SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Hornlyd

Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Antall liker
    11.410
    Torget vurderinger
    10
    Noen som vet spredningen på denne?

Veldig bred baffel (vi snakker 40-50 cm pluss) vil til en viss grad fungere som waveguide og gi mer kontrollert spredning lenger ned i frekvens.

(hadde vært flott hvis Seas som bransjeaktør var med her inne og svarte

IMG_3728.jpeg

Hvis vi sammenligner med en 15 tommer PA coax av høy kvalitet så har følgende driver 80 graders spredning (både horisontalt og vertikalt selvfølgelig fordi den er rund :) )

IMG_3729.jpeg
    IMG_3730.jpeg
    IMG_3731.jpeg
    IMG_3732.jpeg

Sist redigert:

SK sound

Fersking
    Ble medlem
    20.11.2024
    Antall liker
    1
    Sted
    LEIKONG
    Jeg har bladd litt i de gamle Eltek-katalogene, men finner ingen byggetegning til Exact der, skjønt jeg går ut fra at tegning fulgte med settene de solgte. Eltek leverte imidlertid kabinetter til Exact, både flatpakket og ferdigbygget. Dette var kabinetter Eltek hadde på lager fra før, og stammet fra et eldre byggesett kalt MS3. Disse måtte man modifisere litt for å få den nyere Excel-diskanten til å passe.

Intertechnik var så vidt jeg vet importør av Seas i Tyskland inntil for noen år siden, og konstruerte på åttitallet en hel serie byggesett på vegne av Seas, som Eltek markedsførte her til lands. MS3 var én av disse modellene, og på en tysk nettside fant jeg dette bildet av den:

Vis vedlegget 576331
    Intertechnik MS3 mk II

På den samme nettsida lå jaggu også lenke til en tegning av MS3-kabinettet, i tillegg til en god del andre opplysninger:

Vis vedlegget 576332

Målene på tegningen stemmer på en prikk med Elteks beskrivelse av Exact, og siden W17E-002 har samme fysiske mål som det eldre elementet i MS3, trengs ingen endring der. Forsenkningsdybdene vises ikke på tegninga, men er oppgitt til 4 mm for basselementet, og jeg regner med at dette tar høyde for montering med en tynn pakning.

Åpningen til diskant må derimot endres. T25CF-001 bør kunne klare seg fint med samme kabinettåpning, pluss en liten utskjæring til hver av terminalene. Forsenkningen blir imidlertid både større og dypere (det skader ikke å legge på et par tidels millimeter til det som framgår i databladet). Åpningen trenger ikke å flyttes, da det ut fra tegningen skal være plass nok mellom elementene.

En annen utfordring er bassrefleksrøret i Exact, som jeg ikke finner beskrevet noe sted. Jeg må nesten bare gå ut fra at røret i Exact har samme diameter som i MS3 (sistnevnte er oppgitt til 50 mm innerdiameter). Bassrefleksavstemningen er imidlertid langt fra lik for de to modellene, så om diameteren på røret er den samme, vil lengden være ulik. Lavere tuning innebærer et lengre rør, alt annet likt. I Eltek-katalogene finnes en impedanskurve, som viser at refleksporten til Exact er avstemt til anslagsvis 35-36 Hz. Siden elementdata og kabinettvolum (≈15 liter) er kjente størrelser, kan man simulere fram portdimensjoner som gir tilsvarende resultat, f. eks. ved hjelp av gratisprogrammet VituixCAD.

- G -

Vedlegg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn