Må vel følge opp her med et par nye SACD'er som jeg fikk lyttet til i går.
Oscar Peterson Trio "We get requests" 4 digitale utgaver.
- Verve 20-bit remaster CD (1997)
- Verve Jpn hybrid SACD (ca 2004) Original US master som er sendt som ei digital fil til Japan for DSD mastering
- SHM-SACD (2010) Jpn analog copy tapes
- SHM-SACD (2021) US original master
Lyttet til spor 3 og 4. CD'en har alltid spilt svært godt i mine ører, bortsett fra noe båndsus, især på spor 3. 2010 utgaven på SHM-SACD falt igjennom ved første lytt, allerede tilbake til 2010. Den er "distansert" og svak i lyden.
Både 2004 hybrid SACD'en og 2021 SHM-SACD låter meget bra, men sistnevnte er best. Svært god mikrodynamikk på tangentene til Peterson og godt med luft på trommevispene, typisk et instrument som aldri låter fullkomment på CD. Hybrid SACD'en låter absolutt bra, men tror det er Pcm-filer som er DSD konvertert. Låter litt "kompakt".
Etterpå satte jeg på Haugtussa med Lynni Treekrem fra Master Music Ltd (2017). Fy flate for et album og for en lyd! Jeg spilte albumet fra begynnelse til slutt og klarte knapt å løsrive meg til Nobel konserten på Tv. Kun top notch musikere med Ketil Bjørnstad, Arild Andersen, Annbjørg Lien m.fl. Krystallklar lyd. Alle SACD'ene fra Master Music Ltd som jeg har er top notch, og SACD'ene låter alltid bedre enn CD utgavene. Spiller mye Kari Bremnes "Gåte ved Gåte" på Master Music SACD.
Er kriminelt godt fornøyd med min nye Yamaha A-S3200 forsterker. Den skiller klinten fra hveten på innspillinger. Haugtussa (Rainbow studios 1995, Pcm digital) har "uendelig" oppløsning, romfølelse og nærværsfølelse. Og en beksvart bakgrunn. Digital rules!