Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    405
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Når du først skriver at det ikke finnes noen link til mitrofaens uttalelser (dvs at du mener at det ikke er sant at han har sagt dette), får fremlagt en link til en kommentarartikkel om disse uttalelsene, og avfeier denne kommentaren som «propaganda», så gjør du det veldig vanskelig for andre å fatte dette, ja. Det ser mer ut som du padler.

Mulig du mener noe annet enn du skrev, men vi andre må forholde oss til hva du faktisk skriver. Vi er ikke tankelesere.

Jeg synes nok det er verdt å bruke litt tid på å diskutere at en muskovittisk biskop med bakgrunn som etterretningsoffiser erklærer Øst-Finnmark som «hellig ortodokst land», sier at grenseavtalen fra 1826 er illegitim, og vil opprette et pastorat i Kirkenes. Riktignok sier han også i sin storsinnethet at han ikke vil kreve landet «tilbake». Ennå.
    Jeg forstår at det kan være vanskelig noen ganger. At du ønsker å bruke tid på en østens biskop og hans propaganda er jo opp til deg, ja.

JMM

Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Antall liker
    9.191
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Han bruker vel først og fremst tid på tøvet ditt. Det er åpenbart bortkastet.

Ad verdien og sannhetsgehalten på innholdet i skriveriene så er vel KGB-patriarken og den herværende ganske likeverdige, så det blir jo litt sånn hipp som happ.

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    2.972
    Sted
    Portugal

Espen R

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    3.310
    Russland pleier også å stille seg til disposisjon i etterforskningen i det å finne ut hva som egentlig har skjedd av ulumskheter og peke på hvem den skyldige kan være.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Som nevnt tidligere så tror jeg ikke dette var en kinesisk operasjon, og hvis Jinping synes det er greit at Putin bruker et kinesisk skip til sabotasjeaksjoner i Europa så har vi større utfordringer å hanskes med enn det vi (jeg) hittil har trodd.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.868
    Sted
    Sunnmøre
    ^^ Hypotesen er vel at Russland, kanskje i samforståing med Kina, har instruert den kinesiske båten om å dorga etter datakablar.

I så fall er det vel hendig om det offisielle kinesiske svaret er at «dette veit vi ingenting om, men de må gjerne gjera undersøkingar og avhøyra mannskapet». Kapteinen har i så fall tre val:

a) hevda at dette var eit hendeleg uhell. I så fall vert vel reiarlaget økonomisk ansvarleg, og kapteinen kan planleggja ei framtid som hjelpemannskap på djunke resten av yrkeslivet.

b) fortelja at han på eige initiativ tok på seg dette oppdraget frå Russland, og planleggja ei framtid i omskuleringsleir resten av livet.

c) fortelja at han, etter ordre frå høgste kinesiske hald, tok på seg oppdraget, og planleggja ei framtid som død.

Uansett er det eit godt teikn dersom Kina har tenkt å slutta å påta seg denne typen oppdrag frå Kina Russland.

Sist redigert:

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det aller meste av militærhjelpen som sendes til Ukraina, går gjennom Rzeszow-Jasionka-flyplassen. Nå skal NATO beskytte denne viktige flyplassen sør i Polen.

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.322
    Torget vurderinger
    1
    ^Jeg er rimelig sikker på at Bejing ikke ønsker å delta i simpel sabotasje som dette. Putins krig er allerede en stor (nok) belastning for Kina.
    Den kinesiske eksporten skjer hovedsaklig med båtfrakt. Trolig hundrevis av containerskip som anløper europeiske havner hver eneste dag.
    Det ville være idioti av kinesiske skip å drive åpenlys sabotasje mot Europa. Man spytter ikke på tallerkenen man spiser av.
    Tipper kinesiske myndigheter medvirker til full etterforskning og lar den antatt korrupte kapteinen få sin straff.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke som jeg kjenner til. Har ikke sett noe annet enn at den har kinesisk mannskap, etter en første forveksling av havnelosen med kapteinen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^Jeg er rimelig sikker på at Bejing ikke ønsker å delta i simpel sabotasje som dette. Putins krig er allerede en stor (nok) belastning for Kina.
    Den kinesiske eksporten skjer hovedsaklig med båtfrakt. Trolig hundrevis av containerskip som anløper europeiske havner hver eneste dag.
    Det ville være idioti av kinesiske skip å drive åpenlys sabotasje mot Europa. Man spytter ikke på tallerkenen man spiser av.
    Tipper kinesiske myndigheter medvirker til full etterforskning og lar den antatt korrupte kapteinen få sin straff.
    Det er også et viktig signal som bør sendes til putin om at Østersjøen nå er en NATO-innsjø. Sund og bælter er stengt for ham og oljetankerne hans hvis han ikke oppfører seg. Han forstår rå overmakt.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.460
    Sted
    Bergen
    Har i hvert fall lest at kapteinen er russisk.

Mvh
    Nei ikke helt, sjekk tidligere poster bla WSJ, der er det en uttalelse om at både denne og tidligere New Polar Bear har russisk mannskap ombord. Det sies vel ikke hvor mange

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Svalbard er som nevnt tidligere et potensielt område hvor artikkel 5 kan bli testet ut...
    Nå nevnes Svalbard flere steder;

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.587
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Aner ikke hva tyskerne har bestemt seg for nå, men denne har dukket opp ved det kinesiske skipet.

Screenshot_20241129_145532_MarineTraffic.jpg

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Angående yi peng 3. Noen som aner hva tyskerne vil der ute nå?
    Nei, men det var enormt mye aktivitet i går, stille i dag formiddag. Nå ser det ut til at den tyske fregatten har passert på vei nordover og de to danske patruljebåtene er på vei sørover, mens det tyske kystvaktskipet og en dansk patruljebåt holder vakt ved kineseren. Jeg aner ikke hvor den fregatten skal, den har ikke oppgitt noen destinasjon i AIS.

the_darkman

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    05.10.2015
    Antall liker
    49
    Sted
    Moss
    Det ser ut som om F223 (den store tysker'n) snur og går sydover igjen. Han tok en liten S sving i lo for bad duben (den mindre tysker'n). En slik manøver ville jeg brukt for å plukke opp noe, eller noen, fra sjøen. Det ser ut for meg som om f223 fik noe ombord. Dette samtidig med dansk vaktskifte..... Herlig med ais. Kan lage helt egne konspirasjoner.... 😁

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.677
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, fåglarna vet. Hvis jeg hadde gjort en slik piruett selv i RIB’en ville det vært fordi capsen min blåste på havet og måtte plukkes opp. Jeg antar en fregatt har andre grunner.

1732895758444.png

Fivus

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Antall liker
    650
    Torget vurderinger
    2

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    1.595
    Sted
    VestBredden
    Rart, leste nettopp i VG denne uka at økonomien går så det griner følge offisielle tall, kommentert av en norsk forsker. Arbeidsledigheten er lav. Det kan jo ha en sammenheng med de 700 000 indisponerte.
    Her hjemme så ser dem ikke andre tall enn hva putte gir dem, og putte gir ut så mye vrøvl at enn skal miste oversikten....

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.593
    Torget vurderinger
    2
    De bestemte seg i 2018 for å gå vekk fra Kyrilliske til latinske bokstaver innen 2025

Men de og andre land må ta det langsomt (utsatt til 2031?), for ikke å provosere ruzzland

Alle nabolandene skjønner at felles språk, valuta, (u)kultur osv., lett kan bli brukt av imperialistene i Moskva til å invadere eller på annen måte underkue dem.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.868
    Sted
    Sunnmøre
    De bestemte seg i 2018 for å gå vekk fra Kyrilliske til latinske bokstaver innen 2025
    Eg har forstått det slik at kyrillisk og latinsk alfabet har litt ulike styrkar i ulike språk. No er det mogleg at eg rotar, men eg trur den første bølgja av skriftfesting under Sovjetunionen brukte ein del latinsk (også for ikkje-tyrkiske språk) og at det vart bytta til kyrillisk under Stalin i 1937.

Edit: Det er vagt OT, men den enorme alfabetiseringa av minoritetsspråk (også dei uralske og finsk-ugriske som @Asbjørn la fram kart over litt tidlegare), i ein periode då minoritetar vart assimilerte over ein låg sko i Vest (altså, i den tidlege fasen av Sovjetunionen), er eit ganske interessant fenomen.

Las også at Mao planla ein overgang frå hanzi etter revolusjonen, men at Stalin argumenterte kraftig mot: skulle dei alfabetisera, burde dei bruka eit nasjonalt alfabet, ikkje latinske bokstavar.

Fann ikkje att teksten, men står litt i denne Reddit-tråden:

https://www.reddit.com/r/todayilearned/comments/7wfo9u
    Mao Zedong (who was Mao Tse-tung before pinyin, under the “Wade-Giles” romanisation system) wanted a radical break with old ways after 1949, when the civil war ended in mainland China. He was hardly the first to think that China’s beautiful, complicated and inefficient script was a hindrance to the country’s development. Lu Xun, a celebrated novelist, wrote in the early 20th century: “If we are to go on living, Chinese characters cannot.”

But according to Mr Zhou, speaking to the New Yorker in 2004, it was Josef Stalin in 1949 who talked Mao out of full-scale romanisation, saying that a proud China needed a truly national system. The regime instead simplified many Chinese characters, supposedly making them easier to learn.

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn