Jeg tolket det som at han hadde bygget transmisjonslinje, og ikke MLTL - derfor spørsmålet.Regner vel med at Erik har brukt tegningene som er i begynnelsen av denne tråden?
jeg fulgte oppskriften til Norcad jeg fant på side 6 her som er temmlig likt det du nevner i ditt innlegg. Noen forskjeller er det dog.Her
OPPSKRIFT
80 liter, port foran ø10x17cm, spiller ned til 30hz -3db med en liten festkul ved
40hz som faktisk passer veldig bra.
Filter:
BSC: 1,2 mH & 8,2 ohm parallelt
SUG: 0,68 mH + 4,7 ohm + 3,9 uF serie
IMP.K: 8,2 ohm + 10uF serie
Innvendige mål:
Høyde 114,5cm
Fra senter driver til topp 28,5 cm
Fra senter bassport til bunn 18 cm
Innvendig bredde 20-22cm etter smak og tilpass dybden slik at volum blir 80 liter
Minst en avstivning ca 50 cm ovenfra
Demping:
Ull etc i øvre halvdel
Asfalt på veggene
Filt i bånn
Feil. Dette er en kvartbølge og porten må stå nøyaktig der den er tegnet.
Kvartbølge-transmisjonslinjer har mer spretten lyd fordi membranet på en måte ikke føler/merker motstand bak forklart på en dårlig måte, det kan bevises med målinger:
Quarter Wave Pipes are NOT Bass Reflex
Jeg vet at tråden er gammel, MEN:Det blir utført mye flott arbeid her på sentralen det må jeg få sagt.
Imponert jeg
Legger inn bilde av delefilter forslaget til Norcad jeg.
Det synes jeg fungerte veldig godt når jeg testa seas fulltonen her hjemme.
Det har du helt sikkert rett i.Jeg vet at tråden er gammel, MEN:Det blir utført mye flott arbeid her på sentralen det må jeg få sagt.
Imponert jeg
Legger inn bilde av delefilter forslaget til Norcad jeg.
Det synes jeg fungerte veldig godt når jeg testa seas fulltonen her hjemme.
Skal ikke impedanskorreksjonen (RC-leddet) gi filteret optimale arbeidsforhold, og dermed ikke plasseres på forsterkersiden, men på elementsiden?
Plasseringen av RC-filteret som på bildet utgjør ingen forskjell fra eller til. Istedet kunne du like godt tatt den bort ;-)
Vidar
MLTL ? Dette ser jo ut som ein lang bassreflekskasse. Simulering av bassreflekskasse med samme dimensjoner gir eksakt samme frekvensgang. Ser at pga lengden så kan ein kanskje få ein slags "linje".Her er tegningen:
Ja jeg regnet med at den var nødvendig, har bestilt noen motstandere til disse og til noen CoaxerDu må ha den motstanden ellers så blir det for dempet oppover i frekvens
Jeg hørte ikke forskjell. De er svært like. Men Seas forteller meg at de måler litt mindre forvrengning på alnico varianten.Hvordan syntes du disse fulltonene låter klangmessig ifht den dyrere Exotic-varianten?
Fy søren! Dette ble vakre kabinetter!!Hmm. Det gikk fort. Da er begge klare til å spille på. I morgen. Skal spille clean uten filterkomponenter og legge på PEQ med Wiim streameren. Skal jobbe frem en referanse som igjen skal brukes til å utvikle passivt korreksjonsfilter. Med to brytere på.
Vis vedlegget 999883