Politikk, religion og samfunn Russland - En tikkende bombe eller bare fjas?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De måtte operere innenfor påtvungne «avtaler». I det øyeblikket sovjetunionen opphørte å eksistere kikket finnene opp, konstaterte at «den andre avtaleparten eksisterer visst ikke lenger», rev traktatene i fillebiter, og bestilte seriøse våpenleveranser. Alt de ikke hadde lov til å ha under «fredsavtalene» fra 1945. 72 stk F/A-18, for eksempel, etter hvert med langtrekkende cruisemissiler kapable til å plukke ut enkeltkontorer i st pete om det skulle bli nødvendig å svare på en henvendelse. Ingen andre land utenfor USA hadde slike missiler, 200 stk AGM-158 med 370 km rekkevidde. Det er tilnærmet likeverdig med atomvåpenkapabilitet.
    JASSM is just as much a deterrent capability, as it is a strike capability. It makes the enemy pause and think twice about aggressive action, because it provides precision strike of a wide range of valuable targets. — Senior Finnish official on why Finland needed these missiles[30]
    Det er også derfor finnene tar muskovittisk skramling med knusende ro. For eksempel da de ville tøffe seg ved å flytte frem iskander-batterier mot den finske grensen, langt innenfor JASSM-rekkeviddde:
    1736546657373.png

De har alltid vært sånn. Forskjellen etter 1991 er at de ikke behøver å skjule det.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Dette høyrest kanskje hjartelaust ut, men eg ville sett føre meg at det logiske var å leggja både byen og radaren i grus på russisk vis (vi snakkar ordentleg krig her, ikkje hybrid).

Tilsvarande for kvar einaste andre tettstad med militær betydning (eg veit ikkje heilt kvar @Spiralis bur, men særleg der).

Å landa masse folk på kysten, og flytta dei rundt på vegane i Finnmark?

Spiralis bor tett ved E105 som er europaveien fra Russland inn i Norge så meg vil de nok ikke bombe i grus, for det vil gjøre deres egen framrykking vanskeligere.

Et Russisk angrep på Norge der målet vil være å besette deler av Finnmark og deler av Nord Finland vil nok når det gjelder Finland bestå av framrykking etter "Lotta veien". Den oppmarsjen vil finnene se så de vil være forberedt. Russerne vil rykke fram langs de veien som finnes, og de er ikke så mange så det vil være lett å planlegge forsvaret. Hvis de forsøker å rykke fram i terrenget vil vil de bli slått. Russerne er og har lenge vært veldig mekanisert og fungerer ikke optimalt utenfor vei. Finnene derimot........? Jo de kan ta seg fram på beina og MÅ ikke ha kjøretøyer for å klare å finne på faenskap mot en FI som prøver seg.

Angrepet på Norge vil nok skje på følgende måte:
    I endel måneder/år vil Russland drive marineøvelser i Norskehavet slik at vi skal bli vant med slike sysler og ikke oppfatte det som "noe farlig", for det er jo slik disse folkene driver. De vil nok plage fiskeflåten som blir nektet adgang til fiskefeltene på grunn av skarpskyting i de områdene der fisket forgår. Norge vil da selvsagt protestere mot militær aktivitet på fiskefeltene og russerne vil ikke bry seg.
    Så en dag mens slike øvelser drives i Norskehavet utenfor vår kyst og de øver på grensen mot Finland vil vi oppleve at telfonforbindelsene blir veldig ustabile. DAB radio vil få problemer og rett før det braker løs vil all norsk sivil og militær kommunikasjon og radio samt GPS bli sabotert, de fjernstyrte flytårnene vil miste forbindelse med sentralen i Bodø så all sivil flytrafikk blir stoppet. Og da vil noen som vil ha store problemer med å fortelle dette til omverdenen oppdaget at den russiske "øvelsesflåten" ikke setter kursen hjem, men derimot styrer mot de Finnmarkske fjorder. Kystsamfunnene vil bli raskt besatt uten stor motstand for de fleste HV soldatene vil ikke ha fått ordre om å stille i uniform på grunn av kommunikajons sammenbruddet. Og på grunn av at et mindre antall koner har blitt skutt av sine HV ektemenn så har ikke HV soldatene tennstempler til sine våpen. Disse tennstemplene oppbevares på "et trygt sted" langt borte fra der sjalu ektemenn kan få tak i dem, så HV har ikke våpen til å sette seg til motverge mot en russisk invasjon. Når så kystsamfunnene er besatt og "nøytralisert" vil naboen rykke fram innover i fylket der de kan ta Kirkenes, Alta og Lakselv uten de store problemene. Når Avinor får gjennomført sine storslåtte spareplaner og har fått også flyplassene i Kirkenes Lakselv og Alta fjernstyrt vil man heller ikke her kunne benytte disse flyplassene i en forsvarskamp.
    Den eneste veien der russerne vil komme inn i Finnmark over land vil være via E105 Storskog. Noen spesialstyrker vil muligens også ta seg inn i Pasvik over kraftverksdemningene.
    Vi må ikke glemme at befolkningen i Finnmark er plassert i små samfunn ute ved kysten og i byene Alta og Kirkenes samt i "veikrysset" Lakselv. Før regjeringen i Oslo har fått nyheter om angrepet vil Finnmark fylke være besatt. Hva en norsk regjering da vil gjøre kan vi kun ane. Finnmarkinger som ikke har lyst til å reise til Sibir for å bidra til utvikling av det området vil vel ta seg østover for å kjempe sammen med finlenderne.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Til sammenligning: Den gangen jeg vokste opp hadde min HV-onkel både skarpskytterrifler og MG-3 maskingevær hjemme med kassevis av ammunisjon. Plakaten på veggen hang over kjøkkenbordet. Selv lærte jeg helt bokstavelig å skyte før jeg lærte å sykle, og det var ikke så veldig mye senere enn det at jeg lærte hva metallbeslaget midt i kolben på en gammel Mauser er til for. Man var beredt.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Når skjedde eigentleg denne vendinga i finsk forsvarspolitikk og -mentalitet?

Under starten på den kalde krigen var jo finsk utanrikspolitikk prega av “demonstrativ nøytralitet” (eg har høyrt det sagt at vegnettet i Finland var lagt slik at det gav den sovjetiske hæren lettast mogleg framrykking, men det var nok ei mild overdriving): Ikkje fordi dei hadde gløymt krigane mot Sovjet, men snarare tvert imot.
    Hver eneste finske familie mistet en eller flere familiemedlemmer i kamp mot Sovjet og det vil de nok behøve generasjoner på å glemme. Så en "offisiellt" pro sovjetisk nøytralitet er nok noe som kun eksisterte på høyt politisk nivå. På grasrota hatet de nok russerne like intenst hele tiden.

Når det gjelder veistandard i "nabolandet" så er veien på russisk side fra Nikel/Zapoljarny til grensa på Storskog særdeles bred og fin. Det er nok plass til tre panservogner i bredden,

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.097
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Min far var i skytterlaget, og jeg ble med tidlig... som 14-åring syklet eller kjørte jeg moped til trening, gjemte mopeden i skogen og lå ved siden av lensmannen på standplass.. han visste nok godt hva som foregikk, men bare trakk på smilebåndet og sa ikke et ord... det var i da dager hvor lokalt politi brukte hauet... ca 1966..
    Hvis man i dag ser en ungdom på lettMC eller moped med et rifle på ryggen, går terroralarmen tvert...

oen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Antall liker
    3.127
    Sted
    Portugal
    Den gangen jeg vokste opp hadde min HV-onkel både skarpskytterrifler og MG-3 maskingevær hjemme med kassevis av ammunisjon.
    Jeg hadde noe av det samme i oppveksten, min far var områdesjef i mange år og hadde mye mere enn beskrevet her hjemme.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.576
    Da jeg var med den gang norges eneste opperative F-16 skvadron i Bodø leste jeg at man regnet at det opperative flyforsvaret vårt ville være stort sett eliminert de første 9 minuttene fra stridigheter oppstod pga av være et prioritert mål.

Fra øvelser vi gjorde var i vel også det neste av flybasen tapt få sekunder etter alarm gikk. Nå skal det sies at manglende presisjonsbombing russerne har framvist siste 2 årene gjør meg langt mer optimistisk 😃

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.759
    Torget vurderinger
    1
    Fra 24 timer til 100 dager til et halvt år til ?

Trump har det mest i kjeften. Nå som han har bluffet seg til valgseier, er det ikke så nøye med å levere på valgløftene.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som de fleste av oss visste. Synkende matvarepriser? Alle innvandrere ut? Jobber hjem til Amerika? Alle med et fnugg av peiling vet at dette er innbyrdes inkompatible mål.

Jeg lurer veldig på om det er Trump eller fanbasen hans som har løsest forankring i virkeligheten.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da jeg var med den gang norges eneste opperative F-16 skvadron i Bodø leste jeg at man regnet at det opperative flyforsvaret vårt ville være stort sett eliminert de første 9 minuttene fra stridigheter oppstod pga av være et prioritert mål.

Fra øvelser vi gjorde var i vel også det neste av flybasen tapt få sekunder etter alarm gikk. Nå skal det sies at manglende presisjonsbombing russerne har framvist siste 2 årene gjør meg langt mer optimistisk 😃
    En gang for veldig lenge siden var det jobben min å gjøre simuleringer av de minuttene. La oss si det slik at responstid og beslutningsevne ville være ganske vesentlig for utfallet.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    897
    En gang for veldig lenge siden var det jobben min å gjøre simuleringer av de minuttene. La oss si det slik at responstid og beslutningsevne ville være ganske vesentlig for utfallet.
    Nå er jo ikke nordmenn kjent for å være resolutte og raske på avtrekkeren, så lurer på hva slags trening og fullmakter personene i beslutningsposisjon får.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg jobbet med en tidligere luftkommandør. Han var veldig tydelig på at han hadde myndighet til å erklære et innkommende mål som fiendtlig og beordre nedskyting, og med det starte WW3. Det var også klare kriterier for det, f eks krenkelse av norsk luftrom med våpenlast under vingene. Politisk saksbehandling med høringsfrister etc var ikke en del av beslutningsprosessen.

Jeg har ingen grunn til å tro at det er mer utydelig nå, men det var rettet mot konvensjonell kinetisk krigføring. Nettopp fordi de grensene er så klare og godt forstått av begge parter har muskovittene gjort det til en hel liten vitenskap å finne på f..nskap som ikke helt krysser streken.

Sist redigert:

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    Til sammenligning: Den gangen jeg vokste opp hadde min HV-onkel både skarpskytterrifler og MG-3 maskingevær hjemme med kassevis av ammunisjon. Plakaten på veggen hang over kjøkkenbordet. Selv lærte jeg helt bokstavelig å skyte før jeg lærte å sykle, og det var ikke så veldig mye senere enn det at jeg lærte hva metallbeslaget midt i kolben på en gammel Mauser er til for. Man var beredt.
    Da jeg var 16 hadde jeg Mauser som var køp fra HV, og AG3 samt MG34 som var tjenestevåpen. Hadde også "greie mengder" med skarp ammo!
    dette hadde jeg på gutterommet den tiden jeg var i ungdomsavdelingen i HV. I dag er de aller fleste ungdomsavdelingene lagt ned og ungdom under 18 har vel heller ikke lov til å delta i stridshandlinger etter nasjonale forskrifter.

Proethifi

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Antall liker
    1.255
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Derfor plakaten på veggen. «Visst Fanden skal det skytes med skarpt!»

Direktiv for militære befalingsmenn ved væpnet angrep på Norge

Det beskrives her at det var et russisk fly som fløy Innover norsk territorium i Vesterålen, uten å bli skutt ned. Så instruksen på veggen har vell litt slingringsmonn?

Sist redigert:

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.488
    Sted
    Sørlandet
    "Plakaten på veggen" har dagens F.Min fra SP sagt ikke gjelder lengre!
    Dagens forsvarsminister fra SP kneblet også vår forsvarssjef i stridsvognsaken. Samtidig besluttet vi å kjøpe den stridsvognen som igjen førte til at en bestemt bedrift fra BYGDA hans fikk produksjonsrettigheter til samme vogn. Skandale på høylys dag!

Heldigvis er partiet hans snart helt uten makt!

W.Sand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Antall liker
    4.888
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Var med i ungdomsheimvernet som 16 åring, kjørte moped gjennom Brumunddal med Mauser og AG3 på ryggen når vi skulle på inspeksjon.
    Ingen avisoverskrifter da.
    Mange av de som deltok var også med i skytterlaget og vi fikk da gratis ammo for øvelsesskyting. Pris ellers var 1 kr pr skudd.
    Ser gjerne at denne "gerilja" fornyes.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Det beskrives her at det var et russisk fly som fløy Innover norsk territorium i Vesterålen, uten å bli skutt ned. Så instruksen på veggen har vell litt slingringsmonn?
    Jeg ser ikke noe om at de fløy innover norsk territorium i linken, tvert imot:
    Angrepsstyrke ved kysten: Norske jagerfly har fotografert en sovjetisk angrepsstyrke n¾rt nor-skekysten. Ved enkelte ¿velser kunne over 20 slike fly fly s¿rvestover langs kysten for plutselig å sette kursen mot en norsk by eller flyplass, f¿r de brakk av ved grensen til norsk luftrom, ikke langt fra land.
    Simulert våpenslipp 12-13 nautiske mil fra grunnlinja, ca 25 km fra land. Det skjedde stadig vekk, men fortsatt i internasjonalt luftrom. Det har vært påfallende få krenkelser av norsk luftrom hvis man sammenligner med svensk og finsk, og jeg kjenner ikke til noen tilfeller hvor fly med våpenlast har kommet inn over land. Det ene eksemplet som nevnes i linken ble diagnostisert som feilnavigering, ikke angrep, og korrekt behandlet ihht plakaten.
    Det var en russer som sansynligvis hadde feilnavigert og kom inn over Vesterålen, over vårt territorium. Det var om natten, Klaveness ble scramblet og kom opp bak russeren sammen med sin wingmann. Russeren begynte å slippe flares på dem og det var jo ikke særlig behagelig å få disse flarene i trynet om natta. Det ble lagt veldig mye i den episoden, men jeg tror at etterretningen etterpå var enig i det jeg mener, at russeren var vettskremt. Han visste nok godt hva som ville vederfares en av våre som rotet seg inn over sovjetisk territorium oppe ved Murmansk. Det har vi sett eksempler på, og da det kom opp jagere ventet han vel bare på å få en Sidewinder i en motor. Det er så vidt jeg vet den mest dramatiske episoden vi hadde.
    Aamoth som intervjues her var forøvrig generalinspektør da jeg var på FFI. Legg forresten merke til at Starfighteren på bildet er bevæpnet med varmesøkende AIM-9 Sidewinder + maskinkanon.
    1736603995126.jpeg

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.729
    Sted
    Bergen
    Spiralis bor tett ved E105 som er europaveien fra Russland inn i Norge så meg vil de nok ikke bombe i grus, for det vil gjøre deres egen framrykking vanskeligere.

Et Russisk angrep på Norge der målet vil være å besette deler av Finnmark og deler av Nord Finland vil nok når det gjelder Finland bestå av framrykking etter "Lotta veien". Den oppmarsjen vil finnene se så de vil være forberedt. Russerne vil rykke fram langs de veien som finnes, og de er ikke så mange så det vil være lett å planlegge forsvaret. Hvis de forsøker å rykke fram i terrenget vil vil de bli slått. Russerne er og har lenge vært veldig mekanisert og fungerer ikke optimalt utenfor vei. Finnene derimot........? Jo de kan ta seg fram på beina og MÅ ikke ha kjøretøyer for å klare å finne på faenskap mot en FI som prøver seg.

Angrepet på Norge vil nok skje på følgende måte:
    I endel måneder/år vil Russland drive marineøvelser i Norskehavet slik at vi skal bli vant med slike sysler og ikke oppfatte det som "noe farlig", for det er jo slik disse folkene driver. De vil nok plage fiskeflåten som blir nektet adgang til fiskefeltene på grunn av skarpskyting i de områdene der fisket forgår. Norge vil da selvsagt protestere mot militær aktivitet på fiskefeltene og russerne vil ikke bry seg.
    Så en dag mens slike øvelser drives i Norskehavet utenfor vår kyst og de øver på grensen mot Finland vil vi oppleve at telfonforbindelsene blir veldig ustabile. DAB radio vil få problemer og rett før det braker løs vil all norsk sivil og militær kommunikasjon og radio samt GPS bli sabotert, de fjernstyrte flytårnene vil miste forbindelse med sentralen i Bodø så all sivil flytrafikk blir stoppet. Og da vil noen som vil ha store problemer med å fortelle dette til omverdenen oppdaget at den russiske "øvelsesflåten" ikke setter kursen hjem, men derimot styrer mot de Finnmarkske fjorder. Kystsamfunnene vil bli raskt besatt uten stor motstand for de fleste HV soldatene vil ikke ha fått ordre om å stille i uniform på grunn av kommunikajons sammenbruddet. Og på grunn av at et mindre antall koner har blitt skutt av sine HV ektemenn så har ikke HV soldatene tennstempler til sine våpen. Disse tennstemplene oppbevares på "et trygt sted" langt borte fra der sjalu ektemenn kan få tak i dem, så HV har ikke våpen til å sette seg til motverge mot en russisk invasjon. Når så kystsamfunnene er besatt og "nøytralisert" vil naboen rykke fram innover i fylket der de kan ta Kirkenes, Alta og Lakselv uten de store problemene. Når Avinor får gjennomført sine storslåtte spareplaner og har fått også flyplassene i Kirkenes Lakselv og Alta fjernstyrt vil man heller ikke her kunne benytte disse flyplassene i en forsvarskamp.
    Den eneste veien der russerne vil komme inn i Finnmark over land vil være via E105 Storskog. Noen spesialstyrker vil muligens også ta seg inn i Pasvik over kraftverksdemningene.
    Vi må ikke glemme at befolkningen i Finnmark er plassert i små samfunn ute ved kysten og i byene Alta og Kirkenes samt i "veikrysset" Lakselv. Før regjeringen i Oslo har fått nyheter om angrepet vil Finnmark fylke være besatt. Hva en norsk regjering da vil gjøre kan vi kun ane. Finnmarkinger som ikke har lyst til å reise til Sibir for å bidra til utvikling av det området vil vel ta seg østover for å kjempe sammen med finlenderne.
    Mye sant, dessverre
    Det er en grunn til at E6 ikke er helt fergefri i nord
    Tilsvarende dobbelt felt rett sydøst ut av ring 3…

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen spurte om den sikkerhetspolitiske verdien av å gå inn i EU, gitt tullinger som orban og fico der. Det er likevel mange beslutninger i EU som har betydning for oss, og når NATO svekkes pga den andre tullingen, vil de sikkerhetspolitiske dialogene i EU bli viktigere. Man kan selvsagt velge å tro at norsk gass og fisk er så viktig for EU at de vil treffe riktige beslutninger på våre vegne uten at vi behøver å delta, men det er kanskje å ha for stor tillit nettopp til orban og fico. Jeg ser ingen nedside for oss på å ha et ord med i laget og kunne avgi stemme før beslutninger tas. Selv SP burde forstå at det er forskjell på å kunne hestehandle på martnan vs å vente hjemme for å se hva som ble kjøpt. Alternativet vil være å ta imot EU’s beslutninger som de blir og ellers forsøke å være USAs lydigste allierte i nord i håp om støtte derfra. Det er f eks stor interesse om å bruke ubåtbunkeren ved Olavsvern som base for amerikanske atomubåter.

A Norwegian submarine was always kept on 24 hour readiness in the mountain basin, with one submarine always at sea.
    Det heter beredskap. Fra kommentarfeltet:
    Clearly, Norway is vital to US security and once Canada abd Greenland are conquered, Norway should be taken as another state.

Sist redigert:

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    2
    Ikke rart at nordmenn går mann av huse for å støtte Musk ved å kjøpe Tesla...

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spennende høst i 1983. Først Petrov som forstod at det sovjetiske varslingssystemet OKO måtte ha en feilvisning, så han fulgte ikke prosedyre om gjengjeldelse. Det var for usannsynlig at USA ville angripe med kun én ICBM.

11 dager senere kjørte NATO Able Archer, og Andropov mobiliserte atomstyrkene og fikk overlevert Cheget, kommandokofferten for instruksjon til avfyring. Etter fire dager justerte NATO-styrkene sine disposisjoner slik at Kreml skulle forstå at et angrep ikke var forestående: "Sorry guys, we're just rehearsing the annihilation of life on Earth. It's not for real."
    Apropos det: Nenas hit "99 Luftballons" fra 1983 handler om noe lignende. Hun hadde sett Rolling Stones spille i Vest-Berlin i 1982 med slipp av ballonger som en del av showet. Hun undret på hva som ville skje om ballongformasjonen fløy over muren og kom inn over Øst-Berlin, og begynte å se for seg et scenarie.
    99 Luftballons
    Auf ihrem Weg zum Horizont
    Hielt man für Ufos aus dem All
    Darum schickte ein General
    'ne Fliegerstaffel hinterher

Alarm zu geben, wenn's so wär
    Dabei war'n dort am Horizont
    Nur 99 Luftballons
    Jagerflyverne vil statuere et eksempel og skyter opp ballongene med stor bravur, mens nabostatene funderer på hva som skjer.
    99 Düsenflieger
    Jeder war ein großer Krieger
    Hielten sich für Captain Kirk
    Es gab ein großes Feuerwerk
    Die Nachbarn haben nichts gerafft
    Und fühlten sich gleich angemacht

Dabei schoss man am Horizont
    Auf 99 Luftballons
    Da skyter man først og spør siden. Tryggest slik. Fyrstikk og bensinkanne.
    99 Kriegsminister
    Streichholz und Benzinkanister
    Hielten sich für schlaue Leute
    Witterten schon fette Beute
    Riefen: „Krieg!“, und wollten Macht
    Mann, wer hätte das gedacht?
    Dass es einmal so weit kommt
    Wegen 99 Luftballons
    99 år senere finner hun en enslig ballong i ruinene og konstaterer at ingen vant den krigen mens hun lar den enslige ballongen fly.
    99 Jahre Krieg
    Ließen keinen Platz für Sieger
    Kriegsminister gibt's nicht mehr
    Und auch keine Düsenflieger
    Heute zieh' ich meine Runden
    Seh' die Welt in Trümmern liegen
    Hab' 'n Luftballon gefunden
    Denk' an dich und lass' ihn fliegen
    Det er nok mange som enten har glemt eller aldri fikk med seg hvordan verden egentlig så ut ca 1983. Noen av oss spilte "99 Luftballons" (på tysk) ganske ofte på nærradio den høsten. Ble en mindre hit.

Sist redigert:

OKA

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Antall liker
    442
    Sted
    Bergen
    Fikk en oversettelse fra chatgpt.
    Her er dialogen:

Kunne du oversette denne sangteksten til norsk fra tysk? 99 Luftballons

ChatGPT sa:

Selvfølgelig! Her er en oversettelse av sangteksten til norsk:
    99 Luftballonger
    På vei mot horisonten
    Trodde man de var UFOer fra rommet
    Derfor sendte en general
    En flyskvadron etter dem
    For å slå alarm hvis det var tilfelle
    Men der ved horisonten
    Var det bare 99 luftballonger
    99 jagerfly
    Hver av dem var en stor kriger
    Trodde de var Captain Kirk
    Det var et stort fyrverkeri
    Naboene forsto ingenting
    Og følte seg straks angrepet
    Mens man skjøt ved horisonten
    På 99 luftballonger
    99 krigsministre
    Fyrstikker og bensinkanner
    Trodde de var smarte folk
    Så allerede for seg store bytter
    Ropte: "Krig!", og ønsket makt
    Hvem skulle trodd det?
    At det en dag skulle gå så langt
    På grunn av 99 luftballonger
    99 år med krig
    Etterlot ingen plass til vinnere
    Krigsministre finnes ikke lenger
    Og heller ikke jagerfly
    I dag går jeg rundt i ring
    Ser verden ligge i ruiner
    Fant en luftballong
    Tenker på deg og lar den fly
    Hvis du trenger noe justert eller vil ha en annen tolkning, gi beskjed! 😊

4o

Du sa:
    Tusen, dette var bra.

ChatGPT sa:

Så hyggelig å høre! Bare si fra hvis det er noe annet du trenger hjelp med. 😊🎈

4o

Du sa:
    Mente tusen takk, men det forstod du visst!

ChatGPT sa:

Haha, jeg forstod det, ja! Tusen takk tilbake – det er alltid en glede å hjelpe. 😄🎉

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.893
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Dagens skyggetanker: Bare tre motorstopp så langt.

1736612467055.png

muskovittenes slepebåter ser ut til å ha forsvunnet fra Kattegatt, men ubåt + missilkorvett ble sist observert utenfor Göteborg for et par dager siden.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.097
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Tja... Norge nekter å bygge 4 mil dobbelspor på Ofotbanen... svenskene har stått klare til å ta sine 18 mil i flere tiår..... Nordlandsbanen ligger håpløst etter på vedlikehold og mangler også lokomotiver... vet ikke om de gamle tunnellene på E6 er i stand til å ta med tungtrafikk med større biler.. håpløst trangt nok for dagens biler og vrdlikehold av eldre strekninger er håpløst etter skjema...

PowerMetal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Antall liker
    1.655
    Torget vurderinger
    2
    Tja... Norge nekter å bygge 4 mil dobbelspor på Ofotbanen... svenskene har stått klare til å ta sine 18 mil i flere tiår..... Nordlandsbanen ligger håpløst etter på vedlikehold og mangler også lokomotiver... vet ikke om de gamle tunnellene på E6 er i stand til å ta med tungtrafikk med større biler.. håpløst trangt nok for dagens biler og vrdlikehold av eldre strekninger er håpløst etter skjema...
    Da får russerne gjøre som tyskerne i 2. verdenskrig, ta sjøveien.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0

Har noen av dere her inne tenkt på at alle de "snodige" signal og datafeil som har rammet banker og Bane Nord den senere tiden kan skyldes "alt annet enn"
    dårlig norsk infrstruktur? At dette kan være russisk hybrid krigføring?

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.097
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Den svenske kommisjonen konkluderte med at avsporingen der skyldes et ødelagt hjul som man visstnok hadde kjørt med et godt stykke før det gikk helt galt... Ulykka på Nordlandsbanen skyldtes et steinras som hadde gått like før toget kom.... Bane Nor er nå et eget kapittel for seg, så hvem vet..
    At Norge i øvrig bruker mer tid på å følge nøye med enn å gjøre noe NÅ er jo intet nytt...

alipax

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Den svenske kommisjonen konkluderte med at avsporingen der skyldes et ødelagt hjul som man visstnok hadde kjørt med et godt stykke før det gikk helt galt... Ulykka på Nordlandsbanen skyldtes et steinras som hadde gått like før toget kom.... Bane Nor er nå et eget kapittel for seg, så hvem vet..
    At Norge i øvrig bruker mer tid på å følge nøye med enn å gjøre noe NÅ er jo intet nytt...
    En ting har Norge klart. Beredskapsbrosjyre til alle husstander. Henger på min vegg så jeg ikke glemmer hva som ble gjort. Pluss amerikansk militære styrker så tar de nok både Grønland og Norge i samme slengen. Betryggende.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.096
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning