Schiit erfaringer

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • T

    Tittentei

    Gjest
    Utfordringen blir nok de småknappene der ja - vil jo ikke ha svartlakk inn i sprekker og slikt. Kanskje vi skal starte en voldsom kjempestor​ tråd bort på head-fi og trekke med oss titusener for å presse Schiit til å begynne å lakke de i svart også...?
    Det er nok ikke dumt å prøve å få til noe sånt, nei. Litt merkelig at de ikke har sort, hvis du ser på websiden til Schiit Audio, så ser de ut til å være glade i sort og gråtoner. Det handler nok om kostnader. Å tilby samme produkt i flere fargevarianter gir jo dobbelt så store utfordringer bare i forhold til distribusjon av riktige mengder hit & dit. Før hadde Woo røde forsterkere også, men nå har de gått ned til sølv og sort.

    Det er først og fremst Mjolnir og ikke Gungnir som trekker meg, og det vil nok se kult ut bare man får volumknapp og den falsede plata i sort. Gråtonene på hver side vil nok se bra ut med den sorte kontrasten. Loevhagen som er dyktig i photoshop vil kanskje leke litt med retusjering? :D Å skifte ut skruene er nok ikke noe problem, da de nok er standardskruer som kan bestilles i sort.

    Med andre farger enn sort, så brukes nok lakkering, men er litt usikker på om de lakkerer ting sort. Mener å ha hørt at sort metall er utsatt for en eller annen kjemisk prosess som gjør at metallet blir sort.

    Mtp lakk, så har Loevhagen også uttrykt at den blir ganske varm, så å slenge på hvilken som helst lakk er nok ikke noe særlig heller. Billakkeringsverksted er kanskje kompetent til å gjøre en ordentlig jobb though, men den må bli matt. Blank er ikke noe særlig.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Lakket effektanlegget til min Suzuki TS50-X for 100 år siden. Brukte en slags lakk som var spesielt varmebestandig - jeg og alle mine kompiser digget det unntatt alle i nabolaget der jeg bodde.


    ​Til CDW; dette er litt topic..
     

    mariusaa

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.01.2012
    Innlegg
    1.382
    Antall liker
    570
    Torget vurderinger
    9
    Hvorfor ikke bare bruke vanlig lakk? Gå å ta på en sort bil som har stått ute i sola en stund: hvis forsterkeren din er varmere enn det så er det noe galt.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Sant nok, får se hva prisen på anodisering vs varmebestandig lakk koster da. Tror kanskje anodisering blir finere, siden det ikke blir et tykt lag med lakk over. Kanskje selge et par D7000 og kjøpe en Mjolnir, iiiiiiiiiiiiiiiihihihihihi. :D
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Sant nok, får se hva prisen på anodisering vs varmebestandig lakk koster da. Tror kanskje anodisering blir finere, siden det ikke blir et tykt lag med lakk over. Kanskje selge et par D7000 og kjøpe en Mjolnir, iiiiiiiiiiiiiiiihihihihihi. :D
    Hvorfor ikke kjøpe noe som ER svart?

    e5b68c32_amps.jpeg
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Pris ^ ? Jeg tror Mjolnir gir deg 99.9% av lyden til BHA-1 til 60% ? av prisen :) Hvor mye er svartheten verdt for være opptil hver enkelt å vurdere.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Eloksering og annen metallbehandling

    ​Til CDW; dette er litt topic..
    Ja, det er OK. Det er dog verre med noen av deltagernes fagkunnskap.

    Dette er litt off topic, men hvis jeg kjøper meg en Mjolnir og liker den godt i fremtiden, så vil jeg at den skal være sort (OCD). Lakkering er neppe noe særlig, men det finnes vel prosesser for å endre den til sort, kanskje? Hva slags prosess er dette, og hvor gjør de det? Galvanisering? Hva er det Woo gjør med sine (sorte) produkter?
    Lakkering
    Lakkering kan være både pent og meget bestandig. Det finnes, som flere har nevnt, varmebestandig lakk for ulike temperaturklasser. Selv Biltema har det.

    Mange hifiprodukter er helt eller delvis lakkerte.

    Eloksering
    Frontplater o.l. på hifiprodukter er ofte av aluminium, og de er gjerne eloksert.
    http://snl.no/eloksering

    Eloksering, elektrokjemisk behandling av aluminium i oksiderende bad. Økt tykkelse på det naturlige oksidlaget gir økt motstand mot korrosjon og mekanisk slitasje.
    Se gjerne Bergen Eloksal AS: Eloksering: Produkt informasjon inkl. følgende om farge:
    Farging
    Det benyttes en elektrolytisk innfargings prosess (to-trinns) for å oppnå brune nyanser fra lys brun til sort. Det skjer ved at det naturfargede sjiktet henges inn i en elektrolytt, bestående av metallsalter (tinn - sulfater) og andre kjemikalier (stabilisatorer - svovelsyre). Metallet felles ut i bunnen av sjiktets porer ved hjelp av vekselstrøm. Farger fra lys brun til sort fremstilles på denne måten - også gull fargen.
    Informasjon:

    Galvanisering
    http://snl.no/galvanisering

    Galvanisering, opprinnelig en felles betegnelse på elektrolytisk belegging av metaller, dvs. det samme som elektroplettering eller galvanostegi. I dag brukes galvanisering utelukkende i betydning forsinking, som regel ved dypping. Denne prosessen kalles ofte varmgalvanisering, til tross for at den ikke foregår ved elektrolyse.
    Galvanisering er forsinking og benyttes for å beskytte det forsinkede metallet, typisk stål, mot korrosjon. Jeg har aldri sett det benyttet i/på hifiutstyr.

    Galvanisering?
    Her ble jeg meget overrasket. Jeg trodde alle hadde sett og brukt gjenstander av galvanisert stål, f.eks. spiker, skruer, bolter, beslag, bøtter, kjettinger, trapper, rekkverk, osv. osv.

    kjetting.jpg


    87-811_l.jpg


    Nordre-Tollbugate-galvanisert-B03lr.jpg


    [...] Ja, la oss se om det er noen her som forstår seg på metallprosessering.
    Godkjent?
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    ^ Så trykk på likerknappen da mann, fort deg!

    Takk, CDW. Eloksering ser ut til å være det beste. Hvis en Mjolnir havner i hybel og blir boende permanent, så blir det gjort.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Det er et par bedrifter i linkene til CDW som elokserer smådeler.

    Loevhagen, hvordan er det med den schiitlogoen? Er det lakk? Tynner kan kanskje brukes for å fjerne den?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Man kan spørre seg hva som blir rimeligst

    Man kan jo dog selvsagt spørre seg hva som blir rimeligst:
    • Eloksere aluminiumsplaten(e) på et eksisterende produkt inkl. forberedende arbeid og etterarbeid med tekst, symboler o.l.
    • Lage en ny(, sorteloksert) aluminiumsplate
    • Kjøpe et annet og i utgangspunktet dyrere produkt med ønsket farge
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Du bør uansett ta ut innmaten før du putter den i syrebad...
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Pris ^ ? Jeg tror Mjolnir gir deg 99.9% av lyden til BHA-1 til 60% ? av prisen :) Hvor mye er svartheten verdt for være opptil hver enkelt å vurdere.
    Schiitformen er ti ganger penere også. Tror den blir fantastisk fin om man får den falsede plata og volumhjulet sort, i tillegg til å bytte skruene til sort. Husker på GK i mekaniske fag for over 10 år siden, der dreide, freste og gjenget vi. Kunne ønske jeg hadde tilgang til en dreibeink igjen, da skulle jeg laget en finere volumhjul til den også. Ett som ikke står like mye ut. Av bildene ser det ut til at volumknotten kun er tredd inn på et stag og skrudd fast i dette.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Man kan jo dog selvsagt spørre seg hva som blir rimeligst:
    • Eloksere aluminiumsplaten(e) på et eksisterende produkt inkl. forberedende arbeid og etterarbeid med tekst, symboler o.l.
    • Lage en ny(, sorteloksert) aluminiumsplate
    • Kjøpe et annet og i utgangspunktet dyrere produkt med ønsket farge
    Om det er noen som driver med eloksering av standarddeler til industri osv, så gjør de sikkert jobben billig, siden de allerede kjører prosessen på mange andre deler.

    Du bør uansett ta ut innmaten før du putter den i syrebad...
    Man sender jo inn platene da... Eller leverer dem og ser at de gjør jobben hvis noen i Oslo tilbyr den slags.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Pris ^ ? Jeg tror Mjolnir gir deg 99.9% av lyden til BHA-1 til 60% ? av prisen :) Hvor mye er svartheten verdt for være opptil hver enkelt å vurdere.
    Schiitformen er ti ganger penere også. Tror den blir fantastisk fin om man får den falsede plata og volumhjulet sort, i tillegg til å bytte skruene til sort. Husker på GK i mekaniske fag for over 10 år siden, der dreide, freste og gjenget vi. Kunne ønske jeg hadde tilgang til en dreibeink igjen, da skulle jeg laget en finere volumhjul til den også. Ett som ikke står like mye ut. Av bildene ser det ut til at volumknotten kun er tredd inn på et stag og skrudd fast i dette.
    Om du kunne gjort dette først så skal jeg vurdere resultatet om du kan legge det ut her - også tar jeg en vurdering etterpå. Om du kunne sagt noe om de lydmessige gevinstene rundt denne operasjonen også så hadde jeg blitt meget glad.
     

    authentic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2007
    Innlegg
    9.250
    Antall liker
    2.467
    Torget vurderinger
    13
    Montro hva prisen hadde blitt 3-4K ? om du ikke har en som kjenner en....
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    Pris ^ ? Jeg tror Mjolnir gir deg 99.9% av lyden til BHA-1 til 60% ? av prisen :) Hvor mye er svartheten verdt for være opptil hver enkelt å vurdere.
    Schiitformen er ti ganger penere også. Tror den blir fantastisk fin om man får den falsede plata og volumhjulet sort, i tillegg til å bytte skruene til sort. Husker på GK i mekaniske fag for over 10 år siden, der dreide, freste og gjenget vi. Kunne ønske jeg hadde tilgang til en dreibeink igjen, da skulle jeg laget en finere volumhjul til den også. Ett som ikke står like mye ut. Av bildene ser det ut til at volumknotten kun er tredd inn på et stag og skrudd fast i dette.
    Om du kunne gjort dette først så skal jeg vurdere resultatet om du kan legge det ut her - også tar jeg en vurdering etterpå. Om du kunne sagt noe om de lydmessige gevinstene rundt denne operasjonen også så hadde jeg blitt meget glad.
    Klart det. Tror lyden får sortere bakgrunn og blir litt mer raffinert. Elektronfordeling og -fase vil nemlig fremheve teksturer og dempe støy. Litt som motpolene i magneter. Det er hovedgrunnene til at jeg skal endre fargen på kabinettet.
    Montro hva prisen hadde blitt 3-4K ? om du ikke har en som kjenner en....
    Hvis de gjør dette med mange deler og bare kan klaske det oppi, så toppen 1000 spenn.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Skruer

    Jeg glemte skruene i sted.

    [...] Å skifte ut skruene er nok ikke noe problem, da de nok er standardskruer som kan bestilles i sort. [...]
    [...] i tillegg til å bytte skruene til sort. [...]
    Husk dog at det neppe er metriske skruer. USA ligger langt tilbake på det området.


    [...] Husker på GK i mekaniske fag for over 10 år siden, der dreide, freste og gjenget vi. [...]
    Var ikke (kunnskap om) galvanisering og eloksering inkludert i pensum?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Mer om eloksering og hvorfor det heter dét

    Eloksering er det samme som anodisering. Her beskrives prosessen.

    Overflatebehandling av st�l og aluminium
    Bergen Eloksals ovennevnte vevside har jeg allerede nevnt:
    [...]
    Eloksering
    [...] Se gjerne Bergen Eloksal AS: Eloksering: Produkt informasjon [...]
    Mer om eloksering og hvorfor det heter dét:
    Utdrag fra http://snl.no/anodisering (min uthevning)

    [...]
    Oksidlaget som dannes ved anodisering av aluminium, betegnes eloksal (elektrisk oksidert aluminium) og anodisering av aluminium betegnes tilsvarende eloksering. Tykkelsen på det naturlige oksidsjikt på aluminium er ikke er mer enn 0,01 μm, mens eloksallaget er 1–2 μm tykt (1 μm=0,001 mm). Det er fargeløst eller svakt bronsefarget, har stor slitestyrke, isolerer godt elektrisk og gir god beskyttelse mot korrosjon. Det kan farges. Eloksert aluminium brukes i fly, i bygningsindustrien, til hermetikkemballasje, til husgeråd m.m. Ved glanseloksering får man oksidlag med stor refleksjonsevne; metoden benyttes derfor for lysreflektorer av aluminium.
     
    T

    Tittentei

    Gjest
    [...] Husker på GK i mekaniske fag for over 10 år siden, der dreide, freste og gjenget vi. [...]
    Var ikke (kunnskap om) galvanisering og eloksering inkludert i pensum?
    Nei, jeg gikk bare GK mekanisk og VK1 grafisk trykk. Vi hadde kun basic materiallære innen fagene sponfraskillende bearbeiding og sammenføyningsmetoder, ellers var det teknisk tegning og elektro på GK. Annet enn disse fagene, så var det gymnastikk, norsk, engelsk, naturfag og matematikk. Teoritimene gikk for det meste med til at læreren kjeftet på Mads, fordi han alltid satt og feis i timene.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Eloksering? Nuff said.

    Når det gjelder Schiit, så er det nå i allefall slik at det er særdeles lenge siden jeg har spilt mange timer med HE-6. Vel, i kveld har Gungnir / Mjolnir klart det kunststykket. Av en eller annen (p.t. objektiv ukjent) grunn så klarer denne Schiitgjengen styre flaggshipet fra Fang på rett side av "den lyse streken". Happy days. :)
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.654
    Antall liker
    228
    Tror tråden ble rimelig off-topic nå. Kanskje en egen tråd om metallarbeid og lakkering kan lages? :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    På den store verdensveven så har enkelte brukere flagget at enkelte hodetelefonforsterkere som påstår de er klasse A - er for kalde. Vel, av alt det jeg har hatt i hus så er det ingen tvil at Mjolnir er den som definitivt er varmest. Den er faktisk ganske så (sensurert) varm. Jeg tar det som et godt tegn. Og, når man "vet" at Mjolnir først varmes opp via bunnen - så er det respektabelt at den er såpass varm på overflaten / øverst. :)
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Da kan du være sikker på at kondensatorene får tørka seg skikkelig.... Blir nok tørrere lyd etterhvert, ja ;P

    På den store verdensveven så har enkelte brukere flagget at enkelte hodetelefonforsterkere som påstår de er klasse A - er for kalde. Vel, av alt det jeg har hatt i hus så er det ingen tvil at Mjolnir er den som definitivt er varmest. Den er faktisk ganske så (sensurert) varm. Jeg tar det som et godt tegn. Og, når man "vet" at Mjolnir først varmes opp via bunnen - så er det respektabelt at den er såpass varm på overflaten / øverst. :)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Rør er morro, men det har et sidespor som ligger svært nær travsport: Hest er ikke den kjappeste veien til ruin - men den sikreste.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har benyttet HE-6 de siste 2 dagene, og skiftet over til LCD-3 i kveld. Makan. En av de få gangene BE ikke gjør seg gjeldende. Thumbs up. :)

    Som sagt før: You aren't gonna believe this Schiit.
     

    ardilla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    4.513
    Antall liker
    1.026
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    9c11cc3e_mjolnir-prod.jpeg


    Mjolnir inside

    Ikke et eneste rør. Skjønner ikke hvordan det blir lyd av sånt.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Den har et par kule og gule dioder midt på printplata som emulerer rør. Kanskje det ikke skal mer til, og at rør egentlig er mer lys enn lyd.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    FYI. Relativ størrelse Asgaard/Lyr/Valhalla vs. Mjolnir / Gungnir (bilde lånt fra HF).

    900x900px-LL-0490e3fc_Stack-o-Schiit-001.jpeg
     
    Sist redigert:
    M

    Morpheus

    Gjest
    De er vel Asgard og ikke Lyr? Måtte dessverre velge vekk Mjolnir nettopp pg størrelse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn