weld77
Æresmedlem
- Ble medlem
- 19.09.2014
- Innlegg
- 21.746
- Antall liker
- 14.360
Bildene man ser av en "carrier strike group" er typisk grovt misvisende. Når de er operative og ikke poserer sammen på bilde så er de spredt utover et veldig stort område, typisk et par ubåter foran og så et stort kringvern som Valentino påpeker der hele caset er at ingen ting skal kunne komme nær selve hangarskipet. Utover skipene i gruppen så er det helikoptere som er spesialiserte på å finne ubåter og ikke minst selve "air wing" på hangarskipet som gir enorm rekkevidde for å stoppe trusler på svært lang avstand fra den flytende flystripen.Kan den oppdage fiendtlige u-båter i nærheten før det er avfyrt en torpedo mot fregatten?
Kan den selv ødelegge en fremmed u-båt.?
Å finne en U-båt er ganske vanskelig, den største hemmeligheten på en britisk/fransk/amerikansk u-båt mned kjærnefysiske våpen er hvor den faktisk er. Utover kaptinen og svært få andre er det ingen som vet. Mannskapet har stort sett ingen aning borsett fra noen få veldig senior offiserer ombord. Opppdraget kan være å befinne seg i nordlige atlanterhav eller noe tilsvarende diffust. Når man faktisk avfyrer noe fra en u-båt så lager det et helvetes bråk som er mye enklere å finne.
I USAs militære doktrine så er ICBMene på land preprogrammerte med konkrete mål så sjefen (snart Trump) kan da velge fra en liste over hvor de skal treffe. De som faktisk avfyrer de langt under bakken vet ikke hvor de sender missilet for å forhindre at noen skal la være å utføre ordren pga ett eller annet personlig. Eneste unntaket er på det som er 2nd strike weapon, altså u-båtflåten. De kan motta instruksjoner om mål som kan treffes og i prinsippet angripe ethvert mål de måtte ønske. Det er mye formalia og mange involverte for å faktisk avfyre noe slikt, men grunntanken er at de skal kunne skyte tilbake på hvasomhelst. Når de så gjør så vil de bli oppdaget av noe i nærheten, men om det ikke er noen i nærheten så kan de flytte seg veldig langt vekk fra opprinnelig sted i mellomtiden.