2
2xJ
Gjest
Snart så kommer det ethernett rensere.......
Tror du lyden er lik mellom disse alternativ:?At jeg skal begynne å forsvare produktene mine i denne tråden tror jeg ikke tjener til så mye. Men helt kort så er jeg til forskjell fra mange produsenter relativt åpen om hvordan ting er bygget opp, og jeg presenterer målinger (som f.eks frekvenskurver og CEA2010-målinger). Utover det ville jeg vært veldig dårlig på markedsføring hvis jeg ikke hadde en subjektiv presentasjon av produktene eller forsøkte å fortelle en historie om hvem vi er og hva vi leverer, for da hadde jeg nok neppe solgt noe som helst. Seth Godin er en smart fyr innen markedsføring, han har to enkle sjekkpunkter ifm markedsføring og autentisitet: 1) Vil kunden fortsatt være interessert i produktet hvis han vet alt produsenten og selgeren vet? og 2) Vil kunden fortsatt være glad for at han trodde på historien han ble fortalt selv lenge etter at kjøpet er gjort, eller vil han føle seg lurt? - Jeg håper og tror jeg klarer meg gjennom disse to, jeg er litt usikker på om alle kabelselgerne greier seg like bra.
Vil også understreke at hvertfall fra min side har dette ingenting med at noen i denne tråden er rare eller dumme, dette er ekstremt sterke psykologiske fenomener. Opplevelsen man har av å høre på en audiograde nettverkskabel hvis man tror på produktet, er for alle praktiske formål helt lik som om kabelen faktisk ga bedre lyd. Som jeg skrev tidlig i tråden har jeg selv sittet og kost meg over hvor mye bedre det ble når jeg endret EQ på et par aktive høyttalere, selvom det etterpå viste seg at jeg aldri aktiverte endringen. Har mange lignende historier også. Og jeg liker f.eks Cola mye bedre enn Pepsi, men hvis noen serverer meg Pepsi i en Colaboks og Cola i en Pepsiboks så kommer jeg til å ha en skråsikker opplevelse av at det smaker Cola av boksen det står Cola på, og selvsagt si at den smaker bedre enn Pepsiboksen (som faktisk har Cola i seg). Det er dette som gjør at subjektive opplevelser er vanskelig å forholde seg til, spesielt når forskjellene er små.
og jeg spurte deg om akkurat det samme.Jeg spurte bare om han trodde lyden er lik?
Det er et ja eller nei spørsmål.
Jeg vet ikke svaretog jeg spurte deg om akkurat det samme.
Jeg måtte slå opp hva alt det der var.Tror du lyden er lik mellom disse alternativ:?
1. Hjemmenettverk - Standard nettverkskabel - Streamer.
2. Hjemmenettverk - In-Akustik Reference nettverkskabel - Chord English Electric 8Switch - In-Akustik Reference - Pink Faun Lan Isolator - Streamer.
Takk for fyldig svar, selv om det var ja eller nei spørsmål. Så hvis man hører bedre romlig separasjon i lyden, da er det i ditt syn utelukkende psykologiske faktorer?Jeg måtte slå opp hva alt det der var.
Det som er greia da, er at nettverket er ikke en del av signalveien. Litt uklart om du streamer fra et lokalt NAS eller fra f.eks Tidal, men la oss anta sistnevnte. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det på en fornuftig måte, men hvis vi drømmer oss tilbake til 90-tallet et øyeblikk da, så fikk du blader i posten fra Akers Mic eller hvem du nå kjøpte CDer fra, og så kunne du bestille og få de sendt hjem.
Internett er postbudet, som leverer platen hjem til deg. Og så når du kommer innenfor husveggen, så har du routere og switcher og nettverkskabler som skal ta musikken de siste meterne frem til streameren din. Alle disse komponentene er deg som går over stuegulvet med CD-coveret med CDen inni i hånda. At du tar CDen ut av coveret og putter den i CD-spilleren, det skjer ikke før inni streameren din. Her buffres det digitale signalet fra nettverket ditt, og sendes så gjennom DACen din og ut til forsterker og høyttalere i riktig hastighet og riktig kvalitet helt uavhengig av hastigheten og kvaliteten på nettverket ditt. Så å bytte ut routere og nettverkskabler blir som å kjøpe nytt CD-cover, eller muligens ta på nye sokker mens du går over stuegulvet. Det er rett og slett helt umulig at det påvirker signalet, for det er ikke en del av signalveien.
Den eneste lett obskure muligheten er at støy vandrer langs nettverkskabelen (fortsatt ikke en del av signalet) og inn i streameren din, og så skaper støy i noen av komponentene inni streameren som ER en del av signalveien. Dette manifesterer seg ikke som bedre lyd og mikrodetaljer, men bakgrunnsstøy. Dette løses ved å bytte til en korrekt konstruert kabel og/eller rydde opp i jordfeil og/eller fjerne andre defekte komponenter som skaper støy. Kan også være greit å tillegge at hvis du får til dette via nettverkskabelen så er det litt fascinerende siden et ethernetsignal ikke er jordet. Når man kjenner til det faktumet, blir det også interessant å lese spesifikasjonene til f.eks den nevnte Ansuz A2 ethernetkabelen, for det første punktet i spesifikasjonen er "Superior grounding".
Så... Vet ikke hvor jeg skal starte eller slutte i denne diskusjonen, men det er ikke så mye som henger på greip fra et teknisk perspektiv. Så når folk lurer på hvorfor vi ikke har testet dette selv - alt jeg har skrevet over er grunnen. Det er ingenting å teste.
Det har jeg vel allerede svart på, men fortsatt ja.Takk for fyldig svar, selv om det var ja eller nei spørsmål. Så hvis man hører bedre romlig separasjon i lyden, da er det i ditt syn utelukkende psykologiske faktorer?
Helt i orden. Grunnen er at den tekniske kompetansen særlig er i retning av optikk, og den gangen endte diskusjonen med at jeg regnet ut hvorfor tusjen ikke hadde noen effektBeklager, vet det er sent, men klarer ikke å dy meg med uten å avslutte kvelden med litt humor. "betydelig teknisk kompetanse og grønn tusj" i samme setning?
Ok, sorry. Spurte bare om nettverkskabel forrige gang. Lurte bare på om du så det annerledes med switch i kjeden. Har fått svaret nå i hvert fall, 2 ganger.Det har jeg vel allerede svart på, men fortsatt ja.
Jeg får mye bedre lyd når jeg bruker pelstøfler^^Er du sikker på at det er det samme om du har på sokker av ull eller bomull når du henter pakken? Har du prøvd, hvis ikke så er du ikke sikker.
Så du har prøvd i blinde. For min del starter jeg da med å spekulere på å prøve å forstå hva som kan gjøres. En viktig grunn til det er at jeg vet at sansene er lettlurte. Ved å utelate det som åpenbart ikke kan ha noen effekt blir det mer sannsynlig at man gjør noe som virker på lang sikt.DagT:
Jeg kan heller si hva jeg har gjort:
Jeg var ikke fornøyd med høyttalere og forsterker jeg kjøpte på finn. Likte ikke lyden. Det var høyttalere til 70.000 kr.
Skal ikke diskutere merke her.
Tok med meg forsterker til forhandler for å teste den på andre høyttalere.
Fant ut at jeg ikke likte forsterkeren heller og byttet den.
Bestemte meg for en kombinasjon av forsterker og høyttalere jeg testet der hos forhandler.
Brukte en ganske ordinær cd-spiller og ganske rimelige kabler da.
Jobbet så med akustikken, gulv, sidevegg, bakvegg i samråd med GIK acoustics.
Og jobbet med plassering av lytteposisjon og høyttalere.
Testet så ulike Dac`r, bytte kilde/Dac, og testet kabler.
Gjort en god del endringer med kabler og byttet 2 strømrenser.
Noen av kablene er dyre.
Har igjen skiftet Dac, og etter hvert har jeg også sjekket ut og skaffet switch og nettverkskabler.
Var fornøyd med lyden på streaming med Chord switch. Helt greit hvis man ikke vil godta at det er endring med den switch'n.
Så derfor sier jeg prøv hvis du er nysgjerrig. Har ingen annen agenda enn at jeg liker lyd og musikk
Problemet er ikke muligheten for at det kan skje. Problemet er at noen mener det er like sannsynlig at det skjer, som at det ikke skjer.Jeg skjønner veldig godt at bransjefolk blir oppgitt av slike snake oil produkter - blir liksom som å få nobelprisen i fysikk etter å ha forsket på sorte hull i 50 år og så måtte dele prisen med en astrolog som skriver i KK
Jeg har fulgt tråden, og som moderator så vet jeg faktisk ikke hva som er rette måten å håndtere nettverks-tråder på.
Vi har vel opplevd nøyaktig det samme med andre kabeltråder, men nettverkskabler overfører ikke noe musikksignal, men kun informasjon, og her blir det for vanskelig for enkelte å frastå med og komme med vitenskapelige forklaringer.
Skal vi tillate brukere å diskutere forskjellen på nettverkskabler uimotsagt?
Det har kommet frem et godt poeng, og det er Google-søk. Hvis folk søker på "Audio og nettverk" så vil Hifisentralen komme høyt på søkeresultatene, og spørsmålet er hvilket budskap vi bør sende ut --> 1. Løp og kjøp 2. Det er ingen forskjell/eller pengene er bedre brukt et annet sted i kjeden.
Det er alltid vanskelig å komme seg bort fra argumentet om at det faktisk kan være noen forskjeller som vi pr. dags dato ikke har kjennskap til, og det er nettopp dette argumentet som alltid kommer på banen når vitenskapen taler imot noe.
En ting er sikkert - det er ikke noe hyggelig med en tråd som denne. Det ble til og med sagt at det er for "Jævlig" å være på HFS, men "diskusjon" er grunnen til at vi er her, og så langt jeg ser så vil det alltid bli opphetet stemning i alle slike arenaer. Når folk har ulike meninger så vil det aldri gå helt rolig for seg - det er bare ikke slik verden fungerer.
Hvis vi går spesifikt på Audio og Nettverk så pågår nøyaktig samme type debatt som denne blant audiofile fra alle mulige land, og det er vitenskap vs våre ører. Her er ett av mange eksempler: https://forum.audiogon.com/discussions/ethernet-cables-do-they-make-a-difference
Som admin kan jeg tillate, nekte, sensure, moderere osv., men det vil ikke hjelpe noe som helst den ene eller andre veien. Så fort folk er uenige så ønsker de å komme med motsvar, og det eneste jeg ønsker er at vi skal oppføre oss så høflig og saklig som det er mulig. Det er også via ulike meninger en kommer seg videre - en plukker ut det som gir mest fornuft, og uten ulike meninger så er jo hele poenget borte.
Jeg har i ett par tråder tillatt at det skal være fritt for vitenskap, og kun fokuseres på "lytting", men når det gjelder nettverkskabler, så vil ikke det fungere i lengden. Det er en UMULIG oppgave.
Det har blitt foreslått å danne grupper, men HFS vil ikke vokse på noen som helst måte hvis vi skal dytte folk inn i ulike avdelinger hvor alle klapper hverandre på ryggen. Vi har Facebook til slikt.
Mvh
Høvdingen
Denne dikotomiseringen er ikke reell og bidrar, paradoksalt nok, til å forsterke det du prøver å unngå.Det er tydelig to fronter som står mot hverandre. De som tror at målinger forklarer alt ved lytteropplevelsen, understøttet og bevist gjennom blindtester, og at det bare mangler noen små puslebiter før den fullstendige forklaringsmodellen til lydopplevelsen er komplett. På den andre siden står de som forholder seg til rene lytterinntrykk, og som finner en tilnærming gjennom måling og teoretiske overlegninger å være en ufullstendig forklaringsmodell.
…
Uenigheten gjelder, som du nevner, om hvorvidt måling og blindtester er en fullstendig forklaringsmodell på det vi som lyttere hører.
…
Tror du bør lese innlegget hans engang , hovedpoenget har gått det hus forbi@tom-a
Du definerer din egen polarisering basert på dine egne tanker. " Polarisering er tidens melodi.", ja det er akkurat hva du selv bedriver her. Du går sågar så langt at du innskrenker den ene gruppen til noe verdiløst og forstandsmessig begrenset, og utvider den andre til noe opphøyet og universelt som omfavner den hele og fulle sannhet.
Hvordan er det bedre enn noe annet?
Skal det være greit å legge ut ett spørsmål, og kun få de svar man ønsker eller ?Den godeste tom-a blander i sammen masse rart. Noen ting kan ha flere innfallsvinkler, men ikke nettverksutstyr når det gjelder audio, så her er det ikke 2 fronter, men fakta mot noen meget få avvikende oppfatninger. Koblet opp riktig er det null påvirkning på sluttresultatet og audio signalet blir ikke påvirket uansett.
Såvidt jeg har forstått er dette ett åpent forum og ikke ett diktatur der de som ikke mener på riktig måte skal forvises, så motgang må man lære seg å tåle.
Når jeg skriver at det er en umulig oppgave så mener jeg at brukerne ikke vil respektere det, og vi må følge med 24/7 for og evnt. fjerne innlegg som ikke hører hjemme i tråden.Så Høvding:
- Det må være helt legitimt å åpne en tråd på HFS for erfaringsutveksling (uten at noen andre brukere kan kreve at lytterinntrykk skal belegges med vitenskaplige begrunnelser). Fraviker du dette, mister du forumets verdigrunnlag.
Jeg er egentlig ikke så glad i analogier, men velger å ty til en likevel for å vise hvor absurde premissene dine er:Så Høvding:
- Det må være helt legitimt å åpne en tråd på HFS for erfaringsutveksling (uten at noen andre brukere kan kreve at lytterinntrykk skal belegges med vitenskaplige begrunnelser). Fraviker du dette, mister du forumets verdigrunnlag.
- De brukere som ikke respekterer trådstarters ønske om erfaringsutveksling (uten vitenskapelig diskusjon) bør sendes rett i utvisningsboksen en stund, og det bør reageres umiddelbart
- De deltakere som har flere tusen poster, har et særskilt ansvar for å vise "good conduct" - god og respektfull adferd - på HFS. Følg disse superbrukerne speiselt. Ved respektløs adferd: Jo fler poster, jo lengre utvisning.
- Brukere som går fra sak til personkarakteristikker bør tas ut med en gang det oppdages
- Moderatorer kan ikke selv ta synlig standpunkt for eller imot, da dette legitimerer den ene siden mot den andre. Det er oppskriften til å gi rom for uklar adferd.
Mvh
Hvorfor det?Kunne ha stengt tråden når ts ba om det?
Si det , du er vel forbi det stadiet duHvorfor det?
Ja, du har misforstått. Det er mye å hente på å få ny fiberkabel inn i huset, helst en til 10. 000 kr meteren.Et spørsmål til ekspertisen her på sentralen...
Meg, og sikkert mange andre her inne, har fiber inn til huset.
Vil ikke debatten om skjermet versus uskjermet kabel være irrelevant for oss?
Kan ikke se noen gode grunner til at jeg skal bruke skjermet kabel fra veggen til ruter, med mindre jeg vil bruke den som en antenne for kortbølgeradio...
Eller er det noe jeg har misforstått angående nettverk internt i huset, med skjermet kabel.
Er slike kommentarer nødvendig?Ja, du har misforstått. Det er mye å hente på å få ny fiberkabel inn i huset, helst en til 10. 000 kr meteren.