Jeg synes forslaget til
@Høvdingen om en strukturert test var veldig godt men det ble tydeligvis ikke mottatt slik og jeg forstår ikke helt hvorfor.
Likevel, jeg har lyst til å følge opp dette og dessuten ta deg på ordet
@Psybient, og prøve selv.
Så jeg kjøpte akkurat en slik en:
The Pink Faun LAN isolator provides galvanic isolation between the device that is connected to the network and the network itself. Read more!
www.pinkfaun.com
Den skiller nettverket galvanisk. Det gjøres forsåvidt allerede gjennom bittesmå skilletrafoer i RJ45-mottaker, men jeg antar denne har større grad av isolasjon. Som produsenten selv sier så er effekten som følger:
However, high-frequency noise that enters directly into the digital audio device through LAN is very undesirable. This influences purity in the high, which causes the space information to become blurred. The Pink Faun LAN isolator will ensure that the sound is less smudged, making details more audible, providing a better soundstage and a black background which in turn increases the dynamics in an audio system
Iht til en tidligere tråd som jeg leste skal den iht
@Psybient erfaring gi
"enda litt mer rom, smooth topp og avslappende presentasjon".
På samme tråd er det mange som rapporterer tilsvarende forskjeller.
Det blir spennende å prøve selv.
Jeg er for ordens skyld professor innen empiriske studier i datateknikk og har alltid hatt et åpent sinn spesielt hvis observasjon avviker fra eksisterende teori, dvs observasjoner som kan bidra til ny/bedre teori, som er veldig spennende. Så lenge eksperimentet har en viss substans, noe det etter min mening har tilstrekkelig grad av her pga støyargumentet.
Så snart jeg får dingsen i hus kommer jeg til å prøve en del A/B testing først på min dCS DAC. Dette er i tråd med anbefalinger for blindtesting av potensielt små forskjeller, slik at jeg skal få øvd meg til å identifisere enkeltelementer som potensielt skiller A fra B. Dette maksimerer i så fall sjansen for å finne signifikante resultater i en blindtest. Så snart jeg har øvd meg så godt jeg kan og tror at jeg kan høre forskjeller (innbilte eller ikke) vil jeg prøve en blindtest hvor jeg vil forsøke å identifisere de samme forskjellene blindt. Ambisjonen her er altså IKKE å vurdere om A har bedre kvalitet enn B, men kun å evaluere om det er hørbare forskjeller som jeg (og andre) kan identifisere med en viss grad av pålitelighet.
I første runde blir dette med familien og meg selv som testkaniner.
Og så vil jeg gjerne invitere folk over for å gjenta testen med mer øvde ører så snart det praktisk lar seg gjøre med Covid og annet shit.
mvh