SEAS, Norges Store Stolthet

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Jeg har et problem med oversettelsen, den er ikke russisk, jeg skriver på kroatisk, så jeg oversetter den til norsk, ellers er jeg fra Vojvodina, rundt Novi Sad, Serbia. Nå er spørsmålet om noen har brukt sea 25 f ewx eller en annen høyttaler for å justere boksen og dens volum ved å påføre masse på membranen for å få plass til driveren i en boks på ca 83 l, ikke medregnet dempingen.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Jeg har et problem med oversettelsen, den er ikke russisk, jeg skriver på kroatisk, så jeg oversetter den til norsk, ellers er jeg fra Vojvodina, rundt Novi Sad, Serbia. Nå er spørsmålet om noen har brukt sea 25 f ewx eller en annen høyttaler for å justere boksen og dens volum ved å påføre masse på membranen for å få plass til driveren i en boks på ca 83 l, ikke medregnet dempingen.
    Dersom du tilfører mer masse, men ikke mer motorkraft, vil ikke en driver bli særlig godt egnet til å brukes i en liten kasse. Man vil egentlig bare tvinge tuningen lavere uten å gjøre noe særlig med kassens volum. Virkningsgraden går også kraftig ned.
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    Тhe Universal Language of mathematica of physics. For seas25f ewx fs 26, qms 3.8, qes 0.24, qts 0.23, MMS 33g, SPL 91 db, EBP 108.3 Added mase 30g New parameters calculated: fs 18.82, qms 5.25, qes 0.33, qts 0.32, New MMS 63g, New SPL 85.38db 1w 1m and New EBP 56.7. For bas refleks New parameters box 81.48l f3 25.61hz, FB 23.85hz, lp cm 9.05 p min cm 7.08. that Is what Is wanted. Comments?
     

    josip

    Medlem
    Ble medlem
    12.12.2023
    Innlegg
    20
    Antall liker
    9
    Sted
    Srbija Vojvodina
    hours on the amplifier, I don't force the speakers, a closed box would also be good according to the parameters 46l with 41hz -3db abas reflex search 108l monolith auuuu

    Икона Потврдила је заједница
    1707488409594.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    This is a comparsion between a 10" driver with 47g of Mms in a 28 liter box, and the same driver with 43g of added mass, nothing else changed. The box now has to be at least 50 liters to keep the driver from getting a large peak in the response. Further, the tuning is pushed down pretty far. I would say that as a rule of thumb, doubling the Mms will double the required volume and half the tuning frequency. If you increase the motor strength however, there is a very different story.

    1707490620801.png


    As Qts does go up, it is not a great indicator on how well it fits a certain box. Qes (and from that, Qts) will increase when the mass relative to the motor force is increased. But it goes down when Fs is reduced, so the slight increase in Qts hides the large change in the relationship between mass and force.

    EBP is: EBP = fs / Qes, which means you take Fs out of the equation. What you are really interested in is the relationship between the mass on one hand, and the force factor calculated from power (meaning including the square root of Re in the equation).
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis du bruker lukket kasse og separat pre/power, så kan du bruke en linkwitztransform for å få den fs og Q du ønsker. En må imidlertid passe på, for driverens mekaniske og termiske grenser endres ikke.

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Hvilke av Seas sine 8 tommere låter «best» i et aktivt delt system fra ca 120 Hz til 1800 Hz?

    Best er et veldig feil ord da det er subjektivt.

    Uansett, ønsker innspill. Også mtp klang.
     

    inselwind

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    1.972
    Antall liker
    10.693
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    W22NY003 tror jeg er et enkelt element å dele med. Flotte måledata har det også. Hvis ikke så er jo w8 Exotic nokså flott med lav mms og høy følsomhet, men noe mindre punch enn Excel. Blir bra åkkensom tenker jeg.kommer ann på dirigenten 🎵🎶..
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det var de to jeg tenkte på også:
    Nr 1 Ecotix
    Nr 2 Nextel
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hvilke av Seas sine 8 tommere låter «best» i et aktivt delt system fra ca 120 Hz til 1800 Hz?

    Best er et veldig feil ord da det er subjektivt.

    Uansett, ønsker innspill. Også mtp klang.
    Hvis du har tenkt å implementere dette med Audiolense … som jeg oppfatter at du vurderer … så mener jeg det er lurt å se bort fra frekvensresponsen … som nok har stor betydning for hvor bra et element låter. Bedre å se på spl-kapasitet og harmonisk forvrengning ved det lydtrykket du sikter deg inn på, og over hvor stort register elementet spiller med lav forvrengning… før det bryter opp.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Det med harmonisk forvrening er bra innspill.
    Hvordan finner jeg ut hvem av følgende som vrenger minst mellom 150 og 3000 Hz? Kommer ikke til å spille ekstremt høyt men verdsetter mikrodynamikk *.

    Exotic F8
    Nextel
    Magnesium

    * et ord noen mener ikke eksisterer men de som skjønner hva jeg mener tar poenget 😉
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Det er en del ting som ikke slår særlig ut på harmonisk forvrengning. Det er IMD, resonanser, spredning/bølgeform, energilagring/ikkeharmonisk forvrengning. Disse er viktige for lydkvaliteten.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Klang på en driver. Det er interresant tema. Mann sier at det meste kan en lese ut fra målinger. Hvor kommer klang inn? Eller for å spør dumt, er det noe som egentlig kan kalles for klang på en driver?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Klang på en driver. Det er interresant tema. Mann sier at det meste kan en lese ut fra målinger. Hvor kommer klang inn? Eller for å spør dumt, er det noe som egentlig kan kalles for klang på en driver?
    Det kommer an på hvilket område man utnytter. For eksempel er papir, aluminium, pp etc ett fett på en subwoofer. Man bør jo ikke bruke noen av dem der de bryter opp, men spredningen er jo heller ikke lik. Den avhenger av størrelse, form, materiale osv.
     

    GeirH

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.03.2014
    Innlegg
    122
    Antall liker
    61
    Sted
    Singsås, Sør-Trøndelag
    Det er nok ingen spesialvariant, men helt vanlige P25REX/DD hvor tidligere eier har fjernet de opprinnelige støvhettene og satt inn faseplugger i stedet. Pluggene fra Seas kunne man kjøpe i løs vekt gjennom enkelte nettbutikker inntil for noen år siden. Med mindre det er gjort en svært grundig jobb, tipper jeg det fortsatt er limrester der hvor støvhettene var festet. For øvrig var det ikke helt uvanlig at støvhettene på disse kunne deformeres eller delvis løsne når svingspolen ble varm nok.

    Hadde elementet vært utstyrt med faseplugg fra fabrikken, ville det hatt betegnelsen P25REX/DDP og et annet H-nummer. Bokstavene "OL" eller "IH" finner du ved siden av impedansen på nær sagt alt av bass- og mellomtoner fra Seas på 90-tallet. Jeg har ingen sikker info om hva denne merkingen betyr, ser bare at man sluttet med det før tiåret var omme. Det er imidlertid ikke en kundekode, da disse alltid er en del av modellbetegnelsen, som i f.eks. CA25REY/DD-IT (Intertechnik) eller CA25FE-K (Kirksaeter).
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Vi får se om dette låter smooth aktivt delt med Audiolense da?

    Monteres i lukkede kabinetter på ca 30 liter med frontplate på 40x50 cm og deles ved 100-140 Hz ish mot Acoustic Elegance 18 tommers subber. Litt usikkker på delefrekvens mot DXT diskanten?

    IMG_9944.jpeg
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    237
    Sted
    Oslo
    Vi får se om dette låter smooth aktivt delt med Audiolense da?

    Monteres i lukkede kabinetter på ca 30 liter med frontplate på 40x50 cm og deles ved 100-140 Hz ish mot Acoustic Elegance 18 tommers subber. Litt usikkker på delefrekvens mot DXT diskanten?

    Vis vedlegget 1011840
    Nå snakker vi kvalitet !! Sjekk ang sugekrets for og ta temmingen av oppbrytningen på ellementet. Har det på mine 6.5", mulig du slipper litt avhengig av delefrekvens. Dele 8" mot diskanten? Frank
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Vi får se om dette låter smooth aktivt delt med Audiolense da?

    Monteres i lukkede kabinetter på ca 30 liter med frontplate på 40x50 cm og deles ved 100-140 Hz ish mot Acoustic Elegance 18 tommers subber. Litt usikkker på delefrekvens mot DXT diskanten?
    I Grimm LS1 så kjører de filter som deler helt nede ved 1550Hz med 4. ordens akustisk avrulling.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal dele med Audiolense og da kan det deles så bratt jeg vil pluss at den fjerner alt av rusk i ytterfløyene med glans.

    Jeg er skeptisk til Excel magnesium i passivt delte høyttalere (med mindre man kjører skikkelige sugekretser ja og man må virkelig vite hva man gjør).

    Og til @RoDa så ville jeg valgt Excel Nextel som f eks er i Bifrost. Den er smooooth 😎
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    I Grimm LS1 så kjører de filter som deler helt nede ved 1550Hz med 4. ordens akustisk avrulling.
    Stemmer, men det var en relativt informativ tråd på diyaudio for noen år siden som viste at dette ikke var optimalt for DXT som får uheldig forvrengning ved deling under 2 khz. Jeg har ikke elementet så dette har jeg ikke verifisert. Seas oppgir også 2 khz som nedre grense for BXT. Grimm har også lansert en Be (BXT) versjon av LS1 oppgitt å ha lavere forvrengning.
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    237
    Sted
    Oslo
    Her ser du sugekretsen på min 6.5" Excel. Bruker delingen oppover pr idag ( dette er den første versjonen jeg fikk fra Eltek ).
    Diskanten deles med Sine Cap og bassen har elektronisk deling. Så bruker 1.8mH, 10uF og 0.1mH som på bilde.

    Frank
    IMG_0901(1).jpg
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Jeg er skeptisk til Excel magnesium i passivt delte høyttalere (med mindre man kjører skikkelige sugekretser ja og man må virkelig vite hva man gjør).
    Mange er det, og jeg ville aldri anbefale en rookie å gyve løs på et prosjekt basert på SEAS magnesium. Når du dog lærer dem å kjenne, så er de forbausende enkle å jobbe med. Du må litt hardere til verks på en W22 i en toveis, men det går det også, selv passivt ;-)
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    422
    Antall liker
    98
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Stemmer, men det var en relativt informativ tråd på diyaudio for noen år siden som viste at dette ikke var optimalt for DXT som får uheldig forvrengning ved deling under 2 khz. Jeg har ikke elementet så dette har jeg ikke verifisert. Seas oppgir også 2 khz som nedre grense for BXT. Grimm har også lansert en Be (BXT) versjon av LS1 oppgitt å ha lavere forvrengning.
    All høyttalerdesign er i praksis en avveiing av kompromisser hvor det store bildet (resultatet) er viktigere enn de små kampene. At forvrengningen øker, tidvis dramatisk på domediskanter nedover i frekvens, er ingen hemmelighet. Uten at jeg kjenner til vurderingene som ble gjort under utviklingen av LS1, så er jeg rimelig sikker på at diskantens egenskaper, både positive og negative var en del av denne vurderingen.

    DIY-miljøet er fantastisk på mange måter, men det er ofte tydelig at mange mangler erfaring fra kommersiell design og hvilke avveiinger som må gjøres. Man blir ofte veldig detaljfokusert selv på ting som er av mer akademisk betydning enn rent praktisk. Samtidig er det en av fordelene med å være selvbygger, du trenger ikke gjøre kompromisser du ikke ønsker, dersom du har tid og råd til å la vær :cool:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Stemmer, men det var en relativt informativ tråd på diyaudio for noen år siden som viste at dette ikke var optimalt for DXT som får uheldig forvrengning ved deling under 2 khz. Jeg har ikke elementet så dette har jeg ikke verifisert. Seas oppgir også 2 khz som nedre grense for BXT. Grimm har også lansert en Be (BXT) versjon av LS1 oppgitt å ha lavere forvrengning.
    Seas sine data på nedre delefrekvens er svært generaliserte. På disse så står det 1500 Hz som nedre på diskanten:


    Faktum er at Millenium (oppgitt til 2000 Hz) f eks tåler mer nedover. Artig, Chris hos Seas nevnte det for meg i går når vi snakket om noe andre diskantløsninger. Og Milleniums evne til å bli presset nedover og likevel vrenge mindre enn forventet har @cbarth1 fortalt om (og testet) tidligere


    Når gjelder DXT så foregår det spennende test mot 8 tommer nå, passivt delt, som ikke er mitt prosjekt, men som jeg håper andre får se. Det prosjektet vil på en måte vise at kommersielle design ofte fungerer dårligere enn de burde fordi design nedprioriterer god lyd sagt enkelt :)

    For meg så virker det som at DXT faktisk er en av svært få diskanter som tåler helt ned mot 1500 Hz bratt deling (til HiFi bruk) og allikevel vrenger mindre enn resten av gjengen delt vesentlig høyere??

    DXT:


    IMG_9954.jpeg
    IMG_9955.jpeg
    IMG_9956.jpeg

    IMG_9952.jpeg
    IMG_9953.jpeg



    Ang Grimm sin DXT med beryllium så skulle vel ikke den være så annerledes nedover, kun at oppbrytningen oppover er lengre opp naturlig nok. Pga Materion sine leveringsproblemer og plutselige endring av speccer så har det vært trøbbel hos alle diskantprodusenter som kjøper berylliumsdomer av dem. På Seas sine nettsider er berylliumsdiskanten fjernet.

    En ting som er interessant med Grimm sin løsning er at delingen er gjort aktivt med FIR. Ikke bare er delingen bratt men her vil ytterfløyene bli ryddet godt opp i og etter det jeg forstår så vil evt «rusk og ringing» til en viss grad bli fjernet. Det blir som kraftige sugefilteret som også jobber i tidsdomenet. Med Audiolense (også FIR) så har man hatt gode resultater med JBL storformat titandriver som virkelig kan låte huggorm oppover. Dvs at med en sånn løsning kan man utnytte f eks DXT maksimalt.

    Så 2 toveis testen min hjemme med DXT+Magnesium 8» delt med Audiolense er svært interessant, alle er invitert, og benchmarken er dette (beryllium storformat fra 900 Hz og opp). Subbene vil bli brukt i testen. Jeg har faktisk ikke skikkelig greie på hva jeg prater om før jeg har prøvd, men har man prøvd så har man fått en erfaring mange ikke har 😎

    IMG_9828.jpeg


    Når det gjelder Magnesium 8 tommern så må vel det være verdens mest ufornuftige valg brukt rett mot en diskant (uten dedikert mellomtone i mellom):

    IMG_9957.jpeg
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    938
    Antall liker
    1.316
    Sted
    Østfold
    Uten at jeg kjenner til vurderingene som ble gjort under utviklingen av LS1, så er jeg rimelig sikker på at diskantens egenskaper, både positive og negative var en del av denne vurderingen.
    B. Putseys og E. Grimm forfattet et informativt whitepaper på konstruksjonen, og motivasjonen for å dele såpass lavt er å opprettholde et godt koherent spredningsmønster, som typisk er akilleshæl for 8" + 1" dome. Ls-1 er en meget anerkjent konstruksjon så de har nok hatt god kontroll på ulike avveininger. Følger nå spent med på @Hornlyd sin videre reise:)
     

    SagenS

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.11.2006
    Innlegg
    238
    Antall liker
    237
    Sted
    Oslo
    Hornlyd: Jeg anbefaler deg og høre med Seas gutta ( eller prøve selv ) og teste Sine Cap filter på diskantene og lytte. Fatter ikke at flere ikke prøver det. Enkel test, like or not like ( : Prøv med 5.6-8.2 ohms motstand i serie og 0.12mH i paralell. Motstand må tåle 30W, kan prøve med 10W og kjenne på varmegangen, litt avhengig av hvor tøft man spiller. Spolen må ha minst mulig motstand, 1.6-2.0mm tråd. Enkelt, koble opp og hør :cool: Frank
     

    utsikta

    Medlem
    Ble medlem
    16.03.2023
    Innlegg
    49
    Antall liker
    48
    Sted
    Jonatan08
    Det er nok ingen spesialvariant, men helt vanlige P25REX/DD hvor tidligere eier har fjernet de opprinnelige støvhettene og satt inn faseplugger i stedet. Pluggene fra Seas kunne man kjøpe i løs vekt gjennom enkelte nettbutikker inntil for noen år siden. Med mindre det er gjort en svært grundig jobb, tipper jeg det fortsatt er limrester der hvor støvhettene var festet. For øvrig var det ikke helt uvanlig at støvhettene på disse kunne deformeres eller delvis løsne når svingspolen ble varm nok.

    Hadde elementet vært utstyrt med faseplugg fra fabrikken, ville det hatt betegnelsen P25REX/DDP og et annet H-nummer. Bokstavene "OL" eller "IH" finner du ved siden av impedansen på nær sagt alt av bass- og mellomtoner fra Seas på 90-tallet. Jeg har ingen sikker info om hva denne merkingen betyr, ser bare at man sluttet med det før tiåret var omme. Det er imidlertid ikke en kundekode, da disse alltid er en del av modellbetegnelsen, som i f.eks. CA25REY/DD-IT (Intertechnik) eller CA25FE-K (Kirksaeter).
    Jeg trodde også at det var vanlige p25rex som var "tuklet" med. Limrester etter støvhette på den ene, ikke den andre. Selger sier de var sånn da han kjøpte dem på eltek. Muligens noe eltek har eksperimentert med selv en gang. Det står ol åå de fra 91, ikke noe på den fra 87.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.315
    Antall liker
    16.396
    Sted
    Østfold
    Her ser du sugekretsen på min 6.5" Excel. Bruker delingen oppover pr idag ( dette er den første versjonen jeg fikk fra Eltek ).
    Diskanten deles med Sine Cap og bassen har elektronisk deling. Så bruker 1.8mH, 10uF og 0.1mH som på bilde.

    Frank Vis vedlegget 1011901

    Jeg anbefaler på det sterkeste å måle harmonisk forvrengning med og uten sugekrets.

    1712153277634.png


    Her er en tredjepartsmåling av W22EX001. Vi ser en økning i H2, H3 og H4 som samsvarer med oppbrytningen i området 4kHz - 5,5kHz. For eksempel ser vi at assosiert 4kHz - 5,5kHz som trigges 4. harmonisk fra ca 820-1200Hz stiger med 20dB. Den er på -60dB ved 2,83V så den er fortsatt ikke farlig, men 3. harmonisk ligger så høyt som ca -43dB og trigges fortsatt så lavt som ca 1400-1800Hz. Vi vet også at 3. harmonisk stiger betydelig ved høyere nivåer. Som konsekvens av geometrien vil intermodulasjon som fører til slaglengde ved lave frekvenser også modulere inn en god del 2. harmonisk som også ligger høyt allerede ved 2,83V på single tone fra ca 1700-2200Hz.

    Så jeg ville kjørt måling med og uten for å se om driveren klarer å kvitte seg med disse forvrengningskomponentene med sugekretsen. Med tanke på at driveren normalt måles på en forsterker som har tilnærmet 0 ohm utgangsimpedans har jeg mine tvil om at sugekretser er veldig effektive. Det må i såfall være fordi det kommer en reaktiv effekt inn i bildet.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.640
    Antall liker
    3.261
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Interessant tanke Snickers, jeg ville selv tenkt at dette er et element som må deles bratt ved 1khz eller lavere pga de aggressive utslagene som kommer i harmonisk forvrengning. Hvis en sugekrets klarer å ta ned noe av dette så er det interessant. Min erfaring er egentlig motsatt, at introduksjon av enkelte delefilterkomponenter øker harmonisk forvrengning.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Men hvordan virker det i praksis?


    "Linearity, dynamic capability and clarity have our highest priority, for truthful reproduction of high-res audio. The W22NX001 (E0077-08) is a state-of-the-art High-Fidelity woofer, intended for bass reflex and closed box designs," Claus Futtrup, SEAS CTO states.

    "Although 8-inch woofers are classically applied in 3-way systems, we have also seen the predecessor utilized in some ultra-high-end 2-way systems, where the woofer is crossed directly to a dome tweeter. This underlines the exceptional qualities of our woofers," he adds.

     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.858
    Antall liker
    10.695
    Torget vurderinger
    10
    Da må du komme på besøk når vi skal teste :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn