SEAS éclat

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Ingen glatting og 1/6 oktav glatting er ganske stor forskjell ja. Lurer på om det kan være ca 1/800 når man ikke kjører glatting, men der er jeg litt usikker. I praksis er nok forskjellen på 1/48 og ingen glatting veldig liten.
    Har jo fått med meg at ingen glatting og 1/6 glatting har store forskjeller
    Kan du legge en måling der du gate 10 perioder og en der er uten gating, men bare glattet 1/6 ? Lurer bare på hvorfor det skal være så store forskjeller på det i noen rom og ikke i andre.
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.215
    Antall liker
    22.980
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Bare å slå til Dolbytor!
    Velkommen innom her for en lytt om ønskelig;)

    Står Hypex253 i ryggen på disse👍
    Ja de spiller sikkert veldig bra og jeg skulle gjerne hørt på dem, men det er stykke å kjøre fra Bykle til Trøndelag (y) :giggle:

    Da driver Hypex 253 hele høyttaleren? Kjøres den ene kanalen på 100W på diskant/mellomtone?
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.611
    Antall liker
    14.571
    Sted
    Langesund
    Ja de spiller sikkert veldig bra og jeg skulle gjerne hørt på dem, men det er stykke å kjøre fra Bykle til Trøndelag (y) :giggle:

    Da driver Hypex 253 hele høyttaleren? Kjøres den ene kanalen på 100W på diskant/mellomtone?
    Sevald har jo noe i nærheten og det er jo bare bort til E134 og litt til venstre. Svipper bortom han på onsdag
     

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Ja de spiller sikkert veldig bra og jeg skulle gjerne hørt på dem, men det er stykke å kjøre fra Bykle til Trøndelag (y) :giggle:

    Da driver Hypex 253 hele høyttaleren? Kjøres den ene kanalen på 100W på diskant/mellomtone?
    Skjønner det, du får rope ut om du er i trøndelag en gang av annet ærend(y)

    Regner med det, men det må neste @inselwind svare på som koblet de 😁
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.973
    Antall liker
    10.697
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Ja de spiller sikkert veldig bra og jeg skulle gjerne hørt på dem, men det er stykke å kjøre fra Bykle til Trøndelag (y) :giggle:

    Da driver Hypex 253 hele høyttaleren? Kjøres den ene kanalen på 100W på diskant/mellomtone?
    Diskant kjøres på 100w-kanalen mens mtm og fløyer blir hver foret med 250watt😃

    Til basstårnene mener jeg Jonas har fått tak i noen kraftfulle amper💪 på hver 1200w (eller var det 2000 Watt?)
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Har jo fått med meg at ingen glatting og 1/6 glatting har store forskjeller
    Kan du legge en måling der du gate 10 perioder og en der er uten gating, men bare glattet 1/6 ? Lurer bare på hvorfor det skal være så store forskjeller på det i noen rom og ikke i andre.
    Jeg kan enkelt svare deg på hvorfor det er større forskjeller på det i noen rom enn i andre. Den ene inkluderer mer refleksjoner enn den andre, og det gjør at i rom med mer refleksjoner blir forskjellen større.
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.282
    Antall liker
    2.526
    Torget vurderinger
    1
    Er det da gate på 10 perioder som ekskluderer mest av rommet?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.317
    Antall liker
    16.397
    Sted
    Østfold
    Det vil jo være frekvensavhengig. 10 perioder ved 100Hz er 34 meter, mens ved 1k er det 3,4. Så da blir det en glidende overgang, men den stemmer ikke så verst med psykoakustikk siden vi identifiserer rommet som en del av kilden ved lave frekvenser, men ikke ved høye frekvenser.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.026
    Antall liker
    4.384
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Så gøy at Jonas har kommet i mål med basstårn og søyler etter år i ørkenen :)
    Vi ser spent frem til "på besøk hos" reportasjer herfra !

    Vi får noen spørsmål om valg av elementer i de forskjellige konstruksjonene, også for Inntrønderens Seas E'clat.
    Jeg får (litt for) ofte spørsmål om hvordan vil xx mellomtone låte med yyy diskant og æææ bass? Fristende da å svare "vetta faen" fordi:
    De som bygger selv, vet at endelig lydbilde ikke kan spås eller forutses og at dette beror på mange faktorer.
    Men: Med gode byggeklosser og sunne prinsipper og en god pianostemmer (filterdesign) kan vi komme i mål uten (fly)skam.
    Og: Støtt Norske leverandører og tjenester så langt det er mulig, ikke bare Seas, men også de flinke møbelsnekkere og CNC-verksteder rundt om i landet.

    Vi drister oss til en liten generalisering av byggeklossene i Totens mest kjente bygg:

    Som kjent er SEAS' siste innovasjon en ny membranteknologi kalt Metamodal TPCD. Dette materialet har etter presentasjon på messer
    (og en tjuvstart i den amerikanske monitoren Ex-Machina Soundworks) på kort tid blitt et ettertraktet membranmateriale blant lydentusiaster. Med søkelys på lav vekt, høy stivhet og kontrollert demping, SEAS har fremstilt membraner som sikrer lydgjengivelsen over et bredt frekvensområde, noe Jonas her på sentralen kan smile for.

    Bassenheten, L16, er en annen teknologisk godbit i Seas E'clat. Denne enheten kombinerer en stiv membran med en kraftig motor, alt pakket inn i en kompakt 145 mm kurv. Resultatet er en bassgjengivelse som får selv den mest kresne lytter fra Rakkestad til å nikke anerkjennende.

    I den siste serien med basstårn fra Toten er benyttet SEAS' Extreme-serie som virkelig har levd opp til navnet sitt. Disse enhetene er i stand til å gjengi dype frekvenser med en imponerende grad av nøyaktighet og minimal forvrengning. De er en favoritt blant flere her på sentralen som krever både kraft og presisjon og uten at de «punkterer» når de nærmer seg X-max. I Jonas’ sine tårn er valgt R4OY da Jonas var svært spesifikk mht «beskjedne» byggemål.

    Nextel-serien, på sin side, mener vi at de appellerer til de som setter pris på den noe mer varme og behagelige lyden av pappmembraner. Disse er en av Inselswinds favoritter (også estetisk sett) og høyttalerne tilbyr en imponerende lydgjengivelse til en rimeligere pris, noe som gjør dem til et trygt valg blant lydentusiaster på jakt etter god verdi for pengene.

    Til slutt har kan vi nevne våre erfaringer Magnesium-serien, som (selvfølgelig) skiller seg ut med sine magnesiummembraner. Disse enhetene er kjent for sin meget detaljerte og nøyaktige lydgjengivelse, selv om de kanskje oppfattes som litt "harde" av noen lyttere. Likevel, for de som setter pris på presisjonen og klarheten i lyden, er disse høyttalerne et førstevalg. Hard lyd kommer ofte på grunn av feil valg av delefrekvenser, feil steilhet, manglende kompensasjonsledd. Kort sagt mer krevende å justere.

    I mine neste to «sko-eske»-prosjekter vil jeg benytte U18RNX-P og ER18RNX, hver med DXT-diskant. Disse enheter er virkelig bang for bucks.
    Det ville grense til åndssnobberi å se bort fra disse gamle travere bare fordi Seas Prestige-serien er rimeligere. Dette ser man ut til å glemme helt når de likevel dukker opp i dyre konstruksjoner av utenlandsk opprinnelse og pen innpakning. Når det gjelder Fantorangen, så skjer det det ting... Finjustert etter Roys påpekninger.

    Så håper vi at ikke friluftslivet er ødelagt for Jonas, det kommer sikkert en sommer til Verrdaarn også :)
     
    Sist redigert:

    JonasH

    Naturlig nysgjerrig
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.008
    Antall liker
    2.052
    Sted
    Nord Trøndelag
    Torget vurderinger
    15
    Så håper vi at ikke friluftslivet er ødelagt for Jonas, det kommer sikkert en sommer til Verrdaarn også :)
    Det spørs om det blir like lett å tre på seg vadebuksa og kjøre ned til elvebredden etter vært nå ja Willy ;)
    Kjempeflott du utdypet rundt element bestykning og valg, har fått noen spørsmål rundt dette jeg også. Både her og via fjesboka..

    Jonas
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I mine neste to «sko-eske»-prosjekter vil jeg benytte U18RNX-P og ER18RNX, hver med DXT-diskant.
    ER18 er en veldig bra mellombass til ikke så mye penger. Bruker de i mine egne høyttalere. Et annet element jeg synes ser interessant ut er Faitalpro 8PR200.

    Tårnene ble forøvrig knallfine - ser ut som en mill 😊

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn