Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det har vi, du og jeg, er vi, og vil antagelig være veldig uenig i lang lang tid

Jeg har i mange poster vist mitt grunnlag for hvorfor jeg mener det.
    Jeg tar diktatorer på ordet når jeg høre de taler om fiende, nazister, overhengende fare for nasjonen osv osv.
    Putler og benji har gjort akkurat det de har sagt de kom til å gjøre. Jeg har ikke et sekund vært i til om hva resultatene kom til å være.

Samtidig ser jeg at andre, blandt annet du, fremholder forhandlinger forhandlinger som veien videre uten å vise til et eneste eksempel hvor det har gitt ønskede resultater ift. feks både putler og benji. Unntatt der motstanderen er utryddet og det ikke er så mye mer å forhandle om; inga folk, intet land...
    Uenighet er helt greit for meg. Bare ikke prøv å innbille meg at våpen og kuler fra Vesten løser problemet i Ukraina.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    437
    Sted
    Bergen
    Det kommer helt an på hvem motstanderen er. Når eneste mulighet er å forsvare seg er tilstrekkelig våpenhjelp det eneste som hjelper. Mangel på ammo tar liv, ikke motsatt, når en har en motpart som det Putin-Russland er.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Uenighet er helt greit for meg. Bare ikke prøv å innbille meg at våpen og kuler fra Vesten løser problemet i Ukraina.
    Det er ikke så mye annet enn kuler og krutt som kan stoppe en angriper som er fast bestemt på folkemord. Du vet, Lebensraum. Alternativet er kanskje egne atomvåpen som ultimat avskrekking hvis nasjonens eksistens er truet, som Israels «Samson option».

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Det kommer helt an på hvem motstanderen er. Når eneste mulighet er å forsvare seg er tilstrekkelig våpenhjelp det eneste som hjelper. Mangel på ammo tar liv, ikke motsatt, når en har en motpart som det Putin-Russland er.
    For mye ammo tar like mye liv!

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Rudyard Kipling, ( engelsk forfatter 30.12.1865 - 18.01.1936 ) sa en gang følgende visdomsord:
    "A gentleman can NEVER have too many books, too much claret or too much ammunition"

Og han visste nok hva han snakket om.

TOH

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.10.2012
    Antall liker
    45
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    For mye ammo tar like mye liv!
    Hvis du ser på historien til Russland "Sovjet" har de tatt mange flere liv enn krigen. Så må vi også se på livskvaliteten eller den forverring av livskvaliteten som følger av en okkupasjon/diktator/mafia styre.

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    437
    Sted
    Bergen
    Når de ikke har en storebror eller allianse til hjelp...

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by

Retningen er iallfall riktig her, selv om jeg mener at Norge bør øke støtten enda mer enn dette.
    Men hva hjelper de pengene, når Ukraina ikke får langtrekkende våpen og lov til å slå til inne i Russland???

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.607
    Sted
    Trondheim
    De russiske tapene pr. vunnet km2 overstiger langt tilsvarende tap i først verdenskrig.
    Det spørs hvor lenge Russland kan fortsette med taktikk hentet fra Napoleonskrigene og første verdenskrig. Nå henter de jo også soldater fra Nord-Korea for å holde krigen i gang.

" Trots skyttegravsslakten under första världskriget, så blev förlusterna där 1.2 personer per km2, och under det ännu mer geografiskt utbredda andra världskriget var förlusterna 0.7 personer per km2. Vietnamkriget hade 6.1 förluster per km2, Iran-Irakkriget 7.5 förluster per km2, Koreakriget hade 11.4 per km2 och Rysslands krig i Ukraina från 2022 och framåt har 10.5 ryska förluster per km2. Till detta ska dock ukrainska förluster komma och givet att siffrorna skulle vara 10:1 – dvs tio ryska förluster per ukrainsk förlust – så skulle det dra upp kriget även över Koreakrigets nivåer."

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Herrene Drossel og Alipax lever dessverre på en rosa sky der enhjørninger fredelig går og gresser. Har man fulgt med på, om så bare litt, på Sovjetisk/Russisk historie og sett denne i sammenheng med hva som er uttalt fra Moskva etter at denne "spesialoperasjonen" ble startet så burde det vært ganske klart hva som venter det ukrainske folket etter en russisk seier. Flertallet av Ukrainere ville fått et "tilbud de ikke kan avslå" om bidra til utvikling av Sibir! Det Russiske Keiserriket/Sovjet/Russland har stolte tradisjoner med å fordrive/bytte ut folkegrupper. Og vi har jo også sett hva de har gjort i områder som de har okkupert i Ukraina.
    De eneste som vil kunne få det "bedre", dvs slippe å bli såret eller dø for sitt land, vil etter en kapituasjon være de lokale quislingene!

Ut fra det historien har vist av faenskap fra Moskva synes det faktisk å være bedre å dø mens man kjemper mot faenskapet enn å leve som trell under et vilkårlig diktatur styrt fra Moskva. Den dagen de evntuellt kommer på besøk hos oss er det bare å hente ut det man har av våpen fra skapet, melde seg som frivillig hos nærmeste norske/allierte militæravdeling og begynne å drepe russere, hva enten man har helmantel eller jaktammo i geværet. Blir du tatt til fange er det overveiende sansynlig at de skyter deg uansett. Den russiske armeen kjemper ikke i henhold til Haag og Geneve konvensjoner, og da historien skrives av seierherrene er det lite grunn til å drive sin motstand etter internasjonale avtaler som russerne så likevel ikke følger.

Og det å drive krig med en hånd på ryggen er i beste fall tåpelig, i verste fall direkte ondskapsfullt av de som pålegger dem å gjøre det. En fremforhandlet fred i denne krigen vil i likhet med Versailles freden kun være en "kortvarig" våpenhvile. Putin vil i et slik scenario garantert komme sterkt tilbake. Som Otto Nilsen sa det i visa: "He is dead, but he won't lie down!"

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ta nå med at Europa ville blitt oversvømt med Ukrainere. Fine folk, og vi trenger arbeidskraft, men jeg tror ikke verken Scholz, gule vester, FrP eller AfD er helt klare for dette riktig enda. Og heller ikke de herrer du nevner ved navn over. Men så var det dette med evnen til å tenke konsekvenser frem i tid da........

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.067
    Torget vurderinger
    0
    Igjen så skuffer Støre.
    Dessverre er han ganske så veik, en ynkrygg!! Han er redd for at Putin skal bli sint på ham.

Den dagen Nikolaj Viktorovitsj Kortsjunov (Putins ambassadør til Norge) møter hos Støre med beskjed om at Nordflåten avslutter en flåteøvelse i Norskehavet og kommer på "besøk" i de største norske havnebyene, for "feire" en ny freds og vennskapsavtale mellom Russland og Norge, vil nok Støre meddele at dette er noe han vil følge nøye! I "stolt" AP tradisjon vil han ikke "blåse i luren" og beordre i full mobilisering. Han vil nok være mest opptatt av å hindre "panikk" og formane folket til å forholde seg rolig. Jeg har null -0- tiltro til denne mannen i en slik presset situasjon. Og bare for å ha det sagt så er min tiltro til Erna ikke millimeter høyre!

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.649
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan finnes på fb om man er interessert;

Kenneth Gregg
    22 t ·

10.11.2024 uppdateringen. I Kursk deltar nordkoreanerna i köttkvarnen, de elimineras med drönare som släpper granater och naturligtvis hamnar de på videon så de kan bokföras. På bilden ser man tydligt rädslan i deras ansikten. Denna stackare är en som deltog i den stora offensiven och gav sitt liv helt i onödan, samma öde gick de övriga som deltog i denna offensiv. Bilden är en screenshot från videon och det man slås av förundran av när man ser videon är hur stor deras ryggpackning är, han orkar knappt vända den. Hela videon är publicerad på min telegramkanal.

I Kharkiv Oblast vid Kupiaynsk har de våra lyckats stalla turisterna, nu bör vi driva dem tillbaka några km. Samma gäller för Borona fronten.
    Chasiv Yar håller fortfarande men väster om Klichshiivka avanserar turisterna och försöker räta ut inbuktningen i linje med Chasiv Yar. Utan att ha tagit Chasiv Yar fortsätter även turisterna att ha höga förlustsiffror här.

Vid Lysivka och Krasni Yar är det fortfarande lugnt, redan nu på sin andra månad. Det visar att man anser sig ha för lite resurser för att våga sig på själva Pokrovsk.

Jag har tidigare påpekat här att turisterna kommer att försöka ta allt öster om Yasna Poliana-Novooleksiivka men enligt var man nu opererar har man tydligen reviderat denna linje nu till Maksymivka-Novodmytrivka. Naturligtvis har man fokus på Kurakhove där striderna nu pågår 2 km från samhället. Tack vare våra förstärkningar och det råkalla vädret har turisternas ånga minskat rejält.

Så till glada nyheter från hemmafronten. Våra egna ballistiska missiltester är avslutade och de 100 första egna missilerna har blivit producerade. Detta gör att när vår stora attack kommer har vi tillräckligt med ballistiska missiler för att ställa till det riktigt rejält för Kreml. Namnet på vår egen missil är Hrim-2.
    Vi har lokaliserat och förstört en ny militärbas på Krim tack vare vår motståndsrörelse. De observerade vad som pågick och tog foton samt kordinaterna, man lyckades sända informationen till vår underrättelsetjänst och basen fick påhälsning av missiler.

Nu kommer även uppgifter om att Gazprom börjar bli fallfärdig eftersom Kreml tömt företagets kassa. Produktionen sjunker pga reservdelsbrist och svårigheter med försäljningen av bla flytande gas.

Jag skall nu iväg på en ny frontresa så nästa vecka kommer det att bli fattigt med uppdateringar, hoppas ni har överseende med detta.
    Vi nådde målet med de 4 Mavic 3 pro ir drönarna men det är stor efterfråga på dem. Därför fortsätter vi samla in för dem som en öppen insamling, dvs utan tidspress. Kanalen är

PayPal kg.greenlife@gmail.com
    SLAVA UKRAINI

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut til at de har økt rekkevidden på Hrim-2 fra ca 500 til ca 700 km. Det er bare ca 480 km fra den ukrainske grensen til moskva, så det bør holde i mengder.

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Ta nå med at Europa ville blitt oversvømt med Ukrainere. Fine folk, og vi trenger arbeidskraft, men jeg tror ikke verken Scholz, gule vester, FrP eller AfD er helt klare for dette riktig enda. Og heller ikke de herrer du nevner ved navn over. Men så var det dette med evnen til å tenke konsekvenser frem i tid da........
    Hva du tror om andre herrer er totalt uten interesse. Du kan heller komme med beviselige fakta, det er mer interessant.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Hva du tror om andre herrer er totalt uten interesse. Du kan heller komme med beviselige fakta, det er mer interessant.
    Ber du om beviselege fakta om framtida? Slike er notoriske vanskelege å produsera, gitt.

Eller vil du (som ein av tidlegare nemnde herrar) ha bevis for at du ikkje ønskjer fleire titals millionar ukrainske flyktningar (til) i Europa? Dersom du gjer det, er det ei smal sak å svara erato at, jo, det er akkurat det du vil. Då vert det heile litt interessant.

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Nja, sikker på at det er så sårt tiltrengt arbeidskraft som du får inn i landet?
    https://www.nettavisen.no/okonomi/s...ye-hoyder-far-sju-av-ti-kroner/s/5-95-2117958
    For det ser jo ikke ut som sosialistene klarer å tenke plagsomt mye konsekvenser frem i tid. :unsure:

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Herrene Drossel og Alipax lever dessverre på en rosa sky der enhjørninger fredelig går og gresser. Har man fulgt med på, om så bare litt, på Sovjetisk/Russisk historie og sett denne i sammenheng med hva som er uttalt fra Moskva etter at denne "spesialoperasjonen" ble startet så burde det vært ganske klart hva som venter det ukrainske folket etter en russisk seier. Flertallet av Ukrainere ville fått et "tilbud de ikke kan avslå" om bidra til utvikling av Sibir! Det Russiske Keiserriket/Sovjet/Russland har stolte tradisjoner med å fordrive/bytte ut folkegrupper. Og vi har jo også sett hva de har gjort i områder som de har okkupert i Ukraina.
    De eneste som vil kunne få det "bedre", dvs slippe å bli såret eller dø for sitt land, vil etter en kapituasjon være de lokale quislingene!

Ut fra det historien har vist av faenskap fra Moskva synes det faktisk å være bedre å dø mens man kjemper mot faenskapet enn å leve som trell under et vilkårlig diktatur styrt fra Moskva. Den dagen de evntuellt kommer på besøk hos oss er det bare å hente ut det man har av våpen fra skapet, melde seg som frivillig hos nærmeste norske/allierte militæravdeling og begynne å drepe russere, hva enten man har helmantel eller jaktammo i geværet. Blir du tatt til fange er det overveiende sansynlig at de skyter deg uansett. Den russiske armeen kjemper ikke i henhold til Haag og Geneve konvensjoner, og da historien skrives av seierherrene er det lite grunn til å drive sin motstand etter internasjonale avtaler som russerne så likevel ikke følger.

Og det å drive krig med en hånd på ryggen er i beste fall tåpelig, i verste fall direkte ondskapsfullt av de som pålegger dem å gjøre det. En fremforhandlet fred i denne krigen vil i likhet med Versailles freden kun være en "kortvarig" våpenhvile. Putin vil i et slik scenario garantert komme sterkt tilbake. Som Otto Nilsen sa det i visa: "He is dead, but he won't lie down!"
    Nja. Det å plukke litt fritt fra historien for å tegne opp et ønsket bilde er jo alltid spennende. Men det er likevel feil.

For jeg tror du glemte det faktum at det som du idag kaller den store stygge ulven gjennom alle tider: dagens Russland, faktisk har gått langt inn i Norge, utrettet sin sak for så trekke seg pent og rolig tilbake til egen side av grensen.
    -Ifølge bildet du tegner av de, så går jo ikke dette an. Likevel så er det sant.

Det litt merkelige er at når man leser i historien om det fiendebildet (frykt/hat, etc) som ble skapt mot Russland/USSR under den kalde krigen, så er akkurat samme greien igang igjen nå.
    Jeg har i alle år trodd at propaganda under den kalde krigen, sammen med begrenset tilgang på informasjon i filmaviser/aviser++, gjorde at folk trodde på alt mulig siden det var vanskelig å sjekke hva som er korrekt.
    Sinnsykt nok så er det idag nesten værre, folk er mere fanatisk i holdningene sine, selv med uendelig informasjon tilgjengelig.

Men det er kanskje det som er problemet; uendelig informasjon, gjør at det er vanskelig å finne ut hva som er korrekt.
    Falsk informasjon/propaganda er laget for å lett tro på, og i en kaotisk verden så ønsker jo folk flest kanskje letthet heller enn kaotisk fakta (om hvordan verden faktisk er)?.:unsure:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    For jeg tror du glemte det faktum at det som du idag kaller den store stygge ulven gjennom alle tider: dagens Russland, faktisk har gått langt inn i Norge, utrettet sin sak for så trekke seg pent og rolig tilbake til egen side av grensen.
    -Ifølge bildet du tegner av de, så går jo ikke dette an. Likevel så er det sant.
    Det kan være verdt å spørre seg litt for om hvorfor de trakk seg tilbake igjen fra Finnmark, siden dette var det eneste stedet i hele Europa hvor sovjetiske styrker ikke bet seg fast ved høyvannsmerket sitt i 1945. Dine tanker om akkurat det?

Apropos egen side: Norge hadde ingen grense til muskovia i 1940. Det fikk vi først i 1945.
    1731330639025.png

Powercon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.09.2022
    Antall liker
    1.869
    Sted
    Horten
    Det kan være verdt å spørre seg litt for om hvorfor de trakk seg tilbake igjen fra Finnmark, siden dette var det eneste stedet i hele Europa hvor sovjetiske styrker ikke bet seg fast ved høyvannsmerket sitt i 1945. Dine tanker om akkurat det?

Apropos egen side: Norge hadde ingen grense til muskovia i 1940. Det fikk vi først i 1945.
    Vis vedlegget 1073356
    Hva Stalins generaler eller han selv hadde av tanker er nok varierende, og jeg skal ikke begi meg ut på å svare for de.
    -Men at det var strategisk innsatts, det er det lite tvil om.
    Om de kun tenkte på seg selv, (noe de nok gjorde da de ikke jagde tyskerene så vannvittig langt), fjerner ikke poenget om at de "innvaderte" et annet land for så trekke seg ut igjen uten noen krav eller annet.

Finland hadde jo også gjennom den samme tiden både allianser og samarbeide med Stalin og Hitler, og landområdene mellom Finland og Russland fikk stadig endret tilhørighet ettersom ulike avtaler ble inngått.
    Dagens grenser er fortsatt slik de var etter WW2 mener jeg. (men skal ikke skryte på meg stor finsk historiekunnskap)

defacto

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Antall liker
    3.076
    Sted
    Liten by
    Hva Stalins generaler eller han selv hadde av tanker er nok varierende, og jeg skal ikke begi meg ut på å svare for de.
    -Men at det var strategisk innsatts, det er det lite tvil om.
    Om de kun tenkte på seg selv, (noe de nok gjorde da de ikke jagde tyskerene så vannvittig langt), fjerner ikke poenget om at de "innvaderte" et annet land for så trekke seg ut igjen uten noen krav eller annet.

Finland hadde jo også gjennom den samme tiden både allianser og samarbeide med Stalin og Hitler, og landområdene mellom Finland og Russland fikk stadig endret tilhørighet ettersom ulike avtaler ble inngått.
    Dagens grenser er fortsatt slik de var etter WW2 mener jeg. (men skal ikke skryte på meg stor finsk historiekunnskap)
    Det fjerner vel heller ikke poenget at de faktisk IKKE trakk seg ut av stort sett ALLE de andre landene de "hjalp til i".

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn