Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Odd J

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Antall liker
    3.121
    Torget vurderinger
    1
    De bombeflyene som slipper glidebombene er vel ikke en fornybar ressurs. Ergo bør det være mulig å gjøre noe med det.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    De bombeflyene som slipper glidebombene er vel ikke en fornybar ressurs. Ergo bør det være mulig å gjøre noe med det.
    Det er fullt mulig å gjøre noe med det. Det er å sende langrekkende raketter inn i russland for å ta ut flyene som er bærere av disse glidebombene som terrorbomber ukrainske boligblokker og sykehus. Men der sier USA og Tyskland nei.

Jeg tror ikke USA og Tyskland er mest redd for at Putin svarer med A-våpenet. Det jeg tror er at vesten frykter at Putin står klar med å utløse hybride trusler, massiv sabotasje mot kritisk infrastruktur i vesten, uten at det kan bevises at det er russland som står bak. Da er vi på en måte satt litt sjakk matt.

Det vi ikke helt har tatt inn over oss er hvor sårbare åpne demokratiske samfunn er i en tid hvor autokratier med onde hensikter angriper oss med ulike virkemidler.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.959
    Sted
    Portugal
    Det er fullt mulig å gjøre noe med det. Det er å sende langrekkende raketter inn i russland
    Ja, det er mulig men ingen med de muligheter vil bidra.

Fjerne de to største byene i Russland løser mange problemer.

Ja, det blir litt svinn. Det er svinn med alt.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.959
    Sted
    Portugal

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.959
    Sted
    Portugal
    av NTB-Reuters
    Musk deltok i Trumps Zelenskyj-samtale
    Under en gratulasjonssamtale mellom Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj fikk en av verdens rikeste menn bli med på tråden.

Under den 25 minutter lange samtalen sa Trump til Zelenskyj at han ville støtte Ukraina, uten å gi flere detaljer. Ifølge kilder til Axios skal han også ha sagt at han ønsket å gi diplomati en sjanse.

Elon Musk skjøt inn i samtalen og fortalte at han ville fortsette å støtte Ukraina gjennom sine Starlink-satellitter.

Tre kilder tett på Zelenskyj forteller til avisen at Ukrainas president følte samtalen gikk bra.

Det er ventet at Musk er aktuell for en posisjon i Trumps påtroppende regjering i USA.

Trump har tidligere vært kritisk til USAs økonomiske og militære støtte til Ukraina.
    Fra DN

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Angående det med at Zelenskyj muligens vil avvise Trump/Musk sitt forslag om å avstå 20% av landet sitt.

Dessverre har nok ikke Zelenskyj noen mulighet til annet å gå med på avtalen til Trump, hvis Trump først har bestemt seg og setter hardt mot hardt.

Tror det var sjefsforsker ved forsvarets forskningsinstitutt Tor Bukkvold som for en tid tilbake siden sa at hvis USA trekker den militære støtten til Ukraina, så vil støtten fra europa temmelig raskt svinne hen. Dette fordi vi hverken har økonomi eller våpen nok til å dekke opp USAs tidligere leveranser. Tyskland vil først backe ut.
    Så hva skal Ukraina da forsvare seg med?

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.959
    Sted
    Portugal
    Trump, krise i Tyskland, mye usikkerhet nå.

La oss håpe Trump kan overraske med noe positivt.

Ingen vet hva han kan finne på, muligens heller ikke Trump.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Trump, krise i Tyskland, mye usikkerhet nå.

La oss håpe Trump kan overraske med noe positivt.

Ingen vet hva han kan finne på, muligens heller ikke Trump.
    Liker ikke den krisen i Tyskland. Når det er sånn der type kriser, så er det enda vanskeligere å samle seg om en enighet og felles front. Samhold og felles front er hva vi behøver i tider som denne.

Putin kan briljere med; «se ute i europa hvor mye splittelse og uenighet det er, her hos oss med vår styreform er alt stabilt og vi kriger ikke innbyrdes mot hverandre».

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.573
    Torget vurderinger
    2

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    av NTB-Reuters
    Musk deltok i Trumps Zelenskyj-samtale
    Under en gratulasjonssamtale mellom Donald Trump og Volodymyr Zelenskyj fikk en av verdens rikeste menn bli med på tråden.

Under den 25 minutter lange samtalen sa Trump til Zelenskyj at han ville støtte Ukraina, uten å gi flere detaljer. Ifølge kilder til Axios skal han også ha sagt at han ønsket å gi diplomati en sjanse.

Elon Musk skjøt inn i samtalen og fortalte at han ville fortsette å støtte Ukraina gjennom sine Starlink-satellitter.

Tre kilder tett på Zelenskyj forteller til avisen at Ukrainas president følte samtalen gikk bra.

Det er ventet at Musk er aktuell for en posisjon i Trumps påtroppende regjering i USA.

Trump har tidligere vært kritisk til USAs økonomiske og militære støtte til Ukraina.
    Fra DN
    Meget interessant, og gir håp.Tar selvsagt forbehold om at dette er rykter, og /eller at trumpern endrer mening idag, eller i morra, eller..
    Igjen så ser man at trumpern lyver og står på (i valgkampen).
    Men så kommer dagliglivets realiteter inn og så er det fort noe annet
    Så spørs det:
    - er dette (Ukraina altså) noe nytt fra trumpern eller
    - er det noen andre i trumpleiren som egentlig står bak dette? Tipper at det kan vøre noen "militær"fabrikkeiere som har visket trump i øret at dette må han gjøre slik at de får sin fortjeneste etter at de har støttet trumpern i valgkampen, og
    - vil dette være? Vi europa får håpe så

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    ^
    Det er nok å overdramatisere å tenke at Russland ønsker å ta mer av vesten. Europa og resten av verden bør framforhandle en fredsavtale! Hvorfor spør du kanskje, jo for å stoppe lidelsene i Ukraina. Russland gir seg nok ikke før de har vunnet krigen de selv startet.
    Det har vi, du og jeg, er vi, og vil antagelig være veldig uenig i lang lang tid

Jeg har i mange poster vist mitt grunnlag for hvorfor jeg mener det.
    Jeg tar diktatorer på ordet når jeg høre de taler om fiende, nazister, overhengende fare for nasjonen osv osv.
    Putler og benji har gjort akkurat det de har sagt de kom til å gjøre. Jeg har ikke et sekund vært i til om hva resultatene kom til å være.

Samtidig ser jeg at andre, blandt annet du, fremholder forhandlinger forhandlinger som veien videre uten å vise til et eneste eksempel hvor det har gitt ønskede resultater ift. feks både putler og benji. Unntatt der motstanderen er utryddet og det ikke er så mye mer å forhandle om; inga folk, intet land...

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Det et bare å håpe at det vi/mange har trodd og ment at det Trump sier, og det han vil gjøre spiller liten rolle. Han kan skifte mening og utsagn neste dag.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Liker ikke den krisen i Tyskland. Når det er sånn der type kriser, så er det enda vanskeligere å samle seg om en enighet og felles front. Samhold og felles front er hva vi behøver i tider som denne.

Putin kan briljere med; «se ute i europa hvor mye splittelse og uenighet det er, her hos oss med vår styreform er alt stabilt og vi kriger ikke innbyrdes mot hverandre».
    Jeg er redd krisen i Tyskland er verre enn de fleste tenker seg, den er strukturell. Rammebetingelsene er alt for dårlige i forhold til konkurrentene, resultatet er vi i ferd med å se nå.

Jeg er redd Tyskland uansett ikke er økonomisk sterk nok til å ta noen lederstilling for å støtte Ukraina dersom USA skulle gi seg.

At the heart of the dramatic end to the embattled three-party alliance are high energy prices, aging technology and overbearing bureaucracy, conditions that have driven away national champions and hobbled efforts to attract foreign capital. Trump’s threats of protectionist measures highlighted the political deadlock that long hobbled serious reforms, forcing Scholz’s hand.

“The economy is not working. We have a massive outflow of capital,” Friedrich Merz, head of the Christian Democrats, which leads in the polls, said earlier this week calling for new elections.

Stein 99

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Antall liker
    1.178
    Bekymring nå:
    Det ligger vel ikke klart i dagen at Russland kan angripe noe Nato land de nærmeste 5 årene men kanskje deretter og da er ikke Trump president lenger.
    Skal Europa fortsette å stole på Nato og USA eller starte en prosess hvor vi kan forsvare oss selv.
    Europeiske land har ingen felles militær strategi og trening til å forsvare Europa, (bare USA har muskler til det) i følge Tormod Heier.
    Men nå har vi tid til å oppruste, trene og konstruere en felles plan og Europa er overlegen Russland både økonomisk og militært (550 langtrekkende atomstridshoder er tilstrekkelig som avskrekking, selv om Russland har flere)
    Jeg er langt fra noe militær sakkyndig men det finnes eksperter til å legge planer for et godt europeisk forsvar, men så er det politikere da. Hva sier de.?
    Kan man bruke artikkel 5, uten bistand fra USA.?
    Og til slutt så er jeg redd for at Ukraina kapitulerer og presidenten flykter. Men jeg leser at det er håp om seier og de bør holde ut et år til. Tja.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Bekymring nå:
    Det ligger vel ikke klart i dagen at Russland kan angripe noe Nato land de nærmeste 5 årene men kanskje deretter og da er ikke Trump president lenger.
    Skal Europa fortsette å stole på Nato og USA eller starte en prosess hvor vi kan forsvare oss selv.
    Europeiske land har ingen felles militær strategi og trening til å forsvare Europa, (bare USA har muskler til det) i følge Tormod Heier.
    Men nå har vi tid til å oppruste, trene og konstruere en felles plan og Europa er overlegen Russland både økonomisk og militært (550 langtrekkende atomstridshoder er tilstrekkelig som avskrekking, selv om Russland har flere)
    Jeg er langt fra noe militær sakkyndig men det finnes eksperter til å legge planer for et godt europeisk forsvar, men så er det politikere da. Hva sier de.?
    Kan man bruke artikkel 5, uten bistand fra USA.?
    Og til slutt så er jeg redd for at Ukraina kapitulerer og presidenten flykter. Men jeg leser at det er håp om seier og de bør holde ut et år til. Tja.
    Det er kanskje uansett på tide at europeiske land tar sin forholdsmessige del av kostnaden med sitt eget forsvar? Er ikke det rett og rimelig? Man har levd godt på at USA har tatt regningen for forsvar av Europa i veldig lang tid nå. Det er vel det Trump ber om, å dele kostnadene på en mer rettferdig måte. Dersom man gjør det er det slik jeg ser det svært lite sannsynlig at USA skulle gå ut av NATO, eller redusere sitt engasjement i NATO.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.791
    Sted
    Sunnmøre
    Dersom man gjør det er det slik jeg ser det svært lite sannsynlig at USA skulle gå ut av NATO, eller redusere sitt engasjement i NATO.
    Den dagen Europa vert i stand til å sikra eige forsvar (hovudsakleg mot Russland) er det heller ikkje sikkert at vi (i den grad ein kan snakka om eit «vi») kjem til å ha felles strategiske, eller sikkerheitspolitiske, interesser som USA.

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Den dagen Europa vert i stand til å sikra eige forsvar (hovudsakleg mot Russland) er det heller ikkje sikkert at vi (i den grad ein kan snakka om eit «vi») kjem til å ha felles strategiske, eller sikkerheitspolitiske, interesser som USA.
    Ingenting er sikkert ift fremtiden;) Det er vel et politisk spørsmål, den som lever får se. Personlig mener jeg likevel at Europa har mer til felles med USA enn kun å være avhengig av at de betaler for vårt forsvar, og at det vil være hensiktsmessig å være i allianse med USA. Men gjerne som mer like partnere.

Drossel

Æresmedlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    3.549
    Har aldrig nogensinde troet på, at såkaldte Ukraine kunne klare sig mod Rusland. Det ville været meget klogere at de hurtigt havde kapituleret. Nu er landet fuldstændigt smadret.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Har aldrig nogensinde troet på, at såkaldte Ukraine kunne klare sig mod Rusland. Det ville været meget klogere at de hurtigt havde kapituleret. Nu er landet fuldstændigt smadret.
    Du kjører på
    Hva skulle planen deretter være?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Ingenting er sikkert ift fremtiden;) Det er vel et politisk spørsmål, den som lever får se. Personlig mener jeg likevel at Europa har mer til felles med USA enn kun å være avhengig av at de betaler for vårt forsvar, og at det vil være hensiktsmessig å være i allianse med USA. Men gjerne som mer like partnere.
    Absolutt helt enig
    Vår sikkerhetsmessige avhengighet er som heroin. Europa må stå på egne ben og kanskje da kan vi slippe å følge med USAs røvertoktet overalt ellers i verden (bortsett fra i USA).
    Men der har jeg lite håp. Den yngre generasjonen er vant til å få alt de peker på, mamma og pappa ordener opp, kjøp inn billig juggel fra Temu og la TikTok gi deg beslutningene.
    Mamma og pappa i 6fotern, lett bytte for hardcore tilrivingspolitikere ala trump or an, benji, pulter musk, thiel, zuckerberg et al

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.579
    Torget vurderinger
    2
    Putins mann i Norge ? Eller finnes det andre forklaringer ? Kom gjerne med noen alternativer......
    Jeg er faktisk prinsipielt enig med Støre her. Men jeg mener også at vi definitivt bør ta mye mer enn idag fra oljefondet og bruke på våpenhjelp til Ukraina.

HALOLS

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.07.2007
    Antall liker
    129
    Sted
    Troms
    Torget vurderinger
    1
    Det er populært for tiden å kritisere den vestlige tilbakeholdenheten med langttrekkende våpen som Ukraina kan angripe mål inne i Russland med. Noe som i og for seg hadde vært finfint i relasjon til disse forbannede glidebombene.

Jeg tror riktignok at svaret ligger i Budapest memorandumet. https://treaties.un.org/Pages/showDetails.aspx?objid=0800000280401fbb
    russland har allerede brutt et par av avtalepunktene i det de angrep Ukraina. De vil selvfølgelig bestride det med sin vanlige russiske løgnaktige "logikk". Men brudd på disse åpner ikke for noen umiddelbare konsekvenser for russland. Joda, Ukraina får hjelp fra vesten til å forsvare seg, men det involverer ikke atomvåpen.

I punkt fem derimiot:
    "Not to use nuclear weapons against any non - nuclear-weapon state party to the Treaty on the Non-Proliferation of Nuclear Weapons, except in the case of an attack on themselves, their territories or dependent territories, their armed forces, or their allies, by such a state in association or alliance with a nuclear weapon state."
    Altså om USA gir Ukraina våpen som brukes til å angripe russland så kan russland ta det som et OK til å bruke atomvåpen i Ukraina.
    Og dette går det ikke å argumentere mot!
    Om Ukraina bruker egne konvensjonelle våpen til å angripe russland så utløses ikke denne muligheten for russisk bruk av atomvåpen i Ukraina.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Trondheim
    Jeg leste forøvrig også at Nord-Korea vil gå tom for ammunisjon de kan sende til Russland i løpet av 2-3 mnd (finner selvfølgelig ikke referansen nå), så det er begrenset hvor mye hjelp Russland kan få derfra. De har også svært begrenset kapasitet til å produsere selv. Problemet nå er glidebombene og muligheten for å ta ut bombeflyene som slipper dem langt inne i Russland. De har ingen nøyaktighet, så de treffer der de treffer. Man kan sikte på en by, men ikke på spesifikke mål inne i den byen.

De russiske flyene begynner også etter hvert å falle fra hverandre grunnet manglende vedlikehold, så det er jo begrenset hvor lenge de kan holde på å slippe disse bombene.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Altså om USA gir Ukraina våpen som brukes til å angripe russland så kan russland ta det som et OK til å bruke atomvåpen i Ukraina.
    Og dette går det ikke å argumentere mot!
    Om Ukraina bruker egne konvensjonelle våpen til å angripe russland så utløses ikke denne muligheten for russisk bruk av atomvåpen i Ukraina.
    Joda, det går godt an å argumentere i mot. Ukraina bruker allerede i dag vestlige våpen på russisk jord, nærmere bestemt Kursk regionen. Dem bruker vestlige stridsvogner, granater, kuler og krutt. Hvorfor sette grensene der og ikke ved langtrekkende våpen? Hvorfor gi definisjonsmakten til Putin hva som er innafor og ikke innafor?

Nei, fyr laus med alt man har av langtrekkende vestlige våpen mot militære mål inne i russland.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det var her:

Thread by @TrentTelenko on Thread Reader App – Thread Reader App

Han refererer til Sørkoreansk etterretningstjeneste, dog uten at jeg i farten finner ytterligere kildehenvisninger.

The Russian artillery is getting shorter ranged over time from losing the ability to make barrels and liners for 152mm guns. We are seeing literal WW2 122mm artillery pieces, presumably from North Korean stocks, in the Donbas.

Half of Russians artillery shells in 2024 are from the DPRK. AFU reports RuAF is only outshooting them 2-to-1 in total shell count. While ROK military intelligence says the DPRK only has another 3 months of artillery ammo left to send to Russia at current rates.

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.274
    Jeg leste forøvrig også at Nord-Korea vil gå tom for ammunisjon de kan sende til Russland i løpet av 2-3 mnd (finner selvfølgelig ikke referansen nå), så det er begrenset hvor mye hjelp Russland kan få derfra. De har også svært begrenset kapasitet til å produsere selv. Problemet nå er glidebombene og muligheten for å ta ut bombeflyene som slipper dem langt inne i Russland. De har ingen nøyaktighet, så de treffer der de treffer. Man kan sikte på en by, men ikke på spesifikke mål inne i den byen.

De russiske flyene begynner også etter hvert å falle fra hverandre grunnet manglende vedlikehold, så det er jo begrenset hvor lenge de kan holde på å slippe disse bombene.
    Jeg ser at du skriver det. Men jeg er litt lei av å lese sånn type ønsketenkning hvor dårlig det står til med våpen, penger og folk i russland og deres allierte. Spesielt når jeg summerer alt jeg har lest siden februar 2022.
    Virkeligheten har dessverre vært en annen.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.645
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Så må du huse på at ette er eksponensielle/logaritmiske funksjoner. Dvs at effektene er aksellererende, selv om det er vanskelig å fastslå parametrene fordi de i en viss grad avhenger av evnen til å fylle på med prima vare.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.600
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at du skriver det. Men jeg er litt lei av å lese sånn type ønsketenkning hvor dårlig det står til med våpen, penger og folk i russland og deres allierte. Spesielt når jeg summerer alt jeg har lest siden februar 2022.
    Virkeligheten har dessverre vært en annen.
    Så fant jeg referansen likevel:

"Half of Russians artillery shells in 2024 are from the DPRK. AFU reports RuAF is only outshooting them 2-to-1 in total shell count. While ROK military intelligence says the DPRK only has another 3 months of artillery ammo left to send to Russia at current rates."

Koblet med en statsrente på 21% (som er varslet å øke) samtidig med at bankene krever 43% rente på huslån (utsagn fra Konstantins podkast hvis jeg husker rett) er det ikke mye som tyder på at russisk økonomi er på rett vei.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Det er vel derfor + tegn på den russiske økonomiens sammenbrudd at noen eksperter eller var det politiker? akkurat gir nok militær støtte til ukraina til å holde sånn noenlunde stand. Dette for å sikre et russisk sammenbrudd for deretter å forhandle med russerne samtidig som man ikke har tømt egne militærkraft lagre.
    Muligens ikke så dumt når man ser det økonomiske europa og framveksten av tumpernes ekstreme høyre og russervennlige politikere
    Men selvsagt synd for ukrainerne. Men i bunn og grunn må hvert land være ansvarlig for eget samfunn, egne grenser og borgere
    Kanskje

Sist redigert:

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.959
    Sted
    Portugal

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen

Planet of the apes nær oss..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Litt signalering som nok bør tas alvorlig
    Til de av dere som tenker at russerne ikke vil komme til oss
    Tar dere virkelig sjansen, tenker dere at denne type oppførsel er et tegn på velvillighet og vennskap?

Fra artikkelen
    "..on its bow was a large Russian flag decorated with smaller flags of the four Ukrainian regions partly occupied by Russian troops..
    ..The powerful icebreaker is due to be be ready for operation in the Arctic in early 2026..."

Legg til alle de andre smådryppene om nordområdene ..

joha

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Mener du at Ukraina ikke er et land/selvstendig stat, når du skriver "såkaldte"??

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Og som ikke det var nok

Fra artikkelen
    «..
    ukrainske generalmajoren Dmytro Martsjenko opplyste i slutten av oktober at fronten i Donetsk hadde kollapset.
    - Vi vet alle at jeg ikke avslører noen militærhemmeligheter når jeg sier at fronten vår har kollapset..
    ..Det er ikke lenger nok folk langs fronten, det er et ubestridt faktum, konstaterte den ukrainske militæranalytikeren Pavlo Narozjnij..»

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn