SEAS FA22RCZ fulltoner i MLTL

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Kjempeflott arbeid styrmannen. Blir morro å se de ferdig i all sin glans :)
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Takker for det Nikko, er i utlandet ja Hel, sitter med engelsk tastatur...som dere ser ;D Regner med at det gaar bra det ogsaa.. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Her går det så fort unna at jeg må få minne om at du får litt jobb med filter før ting er i boks.
    Og når det er i boks så hadde det vært gøy og låne bort John Blue horn-supertweeterne mine til deg. Prikken over ien 8)
     

    FAB

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.04.2007
    Innlegg
    609
    Antall liker
    2
    Åhh kult, hadde jeg bare hatt sånne snekkerferdigheter for å ikke snakke om verksted/verktøy,
    så hadde det blitt maaange prosjekter. Dette gikk veldig fort unna. Lett som bare det :p for noen.
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Takker Hel! ;D Er klar over at det er mer foer man er helt fremme...men det tar vi naar den tid kommer...om ikke for lenge faa jeg haape :) . Fab, er ikke saa mye mer avanser enn overfres, "snirkelsag" og vippesag...og ikke minst tvinger og det gamle measure twice...cut once. Skal ta litt bilder av hvordan det ser ut akkurat naa og legge opp...det har nemlig skjedd mer ;D ;D
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Oppe og går disse nå. Har vært det i noen dager, en del som har vært innom og lyttet, og blitt imponert...stort, åpent og bra dybde. Ikke verst for en så billig penge...måtte lage kabinett til en billig tk2050 fra sure, med avdanket strømadapter fra laptop som strømkilde...er bra lyd i den...og til den prisen...så er jeg imponert..:-9 Ha en fin kveld!
     

    Vedlegg

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Kan legge til at de veier vel rundt 40 kilo og er lite med resonanser..knoketesten gjoer vondt for aa si det saann. :)
    Har med meg de spolene seas anbefalte samt motstander, saa er vel tiden for aa teste de ut, har igrunnen bare brukt equaliseren paa pc'en og stilt inn paa gefuhlen... ;D ;D ;D og som beskrevet ovenfor, uanstrengt stor lyd med masse bunn, uten aa staa inntil vegg. Har i alle fall imponert stort overfor de som har vaert innom og lyttet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    hvilken frekvens har du dratt litt ned?
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Hei igjen. Har igrunnen tatt ned litt fra khz og oppover, mest kanskje paa 16 khz, da det ble litt "tsisskete", men lytter off axis, gaar greit uten aa equalise uten aa faa for mye "loeft" i oerene om du forstaar hva jeg mener. Ved aa dempe for mye forsvinner litt av livligheten i hoeytalerne synes jeg. Er et vanvittig skyv i dem med den lille TK2050 saken fra Sure, flytter bra med luft.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    6 bånd, hvilken frekvens er det?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    1 khz
    Akkurat ja
    Jeg minnes at sugefilteret på de jeg lagde ligger rundt 1,5 khz
    Så må du også ha et impedansekorreksjonsfilter som jevner ut kurven oppover slik at diskanten gradvis faller
    Tilslutt et baffelstep filter som gir mer bass enkelt forklart
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Synes de spiller flott uten aa equalize ogsaa, men da maa man ha dem pekende rett frem, og lytte off axis 30 grader, i samme avstand fra hver hoeytaler, som avstanden dem imellom. Amused to death albumet til Roger Waters er bare helt raatt aa lytte paa. Frk. Bremnes lyder ogsaa meget bra, samme med spansk klassisk gitarmusikk, og ingen mangel paa bass heller ;D ;D ;D. Er i det store og hele meget imponert jeg :) Ved aa equalize synes jeg de blir litt doede...mangler litt gnist...er det aa finne den rette balansen... Skal proeve de to forskjellige utgavene av den dempingen seas har paa produktbladet. Saa faar vi se da. :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Det er mye bedre med kraftig toe in. At krysningspunktet er en halvmeter foran nesa!
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Blir vel som med damene det..noen liker dem forfra, og noen bakfra ;D ;D ;D Spoek til side, har proevd det ogsaa, men foretrekker saa langt aa la dem staa rett, og lytte 30 grader off axis :)
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Naa spiller de med 0.82 Mh spoler og 6.8 Ohm motstand, som SEAS foreslaar paa databladet, er fortsatt meget fornoeyd ;D.
    Ha en fin soendag!
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Her er filteret jeg brukte:

    BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm
    SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF
    IMP.K: 8,2 ohm + 10uF

    Det du også kan prøve er en bassport som gjør at bassen ruller av slakkere og dypere. Da vil du kunne trekke høyttalerne nærmere bakvegg og dra nytte av rommets bidrag til bassen i større grad.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Det blir utført mye flott arbeid her på sentralen det må jeg få sagt.
    Imponert jeg :)
    Legger inn bilde av delefilter forslaget til Norcad jeg.
    Det synes jeg fungerte veldig godt når jeg testa seas fulltonen her hjemme.
     

    Vedlegg

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.012
    Antall liker
    2.078
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Testa du Seas i H2 kassen og Replikon kassa?
    Eller bare en av dem.

    Håvard
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.425
    Antall liker
    2.849
    Torget vurderinger
    3
    Jeg prøvde seas elementet i begge kassene med samme filter
    I min lille test vant H2 kassa Rett og slett fordi den dro best nytte av rommet i bassen.
    Replikon kassa gikk dypt ,men ladet ikke rommet på samme måte som H2 kassa.
     

    styrmannen

    Medlem
    Ble medlem
    26.01.2010
    Innlegg
    40
    Antall liker
    1
    Her er det kort og greit ikke mulig aa forandre paa porten, den er som utregnet av norcad(takk :) ). og kabinettet ifoelge originaltegningene.
    Og de gaar dypt, med bra trykk. Enda de staar langt ute paa doerken her, minimum 1.5 meter fra bakvegg. (Ref. "Three wishes" paa R. Waters) og glitrer paa en fremragende maate med kvinnelige vokalister, samme med Chris Rea, trykker til brukbart. Dybden er ogsaa bra...hmm maa nesten sjekke hvor bra det staar til med de samme tingene paa electra 946 naar man kommer hjem... :D
    Men skal ogsaa legge til at kabinettene er virkelig gjennomfoerte, de veier naermere 40 kilo stykket, og er avstivet med "matrix?" (doedt er det i alle fall) og laget med 16 mm mdf og 18mm kryssfiner, limt sammen, i tillegg er frontbaffel med 16 mm mdf. i tillegg. Brukte Mr. T. maaten med gummilist rundt element og terminal platen der de er skrudd i kabinettet.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Sugefilteret til Norcad gjør underverker. Jeg ville prioritert det ASAP.
     

    zaibz

    Medlem
    Ble medlem
    25.02.2010
    Innlegg
    15
    Antall liker
    21
    Ang. filtret til norcad, er alt koblet med + kabelen? Må unskylde min manglende kunnskap på delefilter :p
    Jeg holder på å bygge kabinettene nå, og har alle delene til filtret klare til lodding.
    Mvh. Zaibz
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    På tegningen av delefilteret ser du "source" til venstre det er altså lydkilden, i høyttaleres tilfelle altså forsterkeren.
    På tegningen er pluss på oversiden av "source" og minus på undersiden. Som vist på tegningen under.
    Om du tenker source som terminalen på høyttaleren så er det kanskje enklere å omsette tegningen til praktisk lodding :)
    Det at det står et plusstegn ved elementet på tegningen betyr at pluss skal kobles til pluss på elementet og ikke med "omvendt/motsatt fase".
    På en fulltone har det allikevel ingen verdens ting å si, bare du kobler likt på begge høyttalerne.
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Kr 1200 for et par er et kupp og komplette tegninger og korreksjonsfilter ligger jo her :)
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Ble kjempeinspirert av dere - kjøpte seks stykker jeg skal bruke i et par OB-er. Legger til en driver til for å ta seg av toppen.
    Skal ikke forsøple tråden, men drister meg likevel frampå med et spørsmål:
    Når jeg paralellkobler de tre Seasene - hva er den beste måten å kompensere for impedansefallet på - seriemotstand eller noe annet lurium?
    Hilsen BB
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    PS, nå er du Off Topic. Dette er en MLTL tråd. Lag en tråd om SEAS fulltone i OB så skal jeg svare :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.760
    Antall liker
    10.556
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har kikket litt på den jeg bygde som hadde samme mål som Bob Brines sine tegning MED UNNTAK av at jeg gjorde den noe smalere. Ca 22 cm hvis jeg husker rett. Grovt sett kan vi si samme høyde på kabinett, bassport og driver da jeg tror det innvirker positivt på MLTL beregningen (i og med at avstanden skal være en kvartbølge).

    Jeg har lagt til grunn 80 liter, tuning på 35hz og en port på ø10cm 17 cm lang (tror det var slik jeg bygde den). Simuleringen i winisd viser en slik kurve med en 3,5 db topp ved 38hz og f3 på 30 hz. Med baffelstep og sugefilteret til norcad så låter det svært bra. Jeg har ikke hørt denne i korrekt kasse men andre som har bygget den var ikke 100% fornøyd. På bakgrunn av erfaring kan jeg ikke si annet enn at den slanke utgavenn av Bob Brines kabinett er en innertier.


    seas fa22 80 liter 35hz ø10 x 17 cm.jpg
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hei

    Jeg valgte Seasen fordi den er billig og produsert i nabolaget (Moss).
    Må si det var artig å høre, for det er vel en av grunnene til att alt jeg eier er SEAS ;)
    Blir sånn når man bor bare noen hundre meter fra fabrikken.

    Så da har det blitt handlet inn 2 stk FA22RCZ, og kasser skal bygges... Så var det dette med tid da ;)
     

    CarstenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.03.2005
    Innlegg
    308
    Antall liker
    115
    Har et par enheter. Slik jeg ser på data - kunne de passe godt i en transmissionsline og? Noen som kunne ha en formening om dette (har hørt på høyttalere veldig godt over halve livet mitt (som er nå er på 50'år) - men om det er noe av alt som kan skikkelig bass - så er det transmissionslinie!
     

    Gjest.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Innlegg
    5.723
    Antall liker
    486
    Vil ikke avvise det helt, men de har ikke de typiske egenskapene som er bra i transmisjonslinjehøyttalere. De passer i tqwt, og det er jo mere interessant etter min mening. F.eks Troels Gravesens konstruksjon.
     

    Dyret

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2012
    Innlegg
    2.155
    Antall liker
    1.988
    Sted
    Byen med kråke
    Torget vurderinger
    1
    Hei!

    Vet dette ikke er en transmissjonslinje-tråd men våger meg å svare på dette.
    Ferdigstilte to stk transmisjonslinje kasser til dette elementet i går, og de står nå i stua å spiller seg inn.
    Har ikke fått delene til sugefilteret enda, så det ble litt aktiv korigering i surround reciever.
    Siden disse ikke har sluppet seg helt løs enda, kan jeg ikke si så alt for mye, men de spille da iallefall bass (og ikke minst deilig oppover)
    Kan absolutt anbefales!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn