Takk for svar. Jeg har ikke så teknisk peil men lyd gehør er det noe jeg har. Sansui er overhode ikke kjølig i mellomtonen heller varm med en hard twist på toppen bassen er langt i fra slank den er dyp å kansje litt grov, så er jo å sansui total renovert. Har brukt aw 220 lenge på mine høytaler å kan ikke si den spiller bedre en sansui eller dårligere aw 220 er mere kjedelig å lytte til, den rocker ikke på ac/dc på samme måten som sansui gjør. Men spiller jeg medwyn goodalls stepping stones da er aw 220 mere på sin plass på lavt lytte nivå. Men vis du finner sansui au-7900 til 2ooo kr si gjerne i fra for jeg har tilbud på min på 8000 kr Å det er ikke sånn at det er nødvendig å kjøre alle 4 på engang kjører dem som regel vær for seg. Ville bare vite om det var skadelig for høytalerne å gjøre det . Nå har jeg fått info å lært noe nytt om ohm å watt
Poenget mitt er at du sitter på et par høyttalere; Klipchornene - som er virkelig high end.
Selvfølgelig kan du bruke en 40 år gammel mid-fi integrert forsterker til å drive dem - akkurat som
du kan kjøre toppmodellen fra Ferrari på regummierte 165 mm brede dekk - men du vil aldri oppleve
det fulle potensialet som høyttalerne - eller bilen - kan yte. Summen blir aldri helt high end...
Klipchornene har en følsomhet på 105 dB på den første Watten og trenger ikke store forsterkeren.
Det vil si at med en 20 Watts forsterker kan du oppnå et lydtrykk på 118 dB i lytterommet. Å spille
noe særlig høyere enn det anbefales ikke, av hensyn til hørselen din. Det er kvaliteten på Wattene
i forsterkeren som er avgjørende, ikke antallet Watt. Og for å få den komplette high end opplevelsen
er du nesten avhengig av en
liten Klasse A forsterker. Aller helst en Singel Ended Triode forsterker.
Som denne:
https://malaaudio.no/Produkt/249/1000004/LM-Audio-845IA
Men det finnes selvfølgelig masser av andre gode alternativer der ute. Særlig på bruktmarkedet.
Søk etter "SET forsterker" / "SET amplifier" / "SET integrated amplifier" - til salgs / for sale...