Sclalar's MAE Special Edition byggetråd

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Hei Lars

Hvordan matcher MAE SETn på Excoticen?

På min SEAS FA22 (excotic light), Klipsch RB75 og Tang Band W8-1808 i åpen baffel fungerer det ikke noe særlig. (Det gikk ganske greit på Altec horna).

Jeg oppfatter lyden som oppløst, men kanskje den ikke er det allikevel? Jeg oppfatter den også som dynamisk og musikalsk slik rør skal låte men det blir noe tynt og pistrete ???

Jeg aner ikke hva det skyldes, er det slik den låter? er det fordi jeg har Mundorf sølv i olje i signalveien som skal spilles inn? Er det noe galt med rørene? Har det kanskje skjedd et uhell med noen av komponentene?

Kanskje du også Hans har noen tanker her? Jeg er veldig motivert til å få det til å fungere ;)

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Svenskene kaller det ryggskott-hifi, tror pinade det er sånt som du bygger de mener da Audiomix... ;D

R

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
hel skrev:
Hei Lars

Hvordan matcher MAE SETn på Excoticen?

På min SEAS FA22 (excotic light), Klipsch RB75 og Tang Band W8-1808 i åpen baffel fungerer det ikke noe særlig. (Det gikk ganske greit på Altec horna).

Jeg oppfatter lyden som oppløst, men kanskje den ikke er det allikevel? Jeg oppfatter den også som dynamisk og musikalsk slik rør skal låte men det blir noe tynt og pistrete ???

Jeg aner ikke hva det skyldes, er det slik den låter? er det fordi jeg har Mundorf sølv i olje i signalveien som skal spilles inn? Er det noe galt med rørene? Har det kanskje skjedd et uhell med noen av komponentene?

Kanskje du også Hans har noen tanker her? Jeg er veldig motivert til å få det til å fungere ;)
Den låter engtlig slik du hørte den hos meg.
Hvis den ikke låter slik hos deg, kan det være alle ting som er forskjellig fra mitt anlegg til ditt som er årsaken. Samt en mulighet for å ha koblet feil.
Nå får vi vente på en kommentar fra Lars. Jeg skal innom han i morgen. Løfter forsterkeren på plass hvis Lars ikke orker selv.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Som Audiomix skrev, så har jeg ligget i horisontal stilling et par dager, med pissebøtte på gulvet, ute i stand til å komme meg opp, ( et helvete har det vært) men nå er jeg oppe i vertikal stilling igjen. I og med at jeg var så dårlig lot jeg en kamerat få låne den, og får den først igjen i morgen.
Jeg har vært borte hos ham en tur dog, og fått en tyvlytt på den der. Og hva skal jeg si? Uten å virke blasert, den beste rørforsterkeren jeg har hørt faktisk.
Han spiller på Ear 864 pre, Klipsch RF 83, og Audio Note kabling. Forsterkeren hadde rett og slett stålkontroll på alt som han klarte å fore den med. Dypt gikk den, og utrolig behagelig lyd trillet ut av Klipsch'ene. Han snakket noe om at han " ikke ville gi den fra seg igjen".

Så, det blir utrolig spennende i morgen når Audiomix kommer hit, og vi får koblet den opp her hos meg.
Og Hel, denne forsterkeren er nok en del forskjellig fra den du har. Dette er en "Audiomix Spesial". ;)

mvh
Lars

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Etter det du beskriver må det være noe galt med min.

Kunne vi kanskje sammenligne en dag?

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Han kompisen din kan låne min en stund?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Etter det du beskriver må det være noe galt med min.

Kunne vi kanskje sammenligne en dag?
Bare å ta seg en tur hit en dag det, med din, du har en stående invitasjon fra før her du vettu ;)

mvh
Lars

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
"men det blir noe tynt og pistrete"

Den originale MAE'n gikk vel ned til rundt 40 Hz såvidt jeg husker. Dersom du opplever lyden som tynn og pitrete bør du sjekke om utgangsrørene virkelig har nok strøm. MAE'n har aldri vært bass-tung, men den bassen som er der burde være bra kvalitet.
Spenningen på katoden bør være rundt 16,5 Volt DC.
Sjekket om avkoplingskondensatoren av katodemotstandene på 5B/255 røret er ok?

Mundorf Sølv/ olje er bedre enn den originale 1841 kondisen og burde ikke gi problemer, men disse kan variere litt under innspilling.

VH. Bernt

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Hvordan måler jeg:

BerntJ skrev:

Den originale MAE'n gikk vel ned til rundt 40 Hz såvidt jeg husker. Dersom du opplever lyden som tynn og pitrete bør du sjekke om utgangsrørene virkelig har nok strøm. MAE'n har aldri vært bass-tung, men den bassen som er der burde være bra kvalitet.

Mundorf Sølv/ olje er bedre enn den originale 1841 kondisen og burde ikke gi problemer, men disse kan variere litt under innspilling.

VH. Bernt

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
BerntJ skrev:

VH. Bernt
Det kan selvfølgelig ha skjedd noe med forsterkeren til hel. Feil oppstår som kjent plutselig.
Da han hentet den hos meg, var han veldig fornøyd med det han hørte. Tror ikke jeg husker så feil.
En enkel test vil være å koble til hodetelefoner som du kjenner. Så får du en ide om hvor "pisteret" kommer fra.
Kom nettopp hjem etter en demo hos Lars. Både musik i to kanaler fra vinyl og fra DVD vist på 92 tommer.
Ikke mye å irritere seg over der nei.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
hel skrev:
Hvordan måler jeg:

BerntJ skrev:

VH. Bernt
Tror ikke det er noe feil, men siden dette er rør og høye spenninger anbefaler jeg faglig hjelp.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Audiomix skrev:
Kom nettopp hjem etter en demo hos Lars. Både musik i to kanaler fra vinyl og fra DVD vist på 92 tommer.
Ikke mye å irritere seg over der nei.
Har sittet i "koserommet" siden du gikk Hans, og hver plate jeg setter på, er som å oppdage den på nytt. Selv med min lugubre hørsel, hører jeg ting på platene jeg aldri har lagt merke til før.
Utrolig hvilken kontroll på elementene denne forsterkeren har. og den går utrolig dypt også. Skal si 15" får jobbet nå.
Dette er utrolig morsomt. Takk skal du virkelig ha Hans!
Nei, nå har jeg ikke tid til å skrive mer, må ned å høre mer :D :D

mvh
Lars

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
@ Hans: Smart. Koble til hodetelefonene, har ikke tenkt på det ;)

@ Lars: Driver du 15" subben med MAE SETn?

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Mener å huske en Hypex subforsterker fra byggetråden. ???

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Antall liker
204
Torget vurderinger
1
Spenningen jeg tenkte på er spenningen som måles over den Fiolette ( Purple ) kondensatoren som er loddet til pin 4 eller 7 på 5B/255M røret.
Men som Hans skriver; Dersom du ikke er vant med å jobbe med målinger på 300Volt + komponenter er det en fordel å få en som er vant med det til å sjekke. VH. Bernt.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
16.5 volt er det ingen som får vondt av, men >300V er bare noen millimeter unna.

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
hel skrev:
@ Lars: Driver du 15" subben med MAE SETn?
Nei, det gjør den ikke, bare tar signalet fra den. Men, det hjelper jo ikke med en 15 tommer, hvis signalene om å spille dypt ikke er der.
Det var jo det som var svakheten til den orginale MAE.Set'n, at selv med subwoofer gikk den ikke veldig dypt, i hvert fall ikke her hos meg. I tillegg har jeg fått en mellombass som virkelig slår, og Exotic'ene får virkelig brynet seg.

Men, det må jo også presiseres, at denne nye forsterkeren min ikke er en MAE lenger. Audiomix har jo dratt
konstruksjonen en del lenger, med mye større strømforsyninger og dual-mono (tror jeg ;D).
Så lite teknisk som jeg er, så overlater jeg til Hans å snakke om hvordan den er oppbygget.

mvh
Lars

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Det blir moro å se sluttfinish på denne etterhvert!
Forventer også en M&M shootout, MAE vs MBL i begge anlegg. ;D

R

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Min MAE er også dratt et lite stykke ekstra: større trafo, doble choker og Mundorf sølv i olje i signalveien.

Hans, hva er forskjellene ellers melom MAE standard, MAE HP som jeg har og MAE SE?

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
hel skrev:
Min MAE er også dratt et lite stykke ekstra: større trafo, doble choker og Mundorf sølv i olje i signalveien.

Hans, hva er forskjellene ellers melom MAE standard, MAE HP som jeg har og MAE SE?
Forskjellen mellom din og Lars sin ser du best utenpå: Andre utgangstrafoer. Det er alt. Og det er ikke denne forskjellen som gør at det låter pistrete hos deg.
Din og min er identiske. Ikke noe pister her i huset nei.
Spør Lars :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
RoDa skrev:

R
MBL. Nå skjønte jeg det. Du har fått deg MBL. Grattis. Først trodde jeg du mente vi skulle benchmarke MAE mot denne:

Vedlegg

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
RoDa skrev:

R
MBL. Nå skjønte jeg det. Du har fått deg MBL. Grattis. Først trodde jeg du mente vi skulle benchmarke MAE mot denne:
Nei du skjønte det ikke :D
Jeg vil at sclalars skal teste MBLn sin mot MAE SE i begge anleggene hans. ;)

R

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Jeg skjønte det. Men jeg skjønte også at du følte behov for å fortelle om din MBL, for det skjønner jeg godt, hvis du skjønner, for MBL er en flott forsterker, skjønner du :p :p ;D

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
hels MAE spiller her nå: litt tynn i mellomtonen, mangler litt i bunn men tilfredstillende, oppløsningen er god nok og hvertfall ikke grovkornet. Masse forsterker for pengene. Må matches med høyttalere med varm mellomtone, eller kun spille vinyl 8)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Det jeg da lurer på Lars og Hans, unnskyld for kupping i tråden, er hvor mye kondiser i signalveien faktisk gjør med lyden?

Jeg har som nevnt Mundorf Sølv i olje. Det er vel en forholdsvis enkel, og ikke for dyr operasjon og skifte dem ut med f eks Audio Note kobber i olje??

Hvis ikke det funker så har vel jeg rett og slett problemer med matching. Dine Monopulse er jo veldig fyldige og tilgivende, eller hva Hans.

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
hel skrev:
Jeg skjønte det. Men jeg skjønte også at du følte behov for å fortelle om din MBL, for det skjønner jeg godt, hvis du skjønner, for MBL er en flott forsterker, skjønner du :p :p ;D
Du skjønte det ikke ;D ;D ;D
Jeg har nemlig ikke MBL i anlegget ;)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.624
Torget vurderinger
10
Åja....eller nei. Skjønte det ikke nei. :p ;D

Når skal du ha rør eller klasse A + horn eller fulltoner da? Ser at du frekventerer det gode selskap stadig mer og mer. Hangaround?? 8) 8) 8) 8) 8)

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.463
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Tja, vi får se da vettu. ;)
Foreløpig er jeg av den oppfatning at det er mange veier til målet.
Rør er en haug variabler og slitedeler, har nok slitedeler med vinyl i anlegget. ;D
Klasse A som i Sugden A21a liker jeg veldig godt, en av favorittene det der. (Merk, ikke SE-utgaven)
SEAS Exotic liker jeg veldig godt!

Men jeg lever fint med det jeg har nå enn så lenge.

R

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.549
Torget vurderinger
23
hel skrev:
Åja....eller nei. Skjønte det ikke nei. :p ;D

Når skal du ha rør eller klasse A + horn eller fulltoner da? Ser at du frekventerer det gode selskap stadig mer og mer. Hangaround?? 8) 8) 8) 8) 8)
Offisiel HA brown-noser :eek: :eek:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.238
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Hvordan går det her Lars?
Regnværsdager kan vel brukes til noe fornuftig?

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Oki, etter et langt opphhold i prosjektet, som teknisk er ferdig, så er nå tiden inne for å prøve å komme seg litt videre. Dvs, å prøve å få denne forsterkeren til å se litt bra ut.

Lydmessig synes jeg denne forsterkeren bare gjør en bedre og bedre jobb, i anlegget mitt. Har sittet i mange, mange timer og bare kost meg med musikken min. Har i grunn det siste halvåret bare hatt fokus på musikken, ikke hvordan det låter, og det er et godt tegn. Så den gjør en masse riktig denne forsterkeren.

Har grublet litt på hvordan jeg vil at den skal se ut, men det er alltid vanskelig å se det for seg, synes jeg. Så for meg gjelder det egentlig bare å prøve og feile underveis, og prøve ut forskjellige design og farger, til jeg til slutt finner designet jeg liker.

Først og fremst må jeg få alle målene til å stemme, så jeg har i ettermiddag drevet å laget en prøve på et "kabinettdeksel" for å se hvordan det vil arte seg. Jeg venter til jeg har funnet "det riktige designet" med å montere sider og front.

Ble jeg fornøyd? Vel, ikke helt. Hadde en tanke om at hvitfarge kunne gjøre seg, men jeg syntes det ble litt vel "bling" det hele. Men, målene passet da i hvert fall, på topplate og trafodeksler, så noe fornuftig kom det jo ut av dagens forsøk. I tillegg må jeg finne på en bedre løsning rundt hullene hvor rørene sitter.

Legger ved en serie bilder (litt dårlig kvalitet dog, for jeg hadde bare mobilen til å ta bilder med i dag på jobb)

Først ut var å få alle hull til å stemme, så denne hadde jeg med hjem i går ettermiddag for å kontrollmåle på forsterkeren.

Varmknakk et par emner som jeg hadde frest bokstaver i først og limte:

Limte så den midterste først:

Her er alle tre "boksene"

Freste av overskytende materialer, for å få en jevn flate på dem:

Etter å ha frest, ble de to siste limt på plata:

Her er det "ferdige" produktet (bare topplate)

Etter å ha fått det hjem, og prøvemonter, fant jeg vel ut at det ikke kommer til å bli hvit som blir sluttproduktfarve. Jeg likte ikke dette særlig godt, men det var tilpasset målene jævla bra da ;D ;D

mvh
Lars

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
hel skrev:
Du er en kunstner Lars ;)
He he, eller maskinist som noen ville kalle det ;D

Nei, det kommer andre og forhåpentligvis bedre forslag etter hvert ;)

mvh
Lars

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Antall liker
14.130
sclalars skrev:
hel skrev:

mvh
Lars
Nei, KUNSTNER ikke maskinist.
Du er forbannet flink med hendene og hode mhp på klekke ut og lage ting i de materialene du liker å jobbe med.
Ta det til deg nå ;D

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Powerpoint skrev:
sclalars skrev:
hel skrev:

mvh
Lars

Nei, KUNSTNER ikke maskinist.
Du er forbannet flink med hendene og hode mhp på klekke ut og lage ting i de materialene du liker å jobbe med.
Ta det til deg nå ;D

He he, sliter litt med det ordet gitt, når noen beskriver meg sånn. Odd Nerdrum er kunstner, jeg er nok bare en håndverker, som må hente inspirasjon fra andre ;D

Men, uansett, takk for godordene :)

mvh
Lars

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
513
Torget vurderinger
2
Sort chassi(BLANK) som bygger litt meir enn toppen,så e du der :D Da blir det berre lekkert :D

mvh Filip

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Antall liker
1.722
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
F.E. skrev:
Sort chassi(BLANK) som bygger litt meir enn toppen,så e du der :D Da blir det berre lekkert :D

mvh Filip
Ja, noe sort skal det i hvert fall inn der, i en eller annen form. Det er som Roda sier, en kontrast gjør seg bra :)

mvh
Lars

Topp Bunn