Satsing på samferdsel i nord ??? Jaujau…. Nå er jeg de facto altfor gammel til å tro på Julenissen, og flytende valgflesk fikk av nok av i fjor…. Det renner som kjent også fortest bort…
Da er vi to.. men denne gangen håper jeg at det er litt annerledes.
EU satser såvidt jeg forstår stort på jernbane transport av militært utstyr bla fordi en tidligere NATO logistikk øvelse viste at vei konseptet ikke var så bra. Når Sverige og Finland kommer inn i NATO så blir de med på jernbanesatsingen de også.
Forsvarssjefene har utpekt de viktige havnene i Nor; Narvik og Trondheim, Sve, Dan og muligens Fin. Både Sve og Fin er avhengig av isfrie havner (inntil klima har tatt bort vinterkulda i Østersjøen) som Norge kan bidra med.
Forsvarssjefen prater mye om totalforsvaret
I sum ser det bedre ut for jernbanesatsing i nord, spesielt siden den økonomiske Excel eliten i ring 3 ikke kan se bort fra bidraget fra EU og NATO når de skal beregne samfunnsnytten.
(Selv om alle vet at den største samfunnsnytten får vi kun når alle norske borgere bor i Oslo og klipper håret til hverandre og leier bolig hos Ivar Tollefsen)
Dog, tror ikke det blir en jernbane gjennom NordNorge, men heller via Sverige og Finland