Høyttalere Salgs anger Dynabel Euforia

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.319
Torget vurderinger
2
Gamle høyttalere trenger ikke være dårlige, Mine AudioPhysic Virgo II nærmer seg 25 år og er utlånt til min far på 10 året. Spiller glimrende. AudioPhysic har etter min mening aldri siden klart å skape noe tilsvarende bra, uansett hvilket navn de har brukt

TommyEL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.08.2018
Antall liker
41
TommyEL: Greit nok..da håer jeg de er hele og pene. Bare husk at også disse har et mye større potensiale enn du til nå har tatt ut..
Om du tenker på hva jeg forer dem med så vet jeg det. XTZ’en var en nødløsning etter et dyrt brudd med en eks. Jeg måtte komme ovenpå, så snart skal det nok oppgraderes litt.

TommyEL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.08.2018
Antall liker
41
Liberon produkter støttes. Enten voks som linken viser, evt. Finishing oil fra samme. Legg på med stålull nr. 0000 og poler i treets lengderetning. Tørk av overflødig. Om nødvendig - gjenta behandlingen når det er tørt.

Olje gir en mattere finish, mens voks vil se litt mer ut som lakk.
Takk for tips!

TommyEL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.08.2018
Antall liker
41
Det ligger jo en PMA-s10II på finn nå, hvis du skulle hatt en? :)
Aiaiai, den hadde jeg tatt!! Men han sender ikke :( Må forsøke en kompis. Takk for tipset!!!

Edit: Så litt ripete og medtatt ut...hmmm noen som har en formening om denne og prisen som er satt?

Sist redigert:

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Antall liker
339
Hyggelig at du fikk beholde høyttalerene👍 Et lite tips: gummi-bølgen på bass-mellomtonene kan friskes opp med glycerol (glycerin), apotekene selger det. Da får du tilbake fargen (sort og blank) og mykner de også opp. Påføres med q-tips evt en fille og masseres inn, gjerne også på baksiden av bølgen (da må elementet skrus ut).

TommyEL

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.08.2018
Antall liker
41
Hyggelig at du fikk beholde høyttalerene👍 Et lite tips: gummi-bølgen på bass-mellomtonene kan friskes opp med glycerol (glycerin), apotekene selger det. Da får du tilbake fargen (sort og blank) og mykner de også opp. Påføres med q-tips evt en fille og masseres inn, gjerne også på baksiden av bølgen (da må elementet skrus ut).
Tusen takk, og takk for topp tips!! :)

S

Syncrolux

Gjest
Gamle høyttalere trenger ikke være dårlige, Mine AudioPhysic Virgo II nærmer seg 25 år og er utlånt til min far på 10 året. Spiller glimrende. AudioPhysic har etter min mening aldri siden klart å skape noe tilsvarende bra, uansett hvilket navn de har brukt
Helt enig, det var og fortsatt er en veldig god høyttaler.

Rent teknologisk skjer det omtrent ingen utvikling på vanlige passive høyttalere, så en 20- 30 år gammel høyttaler kan fortsatt låte helt på linje med det beste i dag.

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
2.934
Torget vurderinger
8
Hei!

Jeg har egentlig solgt mine Dynabel Euforia, og fått et forskudd, med betaling av resten ved henting.

Grunnen var at de ble veldig lite brukt.

Nå lider jeg de verste kvaler, og angrer på at jeg solgte dem.

Jeg trenger litt hjelp :( Skal jeg la dem gå? Finnes det like bra høyttalere å få kjøpt senere til en vettug penge? Eller skal jeg bare beholde dem?

MVH

Tommy
Jeg mener at nå er de solgt.
Og du kan bare håpe på at kjøper trekker seg.

-----
Ser nå det ordnet seg

Sist redigert:

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.330
Håndsprit kan funke - jo mer "klissete" jo bedre (så IKEA sin bør være knall..) Hovedbestanddelene er som oftest sprit for å desinfisere og glyserol for å ikke tørke ut huden. Til bil blander man gjerne 50/50 sprit/glyserol på første behandling av gummilister og så mer glyserol på andre runde.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
Og dette med TonArt Aural, som det også har blitt laget "ørten" byggesett varianetr av opp igjennom (spesielt i Tyskalnd)
Jeg innser at dette er en gammel tråd, men jeg spør likevel: Har du noen eksempler på byggesettvarianter som er tett på TonArt Aural i utseende? Har alltid likt designet, og nå har jeg fått lyst på å bygge noe lignende.

Sist redigert:

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
Sjekk ut dette bladet

Takk for linkene. Mange flotte høyttalerkonstruksjoner der, men jeg fant ingen som jeg vil si ligner særlig på TonArt Aural, dvs. slanke, høye, minimalistiske, «majestetiske». Jeg ser for meg at det fins et eller annet sted, men hvor?

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.171
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg innser at dette er en gammel tråd, men jeg spør likevel: Har du noen eksempler på byggesettvarianter som er tett på TonArt Aural i utseende? Har alltid likt designet, og nå har jeg fått lyst på å bygge noe lignende.
Gunnar Brekke sin Merrimac er vel ikke helt ulik? Den var å finne i Audio en gang, og var vel inspirert av Audio Physics

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
1.982
Torget vurderinger
1
Hva med HumbleHomemade

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.330
Merrimac hadde vel en enkel sidemontert 10», mens både Aural og AP Virgo har doble 6.5» montert rygg mot rygg?

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
Gunnar Brekke sin Merrimac er vel ikke helt ulik?

Du har absolutt et poeng i at det er noen likheter mellom Merrimac og TonArt Aural, men slik jeg ser det er forskjellene likevel store nok til at det er kun den ene av dem som har klart å vekke begeistring i meg pga. designet, mens den andre aldri har klart noe i nærheten av det. Det er gjerne små nyanser som skiller god design fra det som ikke er det. Men dette handler selvfølgelig også om personlige preferanser og smak.

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
1.982
Torget vurderinger
1
Hva med og kontakte Geir Fredriksen for litt driver info, deretter Sand & Øvern til og bygge de.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.171
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du har absolutt et poeng i at det er noen likheter mellom Merrimac og TonArt Aural, men slik jeg ser det er forskjellene likevel store nok til at det er kun den ene av dem som har klart å vekke begeistring i meg pga. designet, mens den andre aldri har klart noe i nærheten av det. Det er gjerne små nyanser som skiller god design fra det som ikke er det. Men dette handler selvfølgelig også om personlige preferanser og smak.
Ser den. Ikke noe problem å lage Merrimac likere Tonart aural. Valg av finer blant.

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
Hvis jeg skal gjøre Merrinac såpass likt TonArt Aural slik jeg hadde ønsket, måtte jeg ha skiftet ut det ene basselementet til to mindre for å bl.a. oppnå fordelene ved at vibrasjonene fra de to sidemonterte bassene utlignes. I tillegg ville jeg ha gjort kabinettet litt smalere, tilsvarende Aurals 14 cm bredde, pluss oppgradert de resterende elementene. Da ender jeg opp med en helt annen høyttaler en Merrimac. Så sånn sett er det nok bedre å lage et helt nytt design fra scratch hvis jeg ikke klarer å finne em DIY-konstruksjon som er tilnærmet lik Aural.

Sist redigert:

Lateralus

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
44
Torget vurderinger
0
Hva med og kontakte Geir Fredriksen for litt driver info, deretter Sand & Øvern til og bygge de.
Ulempen er at både mellomtoneelementet og bassene er tatt ut av sortimentet til Seas.

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
1.982
Torget vurderinger
1
Ja slik er det med utgåtte modeller, men Seas har kanskje andre elementer som kan være en fullgod erstatning.

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.330
DXT i toppen, MCA15RCY imellom og 6.5-tommere etter ønske og behov?

Eventuelt en Textreme Edition..?

Topp Bunn