var stor forskjell. Av alle kartene jeg fant i søket så er ditt det som viser minst dominans av russiskspråklige. Jeg aner ikke hva som er korrekt. De kartene jeg har sett i artikler i media har dog vist større forekomst av russiskspråklige enn hva ditt kart antyder.
Det er fordi det gir gjenklang i dyrkingen av den store fedrelandskrigen. Den konstruerte fortiden hvor russerne alene befridde verden fra nazismen. Det er også verd å merke seg at i fascistregimet russland av i dag er, så brukes betegnelsen nazi om hva som helst som ikke samsvarer med Moskva sitt syn.Kan noen svare på hvorfor Russland ser på det som sin oppgave å renske Ukraina for nazister?
Hvorfor er det deres oppgave og betyr det at de etterpå vil gå hardt til verks i sitt eget land?