Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Idioter!
    Selvsagt brolegger vi veien til helvete selv. ... og som alltid leder eliten an...
    Der var du, ja. Har du lest denne ennå?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Der var du, ja. Har du lest denne ennå?
    Der var jeg ja. Jeg senser selvsagt nedladenheten først og fremst. Hvorfor skal jeg ikke bare avskrive? Var nedladenhet alt du hadde å tilby i kveld? I så fall vender jeg tilbake til rusen og forestillingen om et bedre sted uten bedrevitere. Sorry - men edru nok til å stenge av.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg la inn den linken i et svar til deg sist helg. Har ikke sett noe til deg siden det. Jeg lurte på om du hadde lest den. Det virker som svaret er nei. I så fall gjentar jeg anbefalingen. Les den, og tenk over hva som står der.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    De "beste analyser" peker hit:

Så får du velge om det er verdt å sprette champagnen....

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg la inn den linken i et svar til deg sist helg. Har ikke sett noe til deg siden det. Jeg lurte på om du hadde lest den. Det virker som svaret er nei. I så fall gjentar jeg anbefalingen. Les den, og tenk over hva som står der.
    99% er luftballonger, men jeg skal gjøre unntak.:)

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Et par sekunder i linken ser jeg at det ikke finnes en off-ramp. Man beigr seg ut på etiske og moralske blindspor. Jeg vil og etterspør bare resultat!

Et godt resultat ville vært våpenhvile og fred. Alt annet er smalltalk over store ting og personlige katastrofer. Elitens språk. The greater good! - mens vanlige folk blør og dør.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.556
    Du kan jo prøve deg som freelance-forhandler. Vær bare obs på at Putin helst vil å bruke en evt våpenhvile til å forberede neste fremstøt. Så dealen du evt lander må overbevise Zelensky & Co om at så ikke kommer til å skje. Vurderingen til Ukraina nå er at de har alt å tape på en våpenhvile.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Et par sekunder i linken ser jeg at det ikke finnes en off-ramp. Man beigr seg ut på etiske og moralske blindspor. Jeg vil og etterspør bare resultat!

Et godt resultat ville vært våpenhvile og fred. Alt annet er smalltalk over store ting og personlige katastrofer. Elitens språk. The greater good! - mens vanlige folk blør og dør.
    Tenker du på denne delen?
    People of Ukraine want peace more than anyone else in the world. But peace cannot be reached by country under attack laying down its arms. This would not be peace, but occupation. After the liberation of Bucha, we found a lot of civilians murdered in the streets and courtyards of their homes. These people were unarmed.

We must stop pretending deferred military threats are “political compromises”. The democratic world has grown accustomed to making concessions to dictatorships. And that is why the willingness of the Ukrainian people to resist Russian imperialism is so important. We will not leave people in the occupied territories to be killed and tortured. People’s lives cannot be a “political compromise”. Fighting for peace does not not mean yielding to pressure of the aggressor, it means protecting people from its cruelty.
    Moralske blindspor? Hvis du forflytter resonnementet til ca 1940, hva burde vestmaktene gjort i stilt ovenfor Hitlers angrepskrig og folkemord? Lagt seg flate, i håp om «fred»? Det gjorde man ikke, og aggressorene ble hengt i Nürnberg og Tokyo for de samme forbrytelsene som putin begår nå.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jesus talte om å vende det andre kinn. Hvis vi skal bruke våre moderne hjerner til noe fornuftig, kan vi likegodt velge deeskalerende fremfor eskalerende tenking.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jesus talte om å vende det andre kinn. Hvis skal bruke våre moderne hjerner til noe fornuftig, kan vi likegodt velge mellom eskalerende eller deeskalerende.
    Jeg er ikke kristen. Om noen hadde brutt seg inn hos meg, voldtatt og drept kone og døtre, stjålet vaskemaskin og dass, og deretter brent ned huset, så hadde ikke tilgivelse vært det første jeg tenkte på. Å forsvare seg mot kriminelle overgrep er ikke «eskalerende», det er legitimt selvforsvar.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Tenker du på denne delen?

Moralske blindspor? Hvis du forflytter resonnementet til ca 1940, hva burde vestmaktene gjort i stilt ovenfor Hitlers angrepskrig og folkemord? Lagt seg flate, i håp om «fred»? Det gjorde man ikke, og aggressorene ble hengt i Nürnberg og Tokyo for de samme forbrytelsene som putin begår nå.
    Jeg er ikke kristen. Om noen hadde brutt seg inn hos meg, voldtatt og drept kone og døtre, stjålet vaskemaskin og dass, og deretter brent ned huset, så hadde ikke tilgivelse vært det første jeg tenkte på.
    ...men du står fritt til å sette fyr på nabolaget i harnisk?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.907
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nei, men til å gjøre mitt ytterste for å se til at forbryterne blir bragt til rettferdighet og ikke kan gjenta bravaden noe annet sted. Om nødvendig med våpenmakt.

Har ukrainerne brent ned nabolagene i Bucha og Irpin hvor de første massakrene av sivilister ble avdekket?

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Jesus talte om å vende det andre kinn. Hvis vi skal bruke våre moderne hjerner til noe fornuftig, kan vi likegodt velge deeskalerende fremfor eskalerende tenking.
    Nå er ikke jeg spesielt bevandret i bibelen, men det russiske angrepet bryter vel noen av de 10 bud, og da er del vel rett og rimelige og sende de raskeste vei til helvete. Her synes jeg du bør applaudere våpenbistand som sørger for å effektuere guds ord!

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Jeg syns det er direkte usmakelig at du blander inn kristendommen i det fyllerøret ditt.
    Hvis du synes virkeligheten ser bedre ut, så har du min tillatelse til å utfolde deg i den.:) Ikke mitt fyllerør og ikke noen kristendom. Men kommentarene mine slipper du ikke unna. Da må du drepe meg først, hvis de plager deg så meget. Eller kjøre
    på admin og forsøke å rense opp i meningsbrytningene?. Kanskje best å ikke la seg irritere? Eller enda bedre: Tenk!

Hva har jeg skrevet? At fredshvile og våpenstillstand er gull? Jeg skjønner ikke hvorfor du har et problem med det? Du går i spinn p.g.a. min religiøse innfallsvinkel, men du unngår også samtlige alle andre tyngre spørsmål.

Må det være krig?

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.895
    Nå er ikke jeg spesielt bevandret i bibelen, men det russiske angrepet bryter vel noen av de 10 bud, og da er del vel rett og rimelige og sende de raskeste vei til helvete. Her synes jeg du bør applaudere våpenbistand som sørger for å effektuere guds ord!
    Ja, hvordan var det igjen.
    1. Du skal ikke ha andre guder enn meg
    2. Du skal ikke misbruke Guds navn
    3. Du skal holde hviledagen hellig X
    4. Du skal ære din far og din mor
    5. Du skal ikke slå i hjel X
    6. Du skal ikke bryte ekteskapet
    7. Du skal ikke stjele X
    8. Du skal ikke tale usant om din neste X
    9. Du skal ikke begjære din nestes eiendom X
    10. Du skal ikke begjære din nestes ektefelle, eller hans arbeidsfolk eller andre som hører til hos din neste X
    Med andre ord, ikke mye kristen etikk i det putler driver med, eller den russisk-ortodokse kirke for den del.

Om noen fortsatt vil vende den andre skinken til for putler så får de gjøre det for egen bekostning og fornøyelse, ikke ukrainernes. удачи

Så har vi selvsagt en betydelig mer relevant dekalog av nyere dato, nærmere bestemt fra Helsingforsavtalen, som også putler gjenforpliktet seg til så sent som i 2010.
    1. Suveræn likhet, respekt for rettighetene som ligger i suverenitet X
    2. Ikke-bruk av trussel eller bruk av makt X
    3. Grensers ukrenkelighet X
    4. Statenes territoriale integritet X
    5. Fredelig tvisteløsning X
    6. Ikke-inngripen i indre anliggender X
    7. Respekt for menneskerettigheter og grunnleggende friheter, inkludert tankefrihet, samvittighet, religion eller tro X
    8. Like folks rettigheter og folks rett til selvbestemmelse X
    9. Samarbeid mellom stater X
    10. Oppfyllelse i god tro av forpliktelser pålagt i henhold til folkeretten X
    Her har putler brutt og bryter absolutt samtlige. I tillegg til Budapest-memorandumet og så mye annet.

Sist redigert:

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Så får ignorantene/de som ignorerer lene seg på på Putler (skyld) og retorikken (på idiotnivå - men gramatisk riktig). Ikke sikkert det har noe for i den virkelige verden. Hvem skulle trodd at jeg som religiøs skulle oppfordre folk til å komme tilbake til den virkelige verden?

Faktum er at Ukraina og folket kastes på bålet.

Hva hvar spørsmålet?

Sist redigert:

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    533
    Torget vurderinger
    1
    Djeezes!!
    Ukrainerne trygler Vesten om mer støtte og mer våpen, og ikke minst om å ikke gi etter for overgriperne. Imens sitter en voksen mann på gutterommet og ber Ukrainerne om å vende det andre kinn til de som voldtar og dreper for fote i landet deres. Usmakelig!

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    533
    Torget vurderinger
    1
    Hyggelig å vekke litt tankevirksomhet og avsky i hjernekrokene. Som om det var jeg som var årsaken til problemene...
    :unsure:
    Hvilken tankevirksomhet er det du tror du har vekket? Tror du overdriver din betydning på det feltet. Det med avsky kan jeg forstå, men ikke hvorfor det er hyggelig!?

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Du må slutte å følge russisk propaganda - det er i all hovedsak russiske soldater som dør. Og de Ukrainerne som dør, gjør det for at resten skal få leve fritt.
    Ok, hvis vi lenger skal være hyggelige.

Hva er status for Ukraina mener du?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.746
    Torget vurderinger
    1
    Djeezes!!
    Ukrainerne trygler Vesten om mer støtte og mer våpen, og ikke minst om å ikke gi etter for overgriperne. Imens sitter en voksen mann på gutterommet og ber Ukrainerne om å vende det andre kinn til de som voldtar og dreper for fote i landet deres. Usmakelig!

Det som er usmakelig at vedkommende kaller seg for kristen.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Hva tror du skjer hvis Ukraina overgir seg? Tror du Putins apetitt for å regimebygging blir mindre?
    Takk. Endelig et fornuftig spørsmål. Jeg tenker stadig på dette med Salominsk dom.

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    24.345
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk. Endelig et fornuftig spørsmål. Jeg tenker stadig på dette med Salominsk dom.
    Den dommen faldt i 2010, men det ignorerer du vel bare :sleep:

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Ok, hvis vi lenger skal være hyggelige.

Hva er status for Ukraina mener du?
    Det er jo et stort spørsmål, men russernes angrep har jo dyttet Ukraina inn i Europa, så når de har jaget russerne helt tilbake så tenker jeg de har en fremtid som er dramatisk bedre en under russisk styre.

RojohII

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Antall liker
    1.855
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det er jo et stort spørsmål, men russernes angrep har jo dyttet Ukraina inn i Europa, så når de har jaget russerne helt tilbake så tenker jeg de har en fremtid som er dramatisk bedre en under russisk styre.
    Hvis det er noen overlevende som ikke er traumatisert for livet, så kanskje - vil jeg kanskje si. Det må være helvete å være/leve der nede allerede.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.353
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvis det er noen overlevende som ikke er traumatisert for livet, så kanskje - vil jeg kanskje si. Det må være helvete å være/leve der nede allerede.
    Joda, men når de har knust russerne blir det bra, og da har de noe å kjempe for. Ikke ulikt å kjempe mot tyskerne.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn